Varför hatar min hund andra hundar?

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Som sagt, vad tror ni? rasspecifikt? kass ägare? kass hund?

min jycke kan inte se en annan hund utan att få spel,Är en pittistjej på tre år.Den enda hund som har funkat som umgänge är en 15 år gammal tax även det en tik(mina föräldras) och dom (hundarna inte föräldrarna) totalt skiter i varandra.

Brukar ju finnas en del tyckare här, Shoot!

Manne

Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Plåtniklas skrev:
2563396 KAMPHUND!!!11!!1

Nähä. :näsblod

blir väl inte en kamphund utan att varit i kamp?:va

Markus skrev:
2563399 Den kanske är efterbliven? Det är trots allt bara ett djur.

en retard alltså, tål att tänkas på.....

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Manne skrev:
2563358 Som sagt, vad tror ni? rasspecifikt? kass ägare? kass hund?

min jycke kan inte se en annan hund utan att få spel,Är en pittistjej på tre år.Den enda hund som har funkat som umgänge är en 15 år gammal tax även det en tik(mina föräldras) och dom (hundarna inte föräldrarna) totalt skiter i varandra.

Du ska få ett seriöst svar oxå :)

Det kan bero på en del olika saker, men det som jag gissaar på är att din hund tror att det är hon som bestämmer.

Då känner hon att hon måste försvara dig mot andra hundar.

Så felet ligger förmodligen hos dig, hur ser en dag ut hos er, vad har ni för rutiner kring promenader, i hemmet och vid matning??

Det finns inga elaka hundar, bara elaka människor :tummenupp

Men det går alltid att rätta till hunden med lite jobb.

Manne

Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Ricken skrev:
2563418 Du ska få ett seriöst svar oxå :)

Det kan bero på en del olika saker, men det som jag gissaar på är att din hund tror att det är hon som bestämmer.

Då känner hon att hon måste försvara dig mot andra hundar.

Så felet ligger förmodligen hos dig, hur ser en dag ut hos er, vad har ni för rutiner kring promenader, i hemmet och vid matning??

Det finns inga elaka hundar, bara elaka människor :tummenupp

Men det går alltid att rätta till hunden med lite jobb.

hon lyder till 100% alltid, förutom vid möte eller nått vilt som hoppar upp. Då blir hon i 8 fall av 10 nästintill okontaktbar och mållåst. Beträffande maten så är det fri tillgång som gäller.Hon äter som sig bör.......

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Manne skrev:
2563444 hon lyder till 100% alltid, förutom vid möte eller nått vilt som hoppar upp. Då blir hon i 8 fall av 10 nästintill okontaktbar och mållåst. Beträffande maten så är det fri tillgång som gäller.Hon äter som sig bör.......

Låter mest som om hon är rädd för andra hundar och sånt som dyker upp. testa med att skaffa ett långt snöre så när du möter en hund kan du hålla henne samtidigt som du går långt bort från henne. Säg bara hej då och gå iväg, men se till att hon inte kan komma åt den andra hunden.
Annars kan överljudsvisselpipa vara bra, det brukar väcka dom mest blockerade hundar.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
När min jycke kom in i "puberteten" så var han rätt så hopplös, han skulle dänga alla som kom i närheten, utom löptikar (han är ju inte dum illa fall:hihi).

Då köpte jag en "halti", efter 3-4mån så hade han insett att det är inte lönt att bråka med dom längre.

Men min hund hade det lite svårt i sina första månader i livet, jag har efteråt fått reda på att jag köpte honom av knarkare, han hade varit hos 3 familjer innan han kom till mig när han var 12v.!

Så mycket av det som kom fram i puberteten var nog på grund av han s osäkerhet.

Nu har han växt på sig o mognat ordentligt.

Nu förtiden när vi är ute och går och det kommer andra hundar så är han bara nyfiken, vill nosa o så.

Det händer ju ibland att han blir på sprungen av andra hundar, det är då man ser att han har utvecklats.

Han står alldeles stilla bredvid mig tills dess att den hunden är framme, då ryter han ifrån och jagar bort dom.

Men han biter dom aldrig längre, han bara lägger käken under deras strupe och morrar och skäller. Liksom visar att det är han som bestämmer.

Det har till o med varit hundar som har vänt när han bara har stått o tittat på dom, och sånna gånger så känns det verkligen att man har lyckats uppfostra en hund som är säker i sig själv.

Bifogat

• DSC02390 (Medium).JPG
    DSC02390 (Medium).JPG
    46.6 KB · Visningar: 125

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
floodi skrev:
2563613 Ja jisses va denna tråd kommer att balla ur , Det är ju förfan en kamphund också ... :gnissla
Ja visst, och dom är ju JÄÄÄTTE farliga.

NoFearGirl

Guest
Hej,
har två hundar varav en amstaff. Har hela sitt liv (1,6 år) fått träffa så många hundar som möjligt för att inte få problem senare. Har dock märkt att om hon är kopplad vid möte så har hon en tendens att vara på sin vakt och säga ifrån. Ofta har vi som mötts kommit överens att släppa hundarna och då har det fungerat jättebra. Men med tanke på vilka fördomar folk har kan det kanske bli svårt för dig?!?

blizzer

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Super Ténéré
jag har också problem med sambons pittbull....
hon ska alltid krypa under täcket å klistra sig intill mig.. iförsig skönt när det är kallt.. eller så brukar hon komma upp å ska lägga sig rakt på ansiktet på mig när jag ligger isängen.. blir lite jobbigt å andas då... men å andra sidan går hon inte ihop med alla hundar istället

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
blizzer skrev:
2564207 jag har också problem med sambons pittbull....
hon ska alltid krypa under täcket å klistra sig intill mig.. iförsig skönt när det är kallt.. eller så brukar hon komma upp å ska lägga sig rakt på ansiktet på mig när jag ligger isängen.. blir lite jobbigt å andas då... men å andra sidan går hon inte ihop med alla hundar istället
Hon planerar att döda dig. Hon e ute och rekar..En vacker dag så ligger du där med 30Kg PiTTbUlL SoM HAr LÅsSt KeKarnA.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Tänk på hur du beter dig när ni möter andra hundar också. Många börjar dra i kopplet och pratar annorlunda med hunden. Dom känner säkert av detta och reagerar där efter.

Börja gå på hundkurser ta hjälp av någon kunnig. Bra sätt att träffa andra hundar.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kamp hund kamp hund kamp hund Vem kan stoppa mig när jag bara rullar fram? Jag tar dig till ställen bara drömmar kan, en ängel från himlen, ja det undrar man. Kom igen å gunga fram.....

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Manne skrev:
2563358 Som sagt, vad tror ni? rasspecifikt? kass ägare? kass hund?

Det är ett rastypiskt beteende att inte gilla andra hundar.(En egenskap som förövrigt finns mer eller mindre av i alla raser. En hund behöver inte vara kompis med alla andra hundar bara för att de är av gemensam art... :rolleyes: )
Definitivt inte en kass hund. Den gillar dig, eller hur? :D
Kass ägare beror väl på om du inser vad du har i kopplet och ser till att hon inte kommer i närkontakt med andra hundar... :)

Om du inte redan är medveten om Pitbull.se, så kan du läsa mer om ämnet hundaggressivitet och "låsningar" av den typ du beskriver där. Ställer du samma fråga på det forumet (vilket du förmodligen inte behöver eftersom frågan dyker upp med jämna mellanrum) så lär du få svar från människor som äger samma ras och har mycket erfarenhet av den och rasens specifika egenskaper.

Last edited:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Det är en terrier ju. Har en parson jack russel som är ungefär likadan, såfort han får syns på en annan hund som närmar sig kryper han långsamt ihop tills det att han stannar i någon attackställningen. Sen kan man dra, skrika och slita hur mycket man vill i honom, han bibehåller iaf. samma ställning. Om det är en hane eller en hona som man möter brukar inte spela någon roll. Hanhundar och tjejer som inte vad dom vill ska ha sig en lusing enligt honom. Tjejer som vet vad dom vill ska däremot försökas sättas på. Undrar var han fått denna konstiga filosofi ifrån :rolleyes:
Sedan finns det ju givetvis undantag, men de är väldigt få. Han går t.ex. bra ihop med 3 av grannarnas hundar.
Men annars är det ju typiskt terrierbetéende såsom jag förstått det. Tror nästan alla jag pratat med som har samma typ av hund som mig har beskrivit samma eller motsvarande erfarenheter. Det jag är glad för är att han inte väger 20-30 pannor, vilket jag kan tänka mig din jycke gör. Lite lättare att hålla emot när han får sina utfall ;)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln