Varför inga moderna motoranläggningar i Sverige?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vore inte lönsamt: ett helt begripligt och relevant skäl. Men är det sant? Banan skulle ha blott ett enda evenemang per år, skriver du. Varför bara ett? Jag tittar på Hungaroring i vårt europeiska grannland Ungern och den är öppen för alla möjliga bilar och motorcyklar mellan maj–september. 5 x 20 minuter med din gatbil för ca 2000 kr. 4 x 20 min för motorcyklar kostar 1500 kr. Med mera, med mera.
Det skulle vara ett evenemang som kan bära kostnaden för all säkerhet, läktare osv. Det måste in publikintäkter av rejäla mått för att lösa det om man inte har någon finansiär med ett antal miljarder han inte kommer sakna.

Nya race på kalendern konkurrerar med stater som har gott om pengar till sportswashing. Det är dessutom stater som inte har samma möjligheter för grannar att överklaga olika beslut.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
I viss mån hittar Du svaret i t ex vårt östra grannland där Kymiring konkursade med respektingivande skulder: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kymi_Ring

Du hittar inte en enda isolerad orsak till att det inte kommer att byggas en bana i världsklass i Sverige, det är en helhet som måste beaktas. Dessutom må vi börja med att exkludera de storstäder som förlägger loppen till stadsbanor (t ex Toronto, Sidney, Monaco).

En bana i världsklass kräver inte bara en 5km asfaltslinga av högsta kvalitet, den kräver infrastruktur och logi för 100-200 tusen gäster som inte kan lägga mer än ca 1.5 h på att resa mellan boende och bana. Det kräver fullstora depåer, pressutrymmen, inhägnader, verkstäder, läktare och rimlig närhet till kvalificerad vård.

Till detta kan vi lägga en Länsstyrelse och miljölagstiftning som kommer att driva varenda liten detalj i ansökan till sin spets - ärendet hamnar säkerligen i miljödomstol med tanke på överklaganden åt ena eller andra hållet. Sedan ska investerarna övertygas om att tillstånd och gränsvärden inte stramas åt i en relativt nära framtid, här är vår historik inte smickrande…

I ljuset av detta kan vi sluta oss till att den första miljarden kommer att gå åt endast till banområde och närliggande infra som parkeringar etc. Sedan ska stat och kommuner investera en stor summa i vägnät, pendeltåg eller annan infra. Näringsliv ska satsa på boende- och restaurangkapacitet för att hantera ett sexsiffrigt antal tillresande och hitta ekonomi i detta över överskådlig tid. Det innebär att vi talar ett fåtal möjliga geografier i vårt avlånga land…

I Sverige kommer staten aldrig att gå in med större stöd eller garantier för ett sådant projekt och allmänheten i stort har inget intresse av en sådan anläggning. Det finns alltså ingen eller liten goodwill för företag eller kommuner att engagera sig i en motorbana i världsklass på svensk mark.

Så, med helheten beaktad är det ett gigantiskt åtagande. Och tar vi MotoGP ligger väl snart sagt hälften av rejsen i Spanien och Italien. Där finns intresse, folkmängd, sponsorer, logistik och därmed förutsättningar. Och när det inte går att fixa ens i motorlandet Finland, med toppförare i såväl MotoGP-cirkusen som Formel 1 i modern tid, har jag svårt att se att vintersportnationen Sverige skulle lyckas bättre…

Tyvärr!
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
I Sverige kommer staten aldrig att gå in med större stöd eller garantier för ett sådant projekt och allmänheten i stort har inget intresse av en sådan anläggning. Det finns alltså ingen eller liten goodwill för företag eller kommuner att engagera sig i en motorbana i världsklass på svensk mark.
Du har nog helt rätt i detta.
En intressant, och märklig företeelse tycker jag är att vi, och alla andra länder, är så otroligt angelägna om att få ynnesten att arrangera ett OS?
Ett ekonomiskt vansinne i klassen flera hundra miljarder, det är man beredd att krypa på knäna för att få husera :va
Men, jag är ingen ekonom....för då hade jag väl knappast kört hoj?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du har nog helt rätt i detta.
En intressant, och märklig företeelse tycker jag är att vi, och alla andra länder, är så otroligt angelägna om att få ynnesten att arrangera ett OS?
Ett ekonomiskt vansinne i klassen flera hundra miljarder, det är man beredd att krypa på knäna för att få husera :va
Men, jag är ingen ekonom....för då hade jag väl knappast kört hoj?
Ja, det är förvånande. Sedan vet jag inte hur mycket EU-medel som satsats i t ex de spanska anläggningarna som Aragon under tidigare år. Men kring t ex Valencia är det ju gott om skyltar om medfinansiering längs motorvägarna.

