Varför har vi ingen RR-bana i Storstockholm?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
valmers skrev:
Det där är bara nys;

Det tror jag med.

Möjligen med bra trafiksäkerhetsutbildning (vad det nu är?) så kan man nå resultat i olycksstatistiken. Men för det behövs det ingen RR-bana.

Det är nog rätt många som förespråkar en bana för att det är kul. Men de tror att det inte är rumsrent att tänka så - så man döljer sina avsikter och försöker hitta på alla möjliga och omöjliga argument.

Jag vill haTM en RR-bana för att det är skönt. :hihi
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
#Olsson# skrev:
Det tror jag med.

Möjligen med bra trafiksäkerhetsutbildning (vad det nu är?) så kan man nå resultat i olycksstatistiken. Men för det behövs det ingen RR-bana.

Det är nog rätt många som förespråkar en bana för att det är kul. Men de tror att det inte är rumsrent att tänka så - så man döljer sina avsikter och försöker hitta på alla möjliga och omöjliga argument.

Jag vill haTM en RR-bana för att det är skönt. :hihi
Precis, om alla MC-förare gick SMC:s broms- och kurvkurs vore det problemet löst.

Folk gnäller på banhyrorna på våra befintliga banor; tror man på fullaste allvar att en nybyggd anläggning skulle bli billigare att hyra?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Precis, om alla MC-förare gick SMC:s broms- och kurvkurs vore det problemet löst.

Folk gnäller på banhyrorna på våra befintliga banor; tror man på fullaste allvar att en nybyggd anläggning skulle bli billigare att hyra?
Word mannen, intresset för gathojar på bana är ganska svalt pga detta.

Även problem med betalning i förskott pga det ev kan regna ställer till det i gatgruppen, ett undantag finnes dock och det är SydskanesEmse som roddar massor av körningar på Sturup Raceway för gatcyklar, där är intresset enormt och folk betalar gladligen en slant för att få köra oavsett vädret.

Vi som kör RR är dock beredda på att betala för att få köra, även om RR är dyrt så är det j-t roligt och går ej att jämföra med gatåkning.

Frågan är hur många aktiva RR förare det finns i detta område.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Word mannen, intresset för gathojar på bana är ganska svalt pga detta.

Även problem med betalning i förskott pga det ev kan regna ställer till det i gatgruppen, ett undantag finnes dock och det är SydskanesEmse som roddar massor av körningar på Sturup Raceway för gatcyklar, där är intresset enormt och folk betalar gladligen en slant för att få köra oavsett vädret.

Vi som kör RR är dock beredda på att betala för att få köra, även om RR är dyrt så är det j-t roligt och går ej att jämföra med gatåkning.

Frågan är hur många aktiva RR förare det finns i detta område.
Varje gång det arrangeras en bankörning för gathojar kommer frågan "får man pengarna tillbaka om det regnar?" :lol
I nästa andetag hävdar folk att man skulle kunna driva en bana med intäkter från allmänhetens åkning. Ja, eller hur; miniblinkers för 1000 spänn går bra, men en bandag 10 mil bort för 700 spänn är alldeles för dyrt. Sanslöst.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Varje gång det arrangeras en bankörning för gathojar kommer frågan "får man pengarna tillbaka om det regnar?" :lol
I nästa andetag hävdar folk att man skulle kunna driva en bana med intäkter från allmänhetens åkning. Ja, eller hur; miniblinkers för 1000 spänn går bra, men en bandag 10 mil bort för 700 spänn är alldeles för dyrt. Sanslöst.

Nio i topp ser ut så här.

1. Får man pengarna tillbaka om det regnar
2. Varför får jag inte ha slipon/helsystem på bandagar
3. Varför är det så dyrt
4. Varför har vi ingen bana i stan
5. Jag vill inte hjälpa till med något jag vill bara köra bana
6. Gäller försäkringen
7. Jag behöver ingen föråkare
8. Jag köpte ett helsystem för 16.000:- istället
9. Jag vet redan att jag skulle va bland dom snabbaste på banan
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Nio i topp ser ut så här.

1. Får man pengarna tillbaka om det regnar
2. Varför får jag inte ha slipon/helsystem på bandagar
3. Varför är det så dyrt
4. Varför har vi ingen bana i stan
5. Jag vill inte hjälpa till med något jag vill bara köra bana
6. Gäller försäkringen
7. Jag behöver ingen föråkare
8. Jag köpte ett helsystem för 16.000:- istället
9. Jag vet redan att jag skulle va bland dom snabbaste på banan
10. Varför får jag inte uuiiila på rakan?
11. Varför bygger inte staten en bana 2 minuter från Göteborg?
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
valmers skrev:
Folk gnäller på banhyrorna på våra befintliga banor; tror man på fullaste allvar att en nybyggd anläggning skulle bli billigare att hyra?
Är det ngn som påstått att det skulle bli billigare hyra på en ny bana?

Visst finns det folk som gnäller på att det är dyrt att köra banåkning, och gnäller för att de ska ha pengarna tillbaka om det regnar, vill ha sina helsystem osv... gnällspikar kommer det alltid finnas,,,
Men intresset är ju ändå mkt stort för banåka och det blir ju nästan alltid fullt i alla grupper.
Det är förståligt att många önskar en bana i sthlm:s trakten för att slippa resa så långt. Och visst som ni säger, ingen gör ju ngt utan alla bara snackar... de é lite synd.
Men vem som helst kan ju inte ta tag i det heller. Det är en stor investering där man behöver stora finansiärer i ryggen. Och man behöver politiskt stöd.
Finns många miljöhjältar som vill sätta käppar i hjulet när man nämner en RR-bana i sthlm....

Men ni lyckligt lottade som bor nära en bana behöver ju inte kranka ner på de som pratar om att de skulle vilja ha en bana nära sig... "Öh, sluta tjata, gör nått iställe!"
Vad gjorde ni t ex för att få en bana hos er..........?

själv é ja en liten fjuttig 20-åring, jag kan inte styra över såna här stora grejor, men jag skulle inte tveka att stödja ngn som kan.
Ett teoretiskt exempel skulle ju vara en eller flera huvudsponsorer som lägger grundkapitalet, sen 1000 medlemmar som betalar 15 000:-/aktie, och som medlem tränar man eller kör gatåkning lite billigare än ordinarie pris.
Sen ska man inte glömma alla bilracer åkare.... :eek:)

men men.... man kan ju iaf få drömma
 

sandstream

Guest
valmers skrev:
Det där är bara nys; visa mig statistik som visar att antalet dödade och skadade MC-förare skulle minska om "staten" byggde en RR-bana.
Du borde väl veta att man kan visa vad som helst med statistik.

Så du tror inte att en bana som skulle ge folk tillfälle att gasa av sig skulle keda till färre olyckor?
 

sandstream

Guest
valmers skrev:
Precis, om alla MC-förare gick SMC:s broms- och kurvkurs vore det problemet löst.

Folk gnäller på banhyrorna på våra befintliga banor; tror man på fullaste allvar att en nybyggd anläggning skulle bli billigare att hyra?
Ja, om "staten" drev den utan vinstsyfte och om banan inte var gjord för tävlingar så skulle det nog kunna bli billigare.
 

sandstream

Guest
valmers skrev:
Varje gång det arrangeras en bankörning för gathojar kommer frågan "får man pengarna tillbaka om det regnar?" :lol
I nästa andetag hävdar folk att man skulle kunna driva en bana med intäkter från allmänhetens åkning. Ja, eller hur; miniblinkers för 1000 spänn går bra, men en bandag 10 mil bort för 700 spänn är alldeles för dyrt. Sanslöst.
Nu är det inte 10 mil för oss som bor i Stockholm utan snarare 20 mil enkel resa.
10 eller 20 mil är en jäkla skillnad för oss Stockholmare, vi är inte lappar.
 

sandstream

Guest
GSXR1100R skrev:
Word mannen, intresset för gathojar på bana är ganska svalt pga detta.
Även problem med betalning i förskott pga det ev kan regna ställer till det i gatgruppen, ett undantag finnes dock och det är SydskanesEmse som roddar massor av körningar på Sturup Raceway för gatcyklar, där är intresset enormt och folk betalar gladligen en slant för att få köra oavsett vädret.
Där tycker jag att du har fel.
Pratat med Actionpics i dag och deras tvådagarskörning på Gotland vart full på ett par dagar.
Den tredje dagen finns det ett få tal platser kvar till.
Den 8/5 på Kinnekulle har folk redan börjat betala till.

Tror att intresset var lågt förra året för att den största arrangören, Bike-Events, tog mer betalt än vad folk var intresserade av att betala.
Sen gick det som det gick.

