är det bara HD eller har alla glidare kassa bromsar. Jag har provat kawasaki, hyousung och suzuki hojar men aldrig någon HD.RedBaron skrev:No way. De har levererat hojar med låsningsfria bromsar sedan 1903
är det bara HD eller har alla glidare kassa bromsar. Jag har provat kawasaki, hyousung och suzuki hojar men aldrig någon HD.RedBaron skrev:No way. De har levererat hojar med låsningsfria bromsar sedan 1903
Det är snarare viktfördelningen som gör att man lättare låser upp fram.philsson skrev:Bara min egen erfarenhet av glidarhojar. Inte provat så många glidare men en savage 650 jag körde på trafikskolan vid uppkörningen var väldigt lätt att låsa hjulet på. Enligt trafikläraren pga gaffelvinkeln. Antingen så är det sant eller så är jag lättlurad att gå på nåt sånt. Tyckte det lät vättigt..
Generellt sett så är väl bromsutrustningen klenare tilltagen eftersom det antas att men kör mindre aggressivt/aktivt. Det finns dock glidare med dubbla sexkolvsok fram också.philsson skrev:är det bara HD eller har alla glidare kassa bromsar. Jag har provat kawasaki, hyousung och suzuki hojar men aldrig någon HD.
philsson skrev:är det bara HD eller har alla glidare kassa bromsar. Jag har provat kawasaki, hyousung och suzuki hojar men aldrig någon HD.
RedBaron skrev:Det är snarare viktfördelningen som gör att man lättare låser upp fram.
Generellt sett så är väl bromsutrustningen klenare tilltagen eftersom det antas att men kör mindre aggressivt/aktivt. Det finns dock glidare med dubbla sexkolvsok fram också.
Hur en nyare H-D är vet jag inte, men förr stod deras bromsar i en klass för sig när det gällde att ta dåligt.
Jag kan faktiskt tänka mig att detta är avsiktligt ! I USA kör många med minimum av utbildning och man har valt att göra kassa bromsar för att orutinerade inte ska kunna bromsa omkull sig för lätt, och därefter stämma H-D för att ha monterat "livsfarliga bromsar"
De glidare jag provat har haft relativt bra bromsar. Men nu ska vi inte gämföra med sporthojar.Chronic skrev:HD = kassast bromsar.
Men du har ju provat massa andra glidare, så då vet du väl om de har kassa bromsar Eller hur tänkte du nu?
Jag orkar inte leta, men har för mig att flera sprojlans HD har dubbelkolvsok fram, och fyrkolvsok bak. Säger väl lite om hur de tycker man ska bromsa.
Förresten, hur ligger det till egentligen med det där med oken, jag kallar ett ok som har EN synlig kolv från utsidan för dubbel, och de med DUBBLA synliga kolvar för fyrkolvs ok, fel eller rätt? TRE synliga kolvar kallas ju av fabrikanterna SEXkolvsok. Dock hör man ju ibland enkolvsok, men det stämmer ju inte med,....Äh nu orkar jag inte skriva mer, hur ligger det till egentligen?
Chronic skrev:Förresten, hur ligger det till egentligen med det där med oken, jag kallar ett ok som har EN synlig kolv från utsidan för dubbel, och de med DUBBLA synliga kolvar för fyrkolvs ok, fel eller rätt? TRE synliga kolvar kallas ju av fabrikanterna SEXkolvsok. Dock hör man ju ibland enkolvsok, men det stämmer ju inte med,....Äh nu orkar jag inte skriva mer, hur ligger det till egentligen?
Långa farbron skrev:Om du tar loss oket så ser du att det sitter lika många kolvar på insidan/baksidan av det dvs 3+3 = 6 kolvar
Sen är väl iprincip alla ok flytande även om dom har 1,2,4,6 kolvar.
Testa att dra lite i oket i sidled så ser du att dom löper på fjädrande "pinnar" i sidled.
Chronic skrev:Då menar du att enkolvsok inte existerar? Finns ju som pihlsson skrev ok utan kolv på baksidan, bara ett stumt belägg.
När du skriver "sidled" vilket håll menar du då? Hoppas du inte menar längs med skivan, utan på tvären mot skivan. Ja det är klart det fjädrar lite.
Långa farbron skrev:Absolut existerar enkolvsok,jag missuppfattade kanske ditt inlägg som en generell fråga angånde bromsar.
Sidled är för mig vinkelrätt mot färdriktning i detta fallet.
Chronic skrev:Jodå, det var en generell fråga ang. bromsar. Jag känner inte att jag är 100% fortfarande. Det finns alltså enkolvsok, men också dubbelkolvsok som vid en hastig betraktning ser likadana ut, har jag kopplat då?
Långa farbron skrev:Nja antigen så har dom en kolv,eller två
Ett flytande enkolvs ok fungerar enl principen att när kolven pressar ut belägget på ena sidan så dras samtidigt oket i sidled så belägget på andra sidan läggs an,vilket gör det känsligt för sneslitning av naturliga skäl då ett belägg alltid tar i först,dessutom är det hela baserat på att oket löper friktionsfritt.
Tvåkolvsok har en kolv från varje sida som pressar på repektive belägg.
Enkolvsok är för övrigt vanligt på bilar,här till en Volvo.
RedBaron skrev:Det är snarare viktfördelningen som gör att man lättare låser upp fram.
Generellt sett så är väl bromsutrustningen klenare tilltagen eftersom det antas att men kör mindre aggressivt/aktivt. Det finns dock glidare med dubbla sexkolvsok fram också.
Hur en nyare H-D är vet jag inte, men förr stod deras bromsar i en klass för sig när det gällde att ta dåligt.
Jag kan faktiskt tänka mig att detta är avsiktligt ! I USA kör många med minimum av utbildning och man har valt att göra kassa bromsar för att orutinerade inte ska kunna bromsa omkull sig för lätt, och därefter stämma H-D för att ha monterat "livsfarliga bromsar"
...Lugn skrev:
Boel skrev:Kom igen nu HD-åkare - vad har du / ni att säga om oss som åker riskokare?
Zee skrev:Jag kan ärligt säga att jag verkligen INTE förstår mig på glidarfolket. Vi snackar 0% alltså..
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |