Varför har vi ingen RR-bana i Storstockholm?

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Ing1 utanför södertälje skulle vara perfekt för en motorbana, nedlagd militärförläggning. Har folk klarat att lyssna på skottsalvor ekandes i skogarna borde dom klara lite motorvrål oxå.

jaja, man kan ju alltid drömma.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
har ni missat detta?
RTR skrev:
Hej
Jag har bara skummat igenom den här tråden, och har inte sett något om det jag tänkte nämna.

Så här var det.
I sommras behövde jag testa lite grejer på min sidecar och den kan man ju inte köra på vägen ens om man vill. Så jag snackade med Matte Bohlin och han ringde å kolla med Lelle på Tullinge, klart jag kunde testa ihop med de andra i Prova på Dragracing gänget. :tummenupp

Sen på Tekniska Mässan i Oktober så kom Lelle förbi i den montern som jag ställde ut i, vi snacka en heldel och han har fått klart med Huddinge kommun att bygga nytt i Gladö Kvarn. Jag fråga vad planen var och han svara att 1 det blir av 2 vi börjar med asfaltsraka 3 sen kör vi drag 4 kanske toaletter, ström, rr slinga VEM VET

Men Ni verkar var driftiga precis som Lelle så kontakta honom och kolla om han vill ha eran hjälp. Han har ju redan fixat endel av de svåraste punkterna

Johan

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
RTR skrev:
Hej
Jag har bara skummat igenom den här tråden, och har inte sett något om det jag tänkte nämna.

Så här var det.
I sommras behövde jag testa lite grejer på min sidecar och den kan man ju inte köra på vägen ens om man vill. Så jag snackade med Matte Bohlin och han ringde å kolla med Lelle på Tullinge, klart jag kunde testa ihop med de andra i Prova på Dragracing gänget. :tummenupp

Sen på Tekniska Mässan i Oktober så kom Lelle förbi i den montern som jag ställde ut i, vi snacka en heldel och han har fått klart med Huddinge kommun att bygga nytt i Gladö Kvarn. Jag fråga vad planen var och han svara att 1 det blir av 2 vi börjar med asfaltsraka 3 sen kör vi drag 4 kanske toaletter, ström, rr slinga VEM VET

Men Ni verkar var driftiga precis som Lelle så kontakta honom och kolla om han vill ha eran hjälp. Han har ju redan fixat endel av de svåraste punkterna

Johan
Låter smått otroligt. Vore ju mkt intressant att veta om Huddinge kommuns "Idrottspolitiska program" (www.huddinge.se) skulle kunna omfatta en utveckling av verksamheten på Tullinge flygfält.

Aspackad

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Poacher skrev:
Enköping som några nämner föll ju på att pengarna inte räcker, för hur tusan ska de som lägger stålarna få dem tillbaka sedan?
Det går ju knappast att ha F1 tävlingar och liknade gigantevenemang i Sverige längre.

Måhända att jag är lite trög i afton men i alla fall. Varför kan man inte ha F1-tävlingar och liknande mastodontevenemang i Sverige längre?

För övrigt har jag mycket svårt att tänka mig att de ansvariga för banbygget i Enköping inte skulle ha en någelunda väluträknad budget innan projektet påbörjades, där det har tagits hänsyn till de flesta kostnader och fördröjningar som omnämns i "Hur man bygger en bana" (http://www.vikingmotorpark.com/gds_.html). Det verkar bra'nå korkat att lägga ner de "3 miljoner kronor" som krävdes för att utföra "steg 1-3" i förberedelserna för bygget utan att ha en plan för hur man ska finansiera de övriga "7 miljoner kronor" för att kunna fortsätta med steg "4-10", detta innan man över huvudtaget äns har fått tillstånd av länsstyrelsen att man får lov att påbörja bygget alls. Är det någon som har varit i kontakt med folket som är ansvariga för bygget och fått det bekräftat att pengarna är slut och bygget nedlagt? Jag kunde inte hitta någon sådan information på deras hemsida (sökte i och för sig inte allt för noga heller), utan det enda jag kunde tyda av den senaste uppdateringen var att projektet fortfarande var igång och att man avvaktade i väntan på att någon av instanserna skulle avlägga ett yttrande i en utav de otaliga förprocesserna, innan man kunde gå vidare med nästa...?

/Yay! Woo! ...Errr?...

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Om 300 personer investerade 30.000 kr var för att bli andelsägare i en motorbana någonstans mellan Södertälje, Enköping och Uppsala skulle de kunna köra ut på den oanvända sammetslena asfalten sommaren 2006.

:banana

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Nyteknik skrev:
Om 300 personer investerade 30.000 kr var för att bli andelsägare i en motorbana någonstans mellan Södertälje, Enköping och Uppsala skulle de kunna köra ut på den oanvända sammetslena asfalten sommaren 2006.

:banana

30 är lite väl saftigt för mig men 10 skulle jag nog kunna slänga in.

Eller får man bara tillgång till depån då.. :gnissla

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Yamaha R1 50th
Sedan farsan började åka hoj på 60 talet så har snacket gått om motorbana i stockholm men kommunister och annat vänsterfolk har stoppat varje försök.
Mitt tips är att det aldrig blir någon bana i sthlm.
Vi har den demokrati vi förtjänar.
/Magnus

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
GSXR1100R skrev:
Motor Events äger Knutstorp & Mantorp, deras prissättning skiljer sig en hel del gentemot övriga banägare.

Ska du och farsan köra något ERF i år :banana
Jag hoppas att vi ska hinna med ngt erf, men huvudsakliga målet är att köra alla SO och SM tävlingarna... å det blir ganska mkt. Men vi hoppas iaf hinna med ett erf.... de é ju grymt kul.

Ska ni köra hela ERF serien?

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Jag skulle också kunna tänka mig att investera 20-30.000 kr i byggandet av en enkel motorbana högs tio mil från Stockholm.

1. Teddy
2. Nyteknik
3. Sandstream
4. Besserwisser
5. Fezt

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
Drog just igång en ny tråd om banbygge. Missade tyvärr den här tråden. Sorry.

För den som inte såg det så skrev Expressen i alla fall i veckan om sporthojar. Tidningens reporter Jan-Erik Berggren efterlyste bland annat fler motoranläggningar för banåkning.

"Om det går att bygga tusentals privatfinansierade golfbanor runt om i Sverige så går det förstås att bygga en handfull motoranläggningar", som han skrev. http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=274502

Frågan om banbygge i Stockholmstrakten har tydligen diskuterats av och till de senaste årtiodena. Är det nån som jobbar aktivt med frågan nu?

Tänkte i alla fall slänga iväg några brev privat i helgen till SMC m.fl för att se vad folk säger.

Idén om att samla in pengar för ett eget banbygge är ju bra. Själv har jag dock tyvärr inte många pengar att avvara.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln