Varför Harley-folk inte vinkar...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
RedBaron skrev:
No way. De har levererat hojar med låsningsfria bromsar sedan 1903
sdb25235.gif
är det bara HD eller har alla glidare kassa bromsar. Jag har provat kawasaki, hyousung och suzuki hojar men aldrig någon HD.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
philsson skrev:
Bara min egen erfarenhet av glidarhojar. Inte provat så många glidare men en savage 650 jag körde på trafikskolan vid uppkörningen var väldigt lätt att låsa hjulet på. Enligt trafikläraren pga gaffelvinkeln. Antingen så är det sant eller så är jag lättlurad att gå på nåt sånt. Tyckte det lät vättigt.. :3freak
Det är snarare viktfördelningen som gör att man lättare låser upp fram.

philsson skrev:
är det bara HD eller har alla glidare kassa bromsar. Jag har provat kawasaki, hyousung och suzuki hojar men aldrig någon HD.
Generellt sett så är väl bromsutrustningen klenare tilltagen eftersom det antas att men kör mindre aggressivt/aktivt. Det finns dock glidare med dubbla sexkolvsok fram också.

Hur en nyare H-D är vet jag inte, men förr stod deras bromsar i en klass för sig när det gällde att ta dåligt.
Jag kan faktiskt tänka mig att detta är avsiktligt ! I USA kör många med minimum av utbildning och man har valt att göra kassa bromsar för att orutinerade inte ska kunna bromsa omkull sig för lätt, och därefter stämma H-D för att ha monterat "livsfarliga bromsar"
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
philsson skrev:
är det bara HD eller har alla glidare kassa bromsar. Jag har provat kawasaki, hyousung och suzuki hojar men aldrig någon HD.


HD = kassast bromsar.


Men du har ju provat massa andra glidare, så då vet du väl om de har kassa bromsar :7peta Eller hur tänkte du nu?

RedBaron skrev:
Det är snarare viktfördelningen som gör att man lättare låser upp fram.


Generellt sett så är väl bromsutrustningen klenare tilltagen eftersom det antas att men kör mindre aggressivt/aktivt. Det finns dock glidare med dubbla sexkolvsok fram också.

Hur en nyare H-D är vet jag inte, men förr stod deras bromsar i en klass för sig när det gällde att ta dåligt.
Jag kan faktiskt tänka mig att detta är avsiktligt ! I USA kör många med minimum av utbildning och man har valt att göra kassa bromsar för att orutinerade inte ska kunna bromsa omkull sig för lätt, och därefter stämma H-D för att ha monterat "livsfarliga bromsar"


Jag orkar inte leta, men har för mig att flera sprojlans HD har dubbelkolvsok fram, och fyrkolvsok bak. Säger väl lite om hur de tycker man ska bromsa.


Förresten, hur ligger det till egentligen med det där med oken, jag kallar ett ok som har EN synlig kolv från utsidan för dubbel, och de med DUBBLA synliga kolvar för fyrkolvs ok, fel eller rätt? TRE synliga kolvar kallas ju av fabrikanterna SEXkolvsok. Dock hör man ju ibland enkolvsok, men det stämmer ju inte med,....Äh nu orkar jag inte skriva mer, hur ligger det till egentligen?
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Det finns ju faktiskt flytande bromsok med bara en kolv, åtminstonde på bilar. Antagligen för att dom ska bli billigare att tillverka.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Chronic skrev:
HD = kassast bromsar.


Men du har ju provat massa andra glidare, så då vet du väl om de har kassa bromsar :7peta Eller hur tänkte du nu?




Jag orkar inte leta, men har för mig att flera sprojlans HD har dubbelkolvsok fram, och fyrkolvsok bak. Säger väl lite om hur de tycker man ska bromsa.


Förresten, hur ligger det till egentligen med det där med oken, jag kallar ett ok som har EN synlig kolv från utsidan för dubbel, och de med DUBBLA synliga kolvar för fyrkolvs ok, fel eller rätt? TRE synliga kolvar kallas ju av fabrikanterna SEXkolvsok. Dock hör man ju ibland enkolvsok, men det stämmer ju inte med,....Äh nu orkar jag inte skriva mer, hur ligger det till egentligen?
De glidare jag provat har haft relativt bra bromsar. Men nu ska vi inte gämföra med sporthojar.
Flytande ok är ganska vanligt på många hojar därför kan ett ok med 1 synligt ok vara 1 kolvsok för på andra sidan ligger bara ett belägg och tar emot. Likaså ett belägg med 2 "ok" kan vara ett 2 kolvsok om det är flytande.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Chronic skrev:
Förresten, hur ligger det till egentligen med det där med oken, jag kallar ett ok som har EN synlig kolv från utsidan för dubbel, och de med DUBBLA synliga kolvar för fyrkolvs ok, fel eller rätt? TRE synliga kolvar kallas ju av fabrikanterna SEXkolvsok. Dock hör man ju ibland enkolvsok, men det stämmer ju inte med,....Äh nu orkar jag inte skriva mer, hur ligger det till egentligen?

Om du tar loss oket så ser du att det sitter lika många kolvar på insidan/baksidan av det dvs 3+3 = 6 kolvar

Sen är väl iprincip alla ok flytande även om dom har 1,2,4,6 kolvar.

Testa att dra lite i oket i sidled så ser du att dom löper på fjädrande "pinnar" i sidled.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Långa farbron skrev:
Om du tar loss oket så ser du att det sitter lika många kolvar på insidan/baksidan av det dvs 3+3 = 6 kolvar

Sen är väl iprincip alla ok flytande även om dom har 1,2,4,6 kolvar.

