Varför har vi ingen RR-bana i Storstockholm?

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Globen
Hoj
VX 800
Nu är jag taggad för det här o de ska fan bli en bana inom 3 års tid! :yoparty

de gäller bara att inte ge sig! :4skrika






MikkE skrev:
Politikerna verkar inte förstå att det kan tjänas pengar om vi hade en bana är i Rockholm. Det bor ju trots allt en miljon++ invånare här. Intreset för RR och övrig motorsport skulle öka rejält tror jag om det kommer en bana här.

Och att det inte skulle finnas plats här är ren bullshit! Ta tex här i Vallentuna(norr om sthlm), vi har hur mkt mark som helst. Finns väl ca tio golfbanor här i tuna. sanslöst!!!
 

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ART GSX-R1000
Förslag

Hej
Jag har bara skummat igenom den här tråden, och har inte sett något om det jag tänkte nämna.

Så här var det.
I sommras behövde jag testa lite grejer på min sidecar och den kan man ju inte köra på vägen ens om man vill. Så jag snackade med Matte Bohlin och han ringde å kolla med Lelle på Tullinge, klart jag kunde testa ihop med de andra i Prova på Dragracing gänget. :tummenupp

Sen på Tekniska Mässan i Oktober så kom Lelle förbi i den montern som jag ställde ut i, vi snacka en heldel och han har fått klart med Huddinge kommun att bygga nytt i Gladö Kvarn. Jag fråga vad planen var och han svara att 1 det blir av 2 vi börjar med asfaltsraka 3 sen kör vi drag 4 kanske toaletter, ström, rr slinga VEM VET

Men Ni verkar var driftiga precis som Lelle så kontakta honom och kolla om han vill ha eran hjälp. Han har ju redan fixat endel av de svåraste punkterna

Johan
 

Abbe

Om jag får se din får du se min
Gick med
1 Jul 2004
Ort
I ett slott
Hoj
Skulle inte tro det. Man får mer pussy om man har cash!
Davve84 skrev:
Du visar ju bara hur mogna Norrländnigar är! Skärpnig! :kocko
Du skulle ochså vilja ha en bana där du bor eller hur!? dessutom så finns de flera som bor här ! kolla hur pocket bike började ! ..... så fattar du :tungan
sen är det ju så att alla är vällkommna ner o köra här om några år!
(obs jag gillar Norrland) :banana hoppas ni får en bana snart

:fyllisar ses

Haha... Kom visst åt en öm tå där. Vi har ju en bana eller rättare sagt två, inte så långt (med norrländska mått mätt) bort. Först har vi ju Moirana banan. Sen har vi även midlandabanan. Visserligen är det ett antal mil, men jag har inte hört nån klaga på att dom inte ligger inom en 20 mils radie. Näe, Det är bara att bita ihop och komma igen. Och sen så tror jag inte att pocketbike började i sth. Men visst, det finns en, om än mikroskopisk, chans att den första pocketbiken rullade i sth! ;)
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Abbe skrev:
Haha... Kom visst åt en öm tå där. Vi har ju en bana eller rättare sagt två, inte så långt (med norrländska mått mätt) bort. Först har vi ju Moirana banan. Sen har vi även midlandabanan. Visserligen är det ett antal mil, men jag har inte hört nån klaga på att dom inte ligger inom en 20 mils radie. Näe, Det är bara att bita ihop och komma igen. Och sen så tror jag inte att pocketbike började i sth. Men visst, det finns en, om än mikroskopisk, chans att den första pocketbiken rullade i sth! ;)

Du fokuserar på helt fel sak, trådens ämne handlar om RR-bana i stockholm, inte om självgoda norrlänningar ;)

Så...vem bryr sig om första pocketbiken rullade i norrland eller sthlm?

Så låt oss diskutera det här med RR-bana nu.

/En som fått nog av trams.
 

spacelord

Enbart fläskig....
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RS 250 -00
skog skrev:
Mitt i mellan Södertälje o Nykvarn finns gamla Ing 1 (Swedint). Inga bostäder i närheten, avfarter för motorväg o liknande finns... Massor med gamla baracker med mekmöjligheter (ing=ingenjörsregemente). Vad jag vet så finns det inga planer just nu för detta område. Bara massor med mark o ytor som ligger o väntar. Någon som är arbetslös (eller "bara" jävligt driven o duktig) kan väl driva detta projekt. En bra start vore väl att fixa listor från folk för att visa upp intresset för motorrsport, då inte bara av privatpersoner (vi här på sporthoj) utan av föreningar/klubbar o liknade, detta för att visa upp för politiker o liknande att intresset för motorsport är så stort som vi vill tro. Slå på stort här finns ju mark för grusnissar, "rakt fram, o gasa mera" människor, samt en RR bana för bil och mc. Tror till och med att det finns en sjö för dom som vill leka på vattnet. Sponsorer, jepp Scania o A-Z ligger ju "granne" Skulle nog kunna tänka mig att om man lägger upp det snyggt finns det nog pengar från massor med håll.. Vem är duktig på att arrangera?
Den ideén fanns redan för 13 år sedan när jag gjorde lumpen där. Det var en kapten där, vars son var en väldigt framgångsrik gocart-förare, som höllt på och jobbade hårt för att få en ny motorbana där. Varför det inte blev nånting av det har jag ingen aning om, men jag misstänker att det var en travtränare och hästuppfödare i trakten som satte sig på tvären.
 

spacelord

Enbart fläskig....
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RS 250 -00
Jag snackade precis med Kjelle på Björkvik Ring och han sa att det inte är aktuellt att köra med hojar där ännu pga av att det finns inga avåkningszoner. Men förmodligen så kommer dom att fixa det under våren/sommaren. Så jag skulle ringa i sommar och kolla igen om det är klart.
 

skog

ok nu då?
Gick med
5 Nov 2003
Ort
Södertälje/pershagen
Hoj
Obesiktigad...
spacelord skrev:
Den ideén fanns redan för 13 år sedan när jag gjorde lumpen där. Det var en kapten där, vars son var en väldigt framgångsrik gocart-förare, som höllt på och jobbade hårt för att få en ny motorbana där. Varför det inte blev nånting av det har jag ingen aning om, men jag misstänker att det var en travtränare och hästuppfödare i trakten som satte sig på tvären.

Hmm den enda travtränaren i närheten tror jag håller till i taxinge.. Någon mil därifrån o blir han störd oljud från gammla Ing1 då jä..ar. Men fort
 

spacelord

Enbart fläskig....
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RS 250 -00
skog skrev:
Hmm den enda travtränaren i närheten tror jag håller till i taxinge.. Någon mil därifrån o blir han störd oljud från gammla Ing1 då jä..ar. Men fort
Nån var det iallafall som har/hade en gård på övningsområdet och inte var direkt överlycklig när det sköts hejvilt i skogarna....
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Den som verkligen vill engagera sig för att bygga en bana, bör läsa detta, saxat från http://www.vikingmotorpark.com/

Gör det själv!

- Har Ni själva tänkt Er att bygga en bana?
- Hur gör man?


Det ligger en hel del arbete bakom en motorsportanläggning.
Vad sägs om det här?

Logistiken måste fungera. Inga vägar är lika med att ingen publik kommer. Och om de kommer blir det bara en gång på grund av allt köande. Området måste dessutom ligga en bit från bebyggelse för att klara bullernormerna.

När rätt område är funnet måste ett samarbete till med den aktuella kommunen för att upprätta en översiktsplan. Området skall preciseras för att användas till aktuellt ändamål.

Designen av anläggningen bör utföras av en erfaren designer som känner till alla de krav FIA ställer på en anläggning av Grade One standard.
För det är väl det Ni vill ha?
Det finns många exempel på banor som konstruerats av vägingenjörer eller förare, men få exempel på lyckade sådana. Här ryker minst ett par millioner kronor.

Med dessa grundläggande delar på plats måste man slutföra den affärsplan som hela idén bygger på. Och det är inte något man hafsar ihop själv. Här erfordras en välrenommerad konsult med hög integritet som med Dina upplysningar som grund sammanställer en affärsplan. De kommer att ställa höga krav på att dina uppgifter är realistiska och Du kommer att pressas att ta fram massor med fakta och uppgifter. Flummande går de inte på. Konsulten lämnar inte ifrån sig ett signerat arbete de inte tror på, de har sin renommé att tänka på. Lyckas Ni är det bra referenser för dem. Räkna med tuffa tag. Här får Du räkna med att spendera åtminstone 1.000.000 kronor, och då under förutsättning att några tusen timmars arbete läggs ner ideellt av Er egen organisation.

Affärsplanen skall innehålla alla uppgifter om evenemang som ger intäkter, allt specificerat ner till antal besökare, catering, biljettpris, försäljning, uthyrning, anmälningsavgifter mm. Utgifterna skall också integreras, driftskostnader, personal, lokaler, underhåll, avgifter för arrangemang, porto, telefon osv.

- Börjar det bli mycket?

Sammanställer Ni affärsplanen själva lär det bli svårt att få tag på intresserade investerare. I tillägg på ovan nämnda måste i den finansiella modellen, som bygger på uppgifterna i affärsplanen, integreras byggkostnaden för den totala anläggningen. Byggkostnaden beräknas förslagsvis av samma bolag som utför affärsplanen. Kostnad runt 500.000 kronor.

Som Ni ser måste ett omfattande finansieringsarbete bedrivas parallellt med allt annat arbete.

Om inte förr så är det nu dags att titta på vad som behövs inför en tillståndsprövning.

