Varför har vi ingen RR-bana i Storstockholm?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Därför att hela Sthlm är överfyllt av den fina statussporten golf [ber om ursäkt nu till alla hojåkande golfspelare..]
Det är riktigt trist. Men intresset för motorsporter är väl inte tillräckligt starkt här i fjollträsk. Tillochmed knugen och Madde borde bli glada över att få en bana så fort som dom kör i trafiken..

spacelord

Enbart fläskig....
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia RS 250 -00
Johan skrev:
Ang, björkvik. Nån som har mer info? Ligger ju trots allt lite närmare än Sviestad. Är det några träningstillfällen där sommartid?

Jag får ta och rycka tummen ur ...... och kolla upp det nu när jag har flyttat till Nyköping. Om det kommer att bli nån träning där så har man ju snuskigt nära dit!! :tungan

Jag har nu ringt dom nu och tydligen så är det någon som har överklagat deras tillstånd. Men det ska tydligen finnas chans för att det kan bli träningstillfällen där i år. Jag ska försöka ringa dom igen under dagen/veckan och försöka få lite mer info.

Last edited:

sandstream

Guest
Att det inte skulle finnas mark tror jag inte ett dugg på.
Runt Arlanda finns det gott om plats och bullret från hojarna/bilarna kommer inte i närheten av det från flygplanen.

Att det finns gott om golfbanor beror i första hand på att de inte hörs och i andra hand att de går runt ekonomiskt.

Kanske dags för Kungen och hans son att ta tag i det här med en motorbana i Stockholm :D

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
sandstream skrev:
Kanske dags för Kungen och hans son att ta tag i det här med en motorbana i Stockholm :D

Vi får skriva till deras sekreterare och be att få svar ifrån Knugen helt enkelt.
Annars får vi ställa oss utanför med plakat och demonstrera. Undrar förresten om dom får böter om dom kör för fort. Och isåfall, vem betalar dom? :gnissla
Då kan vi skriva att vi också vill köra för fort, fast på bana.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är inga stora pengar i en racerbana och är dessutom situationen som den är i Sthlm med svindyra markpriser så blir ju inte budgeten mer positiv. Jag tror aldrig det kommer bli en bana i Sthlm och Vikingmotorpark är nog tyvärr en utopi den också.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
...vad gäller golf har jag läst nånstans att svensk motorsport på ett år släpper ut lika mycket avgaser som svensk golfsport gör på en dag (...di der treggårdsmaschinerna e ente rena av sej pressis) !

Bifogat

• AG13^002.2.JPG
    AG13^002.2.JPG
    132.2 KB · Visningar: 222
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
För att de folkvalda inte vill ha en bana i Sthlm helt enkelt.
Jag tror inte för en sekund att de hade tänkt göra en bana som är i storlek med Sachsenring.. inte heller tror jag att Sachsenring har samma bullerkrav som de flesta banor här har ... De kunde ju ha börjat med att gå på en Svensk bana istället?

Men det är ju politiker, vad vet dom? inte verkar det vara värst mycket iallafall

Nån som orkar så bjud in dessa "politiker" till en RR tävling eller liknande för att se hur det går till och även få mätvärden osv

//håkan

Edit: jag blev irriterad efter att ha läst om deras inställning så jag skickade ett e-mail, vilket kommer bli ignorerat men men...

Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Vem av alla män och kvinnor som sitter högt uppsatta skall man kontakta tror ni? Att maila politiker är bara glömma, det har jag provat och man får aldrig svar ändå..

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Bikerbitch skrev:
Undrar förresten om dom får böter om dom kör för fort. Och isåfall, vem betalar dom? :gnissla

kungen kan inte bli åtalad för något i enlighet med lagen då har har immunitet.

så han kan ju strunta i att betala helt enkelt, sen får han ju ca 100 mille om året i appanage, men detta ska ju räcka till att underhålla alla slott etc

sen att vår käre knug har en familjeförmögenhet sen gammalt, det är en annan sak

/xf

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Zoidberg skrev:
...vad gäller golf har jag läst nånstans att svensk motorsport på ett år släpper ut lika mycket avgaser som svensk golfsport gör på en dag (...di der treggårdsmaschinerna e ente rena av sej pressis) !

från vänster, BoOve, BoOve's grabb, Äpplet, okänd?, Billy Gällros, Sandy Berlin.... hahaha....

Bifogat

• AG13^002[1].2.JPG
    AG13^002[1].2.JPG
    132.2 KB · Visningar: 123

spacelord

Enbart fläskig....
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia RS 250 -00
sandstream skrev:
Att det inte skulle finnas mark tror jag inte ett dugg på.
Runt Arlanda finns det gott om plats och bullret från hojarna/bilarna kommer inte i närheten av det från flygplanen.

Att det finns gott om golfbanor beror i första hand på att de inte hörs och i andra hand att de går runt ekonomiskt.

Enligt nån gammal uv som jag har pratat med så ska det finnas en markplan sen 60-talet för en motorbana vid Arlanda. Anledningen till att det inte har blivit nåt av har jag ingen aning om, men jag gissar på ekonomi och nån bonde...

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
När politker pratar om att man inte kan bygga RR bana pga miljö själ, är det bullret och avgaserna dom menar då? eller är det nå mer som det handlar om, förutom att dom inte gillar iden privat bara?

Tänkte bara på alla avgaser alla bilar släpper ut när 1000 tals korpen spelare åker till träningar varje vecka dom måste ju släppa ut mer än en motorpark släpper ut på en vecka! Bullret kan man ju förstå men det finns platser som är väldigt långt från där folk bor, fast där bygger dom ju golfbanor =P

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Besserwisser skrev:
Hur många har varit inne på http://www.vikingmotorpark.com/ och gjort en intresseanmälan? Jag förutsätter att alla som tycker att det ska finnas en bana har gjort det så dom får det stöd dom behöver. :7peta

Väldigt bra att du skrev det där,nu skrev iallafall jag i intresseanmälan, visste inte ens att något var planerat, kan ju vara en annan grej viktig faktor...att man måste reklama lite för sina banor/byggprojket för att få allmänheten på sin sida?

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
Då måste jag fråga vad ni skulle va villiga o betalar för ett årskort på en bana i sthlm? :confused: Det måste gå med vinnst om nån ska köpa en åker o bygga bana på! hur många tro ni skulle va betalande ?

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
Davve84 skrev:
Då måste jag fråga vad ni skulle va villiga o betalar för ett årskort på en bana i sthlm? :confused: Det måste gå med vinnst om nån ska köpa en åker o bygga bana på! hur många tro ni skulle va betalande ?

vet inte. Men vad kostar ett årskort på GR? 4000:- eller nått sånt. Hur många i stockholm skulle inte vara beredda att pröjsa det för att få köra bana en gång i veckan i stockholm. (Både bil och mc) 2000 st kanske? ta sen alla som kommer och bar strö kör då och då. eller organiserade banträffar.

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
Jag har en liten tanke med att ev samköra en flygplats för hobby flygare med rr bana i sthlm!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024