Varför hatar min hund andra hundar?

NoFearGirl

Guest
Hmmm...hittade statistiken.... måste erkänna att jag kom ihåg fel, sorry:gnissla
Så är såg det ut:

Lista över hur benägna olika hundraser är att attackera barn. Risken att bli biten av en dobermann är exempelvis fem gånger högre än att bli biten av en labrador.
1. Schäfer: 2,83
2. Doberman: 2,71
3. Spets: 1,81
4. Pekineser: 1,56
5. Tax: 1,35..
6. Schnauzer: 1,33
7. Collie: 1,30
8. Jakthund: 1,29
9. Pudel: 0,98
10. Rottweiler: 0,92
11. Beagle: 0,80
12. Terrier: 0,61
13. Bernersennenhund: 0,58
14. Labrador/retriever: 0,49
15. Blandras: 0,46
16. Spaniel: 0,31
17. Shi Tzu: 0,26
18. Malteser: 0,00
Fotnot: Risknivån är beräknad genom att dividera andelen hundar av en viss ras med hur ofta hundar av samma ras bitit barn illa.
Källa: Pediatrics
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Äntligen, folk som inte vet vad de pratar om och läser för mycket kvällspress kommer och förstör en seriös tråd för en person som vill ha hjälp med sin hund. Allvarligt talat, tycker ni att bull-hundar är fula så är det helt ok, har ni förutfattade meningar om bull-hundar som är grundade på rykten och nonsens och inte vill lyssna på folk som verkligen vet så är det också helt ok, men vet ni vad som inte är ok? Det är att förstöra tråden för en person som behöver vettiga svar, inte snack om att hunden är ful eller hur lång tid det tar för den att svälja ett spädbarn ( det tar förresten 37 sekunder, jag tog tid sist min kamphund åt barn). Det finns hundraser jag tycker är fula men jag går inte fram till ägaren av rasen och säger det ( jag låter min blodtörstiga kamphund slita den fula hunden i stycken istället). Jag får aggressioner och högt blodtryck av er totala ignorans och inkompetens om ämnet som ni så självsäkert uttalar er i, kombinerat med er totala oförståelse för riktig information i ämnet. Jag kommer inte läsa mer i den här tråden för mitt humörs skull och det är synd, jag vill verkligen hjälpa den här hunden och hundägaren med det jag kan om hundar och deras beteenden. Jag hoppas att de kan träna bort beteendet och jag vill gärna höra hur det går. En timme till trådlåsning?
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Men vad i helvete!

Jag har levt med hund i hela mitt liv och träffat många andra hundar bl.a pitbull, rottweiler, amstaff, mastiff och dobberman som anses "farliga". Jag har aldrig någonsin känt mig rädd eller sett något aggresivt beteende hos de s.k farliga hundarna som jag har träffat. De har varit hur snälla som helst.

Hundar (eller andra djur, t.ex björnar) dödar eller skadar inte för att det är roligt. Det finns en anledning till att de "anfaller" och i de fall jag känner till så är det människan som har behandlat hunden på ett felaktikgt sätt som får hunden att må dåligt/känna sig hotad. Hunden reagerar då som vilken människa som helst och försvarar sig.

Att påstå att alla pitbulls är farliga är som att anklaga alla muslimska fäder (rätta mig om jag har fel, kanske inte är muslimer :va) för mördare bara för att några har begått s.k hedersmord.

Jag har även blivit biten av min egen hund men inte avlivar jag honom för det. Jag tänkte mig inte för och begick ett misstag som tyvärr gick ut över hunden.

Tyvärr så kan jag inte hjälpa trådskaparen med att lösa problemet men hoppas på det bästa för din skull! :)
 
Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
OLJEKYLD GSXR skrev:
2569014 Äntligen, folk som inte vet vad de pratar om och läser för mycket kvällspress kommer och förstör en seriös tråd för en person som vill ha hjälp med sin hund. Allvarligt talat, tycker ni att bull-hundar är fula så är det helt ok, har ni förutfattade meningar om bull-hundar som är grundade på rykten och nonsens och inte vill lyssna på folk som verkligen vet så är det också helt ok, men vet ni vad som inte är ok? Det är att förstöra tråden för en person som behöver vettiga svar, inte snack om att hunden är ful eller hur lång tid det tar för den att svälja ett spädbarn ( det tar förresten 37 sekunder, jag tog tid sist min kamphund åt barn). Det finns hundraser jag tycker är fula men jag går inte fram till ägaren av rasen och säger det ( jag låter min blodtörstiga kamphund slita den fula hunden i stycken istället). Jag får aggressioner och högt blodtryck av er totala ignorans och inkompetens om ämnet som ni så självsäkert uttalar er i, kombinerat med er totala oförståelse för riktig information i ämnet. Jag kommer inte läsa mer i den här tråden för mitt humörs skull och det är synd, jag vill verkligen hjälpa den här hunden och hundägaren med det jag kan om hundar och deras beteenden. Jag hoppas att de kan träna bort beteendet och jag vill gärna höra hur det går. En timme till trådlåsning?


Min Hund och din är väldigt lika varann.

Galleri: http://hem.bredband.net/maliboho/nyagalleriet.html
Bilderna går under Albin och luna.
Luna är min kompis valp.

Jonas & Albin! Det är jag och min bästis!
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Manne skrev:
2563444 hon lyder till 100% alltid, förutom vid möte eller nått vilt som hoppar upp. Då blir hon i 8 fall av 10 nästintill okontaktbar och mållåst. Beträffande maten så är det fri tillgång som gäller.Hon äter som sig bör.......


Dom flesta hundar gör så, Det är ett normalt beteende,
Alltså din hund vill skydda dej.
Det går väldigt "lätt" att ta bort.
Skulle råda dej att gå en lydnas kurs med hunden i sommar.
Min hund var likadan i början, men jag har tränat bort det.
Man får göra likadant om den gillar Tex: Katter, fåglar och sånt.
Om du ska träna det själv och på egenhand, får du nog göra det på det hårda viset, alltså visa henne att det är du som bestämmer om hon ska få gå fram till en annan hund.
Kan gissa på att då kommer hon bli sne på dej och evuntuelt säga ifrån väldigt agressivt.
Men du får inte bli rädd utan ta henne bara då i tex. nackskinnet och visa att du är den som bestämmer.
Och fortsätt att vara sur i nån timma typ.
Man märker när hunden har förstått, och viktigt i denna del är efter nått sånt har hänt så ska hunden komma till dej!
Inte tvärt om.
Och visa verkligen att du inte tänker gå med på det beteendet.
När hon börja skita i att ruscha fram till andra hundar och bara tittar på dem, så ger du henne beröm och belöning.
Ha alltid lite godis i fickan.
Min hund sneglar alltid bakåt på mig som typ "får Jag".. jag säger alltid nej om det inte är nån jag känner.
Då forsätter han bara att gå och sköter sitt.

Hoppas du förstod vad jag mena med inlägget.

/mvh jonas
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
GsxrAbuser skrev:
2573029
När hon börja skita i att ruscha fram till andra hundar och bara tittar på dem, så ger du henne beröm och belöning.
Ha alltid lite godis i fickan.


/mvh jonas
Så där tänkte jag oxå när min hund höll på o greja så där.

Sen var jag på en föreläsning av Barbro Börjesson, jag tror det var hon som sa det, och det sas att man ska inte berömma hunden för nåt som han inte gör.

Speciellt inte om det gäller att inte hoppa på andra hundar, för även om hunden inte springer på den andra så kan den fortfarande ha tanken i huvudet.
Får den beröm då så är det lätt hänt att den associerar berömmet till tanken.

Och till slut så är man tillbaka där man var...
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Ricken skrev:
2573243 Så där tänkte jag oxå när min hund höll på o greja så där.

Sen var jag på en föreläsning av Barbro Börjesson, jag tror det var hon som sa det, och det sas att man ska inte berömma hunden för nåt som han inte gör.

Speciellt inte om det gäller att inte hoppa på andra hundar, för även om hunden inte springer på den andra så kan den fortfarande ha tanken i huvudet.
Får den beröm då så är det lätt hänt att den associerar berömmet till tanken.

Och till slut så är man tillbaka där man var...


Jo men det har inget med lydnaden att göra.
Om jag säger NEJ! och hunden lyder mej, så får den en godis.
Sen är det lite hur man känner sin hund.
Jag ser tex på min hund när han "tänker".
Låter lite skummt kanske men så är det.

Tror alla som har haft hund ett längre tag kan läsa sin hund ganska bra.
Lägg ner mkt tid om du vill få henne att lyda dej, det är klart värt det.
/mvh jonas

Ps. jag menade inte att hennes teori är felaktig, utan det är nog annorluda från hund till hund och husse till husse.
Menade inte heller att du inte känner din hund, så det inte blir någe missförstånd. ds.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har skrivt de förr o gör de igen..
alla hundar kan få en knäpp likt människor..
enda grejen är att vissa är starkare o farligare i grunden.

personligen gillar jag inte alls hundar men är på gränsen till hundrädd om jag inte känner den ifråga.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
GsxrAbuser skrev:
2573545 Jo men det har inget med lydnaden att göra.
Om jag säger NEJ! och hunden lyder mej, så får den en godis.
Sen är det lite hur man känner sin hund.
Jag ser tex på min hund när han "tänker".
Låter lite skummt kanske men så är det.

Tror alla som har haft hund ett längre tag kan läsa sin hund ganska bra.
Lägg ner mkt tid om du vill få henne att lyda dej, det är klart värt det.
/mvh jonas

Ps. jag menade inte att hennes teori är felaktig, utan det är nog annorluda från hund till hund och husse till husse.
Menade inte heller att du inte känner din hund, så det inte blir någe missförstånd. ds.
Jag förstår precis hur du menar, jag ser oxå på min hund vad han tänker, men han som har lite problem med sin "jätte farliga kamphund", kanske inte känner sin hund så, så jag ville bara upplysa om nåt som kan skapa en twist i hundens sinne.

Inte för att gnälla alls, bara för att hjälpa :)

ozeo skrev:
2573593 har skrivt de förr o gör de igen..
alla hundar kan få en knäpp likt människor..
enda grejen är att vissa är starkare o farligare i grunden.

personligen gillar jag inte alls hundar men är på gränsen till hundrädd om jag inte känner den ifråga.
Det är fullt förståeligt att det finns fok som är rädd för hundar, och visst finns det hundar som får en knäpp.

Men där är det oftast en människa som är orsaken, som så oftast är även hos människor.
 
Last edited:

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Aleksander skrev:

Men för helvete, jag startade inte denna tråd för att debattera kamphundar utan för jag ville få lite idéer för att komma tillrätta över ett beteende hos min hund. Visst, det är en American Pitbullterrier oc varför jag har valt att ha en sådan ras är min sak inte er men jag har mina skäl.....

Till ricken, gsxrabuser mfl. som valt att svara seriöst på mina frågor så är jag mer än tacksam:tummenupp Lutar mot att jag inhandlar en halti så får i se vad som händer
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top