Enligt svensk lag skall en miljökonsekvensbeskrivning tas fram. Den kan enkelt uttryckas som att man utreder vad som påverkas miljömässigt vid den valda platsen idag och vad skillnaden blir när anläggningen står klar. Här erfordras en välrenommerad konsult som håller i utredningen och det är inte billigt. Räkna med 500.000 till 1.000.000 kronor. Processen styrs av om Länsstyrelsen tar beslut om att det är ett projekt med "betydande miljöpåverkan", vilket de kommer att göra.

Miljökonsekvensbeskrivningen bygger på en mängd utredningar. Lämpligt är att börja med en fornminnesutredning. Finns det fornlämningar av bevarandekaraktär kommer det aldrig tillåtas en byggnation. Är lämningarna av sådan karaktär att de inte anses av alltför intressant modell kan ett ytterligare steg vara utgrävningar och kartläggning av desamma, allt på Er bekostnad.

Om fornminnesundersökningen är ok är det dags att utföra den ekologiska studien.
Finns det djur eller växter som förhindrar ett eventuellt byggande på platsen?
Om inte fortsätter utredningarna.

Hur är markförhållandena?
En geologisk studie måste göras. Den ska helst vara utförd före beräkningen av byggkostnaderna. Liksom den topografiska kartläggningen, är området plant eller kuperat?

Och glöm inte den hydrologiska utredningen. Den bör också vara utförd före byggkostnadsberäkningen. Kommer grundvattennivån att förändras och vad får det i så fall för konsekvenser. Kan en sänkning förhindras med byggmetoder?

Om inte förr så är det nu dags att utföra bullerutredningen. Vi har i Sverige mycket bra företag som med datamodeller utför beräkningar som vid aktuella mätningar i efterhand visat sig vara så gott som exakta. Skillnaden kan bestå av enstaka decibel.

Vi talade tidigare om trafiken. En trafikutredning är ett måste. Vilka konsekvenser får den ökade trafiken vid daglig drift och vid arrangemang? Finns det tillräckligt med parkeringar? Hur kommer man dit, bil, buss eller tåg? Blir det trafikstockningar? Kan området nås från flera håll? Behöver vägnätet byggas ut, för att nämna några.

Vi fyller på med klimatstatistik som Ni kan köpa från SMHI. Den är också nödvändig för att beräkna konsekvenserna för miljön.

Nu när Ni utfört ovanstående plus en hel del annat är det dags att sammanställa detaljplanen.

Den ligger till grund för byggnadstillståndet. Även den måste utföras av specialist. Översiktsplanen kan inte överklagas, vilket detaljplanen kan. Räkna med fördröjningar och ytterligare arbete och kostnader.

Allt arbete måste ske i samarbete med kommunen som tar del av alla utredningar och med länsstyrelsen, som ska yttra sig över alla utredningar.

Beslutet om betydande miljöpåverkan påverkar som nämnts ovan hela processen. Möten måste till med de närmast boende samt med företag med verksamhet nära det aktuella området. Dessa kallas via brev. I ett senare skede kallas alla intresserade till möte via annons i lokalpressen. Här får alla information om projektet samt tillfälle att få sina eventuella frågor besvarade. Sen ska vi inte glömma de inledande mötena med länsstyrelsen, tidigt samråd osv. Alla utredningar utmynnar i ett yttrande från länsstyrelsen. I slutändan kanske projektet ska upp i till exempel vattendomstolen.

- Tycker Ni det är mycket? Det är en lång resa.

Kvar nu är slutfinansieringen. Och som Ni förstår har inte utredningarna ovan varit gratis. Vi rekommenderar dessutom att Ni för att säkerställa att alla procedurer utförs enligt miljöbalken anlitar en jurist med specialkunskap i miljöärenden. Det gör vi.

- Är det dags att dra igång? Då önskar vi lycka till!

Här har Ni ju en hyfsad checklista att börja med.
Tycker Ni att det är för mycket kan Ni ju alltid stötta oss istället.

Får Ni problem och behöver hjälp kan Ni alltid skicka ett mail.
Vem vet, vi kanske kan hjälpa till.
- Är vi inte alla måna om svensk motorsport!
+-
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Jag tycker Stockholm behöver fler golfbanor istället för en räserbana. Det finns ju faktiskt stackare som måste åka FLERA KM för att komma till närmsta golfbana och det tycker jag helt enkelt är oacceptabelt!
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
>>Valmers. Är det verkligen så mycket jobb att bygga något i Sverige. :huvet

Det är bara att konstatera att vi har för mycket byråkrater och miljömuppar mm i det här landet. Snart orkar ingen bygga nåt alls, varken industrier, bostäder eller motorbanor. :kocko Ska vi lägga ner Sverige?
 
