Varför kör DU sporthoj?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det finns dom som påstår att det ska gå riktigt bra att göra fotpinnenedlägg med TDM. Jag är dock inte tillräckligt erfaren förare för att ge mig på det. Så på frågan huruvida det går att gnistra med fotpinnarna väljer jag att inte svara.
3,5 sekunder är fabriksuppgifter som jag hittat. Huruvida den siffran är korrekt eller inte vet jag inte. Jag har inte kontrollmätt. Jag vet bara att jag inte har några problem att hänga på dom allra flesta upp till 100. Över 100 så förstör aerodynamiken och den mindre effekten effektivt chanserna att hänga på en sporthoj. Så där blir jag ifrånkörd. Men jag tycker det är roligt i alla fall. :yoparty

Det är säkert möjligt att göra fotpinnenedlägg, men det chassiet är likförbannat inte byggt för det och därmed svajigt/instabilt. Jag hade ju SuperMoto950 innan SuperDuken, och det är en jävla skillnad bara där. I låg fart gör det kanske inte så mkt, men när det börjar gå fortare är det brutalt läskigt med de mjukare dämparna. (Från en som inte heller skrapar fotpinnar=

0-100 är en märklig och rätt ointressant jämförelse egentligen. Men för att bemöta ditt inlägg:

Om du hänger med upp till 100, så innebär det att du powerwheelar upp dit? Framförallt då din hoj kastar upp framhjulet betydigt lättare än en sporthoj pga högre tyngdpunkt etc..

Jag menar inte att dissa din hoj, jag har valt bort sporthoj själv av olika anledningar och vet att annat är minst lika kul. Men hur man än vinklar en gris, så är det ändå en gris! Och dagens sporthojar är överjävligt snabba (att jag sen klipper många sporthojar beror på att V-twinistheshit.net)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är säkert möjligt att göra fotpinnenedlägg, men det chassiet är likförbannat inte byggt för det och därmed svajigt/instabilt. Jag hade ju SuperMoto950 innan SuperDuken, och det är en jävla skillnad bara där. I låg fart gör det kanske inte så mkt, men när det börjar gå fortare är det brutalt läskigt med de mjukare dämparna. (Från en som inte heller skrapar fotpinnar=

0-100 är en märklig och rätt ointressant jämförelse egentligen. Men för att bemöta ditt inlägg:

Om du hänger med upp till 100, så innebär det att du powerwheelar upp dit? Framförallt då din hoj kastar upp framhjulet betydigt lättare än en sporthoj pga högre tyngdpunkt etc..

Jag menar inte att dissa din hoj, jag har valt bort sporthoj själv av olika anledningar och vet att annat är minst lika kul. Men hur man än vinklar en gris, så är det ändå en gris! Och dagens sporthojar är överjävligt snabba (att jag sen klipper många sporthojar beror på att V-twinistheshit.net)

Nja. Jag måste nog säga att du har fel där. Jag powerwheelar inte. Så länge som det inte är ojämn vägbana så går det att dra på fullt utan att framhjulet lyfter faktiskt. Den verkar vara väldigt svår att få upp på framhjulet också för jag lyckas inte. Det enda jag lyckas åstadkomma är att framhjulet tappar fäste och glider.
Jag tycker själv att det är lite fascinerande eftersom den faktiskt ser ut att ha en ganska hög tyngdpunkt men den är uppenbarligen lägre än vad det verkar.
Huruvida 0-100 är en ointressant jämförelse beror väl lite på vad man är ute efter. Personligen älskar jag acceleration och i det avseendet är ju den siffran ganska intressant. Särskillt som jag inte kör så fruktansvärt fort för det mesta. Dock vill jag fort komma upp i önskad fart.

Det är fullt möjligt att det finns gott om hojar som är bra mycket snabbare och som säkert känns mycket stabilare om man börjar pressa dom lite hårdare i kurvorna. Chassiet går kanske inte att göra så mycket åt men skulle jag tycka att fjädringen är svampig så är ju den ställbar. Eller så byter man. Men den dag jag känner så så kommer jag säkert att köpa en annan hoj.

Min prioritering är accelerationssnabb men inte så hög toppfart eftersom jag vet med mig att jag inte kan hantera dom farterna då jag inte är tillräckligt van.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nja. Jag måste nog säga att du har fel där.
***Massa text***

Jag tror att säsong -08:as första streetrace får sin upptakt :tungan

:yoparty

Visst är dämparna ställbara, 950:n hade möjligheter långt över vad en dödlig kan justera till perfektion. Men det förändrar inte att fjädringsvägen är lång vilket sätter spår i hojens beteende. Sen är det en fråga om körteknik, motardhjältarna grillar ju många i kurvhastighet, men inte om farten ökar.