Jag är tveksam till att vårt avtal med EU medger den typen av större bidrag. Och om staten skulle ställa sig bakom en sådan ansökan ens om alla förutsättningar i övrigt förelåg.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Problemet heter enskilda tjänstemän som lever för att döma ut ett staket som är 2 centimeter för högt, tvinga villaägare att riva sin uteplats pga den är 14 millimeter för lång. Äldre människor med tunt vitt hår men med hörsel som en sovjetisk spionstation och mycket tid att skriva överklaganden, Gretafolket. Alla jävla arbetslösa aktivister. Det är lättare att få tillstånd för ett övningsfält för talibaner i en Stockholmsförort än en motorbana dagens Sverige.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är det nämnder som fattar besluten, inte tjänstemän. :)

Men tyvärr korrekt att vissa människor är lite mer analt lagda än andra. De kanske också helst bör jobba med annat än myndighetsutövning.

Jag menar att alla som arbetar offentligt skall följa regeln: ”om det bara är möjligt skall beslut alltid fattas i en för den enskilde gynnsam riktning”.
Även uttryckt som att ”arbetet går ut på att den enskilda skall få göra det den vill inom ramar för lagar mm”.

Jag tror också att det där med motorbana handlar om ljud, okunskap och rädsla för störningar. Man ser Ronny&Ragge framför sig och de där Rettorna med slipon som rejsar på Essingeleden nattetid…
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
När fotbollsutövande ungdomar ska till träningen kan de ofta cykla eller gå dit.
När motorsportutövande ungdom ska till träning är det en jävla happening med bilresa på kanske 10mil.

Hur jäkla spontant och kul är det??
Gillar som det åtminstone varit i USA (vet inte hur det är idag) där det finns någon form av bana i varje by med konceptet "Run what you brang" (kör vad du har), huvudsaken man har kul....
Här och om man har hyfsat nära till en bana kan man ändå inte göra ett skit utan att det uppfyller något SVEMO reglemente...

Brukar hänvisa till titeln på Valentino Rossis autobiografi:
What if I never had tried it...

Finns massor av talanger där ute som aldrig kommer veta om det...
Men fotboll och andra sporter jag anser vara menlösa, där är chansen att få veta att man är en sopa betydande... ?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Höll på en hel del med Hammarby Speedway en gång i tiden och då på "Gubbis". Jäklar vad det klagades, en kvinna som bodde runt 3 kilometer därifrån hävdade att hon fått tinnitus av oljudet. Vid uppmätning så lät vägen utanför Gubbis högre.

Slutade med att Stockholms stad tog beslut att vi enbart fick ha 9 "störningar" per år som det hette och så var den sagan slut. Ekonomin bidrog iofs också. Och nu är det fotbollsplan sommar och skridskobana vintertid. Nä, motorsport inget som får utövas i vårat land tyvärr och speciellt inte i närheten av vår huvudstad.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På grund av jättedumma miljöpolitiker?
Njae, på grund av knällkärringar som är i och brötar i varje enskild instans av beslut som ska tas, och inget motorfolk är med och pratar om hur gärna de vill ha en bana där, så politiker får en bild av att deras väljare inte vill ha en bana alls.
Så, hur många av er som vill ha en bana i välrdsklass har lagt tid på att vara med på sådana saker som miljödomstol och prata med era folkvalda när det varit dags att stöta frågan?

Eller för den delen, hur många köpte akter i viking motor park? :hihi
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Nu är det nämnder som fattar besluten, inte tjänstemän. :)

Well - ibland verkar nämnderna banka igenom beslut utan att sätta sig in i enskilda ärenden utan istället bara lita på vad enskilda tjänstemän tycker. Annars hade man upptäckt när tjänstemän argumenterar mot sig själva och avslår pga av dom själva påhittade skäl som inte föreligger öht.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tror du behöver utveckla de svaren närmare, för vid länken står inget om skäl som skulle gälla andra nya anläggningar.
Njae, googla kan Du själv göra avseende historien kring banans konkurs. I korthet har jag uppfattat följande:

1 - Projektet startades för att Skandinavien åter skulle få en godkänd MotoGP motorbana. Placeringen är med finska mått rimlig, framför allt Lahtis men även Kotka skulle kunna svara för boende och det finns god infra till Helsingfors för färja/flyg.

2 - Projektet startades innan full finansiering förelåg, med början i asfaltslingan.

3 - Moto2 och MotoGP har varit där under försäsonger inför homologisering, kritik framkom enligt uppgift mot framför allt lågfartsdelarna där inga omkörningsmöjligheter fanns. ”Killen från Kalix med Gixxern” kan säkert fylla på med info.

5 - Kymi fick ett förprotokoll över de massiva insatser som krävdes, bland annat saknades helt läktare och byggnader som krävs för ett GP. Kymi lovade uppfylla detta till 2021 och banan bokades in i kalendern.

6 - Nu var pengarna slut och sent omsider avbokades eventet, stallen och Dorna var inte lyckliga då de drabbades av stora avbokningskostnader. Nytt datum och ny säsong bokades.