Och att det är mycket frågor från gatgrupperna är väl inte så konstigt.
För många är det första gången och informationen från arrangörerna är sällan så bra som den borde vara (då skulle inte frågorna dyka upp).
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
valmers skrev:
Exakt, men försök förklara det för R1-killen som vill "köra av sig" på "något ställe" som "dom borde ordna".

Du verkar ju inte liiiiite grinig...
För det första har jag inte uttryckt mig så, och om jag sagt ngt liknande så é du ynklig om du tror att min verklighetsuppfattning ser ut så...

"Pappa, pappa... ja vill köra lite fort., köp en bana i sthlm för 200millar så jag kan göra det... snälla."

Sluta tjura och stötta lite i den här tråden iställe,,,,
kom med positiva förslag eller säg inget alls... iaf inte med din ton, man blir ju ledsen
:tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
sandstream skrev:
Och att det är mycket frågor från gatgrupperna är väl inte så konstigt.
För många är det första gången och informationen från arrangörerna är sällan så bra som den borde vara (då skulle inte frågorna dyka upp).

Eftersom SSEMSE får dessa frågor dagligen så vet jag vad jag snackar om, folk frågar om sådant som redan står på hemsidan i förhoppning att man ska göra ett undantag (främst buller).

BE kostade 950:- för en heldag, detta räckte dock inte för att täcka banhyra 60K + service på deras hojar 10K.

Bara att inse fakta, folk betalar gärna pengar för dyrt bling bling men tvekar att lägga sina slantar på en bandag.

Kul att vissa arrangörer lyckas fylla sina grupper trots allt :tummenupp
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
GSXR1100R skrev:
Eftersom SSEMSE får dessa frågor dagligen så vet jag vad jag snackar om, folk frågar om sådant som redan står på hemsidan i förhoppning att man ska göra ett undantag (främst buller).

BE kostade 950:- för en heldag, detta räckte dock inte för att täcka banhyra 60K + service på deras hojar 10K.

Bara att inse fakta, folk betalar gärna pengar för dyrt bling bling men tvekar att lägga sina slantar på en bandag.

Kul att vissa arrangörer lyckas fylla sina grupper trots allt :tummenupp
Du har rätt.... mkt tråkigt onödigt gnäll...
men trots det så har de banåkningar ja varit på alltid varit fulla.. å de é ju kul..

60papp för en dag? hörde att gelleråsen bara kosta hmm 10' eller 20' blev lite osäker, men inte mer än 20 var de iaf... :)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sandstream skrev:
Så du tror inte att en bana som skulle ge folk tillfälle att gasa av sig skulle keda till färre olyckor?
Nej. Obligatorisk broms- och kurvkurs däremot, men för det krävs ingen RR-bana.
sandstream skrev:
Ja, om "staten" drev den utan vinstsyfte och om banan inte var gjord för tävlingar så skulle det nog kunna bli billigare.
Varför i hela friden skulle "staten" göra det?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
fezt skrev:
Du verkar ju inte liiiiite grinig...
För det första har jag inte uttryckt mig så, och om jag sagt ngt liknande så é du ynklig om du tror att min verklighetsuppfattning ser ut så...

"Pappa, pappa... ja vill köra lite fort., köp en bana i sthlm för 200millar så jag kan göra det... snälla."

Sluta tjura och stötta lite i den här tråden iställe,,,,
kom med positiva förslag eller säg inget alls... iaf inte med din ton, man blir ju ledsen
:tummenupp
Med "R1-killen" menade jag inte dig personligen.
fezt skrev:
Du har rätt.... mkt tråkigt onödigt gnäll...
men trots det så har de banåkningar ja varit på alltid varit fulla.. å de é ju kul..

60papp för en dag? hörde att gelleråsen bara kosta hmm 10' eller 20' blev lite osäker, men inte mer än 20 var de iaf... :)
Gelleråsen är billigare än det andra banorna, men är helt fullbokad tidigt på året.
 

sandstream

Guest
valmers skrev:
Varför i hela friden skulle "staten" göra det?
För att ha ett ställe att utbilda folk på och på så sätt få ner olyckorna.
Jag vet att det är en utopi men man kan ju alltid hoppas :)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sandstream skrev:
För att ha ett ställe att utbilda folk på och på så sätt få ner olyckorna.
Jag vet att det är en utopi men man kan ju alltid hoppas :)
För att utbilda folk behövs ingen bana, bara att boka närmsta flygfält. Varför skulle "staten" göra detta?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top