Varför gnälla om trafikförsäkring.

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Yoshi_gixxeRR skrev:
2597420 Du ska lära dig att uppföra dig på DETTA forum!!!
Du har ingen anledning att kalla mig för "pucko"

Du har ett beteende som en tonåring!!

Jag var ironisk om att "alla" har cancer. (var det så svårt att förstå??)
Och skrev sedan vad JAG tror är orsaken till att många är fortfarande arbetslösa/sjukskrivna.

Mvh.../Yoshi "moderator"
Jag undrar vem som är mest tonårsaktig?

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Slappa skrev:
2595381Men ska vi betala våra egna skador som hojåkare ska fan rökare, alkolister, knarkare osv göra det med!
Nja, att jämföra med alkoholister är lite äpplen och päron, ska det motsvara trafikförsäkringen får du prata om alkoholbrukare som grupp. Alla kraschar inte och alla blir inte alkoholister. Alkoholbrukare beskattas ju dessutom rätt hårt redan idag, så det räcker gott och väl...

Vad gäller rökning så vet jag inte hur samhällsekonomiskt olönsamt det är egentligen. Röker man hela livet har man betalat ett par hundra tusen eller så extra i skatt, dessutom blir man förmodligen någon miljon eller två billigare eftersom man inte behöver pension så länge. Mot det ska ju ställas att rökare är sjuka oftare än andra och använder sjukvården mer, men det är inte uppenbart för mig att det kostar mer än så.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
sandstream skrev:
2529683 Det handlar om ett par hundralappar per år i ökad trafikförsäkring för en sporthoj men det nämner inte SMC.

Att SMC inte har nämnt nått om ett par hunradlappar i månaden - är väldigt enkelt, för att inga har kunnit bekräfta att sånt kommer det att bli!

Tyvärr rör det sig inte om ett par, men om 7 stycks hundrad lappar per månad - och det är då endast för att täcka gamla befintliga trafikskadade. Och detta är baserad på att alla fordons ägare betalar samma andel, ifall att bilägarna tycker att dom vill sponsra MC folket lite!
Nu var tanken från aliansen att riskgrupperna sku pröjsa efter deres risk-faktor, vilket betyder att dom 700 nog ska multipliceras lite upp, när vi prater MC!

Ovanstående är altså det som kommer bli en "fordons" skatt, per 1/7 2007.

Sen tillkommer kostanden för dom trafik och person skador som f-bolagen kommer kalkylere en årlig kostnad för. Denne är mera tricky, eftersom att det inte finnas korrekt siffor underlag för bolagen att kalkylera efter. men, uppskattningsvist rör det om allt från 7 - 13 mia kr /år.
Detta ska igen splittras utt på fordonsägarena och även här är tanken att man ska pröjsa efter vilken risk-faktor man har.
Grattis till motorcyklisterna..

Detta var i sin enkelhet vad vi i SMC fick konkret kunskap om på möte idag.

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Slappa skrev:
2595381 Jag vill ha en försäkring som går in och täcker när ja vurpor men ja vill inte betala högre premie pga vad andra har gjort, jaja jag vet de är en omöjlighet bla bla!

Men ska vi betala våra egna skador som hojåkare ska fan rökare, alkolister, knarkare osv göra det med!

Jag tycker också att andra samhällsgrupper, om man nu kan kalla det för det ska betala för sig själva. Vi har både alkoholskatt och tobaksskatt som täcker upp de kostnader som alkohol och tobak belastar samhället med. Knarkskatt blir dock en smula svårt eftersom att det inte är tillåtet att sälja. Även om det vore önskvärt så blir det praktiskt omöjligt att en knarkskatt på drogerna.

Dock anser jag att hockeyspelare, fotbollspelar, ridsport, och andra idrotter ska få betala sina egna skador. Men det är väl ditåt vi är påväg, tyvärr går det inte at vända allt över en natt, man får ta en sak i sänder och då börjar man antagligen i de största riskzonerna.

