Varför gnälla om trafikförsäkring.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Niklasinorr skrev:
2590415 Jag blir lite trött på den politiska vinklingen här. Sossarna hade lag fram ett liknande förslag om att "privatisera" trafikskadekostnaderna, det innebär att det inte spelat någon roll om det var blått eller rött som vann valet, vi hade fått pröjsa iallafall.

Jag skulle vilja se det där förslaget? Kan du länka till det?

Förövrigt så är denna sida tokblå.

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Jag har en gammal hoj och betalar 2700 hel/hel. Det är inte dyrt, men 9K så vet jag inte om jag är intresserad av att åka med den. Men det som kan sägas är att det skulle blivit dyrare att lev ovavset vem som segrade i valet. Bara olika sett att höja skatten på!!

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Jag väntar fortfarande på den där tusingen mer i månaden som utlovades när kommer den ??
Före höjningen hoppas jag :p

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Finnishstallion skrev:
2530132 Måste man vara kommunist för att man tycker att det är för jävligt att det blir olidligt dyrt att idka sin hobby. Börja använda din hjärna. :mad:

Nej man är kommunist om man anser att det är rättvisa att resten av samhället ska betala ens dyra intressen. Oavsett om det gäller motorcykel, ridsport, golf eller fallskärmshoppning.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jonte VSB R-T skrev:
2590438 Jag skulle vilja se det där förslaget? Kan du länka till det?

Förövrigt så är denna sida tokblå.

Det var ungefär 1,5 år sedan som sossarna lade fram ett förslag liknande det som "Di blåa" kör nu, där man utredde möjligheten till att lägga ut skadekostnaderna för trafiken på bilisterna. Dom tyckte inte att det var rättvist att en ensamstående mamma i Hallonbergen som inte har bil skall betala en massa pengar till dom som skadar sej i trafiken, dvs samma motivation som Alliansen kör nu.

Jag hittar inte någon info om det nu eftersom sådana saker försvinner i mediabruset omkring dom kraftfulla fördömandena som Sossarna kör nu mot Alliansens förslag, söker jag på socialdemokrater och trafikförsäkring så får jag 10000 träffar på fördömanden...jag återkommer när jag hittar det...

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag har försökt i så många år nu o förstå hur man kan tänka/rösta vänster och tro att landet på lång sikt skulle må bra av det...

Finns det någon annan anledning än att man vill ha gött med pröjs när man ligger hemma på sofflocket o är arbetslös/sjukskriven?

Ni som tror ni vet kan väl förklara för en som inte kan förstå er...

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
ozto skrev:
2590792 Jag har försökt i så många år nu o förstå hur man kan tänka/rösta vänster och tro att landet på lång sikt skulle må bra av det...

Finns det någon annan anledning än att man vill ha gött med pröjs när man ligger hemma på sofflocket o är arbetslös/sjukskriven?

Ni som tror ni vet kan väl förklara för en som inte kan förstå er...

Jag tror problemet ligger på en annan nivå, som någon skrev här ovanför så byter vi bara pengar. Vi är för få människor på för stor yta, vi är för få i arbetsför ålder som betalar skatt och för många som inte är det. Om någon skulle göra en kalkyl för att starta "företaget Sverige" idag så skulle inga banker låna ut något som helst startkapital. Oavsett färg på partiet som har makten så har dom ett litet h-vete att få det att gå ihop och jag skulle inte vilja byta med dom...

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Niklasinorr skrev:
2590812 Jag tror problemet ligger på en annan nivå, som någon skrev här ovanför så byter vi bara pengar. Vi är för få människor på för stor yta, vi är för få i arbetsför ålder som betalar skatt och för många som inte är det. Om någon skulle göra en kalkyl för att starta "företaget Sverige" idag så skulle inga banker låna ut något som helst startkapital. Oavsett färg på partiet som har makten så har dom ett litet h-vete att få det att gå ihop och jag skulle inte vilja byta med dom...

Så sant!

Men frågan är endå hur man kan missa att se att sossarna har misslyckats, i princip alla länder i västeuropa har ju gått om sverige ekonomiskt dem senaste 25 åren. Tittar man på dom senaste 10 åren så ser man ju tydligt att snart är öst oxå förbi...

Inte konsigt att det blir så när man som outbildad tjänar mer från försäkingskassan och akassan än från jobb... Inte lustigt att folk går hemma år efter år och drar...

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Varför vi gnäller om trafikförsäkringen ?:
Därför att den är DYR !
Men det finns ju vissa orsaker för det också :rolleyes:

Om försäkringen nu blir jätte jätte DYR kommer garanterat många att sluta köra sporthoj och ev titta på något billigare alternativ (offroad , custom etc).

Andra kommer säkert att köra avställt och oförsäkrat med sina sporthojar.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
ozto skrev:
2590838 Så sant!

Men frågan är endå hur man kan missa att se att sossarna har misslyckats, i princip alla länder i västeuropa har ju gått om sverige ekonomiskt dem senaste 25 åren. Tittar man på dom senaste 10 åren så ser man ju tydligt att snart är öst oxå förbi...

Inte konsigt att det blir så när man som outbildad tjänar mer från försäkingskassan och akassan än från jobb... Inte lustigt att folk går hemma år efter år och drar...

