Varför har vi ingen RR-bana i Storstockholm?

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Zoidberg skrev:
...vad gäller golf har jag läst nånstans att svensk motorsport på ett år släpper ut lika mycket avgaser som svensk golfsport gör på en dag (...di der treggårdsmaschinerna e ente rena av sej pressis) !

Det var en intressant aspekt! Vet inte hur många golfbanor det finns i Sv men titta på en golfbanas parkeringsplats. Det brukar stå ett antal bilar där. De ska till och från golfbanan.

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Jörgen Player Special skrev:
Politiker spelar golf, därför blir det golfbanor, men de kör inte racing så därför blir det inga racerbanor.
Politiker kör inte snöskoter därför förbjuds de. Däremot åker de gärna småbåtar och vattenskoter så de kommer inte att förbjudas.
Politiker har råd med tandläkare, därför kommer inte munnen räknas till resten av kroppen de närmaste mandatperioderna heller!

/JPS
Det är vi som röstar om vilka politiker som skall styra så vi får dom vi röstar på! :tungan

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Besserwisser skrev:
Det är vi som röstar om vilka politiker som skall styra så vi får dom vi röstar på! :tungan
Ähh, alla röstar ju fel juh. Enligt tidigare pollar här på SH är det här det röstas rätt, sen är ju tyvärr resten av landet inblandat också....

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Davve84 skrev:
Jag har en liten tanke med att ev samköra en flygplats för hobby flygare med rr bana i sthlm!
Det låter bra om du eller någon annan klarar att genomföra ett sånt projekt, men det är inte helt lätt och det finns vissa grundläggande saker som man inte kan gå runt. Som t.ex en miljökonsekvensbeskrivning som kan kosta mellan 1/2-1 mille bara den.
Det finns en del att läsa på Viking Motor Parks hemsida om hur man går till väga med att bygga en bana.

skog

ok nu då?
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Obesiktigad...
Mitt i mellan Södertälje o Nykvarn finns gamla Ing 1 (Swedint). Inga bostäder i närheten, avfarter för motorväg o liknande finns... Massor med gamla baracker med mekmöjligheter (ing=ingenjörsregemente). Vad jag vet så finns det inga planer just nu för detta område. Bara massor med mark o ytor som ligger o väntar. Någon som är arbetslös (eller "bara" jävligt driven o duktig) kan väl driva detta projekt. En bra start vore väl att fixa listor från folk för att visa upp intresset för motorrsport, då inte bara av privatpersoner (vi här på sporthoj) utan av föreningar/klubbar o liknade, detta för att visa upp för politiker o liknande att intresset för motorsport är så stort som vi vill tro. Slå på stort här finns ju mark för grusnissar, "rakt fram, o gasa mera" människor, samt en RR bana för bil och mc. Tror till och med att det finns en sjö för dom som vill leka på vattnet. Sponsorer, jepp Scania o A-Z ligger ju "granne" Skulle nog kunna tänka mig att om man lägger upp det snyggt finns det nog pengar från massor med håll.. Vem är duktig på att arrangera?

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
Fan va kul att alla är så på!!
jag ska ta påbörja hela med kolla upp marker och ev sponsorer o få fram vad de skulle kosta ! ska även höra runt med flygklubbarna ! främst tullinge gänget

skog skrev:
Mitt i mellan Södertälje o Nykvarn finns gamla Ing 1 (Swedint). Inga bostäder i närheten, avfarter för motorväg o liknande finns... Massor med gamla baracker med mekmöjligheter (ing=ingenjörsregemente). Vad jag vet så finns det inga planer just nu för detta område. Bara massor med mark o ytor som ligger o väntar. Någon som är arbetslös (eller "bara" jävligt driven o duktig) kan väl driva detta projekt. En bra start vore väl att fixa listor från folk för att visa upp intresset för motorrsport, då inte bara av privatpersoner (vi här på sporthoj) utan av föreningar/klubbar o liknade, detta för att visa upp för politiker o liknande att intresset för motorsport är så stort som vi vill tro. Slå på stort här finns ju mark för grusnissar, "rakt fram, o gasa mera" människor, samt en RR bana för bil och mc. Tror till och med att det finns en sjö för dom som vill leka på vattnet. Sponsorer, jepp Scania o A-Z ligger ju "granne" Skulle nog kunna tänka mig att om man lägger upp det snyggt finns det nog pengar från massor med håll.. Vem är duktig på att arrangera?

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha RD350
Om man ska dela banan med flygklubbar hur skulle det fungera? Hur mycket pengar har de att bidra med, om dem har intresse ?
Hur skulle de vilja utnyttja sin landningsbana?

skog

ok nu då?
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Obesiktigad...
Najde skrev:
Om man ska dela banan med flygklubbar hur skulle det fungera? Hur mycket pengar har de att bidra med, om dem har intresse ?
Hur skulle de vilja utnyttja sin landningsbana?