Jag vill självklart inte heller ha en högre försäkring på min motorcykel men samtidigt tycker jag inte det är rätt att alla i Sverige skulle betala för om jag orsakar en olycka eller kör av vägen.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
supergirl skrev:
Jag vill självklart inte heller ha en högre försäkring på min motorcykel men samtidigt tycker jag inte det är rätt att alla i Sverige skulle betala för om jag orsakar en olycka eller kör av vägen.

Håller med dig!

Men de finns ju en anledning till att vi har försäkringar också!

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Slappa skrev:
2599649 Håller med dig!

Men de finns ju en anledning till att vi har försäkringar också!

Jupp försäkringen är till för att sprida ut kostnaden för en eventuell vurpa. Istället kan du sätta in pengarna på ett eget konto och hoppas att det tar tillräckligt lång tid innan du vurpar så att du redan hunit spara ihop vad vurpan kostar :)

anot

MepMep
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Nope
Galne Dansken skrev:
2598059 Att SMC inte har nämnt nått om ett par hunradlappar i månaden - är väldigt enkelt, för att inga har kunnit bekräfta att sånt kommer det att bli!

Tyvärr rör det sig inte om ett par, men om 7 stycks hundrad lappar per månad - och det är då endast för att täcka gamla befintliga trafikskadade. Och detta är baserad på att alla fordons ägare betalar samma andel, ifall att bilägarna tycker att dom vill sponsra MC folket lite!
Nu var tanken från aliansen att riskgrupperna sku pröjsa efter deres risk-faktor, vilket betyder att dom 700 nog ska multipliceras lite upp, när vi prater MC!

Ovanstående är altså det som kommer bli en "fordons" skatt, per 1/7 2007.

Sen tillkommer kostanden för dom trafik och person skador som f-bolagen kommer kalkylere en årlig kostnad för. Denne är mera tricky, eftersom att det inte finnas korrekt siffor underlag för bolagen att kalkylera efter. men, uppskattningsvist rör det om allt från 7 - 13 mia kr /år.
Detta ska igen splittras utt på fordonsägarena och även här är tanken att man ska pröjsa efter vilken risk-faktor man har.
Grattis till motorcyklisterna..

Detta var i sin enkelhet vad vi i SMC fick konkret kunskap om på möte idag.
Går det att få reda på källan till de :skrämd siffrorna? För det var ju "något" värre än de värsta siffrorna jag hört tidigare...

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Jag kommer montera bort min regplåt nu och köra utan nästa säsong.
Försäkring kommer jag inte heller betala! Vilken vinst jag kommer göra.. och behöver inte vara rädd för att köra för fort eller åka fast heller ;)
Sedan så kommer jag som alltid kört laglydigt utöva mer och mer stunt på vägarna, Jag menar ingen regplåt så är min hoj en riktigt racer och då skall den ju köras så!
Ser fram emot nästa säsong verkligen.. vad pengar man kommer tjäna så länge man inte vurpar.. eller om man vurpar så har man ju råd att betala kostnaden själv som man annars hade betalat till försäkringsbolagen

Bra Sverige... rätt väg vi går mot!

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
Eureka skrev:
2600446 Jag kommer montera bort min regplåt nu och köra utan nästa säsong.
Försäkring kommer jag inte heller betala! Vilken vinst jag kommer göra.. och behöver inte vara rädd för att köra för fort eller åka fast heller ;)
Sedan så kommer jag som alltid kört laglydigt utöva mer och mer stunt på vägarna, Jag menar ingen regplåt så är min hoj en riktigt racer och då skall den ju köras så!
Ser fram emot nästa säsong verkligen.. vad pengar man kommer tjäna så länge man inte vurpar.. eller om man vurpar så har man ju råd att betala kostnaden själv som man annars hade betalat till försäkringsbolagen

Bra Sverige... rätt väg vi går mot!

Håller med !!!!

Detta är ju ett jättbra förslag, tänk va pengar man kommer spara så länge man inte vurpar, och då blir det förmodligen billigare att stå för det själv om du lyckats hålla dig på 2-hjul i en sisådär 2-3 månader.

Men det är så det är, folk blir aldrig helt nöjda förrän det är helt gratis !!! :D

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0