Testa att dra lite i oket i sidled så ser du att dom löper på fjädrande "pinnar" i sidled.


Då menar du att enkolvsok inte existerar? Finns ju som pihlsson skrev ok utan kolv på baksidan, bara ett stumt belägg.

När du skriver "sidled" vilket håll menar du då? Hoppas du inte menar längs med skivan, utan på tvären mot skivan. Ja det är klart det fjädrar lite.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Chronic skrev:
Då menar du att enkolvsok inte existerar? Finns ju som pihlsson skrev ok utan kolv på baksidan, bara ett stumt belägg.

När du skriver "sidled" vilket håll menar du då? Hoppas du inte menar längs med skivan, utan på tvären mot skivan. Ja det är klart det fjädrar lite.

Absolut existerar enkolvsok,jag missuppfattade kanske ditt inlägg som en generell fråga angånde bromsar.

Sidled är för mig vinkelrätt mot färdriktning i detta fallet.

:)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Långa farbron skrev:
Absolut existerar enkolvsok,jag missuppfattade kanske ditt inlägg som en generell fråga angånde bromsar.

Sidled är för mig vinkelrätt mot färdriktning i detta fallet.

:)


Jodå, det var en generell fråga ang. bromsar. Jag känner inte att jag är 100% fortfarande. Det finns alltså enkolvsok, men också dubbelkolvsok som vid en hastig betraktning ser likadana ut, har jag kopplat då?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Chronic skrev:
Jodå, det var en generell fråga ang. bromsar. Jag känner inte att jag är 100% fortfarande. Det finns alltså enkolvsok, men också dubbelkolvsok som vid en hastig betraktning ser likadana ut, har jag kopplat då?


Nja antigen så har dom en kolv,eller två :)

Ett flytande enkolvs ok fungerar enl principen att när kolven pressar ut belägget på ena sidan så dras samtidigt oket i sidled så belägget på andra sidan läggs an,vilket gör det känsligt för sneslitning av naturliga skäl då ett belägg alltid tar i först,dessutom är det hela baserat på att oket löper friktionsfritt.

Tvåkolvsok har en kolv från varje sida som pressar på repektive belägg.

Enkolvsok är för övrigt vanligt på bilar,här till en Volvo.
 

Bifogat

  • erbj_6_xl.jpg
    erbj_6_xl.jpg
    12.4 KB · Visningar: 97
Last edited:

friflaj

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Landets krona - Skåne
Hoj
Harley V-rod
Visst suger dom fett

Dum som jag var trodde jag att det var en just en fråga... :va
Varför Harley-folk inte vinkar...
Detta var ju dock roligare att se.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Långa farbron skrev:
Nja antigen så har dom en kolv,eller två :)

Ett flytande enkolvs ok fungerar enl principen att när kolven pressar ut belägget på ena sidan så dras samtidigt oket i sidled så belägget på andra sidan läggs an,vilket gör det känsligt för sneslitning av naturliga skäl då ett belägg alltid tar i först,dessutom är det hela baserat på att oket löper friktionsfritt.

Tvåkolvsok har en kolv från varje sida som pressar på repektive belägg.

Enkolvsok är för övrigt vanligt på bilar,här till en Volvo.

När jag skrev "ser lika ut" menade jag att utifrån på lite håll syns ju bara en kolv. Men ok, då är jag HELT med :tummenupp
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Han skulle nog skrapa i å få gnistregn i böjen o göra en :yoparty med spark`s flyin.. men det blidde fel... :kocko
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
RedBaron skrev:
Det är snarare viktfördelningen som gör att man lättare låser upp fram.


Generellt sett så är väl bromsutrustningen klenare tilltagen eftersom det antas att men kör mindre aggressivt/aktivt. Det finns dock glidare med dubbla sexkolvsok fram också.

Hur en nyare H-D är vet jag inte, men förr stod deras bromsar i en klass för sig när det gällde att ta dåligt.
Jag kan faktiskt tänka mig att detta är avsiktligt ! I USA kör många med minimum av utbildning och man har valt att göra kassa bromsar för att orutinerade inte ska kunna bromsa omkull sig för lätt, och därefter stämma H-D för att ha monterat "livsfarliga bromsar"

Road king classic har iaf usla bromsar.. riktigt usla
 

Boel

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Dösjebro
Hoj
Honda cb 1000 och Honda cx 500

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag kan ärligt säga att jag verkligen INTE förstår mig på glidarfolket. Vi snackar 0% alltså..
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Zee skrev:
Jag kan ärligt säga att jag verkligen INTE förstår mig på glidarfolket. Vi snackar 0% alltså..

Tror att det funkar så här, för att vara seriös. När jag började att, på allvar, fundera på att införskaffa hoj så kolla jag bara på glidare (alltså innan jag kört hoj längre än 200m) för jag tyckte att dom var extremt mycket snyggare än larviga sporthojar. De som körde sporthojar var liksom inte riktiga bikers. Dom fatta inte grejen.

Nu efter det att jag kört både glidare o sporthojar så tror jag att jag förstår vad det handlar om. De som kör glidare är posers alternativt vettskrämda. Posers: De väljer hoj efter image.
Vettskrämda: De börjar svettas när mätarn visar 80 km/h o de befinner sig i en skarp kurva.

För min egen del så försvann alla funderingar om hojinriktning efter det att jag provkört både glidare o sport/fighter hojar.

Vem faan väljer en harley framför en sporthoj? Jo, antigen den som är en poser eller vettskrämd.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top