Last edited:

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
mudder skrev:
>>Valmers. Är det verkligen så mycket jobb att bygga något i Sverige. :huvet

Det är bara att konstatera att vi har för mycket byråkrater och miljömuppar mm i det här landet. Snart orkar ingen bygga nåt alls, varken industrier, bostäder eller motorbanor. :kocko Ska vi lägga ner Sverige?
Det skiljer naturligtvis beroende på hur stort man satsar, Gotlandsbanan är ju en mindre satsning och då blir det naturligtvis enklare och billigare men då får man också mindre inkomster på banan.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det är min fasta övertygelse att projekt som Viking Motorpark är en utopi och om de mot all förmodan går i produktion är det bara en tidsfråga innan de går i konkurs. Det publika underlaget är helt enkelt för litet för sådana jätteprojekt. T o m det senaste banbygget i Sverige, Midlanda, som var ett lagom ambitiöst bygge har svårt att gå runt p g a att det saknar ekonomiskt underlag, alltså kunder. Det enda rätta är att göra som Golfklubbar som startar, börja smått och finansiera delvis genom aktiebolag, det skulle alltså krävas ett visst antal klubbmelemmar som köper en andel och är delägare, exempelvis 1000 medlemmar som köper var sin andel för 30000 kr. Alla projekt större än Sviestad eller Midlanda är galenskap.
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Teddy skrev:
Det är min fasta övertygelse att projekt som Viking Motorpark är en utopi och om de mot all förmodan går i produktion är det bara en tidsfråga innan de går i konkurs. Det publika underlaget är helt enkelt för litet för sådana jätteprojekt. T o m det senaste banbygget i Sverige, Midlanda, som var ett lagom ambitiöst bygge har svårt att gå runt p g a att det saknar ekonomiskt underlag, alltså kunder. Det enda rätta är att göra som Golfklubbar som startar, börja smått och finansiera delvis genom aktiebolag, det skulle alltså krävas ett visst antal klubbmelemmar som köper en andel och är delägare, exempelvis 1000 medlemmar som köper var sin andel för 30000 kr. Alla projekt större än Sviestad eller Midlanda är galenskap.
Nu tänker man inte bara leva på publik och banhyror vilket banor som Midlanda måste göra, på Viking Motorpark är det tänkt att ske lite mer om du läser deras hemsida.
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Besserwisser skrev:
Det skiljer naturligtvis beroende på hur stort man satsar, Gotlandsbanan är ju en mindre satsning och då blir det naturligtvis enklare och billigare men då får man också mindre inkomster på banan.

Du har ingen aning vad det har kostat att bygga banan på Gotland!!!!!!
Mindre?! Norra Europas längsta....

/
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Besserwisser skrev:
Jo jag vet att den inte är billig men den går inte att jämföra med Viking Motorpark. Banan är nog längre men kostnaderna för Viking Motorpark ligger inte bara i banan.

På fråga 1: Varför
På fråga 2: Vilka kostnader förutom banan är det som skiljer sig mot Gotland?

Enda skillnaden som jag kan uppfatta är att underlaget/marken på Gotland skulle va billigare att anlägga på annars är det väl samma kostnader?

Självklart så skulle det vara lättare att få underlag/publik mm. att hitta till en bana i 08 området. Men att det skulle vara en mindre satsning på Gotland förstår jag inte.

Håller med Teddy en hel del i tidigare inlägg.

/

http://www.gotlandring.com/
http://www.vikingmotorpark.com/
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Nysse skrev:
På fråga 1: Varför
På fråga 2: Vilka kostnader förutom banan är det som skiljer sig mot Gotland?

Enda skillnaden som jag kan uppfatta är att underlaget/marken på Gotland skulle va billigare att anlägga på annars är det väl samma kostnader?

Självklart så skulle det vara lättare att få underlag/publik mm. att hitta till en bana i 08 området. Men att det skulle vara en mindre satsning på Gotland förstår jag inte.

Håller med Teddy en hel del i tidigare inlägg.

/

http://www.gotlandring.com/
http://www.vikingmotorpark.com/
Nu är detta vad jag hört, ..så rätta mig om jag har fel:
Stenbrottet (eller vad det är) slapp gärna köra iväg med sina schaktmassor & dumpade det istället som banunderlag till Gotland Ring aldeles intill (win-win) varför det blev rejält mycket billigare !
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Nysse skrev:
På fråga 1: Varför
På fråga 2: Vilka kostnader förutom banan är det som skiljer sig mot Gotland?

Omfattningen på anläggningen är det främsta svaret på båda frågorna.
3/4 mile Oval
4,3 km lång Internationell banan (En FIA Grade One licens = Formel 1, godkänd)
1206 meter lång och 18 meter bred strip
Läktare för 32.000 åskådare.
Utställningshallar
Budgeten ska vad jag hört ligga på ca: 200 millar
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top