Jag måste nog säga att jag är skeptisk till en landningsbana.. Men va faan kör hårt. :tummenupp

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
I så fall så ska de va en klubb som hyr hangarer o landnigs bana i månaden !
normal pris för en hangar i sthlm området är 1000-2000 kr i månaden har man 20-40 platser så fyller mna dem fort! dvs väldigt mkt pengar bara för de! sen så får de självklar betale en årsavgift för banan de landar på! Varför jag vill ha de på samma ställe är att det blir vädigt mycket mer "motor" folk på dessa ställen vlket gör oss till en stor grupp o straka ! dessutom så e de bra o ha allt buller på samma ställe! sen är de riktigt ballt o ha allt i ett ställe..

skog skrev:
Jag måste nog säga att jag är skeptisk till en landningsbana.. Men va faan kör hårt. :tummenupp

Abbe

Om jag får se din får du se min
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Skulle inte tro det. Man får mer pussy om man har cash!
fezt skrev:
Jag tror att roadracingen skulle bli en mkt större sport om det fanns en bana här. Rent ekonomiskt skulle betydligt fler börja med RR och det skulle bli så jävla kul...!
Nu får man åka 21-22 mil till linköping för att få lite träning... :(

Snacka om "viärbästförviborifjollträskmentalitet"!!!
Tror du på fullaste allvar att racingen skulle bli större om det fanns en bana lokaliserad till sth? Och varför skulle fler "rent ekonomiskt" sätt börja med RR?Allt i sverige kretsar faktiskt inte runt stockholm!

LÄNGE LEVE NORMALA MÄNNISKOR SOM DOM I NORRLAND!

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
Du visar ju bara hur mogna Norrländnigar är! Skärpnig! :kocko
Du skulle ochså vilja ha en bana där du bor eller hur!? dessutom så finns de flera som bor här ! kolla hur pocket bike började ! ..... så fattar du :tungan
sen är det ju så att alla är vällkommna ner o köra här om några år!
(obs jag gillar Norrland) :banana hoppas ni får en bana snart

:fyllisar ses

Abbe skrev:
Tror du på fullaste allvar att racingen skulle bli större om det fanns en bana lokaliserad till sth? Och varför skulle fler "rent ekonomiskt" sätt börja med RR?Allt i sverige kretsar faktiskt inte runt stockholm!

Last edited:

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
Sen vad det gäller flyg så ska de självklart ha en egen strip! så de inte blir att man måste boka om man ska flyga lixom!

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
alltså snackar ni om riktiga flygplan?? men då kan den ju inte ligga i närheten av arlanda eller?? skulle väl bli kaos med alla andra flyg som går där ute?
Det vara bara en tanke jag fick..

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
Nej inte i så nära ;)

Hurtig skrev:
alltså snackar ni om riktiga flygplan?? men då kan den ju inte ligga i närheten av arlanda eller?? skulle väl bli kaos med alla andra flyg som går där ute?
Det vara bara en tanke jag fick..

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Davve84 skrev:
Fan va kul att alla är så på!!
jag ska ta påbörja hela med kolla upp marker och ev sponsorer o få fram vad de skulle kosta ! ska även höra runt med flygklubbarna ! främst tullinge gänget
Ja flygklubbarna har ju samma problem, följt disskussionen i Nynäs lokalpress dit Tullinge vill flytta sin verksamhet eftersom dom lägger ner tullinge. En jävla massa bönder skriver helt plötsligt insändare och undrar hur dom ska kunna sälja grödor nedsölade med flygfotogen och mjölk från vettskrämda kor. De vill absolut inte ha nåt flyg inom 10 mils avstånd :rolleyes: Antagligen är folk lika griniga så fort man nämner motorbansbuller.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Abbe skrev:

Eftersom det bor ett par millar människor runt fjollträsk... ja skitsamma. Det lär ju inte hända med tanke på alla som gnäller på buller.

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
Men grejen är att om man som sagt går ihopp alla motor relarerade värksamheter så kommer de va för stort o bara tysta ner!!!och då kommer bönderna att få vika sig! och vi kan bevisa att vi kan sköta det på ett snyggt sätt

Johan skrev:
Ja flygklubbarna har ju samma problem, följt disskussionen i Nynäs lokalpress dit Tullinge vill flytta sin verksamhet eftersom dom lägger ner tullinge. En jävla massa bönder skriver helt plötsligt insändare och undrar hur dom ska kunna sälja grödor nedsölade med flygfotogen och mjölk från vettskrämda kor. De vill absolut inte ha nåt flyg inom 10 mils avstånd :rolleyes: Antagligen är folk lika griniga så fort man nämner motorbansbuller.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Davve84 skrev:
Men grejen är att om man som sagt går ihopp alla motor relarerade värksamheter så kommer de va för stort o bara tysta ner!!!och då kommer bönderna att få vika sig! och vi kan bevisa att vi kan sköta det på ett snyggt sätt

Bönderna viker sig? Har du träffat en bonde? :hihi

MikkE

Guest
Politikerna verkar inte förstå att det kan tjänas pengar om vi hade en bana är i Rockholm. Det bor ju trots allt en miljon++ invånare här. Intreset för RR och övrig motorsport skulle öka rejält tror jag om det kommer en bana här.

Och att det inte skulle finnas plats här är ren bullshit! Ta tex här i Vallentuna(norr om sthlm), vi har hur mkt mark som helst. Finns väl ca tio golfbanor här i tuna. sanslöst!!!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln