Varför gasa innan man stänger av motorn?

-Freddy-

Guest
Inget jag gör, däremot brukar jag låta motorn få gå upp till varvstoppet varje gång jag kör genom en tunnel, bara för att det låter så bra.. då ler jag fånigt innanför hjälmen :hjälm :lol

Minns när jag stod vid ett rödljus innan en tunnel, då kommer det en nyare M3, nedcabbad och i sitter en ung kille & hans yngre tjej. Hursomhelst, iväg for vi och just innan tunneln växlar han ner och ger järnet, jackpot tänkte jag som låg och höll uppe lite varv och väntade på att få varva ut den innan nästa växel skulle i. vrrrååååÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅl!!, i med nästa, vrååååÅÅÅl!! Hejdå m3ajävel, hoppas ni inte blev döv :arsele

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Nej det har de ingen fördel av. Redan efter några timmar har den förgasade bensinen förflyktigats. På stora förgasarbensinare har man snapspumpar.

Jag är tex sedan 18 år maskinist på en båt som har tre st 57-liters W-18 bensindrivna flygmotorer med 6 förgasare och dubbla kompressorer. Tvärtom vill man inte hålla på och varva större bensin(och diesel-)motorer utan belastning pga av bla torsionsvängningar och risken att loppa igen stiften då motorn ventilerar mycket dåligt på tomgång. Tomgångskörning öht taget är onyttigt.

vad i helsike ar det slags båt????

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nåt som nämndes tidigare, för er som kör hoj med stressfläkt är detta beteende helt förklastligt. Låt istället motorn (överladdad eller ej) gå på tomgång 15sek innan avstängning. Det har den inte ont av.

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hojlös

Vad jag däremot funderar på är varför alla Volvo 240 varvar upp till i princip jetmotorvarvtal direkt efter start?
(hörs tydligast om man står framför så man hör fläktljudet)
Är det för att dom är glad att skiten startar eller?

Min fina tjugofyr-fyra GLE kräver lite varv vid start (dock inte mer än 2-2500) för att laddningen ska komma upp i 13-14 volt, det kan ju misstolkas som att man varvar för att vara "cool". Sen att fläkten lever om som tusan på dessa bidrar ju till oväsendet också...

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
Inget jag gör, däremot brukar jag låta motorn få gå upp till varvstoppet varje gång jag kör genom en tunnel, bara för att det låter så bra.. då ler jag fånigt innanför hjälmen :hjälm :lol

Minns när jag stod vid ett rödljus innan en tunnel, då kommer det en nyare M3, nedcabbad och i sitter en ung kille & hans yngre tjej. Hursomhelst, iväg for vi och just innan tunneln växlar han ner och ger järnet, jackpot tänkte jag som låg och höll uppe lite varv och väntade på att få varva ut den innan nästa växel skulle i. vrrrååååÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅl!!, i med nästa, vrååååÅÅÅl!! Hejdå m3ajävel, hoppas ni inte blev döv :arsele

GGUUUUUUUUUUUUUUULD VÄRT :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

Vad jag däremot funderar på är varför alla Volvo 240 varvar upp till i princip jetmotorvarvtal direkt efter start?
(hörs tydligast om man står framför så man hör fläktljudet)
Är det för att dom är glad att skiten startar eller?

får mig att tänka på när wico kopplingen till min fläkt på min BMW pajja så den vart stel, de lät som en Jetmotor ordentligt ju mer man öka på varvtalet.. lät helt galet...

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Det är INTE fräckt, det är HELT meningslöst och visar bara på okunskap. Därför bara löjligt!!

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Det förebyggde vacuumlås/ånglås på min gamla Amazon varma sommardagar vid 10-30min stopp.

Gamla maskiner har charm :D

Last edited:

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
På visa typer av båtar har det en viss fördel. Powerboats med v8 och raka rör, exempelvis. När man saktar in med båt kommer aktersvallet ofta ganska högt upp på akterspegeln, och om man har en cool båt med raka rör kan vatten hitta in i avgassystemet. Ett gasande innan avstängning blåser väck eventuellt vatten i avgassystemet.

ostebo

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Kawasaki Zx9r streetfighter
Jag gör det alltid vid rödljus men inte alltid vid stopp. Sitter i handleden sen så känns det som min hoj ska dö.... Köpte hojen i onsdags och han hade inte så mycket koll på vad dom har gjort med motorn. Men det går inte helt rent under 3000/v men sen känner man kraften. (zx9 -95) Nån som har lite mer koll än jag på motorer i GBG som kanske é sugen på att göra en genomgång av min motor?

HÖRS man inte så syns man INTE!

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
men hallå,, det låter ju gött ;P

det sista man hör av motorn tills man startar den igen,, måste ju ha nått att minnas ;)

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Det är väl inte speciellt snällt mot kamkedjesträckaren att varva upp motorn precis innan man stänger av den. Jag gör det inte iaf... Rent larv.

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Har fått förklaringen att detta stämde på den tiden man körde med fotogen. Idag gör det ingen som helst nytta. Tvärtom, om man kör med turbo. Som skrivits ovan kan man få fart på turbinen så den fortsätter snurra sen motorn stängts av och smörjningen upphört.

Att varva upp en motor med turbo just innan man stänger av den är rätt dumt. Turbon pumpar inte oljan själv till lagren så att när motorn stängs av så är det ju inte bra om turbon har 19000rpm. den snurrar inte så länge men i längden så är det inte nyttigt. Bättre är att som andra här också skriver att låta den stå i ett par sekunder på tommgång både för att den ska få andas ut lite värme och för att varvtalet inte ska vara så högt.
Rätta mig gärna.. jag är inte professor:D

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...