7 - 2022 hade inget hänt, nu konkursade banan och bland fordringsägarna kom Dorna att finnas, med krav på mellan 5-6 M€ (kontraktsbrott och kostnader på grund av avbokningar). Då hade bolaget förbrukat ca 30 M€ varav ca 6 M€ var statsstöd. Vid tillfället för konkursutbrottet var Kymi skyldiga två entreprenörer drygt 1 M€.

Det är i korta drag sagan om Kymi Ring. Rätt land (i Norden) när det gäller motorintresse och tillståndsfrågor, rätt geografi i landet för infra och logistik men ingen hållbar finansiering. Alla bitar måste finnas på plats då miljonerna rullar fort när spaden väl sätts i backen.

I övrigt hoppas jag mitt inlägg var begripligt.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ungefär så, med tillägget att man ju faktiskt funnits i MotoGP-kalendern 2020-2022. ”Räddade” av pandemin 2020 och 2021, men 2022 blev det tyvärr pinsamt uppenbart att inget hänt sedan 2019…Och precis som Roffe skriver, nu finns ett antal tunga fordringsägare som verkligen vill ha tillbaka sina pengar…

Jag tror att folk rent generellt underskattar investeringskostnaden för att göra en sådan anläggning komplett. Några enstaka miljoner för själva banan är bara en liten post i totalräkningen, men ”vanligt” folk såväl som de mest entusiastiska investerarna verkar inte begripa att totalräkningen hamnar på några stycken Globen plus några stycken Friends Arena…

Det funkade med massiva EU-bidrag på några spanska banor under 90- och 00-talet, det funkar där något energidrycksföretag öppnar plånkan och det funkar naturligtvis också där genomkorrupta oligarker har rätt intresse. Annars består ju racingvärlden uteslutande av gamla banor som byggts ut och byggts till under lång tid.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Spekulerar i om det hela är resultatet av en ond spiral?!

-Det finns ingen lönsamhet att starta en motorbana för allmänhetens intresse för motorsport är så lågt..

Stämmer säkert men vänder man på det skulle det kunna bero på att det systematiskt och över tid blivit färre och färre, såväl större som lokala tillfällen att se och utöva högklassig motorsport och då svalnar till slut allmänhetens intresse...

Det behövs framgångsrika intrnationella utövare för att media och därmed allmänheten ska finna intresse.
Hyfsat många, något äldre, vet att Kenny Bräck var duktig i någon motorsport, hur många vet vem Marcus Eriksson är??
Hur ska man få fram stjärnor när verksamhet och allmänintresse är så lågt, det blir moment 22...

När jag var liten hade morsan med en radio när vi var ute på sjön för vi skulle fan lyssna när Ronny Peterson körde F1, det bara var så...

Staten, via kommunerna, pumpar in pengar eller åtminstone bistår privata aktörer att bygga och driva div idrottsarenor medan motorsidan i stor utsträckning enträget motarbetats och då viker såklart tillslut intresset...

Ett e,x:
Höll på med triathlon och på -90talet var det en angelägenhet för de närmast sörjande.
2012 tog Lisa Nordén silver i London OS, helt plötsligt började gemeneman prata triathlon med en och media uppmärksammade...
Höll väl i sej ungefär så länge men man kunde ändå se ett uppsving på utövande både på ungdoms och vuxensidan...

Myndigheter gör det inte lätt att starta ett banbyggarprojekt.
En bekant gjorde ett allvarligt försök att starta den första miljöcertifierade motorbanan men maken till tröghet från myndigheter och till slut även kommun fick en att häpna...
(Med reservation för minnet, har för mej det mesta var klar men att det blev politiskt skifte i kommunen och då revs allt upp).

Kunde dragit in nätta pengar till kommunen men ändå "lät man bli"...(?!)

Vet inte hela bakgrunden men tänker på hur Anderstorp motorbana har hankat sej fram, en bana det körts F1 på en gång i tiden...
Anderstorp, en kommun som i stort sett alla äldre svenskar vet namnet på just för sin motorstadion.

Ett fåtal personer lyckas med konststycket att hålla de som ska driva verksamheten "gisslan" genom, i det närmaste, orimliga miljökrav (buller) och kommunledningen lallar med och hänvisar till regelverk som förvisso ska försöka uppfyllas men flyttar man till en fastighet i närheten får man inte bli förvånad att banan ger intryck just för att det länge bedrivits motorsport där!
Det är lite sorgligt....
Det är ju inte sant blaffa i mellerud hamnade ju i mif, s hall of fame, blaffa provtränade med IFK Göteborg 1 gång som 16 åring o blev hedrad med hall of fame som 56 åring, inte mycket som behövs?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Låter som illa planerade projekt – det man har byggt är inte alls vad den marknad man vänder sig till efterfrågar.
??? utveckla gärna. De får precis de event de vänder sig till och i tillräcklig mängd för att gå runt. GTR bygger dessutom ut i etapper. Men ingen av dem är stora nog för ett MotoGP, och hade de varit det hade konkursen varit ett faktum.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top