Jag har en kompis som är nationalekonom, han berättade att han jobbar inom ett stort projekt där det sitter flera grupper av nationalekonomer i flera olika länder världen över och alla räknar på samma sak. Den ekonomiska kollapsen i Sverige i början på 90-talet, om ni kommer ihåg 500% ränta:tummenupp

Hursomhelst så när alla dessa oberoende grupper redovisade sina beräkningar så hade alla kommit fram till samma sak, nämligen att den finansiella krisen uppkom på grund av vad sossarna gjorde i slutet av 30-talet??? Det var då den svenska kollapsen på 90-talet startade??!!?

Det skall f-n till att vara politiker och tänka i 4-års cykler när det dom gör får återverkningar 50 år senare...:tummenupp :rolleyes: :)

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Chii skrev:
2528368 Men lägg ner era kommunist as :argpådato
Det är bara tidnings rubriker, finnland har ju samma premier som oss och fullt privatfiansierade premier,

He he komunist as, ser att du studerar, vem pröjsar din försäkring???? :tungan

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Bajen-Sam skrev:
2590966 He he komunist as, ser att du studerar, vem pröjsar din försäkring???? :tungan

JAG PRÖJSAR ALLA 1195 KRONORNA I MÅNADEN SOM MIN TRAFIK FÖRSÄKRING KOSTAR,:hördu

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Chii skrev:
2592657 Nepp, lite hederligt Svartjobb+ bidragsfusk :FU
Ja, det ante mig. Hur går ditt bidragsfusk egentligen ihop med dina ständiga påhopp där du kallar folk för kommunister bara för att de inte delar din typiskt lågintelligenta form av nyliberalism?

Och nej, jag är inte kommunist, jag röstade borgligt, även om lirare som du får mig att vilja rösta på KPML(r) istället i ren avsky.

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
sgtpepper skrev:
2592671 Ja, det ante mig. Hur går ditt bidragsfusk egentligen ihop med dina ständiga påhopp där du kallar folk för kommunister bara för att de inte delar din typiskt lågintelligenta form av nyliberalism?

Och nej, jag är inte kommunist, jag röstade borgligt, även om lirare som du får mig att vilja rösta på KPML(r) istället i ren avsky.

Jag ville inte angripa folk med mitt inlägg, var dumt skrivet och jag ber om ursäkt för det, men jag känner lite ilska mot folk som målar upp domedagsprofetsior då VI faktiskt röstade genom liberal regering,

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
supergirl skrev:
2590705 Nej man är kommunist om man anser att det är rättvisa att resten av samhället ska betala ens dyra intressen. Oavsett om det gäller motorcykel, ridsport, golf eller fallskärmshoppning.

Alkoholrelaterade skador kostar 20 miljarder skattekronor per år.
Med ditt sätt att resonera så ska de drabbade få betala notan själv.

Jag spelar ingen ishockey. Jag vill inte att mina skattepengar går till ishallar.

Ska vi ha den diskussionen, eller ska vi tänka lite "rödare", och hjälpas åt att betala oavsett vad vi har för intressen ?

Det är väl det som menas med valfrihet ? Att alla ska kunna utöva sitt intresse efter arbetsdagens slut ?

Men alla som inte visste det innan valet, vet det nu. Och alla förslag från "Alliansen" genomsyras av brist på medkänsla och empati.

I fredags kom förslaget som alla väntat på: Det ska bli billigare att utöva GOLF !

Hörde ni det, alla ensamstående mammor ? Som plåster på såren för den dyrare A-kassan, högre matmomsen, och dyrare fordonsförsäkringen.

:arsele

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
mikael n skrev:
2592756 ...I fredags kom förslaget som alla väntat på: Det ska bli billigare att utöva GOLF !
...
Ja, nu ska sporter som golf och ridning behandlas på samma sätt som t.ex. fotboll och ishockey gjorts under sossestyret. Varför skulle de inte göra det?

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
newstead skrev:
2593184 Ja, nu ska sporter som golf och ridning behandlas på samma sätt som t.ex. fotboll och ishockey gjorts under sossestyret. Varför skulle de inte göra det?

Jo, det ska jag lära dig. Denna avdragsrätt kom för att uppmuntra svenska folket att utöva fysisk aktivitet.
Sporter som inte innefattas av avdragsrätten, är sporter som "inte innebär motion i form av fysisk träning."

"Fysisk träning" kan förstås tolkas olika för varje människa, men spelar man golf i syfte att få en mer vältränad kropp så lär man bli besviken.

Hoppas du är nöjd med svaret.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
GSXRRogga skrev:
2529537
Har du kollat med Salus Ansvar???
Jag skulle få betala 8400kr hel/helår på länsförsäkringar och på Salus betalar jag
2111kr hel/helår... visseligen på en -98 GSXR 750...men det var i alla fall bara
en 1/4 av priset :yoparty värt att kolla i alla fall...

SalusAnsvar har helt klart ingen som helst koll på hojar iaf så där kan man ha tur :)
Min Sv650s-00 ville salusansvar i år ha den nätta summan på 34 750:- hel/helår
vilket iofs var en ganska bra förbättring från förra året då dom ville
ha 78 945:-!!!

Och du försäkrar en gsxr750-98 för 2000 :) grattis :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha