Varför gasa innan man stänger av motorn?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Inget jag gör, däremot brukar jag låta motorn få gå upp till varvstoppet varje gång jag kör genom en tunnel, bara för att det låter så bra.. då ler jag fånigt innanför hjälmen :hjälm :lol

Vilken tur att UMCC har fått en egen tunnel att brööla igenom då :D

(jag erkänner, jag drar lite extra på växlarna där jag med)

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Ja vi är ett helt kompisgäng.

/J

:hördu Meeennnee faaaan också... Nu visar du porrbilder igen!!!

*dregel* :drool :drool :drool :yoparty

Skit också. Det tär på energin att tvingas dämpa alla impulser man får jämt och ständigt här. Men jisses vad lite jag skulle sova om jag hade obegränsat med pengar och ett par sekreterare & assistenter som tog hand om resten av mitt liv så jag kunde ägna mig åt sånt här till 200% :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är meningen med livet, att ha så kul man kan utan att det är på andra bekostnad!
Att gå på parmiddagar, påskmiddagar, sabba en hel lördag med att gå på Ikea och sabba en hel söndag med att sörpla kaffelatte på ett trendängsligt café är dock något av det jag slipper som evighetssingel :hihi

/J
:hördu Meeennnee faaaan också... Nu visar du porrbilder igen!!!

*dregel* :drool :drool :drool :yoparty

Skit också. Det tär på energin att tvingas dämpa alla impulser man får jämt och ständigt här. Men jisses vad lite jag skulle sova om jag hade obegränsat med pengar och ett par sekreterare & assistenter som tog hand om resten av mitt liv så jag kunde ägna mig åt sånt här till 200% :D

Last edited:

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
har man en turbo på hojen,bilen what ever så ska man stå på tomgång några sekunder innan man stänger av den för att lugnt ner turbon i varv sen INTE gasa till . utan bara stänga av.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Jörgen, har ni alltså en riktig MTB tillsammans, privat?
Men fy i h-e vad läckert!

Dock vill jag inte ens tänka på att tanka upp den, och vad "en sväng i skärgården" kostar ;)
/Danne

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Harley-Davidson panna
Att varva upp en motor med turbo just innan man stänger av den är rätt dumt. Turbon pumpar inte oljan själv till lagren så att när motorn stängs av så är det ju inte bra om turbon har 19000rpm. den snurrar inte så länge men i längden så är det inte nyttigt. Bättre är att som andra här också skriver att låta den stå i ett par sekunder på tommgång både för att den ska få andas ut lite värme och för att varvtalet inte ska vara så högt.
Rätta mig gärna.. jag är inte professor:D

Ja? Såvitt jag jag kan se så är det precis vad jag skrev? Även om jag inte påpekade att man (med fördel) kan låta den stå på tomgång en stund. Det var ju naturligtvis dumt att inte påpeka detta.
För att förtydliga: du har helt rätt! Jag håller med, och tror att jag alltid gjort det även om jag skriver lite konstigt ibland.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen, har ni alltså en riktig MTB tillsammans, privat?
Men fy i h-e vad läckert!

Dock vill jag inte ens tänka på att tanka upp den, och vad "en sväng i skärgården" kostar ;)
/Danne

Det finns 4 stycken i drift i Sverige T26, T38, T46 och T56. Alla körs med ideell entusiastbesättning. T38 ägs av Marinmusem i Karlskrona. De ändra ägs av stiftelser och en är privatägd.

http://www.mtbveteraner.org/

Ja det är en skön sång. Trots att jag varit med som maskinare i 18 år samt varit maskinist/maskincef på alla möjliga fartyg i flottan i många år så är det fortfarande obetalbart varje vår när vi tar upp varvtalet till marschfart, 1600 rpm, första gången för säsongen. Jag blir tårögd varje gång. Vid ca 30 knop och däröver kommer avgasrören helt upp ur vattnet och det blir raka rör.

/J

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
CB 1300
Svar på topic: För att det låter skitgött när den bluddrar. Har aldrig gasat innan jag stänger av. På vägen in till stillastående kommer ett gaspådrag när jag går ner inför ett rödljus eller nått. Är inte volymen i sig. Det är hur snabbt den svarar som ger gåshud. Om man tycker det är töntigt att gasa till med hojjen så finns det PRO och scotrar. :7peta

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
Man vill väl höra motorljudet en sista gång innan man kliver av. Men et ju aldrig när man kan få höra ljudet igen! :)

Jag gjorde det med min gamla hoj med jämna mellanrum,... fråga mig inte varför?? Med motarden gör jag det inte!

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag kör även cross och där gasar man gärna till innan man stänger av motorn för att hojen kan lätt bli sur av att fisköra på låga varv(som man gör i depån ) och sedan dö.(2takt). En race-bestyckad hoj är ju inte gjord för att gå på låga varv de e ju full gas som gäller, därför gasa ordentligt innan man stänger av för att slippa nersölat tändstift tills nästa gång man startar.

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Nu är jag kanske helt fel uten men brukar man inte varva upp innan stopp på gamla förgasarmotorer av större volym, för att få lite extra soppa till när motorn skall startas nästa gång?

Brukade göra så med min gamle Suburban jag hade, fick höra att man skulle göra så. Ofta man hör att folk gör så med jänke-bilar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ta inte det här på fel sätt nu. Jag känner inte dig personligen. Det här är ingen diss utan en reflektion.

Du kör harley OCH är "in the navy". Erkänn att du äger samtliga Judas Priest och Manowar skivor för bildernas skull.

Eat me alive. :yoparty

Nej jag VAR maskinare i marängen tills -95 då jag sade upp mig och började plugga skepps på Kth tom 2000. MTB-åkeriet är hobby-navy för oss som seglar skrivbord men fortfarande vill plöja böljan i maskinaroverall ;)

Judas tycker jag är bra men har inga av deras skivor. Manowar vet jag inte vad det är.
Varför skulle jag ta illa upp? För att Halford är bög? :lol

Det var inte meningen att det skulle bli så mycket off-topic i denna tråd. Det var ngn som frågade om stora bensinare mådde bra av att varvas ur innan man stoppade dom. Då kunde jag inte låta bli att berätta om mina erfarenheter i det ämnet:gnissla Jag har stått och kört en av motorerna på MTB.n (Isotta Fraschini) en gång när propelleraxeln brast så att propeller och halva axeln reste ut i havet när motorn gick på full muff. DÅ kan jag säga att motorn varvades ur ordentligt innan jag hann stoppa den:näsblod

Fascinerande grejer! Bodde i Karlskrona och jobbade på F17 sommaren 2005. Brukade ta en löprunda runt stan på kvällarna och avsluta med att stanna till på Stumholmen och beundra T38.

Ja jag är också ofta i Karlskrona i jobbet. Många av kollegorna där nere kör T38 på fritiden. Riktigt cool båt det där!

Nu får jag sluta vara off-topic. Vi får starta en MTB-tråd tror jag :hihi

/J

Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Konstigt... :va Har fått för mig att när en motor går runt, oavsett om den är igång eller inte, har man förgasare suger den i sig bensin? Skitbra om man vill göra avgassmällar :D

Och rappar man till med gasen precis innan man stänger av pumpar accpumparna i extra sås som inte förbränns. Hur undviker man då att riskera att sura ner tändstiften med detta beteende? :confused:

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...