Varför har vi ingen RR-bana i Storstockholm?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
valmers skrev:
Om folkets vilja nu är så stor, är det väl bara att ragga finansiering och dra igång ett banprojekt. Eller hade du tänkt dig att sitta på röven och hoppas på någon annan?

Jo, det är ju BARA att göra det... om det inte vore så att politikerna sätter stopp för det pga buller, miljöförstöring bla bla bla.
Har du inte läst tråden? Det har funnits planer på banor på ett flertal olika platser i Stockholmsområdet men dessa stoppas av politikerna hela tiden. Jag tycker det är konstigt att det i den del av Sverige där en åttondel av landets invånare finns inte ska finnas en bana. Det är väl inget du behöver vara bitter över?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
newstead skrev:
Jo, det är ju BARA att göra det... om det inte vore så att politikerna sätter stopp för det pga buller, miljöförstöring bla bla bla.
Har du inte läst tråden? Det har funnits planer på banor på ett flertal olika platser i Stockholmsområdet men dessa stoppas av politikerna hela tiden. Jag tycker det är konstigt att det i den del av Sverige där en åttondel av landets invånare finns inte ska finnas en bana. Det är väl inget du behöver vara bitter över?
Se till att påverka beslutsfattarna då. Jag är evinnerligt trött på tjatet om banprojekt; när det kommer till kritan vill ingen göra någonting, någon annan ska göra jobbet. Jämför gärna med golfintresserade.

Salig

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
2006 KTM 950 SM
crazy88 skrev:
om det fanns skulle ja börja köra :)

Du kan ju börja med att lära dig köra utan stödhjul mannen :D

Tror att alla hoj intresserade skulle vilja ha en bana i Stockholms trakten...

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
valmers skrev:
Se till att påverka beslutsfattarna då. Jag är evinnerligt trött på tjatet om banprojekt; när det kommer till kritan vill ingen göra någonting, någon annan ska göra jobbet. Jämför gärna med golfintresserade.

Om du är så trött på det så varför sitter du här och tjatar om det då? Jag är golfintresserad också men jag vet inte vad jag ska jämföra med...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Salig skrev:
Tror att alla hoj intresserade skulle vilja ha en bana i Stockholms trakten...

Förmodligen, eller alla som är intresserade av sporthojar iallafall.
Problemet är förmodligen att vi inte är många i jämförelse med de som stör sig på buller, ökad trafik och sånt.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Västerås flygplats skulle bli en fin motorbana. Den har gått med förlust de senaste 20 åren. Men Västerås kommun och staten pumpar glatt in miljon på miljon. Det finns bara halva passagerarunderlaget för att flygplatsen ska gå +- noll. Vi får se hur länge de håller på och pumpar in pengar. En dag borde de tröttna. Om de inte vill bygga villor där skulle det kunna bli en bra motorbana med en löjligt långa raka.
Ok, nu ligger ju inte Västerås i Stockholm, men det är bara en timmes färd.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
LasseR6 skrev:
Västerås flygplats skulle bli en fin motorbana. Den har gått med förlust de senaste 20 åren. Men Västerås kommun och staten pumpar glatt in miljon på miljon. Det finns bara halva passagerarunderlaget för att flygplatsen ska gå +- noll. Vi får se hur länge de håller på och pumpar in pengar. En dag borde de tröttna. Om de inte vill bygga villor där skulle det kunna bli en bra motorbana med en löjligt långa raka.
Ok, nu ligger ju inte Västerås i Stockholm, men det är bara en timmes färd.

Västerås är ju iaf betydligt närmare än de banor som finns idag...

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Maila G.Persson och kolla om han vill ha röster från 200.000 sporthojjare ;-)

sandstream

Guest
vågen skrev:
Maila G.Persson och kolla om han vill ha röster från 200.000 sporthojjare ;-)
Dela med 10 så kommer du närmare verkligheten.

Som tur är finns det inget som kan rädda Göran just nu, har drar snart :D

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
valmers skrev:
Få? Varför det?

Det betvivlar jag starkt.
Suck.... "få", tror du att ja menade att jag skulle få en bana i födelsedagsprecent eller? ja vet väl att inget är gratis... Jag skulle bli glad om landsting,kommun, regering och alla andra betydelsefulla personer kunde tillåta ett bygge av bana i sthlm. bättre?

Och att det skulle bespara liv... visst kanske inte i ngn stor omfattning, men själv kör jag mkt lugnare i trafik sen jag började köra bana, och vad man hört andra kommentera om ämnet här på SH så är det många som instämmer...
Får man köra av sig "farttokigheten" så behöver man inte pressa i trafiken där det är dödsfarligt...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
fezt skrev:
Suck.... "få", tror du att ja menade att jag skulle få en bana i födelsedagsprecent eller? ja vet väl att inget är gratis... Jag skulle bli glad om landsting,kommun, regering och alla andra betydelsefulla personer kunde tillåta ett bygge av bana i sthlm. bättre?
Mycket bättre.
fezt skrev:
Och att det skulle bespara liv... visst kanske inte i ngn stor omfattning, men själv kör jag mkt lugnare i trafik sen jag började köra bana, och vad man hört andra kommentera om ämnet här på SH så är det många som instämmer...
Får man köra av sig "farttokigheten" så behöver man inte pressa i trafiken där det är dödsfarligt...
Alla gånger jag varit och kört i gatgrupper på Gelleråsen har det varit fullt race från banan också; min erfarenhet är att väldigt många snarare kör hårdare på gata efter att ha lärt sig mer på bana.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Alla gånger jag varit och kört i gatgrupper på Gelleråsen har det varit fullt race från banan också; min erfarenhet är att väldigt många snarare kör hårdare på gata efter att ha lärt sig mer på bana.
Japp det stämmer, det bästa är att ha en slö bil med släp från banan.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
valmers skrev:
tråkiga människor...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
newstead skrev:
Det har funnits planer på banor på ett flertal olika platser i Stockholmsområdet men dessa stoppas av politikerna hela tiden.
Nja, är det verkligen så. Kan du lägga upp en länk där vi kan läsa hur politiker har gjort det omöjligt? Jag tror det ligger närmare sanningen att det är en osäker investering.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Varför skulle egentligen någon "annan" kliva in med de millioner som krävs för en racingbana?
De som så gärna vill ha en bana, bla här i tråden, sätt igång att organisera er och ordna med det hela själva, ingen kommer ge er en bana för att ni tycker det skulle vara skitskoj att ha en.
Sen håller jag med om att det är ytterst tveksamt om en bana leder till lägre antal olyckor, vad man kan se är det lika många olyckor i områden med banor som i de utan.
Enköping som några nämner föll ju på att pengarna inte räcker, för hur tusan ska de som lägger stålarna få dem tillbaka sedan?
Det går ju knappast att ha F1 tävlingar och liknade gigantevenemang i Sverige längre.
Det måste alltså vara entuiaster som bygger banan, så fram med plånkan och betala så kanske det händer nåt.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Poacher skrev:
...så fram med plånkan och betala så kanske det händer nåt.
Kanske kan man göra som när man bygger golfbanor: medlemskap/andelar kostar 10-15.000 kr / st. och ger en medlem rätt att nyttja anläggningen sedan man betalt årsavgiften på 2-3.000 kr. Andelen går att sälja till högstbjudande men är också möjlig att förlora om anläggningen hamnar i ekonomiskt obestånd. Kan man genom ett sådant upplägg locka 700-1.000 medlemmar skulle man kunna börja bygga.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Nyteknik skrev:
Kanske kan man göra som när man bygger golfbanor: medlemskap/andelar kostar 10-15.000 kr / st. och ger en medlem rätt att nyttja anläggningen sedan man betalt årsavgiften på 2-3.000 kr. Andelen går att sälja till högstbjudande men är också möjlig att förlora om anläggningen hamnar i ekonomiskt obestånd. Kan man genom ett sådant upplägg locka 700-1.000 medlemmar skulle man kunna börja bygga.
Jo, jag kan förstå att det handlar om en jäkla massa pengar, men om uppriktigt intresse finns (annat än att skriva så på ett forum) så borde det ju funka med någon slags andelar, åtminstonde i botten.

Det handlar ju inte bara om vad "alla" skulle vilja ha, det är så sällan man får någonting bara på de villkoren.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Poacher skrev:
Varför skulle egentligen någon "annan" kliva in med de millioner som krävs för en racingbana?
De som så gärna vill ha en bana, bla här i tråden, sätt igång att organisera er och ordna med det hela själva, ingen kommer ge er en bana för att ni tycker det skulle vara skitskoj att ha en.
Sen håller jag med om att det är ytterst tveksamt om en bana leder till lägre antal olyckor, vad man kan se är det lika många olyckor i områden med banor som i de utan.
Enköping som några nämner föll ju på att pengarna inte räcker, för hur tusan ska de som lägger stålarna få dem tillbaka sedan?
Det går ju knappast att ha F1 tävlingar och liknade gigantevenemang i Sverige längre.
Det måste alltså vara entuiaster som bygger banan, så fram med plånkan och betala så kanske det händer nåt.
Exakt, men försök förklara det för R1-killen som vill "köra av sig" på "något ställe" som "dom borde ordna".
Nyteknik skrev:
Golfspelare är ett föredöme vad gäller entreprenörsanda. Jag tippar på att 99 procent av de "intresserade" skulle försvinna spårlöst om man försökte med något liknande för en RR-bana.

sandstream

Guest
Poacher skrev:
För att rädda liv kanske?
Oavsett hur många miljoner det kan tänkas kosta att bygga en bana för bilar och hojar så är det peanuts för staten/landstinget/kommunen.

Visst, det kanske är naivt att tänka så men det känns bättre än att förespråka förbud mot snabba bilar och hojar.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sandstream skrev:
För att rädda liv kanske?
Oavsett hur många miljoner det kan tänkas kosta att bygga en bana för bilar och hojar så är det peanuts för staten/landstinget/kommunen.

Visst, det kanske är naivt att tänka så men det känns bättre än att förespråka förbud mot snabba bilar och hojar.
Det där är bara nys; visa mig statistik som visar att antalet dödade och skadade MC-förare skulle minska om "staten" byggde en RR-bana.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln