Varför har vi ingen RR-bana i Storstockholm?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Besserwisser skrev:
Nu tänker man inte bara leva på publik och banhyror vilket banor som Midlanda måste göra, på Viking Motorpark är det tänkt att ske lite mer om du läser deras hemsida.
Tänker, tänker och tänker. Det är jättekul med dessa glada visionärer och deras fantasifoster men när det kommer ner till den hårda verkligheten finns det sällan någon förankring. Besök vilken motortävling som hellst och se hur totalt ointresserade svenskar är av motorsport, och kom nu inte och skrik "STCC!", det är ett lyande undantag på den svenska motorsportsoptippen. Att finansiera Viking med argumentet fulla läktare skulle inte ens Kamrern i Gislaved köpa. Det enda reella alternativet till att finansiera ett banbygge är att göra det privat till 50% genom medlemmars delägarskap.
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Teddy skrev:
Tänker, tänker och tänker. Det är jättekul med dessa glada visionärer och deras fantasifoster men när det kommer ner till den hårda verkligheten finns det sällan någon förankring. Besök vilken motortävling som hellst och se hur totalt ointresserade svenskar är av motorsport, och kom nu inte och skrik "STCC!", det är ett lyande undantag på den svenska motorsportsoptippen. Att finansiera Viking med argumentet fulla läktare skulle inte ens Kamrern i Gislaved köpa. Det enda reella alternativet till att finansiera ett banbygge är att göra det privat till 50% genom medlemmars delägarskap.
Jag säger inte att dom garanterat kommer att lyckas. STCC är inget som kan bära banans ekonomi och kommer inte att fylla läktarna heller.
Men om man ska bygga en bana med internationelle ambitioner här i Sverige så får man inte förlita sig enbart på inkomsterna från banan eftersom den är nästintill död på vintern. Här tänker man ett steg till och försöker skapa även andra inkomster.
Att finansiera Viking med argumentet fulla läktare har iaf jag aldrig sagt så var du får det från fattar jag inte! :confused:
 
Last edited:

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Besserwisser skrev:
Att finansiera Viking med argumentet fulla läktare har iaf jag aldrig sagt så var du får det från fattar jag inte! :confused:


Hur ska man tolka:
Läktare för 32.000 åskådare

Jag trodde det skulle finnas en bana för oss vanlig döda som vi ska ha råd att hyra. Ett jättekomplex måste kosta att hyra? Det är ju banåkning vi vill köra inte testapå konferans med jobbet.

Zoidberg skrev:
Stenbrottet (eller vad det är) slapp gärna köra iväg med sina schaktmassor & dumpade det istället som banunderlag till Gotland Ring aldeles intill (win-win) varför det blev rejält mycket billigare !

Plus Fordonutb. på gymnasiet hjälpte till. Cementa som sponsor med matr. som ligger redan på plats mm.

/N
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Nysse skrev:
Hur ska man tolka:
Läktare för 32.000 åskådare

Jag trodde det skulle finnas en bana för oss vanlig döda som vi ska ha råd att hyra. Ett jättekomplex måste kosta att hyra? Det är ju banåkning vi vill köra inte testapå konferans med jobbet.
/N
Läs på deras hemsida, det är enklare än att jag ska förklara hela projektet.
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Besserwisser skrev:
Läs på deras hemsida, det är enklare än att jag ska förklara hela projektet.

Ja. Jag hoppas verkligen att de ska funka men just nu är det en vision. Min mening är inte att vara kritisk utan försöka vara så verklighetsnära som möjligt.

/N
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Nysse skrev:
Ja. Jag hoppas verkligen att de ska funka men just nu är det en vision. Min mening är inte att vara kritisk utan försöka vara så verklighetsnära som möjligt.

/N
Nja lite mer än vision är det eftersom man redan bränt någon mille och har kommit ganska långt med komungubbarna.
Den blir nog inte lika "billig" som övriga banor och inte heller så lätt att få tid på för oss vanliga dödliga men jag tror nog att både träning för tävlande och allmänhets körning kommer att bli möjlig.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP

Hej Håkan
Du ska få ett mera utförligt svar, men så här mycket just nu.
Jag har varit med när ljudutredniongen för den planerade motorbanan presenterades. Ljudbelastningen för Enköping beskrevs väl där.
Hälsningar
Dietrich Burmeister


Från Enköpings vänsterpartisttjosan

//håkan
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Besserwisser skrev:
Nja lite mer än vision är det eftersom man redan bränt någon mille och har kommit ganska långt med komungubbarna.
Den blir nog inte lika "billig" som övriga banor och inte heller så lätt att få tid på för oss vanliga dödliga men jag tror nog att både träning för tävlande och allmänhets körning kommer att bli möjlig.

Kanske vi kan "få" en bana med lite lägre ambition där man satsar på en enklare och billigare lösning som är mer anpassad till allmänhets körning. Då kanske vi får fler och oftare att gasa av sig på banan än på gatan. Det skulle nog ev minska den olycksdrabbade hojåkningen på allmän väg/gata.

/
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Nysse skrev:
Kanske vi kan "få" en bana med lite lägre ambition där man satsar på en enklare och billigare lösning som är mer anpassad till allmänhets körning. Då kanske vi får fler och oftare att gasa av sig på banan än på gatan. Det skulle nog ev minska den olycksdrabbade hojåkningen på allmän väg/gata.

/
En enklare/billigare lösning som kanske kunde vara möjlig vore att utöka någon gokartbana. Då finns redan en bana etablerad och om bara marken finns så kunde man utöka "gokartbanan" så att det även blir kul att köra hoj.
På Rörken körs redan hoj, där borde man ju kunna få plats med lite mer bana.
 

sandstream

Guest
Besserwisser skrev:
En enklare/billigare lösning som kanske kunde vara möjlig vore att utöka någon gokartbana. Då finns redan en bana etablerad och om bara marken finns så kunde man utöka "gokartbanan" så att det även blir kul att köra hoj.
På Rörken körs redan hoj, där borde man ju kunna få plats med lite mer bana.
Det ligger dessutom en crossbana bredvid och ingen direkt bebyggelse i närheten.

Jag tror som Teddy att det bästa är att finansiera en bana på samma sätt som en golfbana.
Man får helt enkelt köpa en andel för att få vara med.

En bana i Stockhom som är öppen nästan jämt, som inte kostar så mycket att åka på osv är och förblir nog en utopi :död
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Besserwisser skrev:
En enklare/billigare lösning som kanske kunde vara möjlig vore att utöka någon gokartbana. Då finns redan en bana etablerad och om bara marken finns så kunde man utöka "gokartbanan" så att det även blir kul att köra hoj.
På Rörken körs redan hoj, där borde man ju kunna få plats med lite mer bana.

Javisst! Det skulle va ett bra komplement om vi fick en till, närmare stan förutom Rörken.Men det bör vara typ ekonomisk förening bakom för att den inte ska vara vinstdrivande. Då skulle den va mycket attraktiv som allternativ till Slingerbulten och Bogesund bl.a.

:tummenupp /

Hmmm...vill inte va pessemistisk :död men Teddy & Sandstream har nog lit rätt,tyvärr.
 
Last edited:

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Tack för alla svar och inlägg! Jag var i dag i kontakt med SMC Stockholm och de berättade att en arbetsgrupp sysslar med frågan! Eftersom det är både en ekonomisk och politisk fråga tror jag att SMC skulle kunna vara en bra koordinator i ett sådant här projekt. Arbetsgruppen är sammansatt av representanter från flera intressenter i samhället. Varför inte skicka över era förslag och idéer till SMC? Vem vet, en vacker dag kanske vi har en bana i Stockholm!

Hälsningar!
Wille
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Fortfarande inget svar från Vänsterpartisterna i Enköping... påminnelsemail skickat, man kanske borde ringa?

//håkan
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
För att alla politiker har nån förbannad förmyndarpolitik och inte respekterar folkets vilja! Vi får väl hålla tillgodo med att köra ihjäl oss på krokiga vägar med rullgrus runt Vaxholm istället för att landa mjukt i en avåkningszon... :näsblod :död :crash
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
#Olsson# skrev:
Det finns go-kart och crossbanor tamefan överallt. Var är båge-banorna? Varför är det så?
Instämmer !

jag skulle dö av lycka om vi kunde få en bana i sthlm:s trakten... Man skulle bespara många liv som dör ute i trafiken, plus en jädrans massa pengar gällande resor för att träna....
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
newstead skrev:
För att alla politiker har nån förbannad förmyndarpolitik och inte respekterar folkets vilja! Vi får väl hålla tillgodo med att köra ihjäl oss på krokiga vägar med rullgrus runt Vaxholm istället för att landa mjukt i en avåkningszon... :näsblod :död :crash
Om folkets vilja nu är så stor, är det väl bara att ragga finansiering och dra igång ett banprojekt. Eller hade du tänkt dig att sitta på röven och hoppas på någon annan?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top