Skulle faktiskt va spännande att se vad som händer mellan hojarna. Jag har faktiskt lite svårt att hålla ner framhjulet men lär jag mig bara det tror jag att jag grillar dig. jag får väl försöka lära mig det där med at vra startsnabb, har aldrig gett det nån vidare energi!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror att säsong -08:as första streetrace får sin upptakt :tungan

:yoparty

Visst är dämparna ställbara, 950:n hade möjligheter långt över vad en dödlig kan justera till perfektion. Men det förändrar inte att fjädringsvägen är lång vilket sätter spår i hojens beteende. Sen är det en fråga om körteknik, motardhjältarna grillar ju många i kurvhastighet, men inte om farten ökar.

Skulle faktiskt va spännande att se vad som händer mellan hojarna. Jag har faktiskt lite svårt att hålla ner framhjulet men lär jag mig bara det tror jag att jag grillar dig. jag får väl försöka lära mig det där med at vra startsnabb, har aldrig gett det nån vidare energi!

Tja. Ska jag vara helt ärlig så tror jag nog faktiskt att jag får lite problem mot en superduke. För det var väl en sådan du körde va? Men det kan säkert vara intressant. Jag är på. Om inte annat så bara för att det är kul att testa.

Visst har TDM:en lite längre fjädringsväg och den är ju tänkt att vara lite mer alround och det innebär ju att man kompromissat lite i fråga om rena asfaltsegenskaper. Dock kvarstår ju faktum att jag inte är tillräckligt hårig som förare för att ens komma i närheten av att nå hojens gränser.
Ifråga exakt om vad hojen kan prestera på bana så är jag hänvisad till att lita på dom provförare som hävdar att den faktiskt går hyfsat jämnt med en R6 på bana under förutsättningar att det inte är en bana med några längre högfartsdelar.

Sen vill jag ju tro att jag har en skitbra hoj så jag väljer ju att tro på allt positivt. (Lite överdrift men det ligger nog ett litet korn av sanning i det)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tja. Ska jag vara helt ärlig så tror jag nog faktiskt att jag får lite problem mot en superduke. För det var väl en sådan du körde va? Men det kan säkert vara intressant. Jag är på. Om inte annat så bara för att det är kul att testa.



Sen vill jag ju tro att jag har en skitbra hoj så jag väljer ju att tro på allt positivt. (Lite överdrift men det ligger nog ett litet korn av sanning i det)


Coolt, vi har ett prestigerace :yoparty

Sist jag försökte var på Barkaby där det slutade med ett testosteronstinnt Rettafucko-wheelie med ett framhjul som gick som en jävla jojo.. Hahaha


På bana hänger det på föraren, helt klart. frågan är lite hur lätt eller svårt det är att bli snabb på respektive hoj - hur mkt förare krävs för att få ur 95-100% ur hojen? Där tror jag att det är svårare med din typ av hoj.

Jag upplevde att jag var snabbare på 950n, till en viss gräns. Med lite bättre koll från mig är jag garanterat MKT snabbare på SDn.. Vi får se efter vårens banåkningar om jag lyckats lära mig nåt :tungan .

Jag tror att du kan ge en match. Jag knäckte oftast polarens superduke med 950 pga SDns högre utväxling vilket kräver mer kopplingsarbete. Det enda orättvisa är att vi egentligen inte kommer mäta hojarna, utan våra körkunskaper. Hmm.. Vore spännande att se vad som hände om vi bytte hojar med varandra, det torde ge ett mer rättvist resultat?
 

Dark_Messenger

Guest
Hehe, missförstod frågan lite.

Anledning för mig är att det är roligare än alternativen så att säga. Har haft glidarhoj och motard men radfyran är mest skoj so far. Överlägset dyrast att äga men överlägset roligast också. Radfyran funkar dessutom till det mesta vilket inte en motard kan sägas göra. Utseende är en annan grej.:rolleyes:
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Coolt, vi har ett prestigerace :yoparty

Sist jag försökte var på Barkaby där det slutade med ett testosteronstinnt Rettafucko-wheelie med ett framhjul som gick som en jävla jojo.. Hahaha


På bana hänger det på föraren, helt klart. frågan är lite hur lätt eller svårt det är att bli snabb på respektive hoj - hur mkt förare krävs för att få ur 95-100% ur hojen? Där tror jag att det är svårare med din typ av hoj.

Jag upplevde att jag var snabbare på 950n, till en viss gräns. Med lite bättre koll från mig är jag garanterat MKT snabbare på SDn.. Vi får se efter vårens banåkningar om jag lyckats lära mig nåt :tungan .

Jag tror att du kan ge en match. Jag knäckte oftast polarens superduke med 950 pga SDns högre utväxling vilket kräver mer kopplingsarbete. Det enda orättvisa är att vi egentligen inte kommer mäta hojarna, utan våra körkunskaper. Hmm.. Vore spännande att se vad som hände om vi bytte hojar med varandra, det torde ge ett mer rättvist resultat?

Det är säkert så att det är olika svårt att utnyttja kapaciteten i olika hojar. Det är också möjligt att det är lite svårare på min än på en mer renodlad hoj. Jag kanske kan återkomma om det om 10 år eller så när jag fått lite mer erfarenhet.

TDM:en är ju ganska lågt växlad har jag fått för mig. Och det är nog därför den kan vara så pass snabb i starten som den är.

Ett hojbyte avlöjar ju om skillnaden beror mer på föraren eller hojen såklart. Fast jag är lite skeptiskt till att sätta mig på någon annans hoj som jag aldrig kört förr och försöka maxa ur den. Provköra är en sak men hetsa järnet en annan. Det skulle ju inte kännas så kul om man mot förmodan skulle råka lägga någon annans hoj på rygg eller något liknande. Inte för att jag tror jag gör det. Man känner ju när den reser sig men ändå.
Jag har ju inte testat att dra på allvar mot någon. Jag har smådragit mot polaren på sin Tiger 1050 från 50 och uppåt och där får jag nog se mig slagen.

Sen är det ju en fråga om vart man kör också. Jag kan ju inte dra på efter vägen ut till waxholm eftersom jag hela tiden visualiserar en fet fyrhjulig bimmer eller något liknande på andra sidan kurvan/krönet. Eftersom jag är våldsamt förtjust i att överleva så får det mig att hålla igen en aning.

Det egentliga rätta för att se om det är hoj eller förare som ger utslag om man ska dra bara rakt fram är väl att mäta upp en sträcka och båda förarna kör båda hojarna och så kan man räkna på snittider för varje förare respektive hoj. då kan man ju klart se vad som är hojen. För jag tvivlar inte på att du nog är en vassare förare än mig. Jag har inte mer än drygt 500 mil bakom styret ännu och inte en enda bandag.

Prestigerace, here I come. :yoparty
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är säkert så att det är olika svårt att utnyttja kapaciteten i olika hojar. Det är också möjligt att det är lite svårare på min än på en mer renodlad hoj. Jag kanske kan återkomma om det om 10 år eller så när jag fått lite mer erfarenhet.


Prestigerace, here I come. :yoparty

Det är nog faktiskt lättare på din om du inte behöver fokusera så mkt på att ¨hålla ner framhjulet. Jag upplevde 950n som att man kunde köra stenhårt med framhjulet nån centimeter ovan mark i stort sett hela vägen 0-100, mkt svårare med SDn då man måste hålla kontrollen i kopplingen. Fast antar jag bara likheter mellan 950n och din TDM..

Jag skulle aldrig leka race på väg, gillar och livet för mkt!

0-varvstopp på 3:an duger gott.. haha.. Nerå, det är väl de första 60 metrarna som är intressanta. Därefter är världen trasig om jag inte krossar dig, har ju de facto mkt mer motor. Den första biten däremot spelar massa annat in som kan göra det spännande!

(Heheh.. att köra typ 402 skulle va som 0-250, TDM går väl inte ens så fort?)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hjälp med att regga min nya sporthoj

Trasig instrumentpanel! :mad:

--------------------------------------------------------------------------------

Behöver information. Har importerat en RSV/Mille 1999, 6800 km. Nu är insrumentet/mätarenheten trasig , har fått köpt ett begagnat på E-bay men detta instrument har endast 2800 km på räkneverket. För att få cykeln registreringsbesiktigad som begagnad behövs siffran 6000 km minst i mätardisplayen. Måste jag försöka få tag i ett annat begagnadt instrument eller vet någon ett bra sätt för att speeda upp kilometrarna. Försökte i en manual se var givaren sitter men kan ej se detta? Någon med goda råd om hur jag ska få till lite mil. Ingen nummerplåt och ej försäkring utesluter att köra mig till dessa hur trevligt detta än hade varit .

Ge mig råd:tummenupp så att jag kan speeda up detta instrument till hojens riktiga värde 6800km:D , så kanske jag hinner regga in den innan ( 4 februari ) ursprungsregistreringen försvinner ifrån Bilprovningen. MVH
 

Bifogat

  • corser3.jpg
    corser3.jpg
    78.3 KB · Visningar: 50
  • Goddard_3.jpg
    Goddard_3.jpg
    68.1 KB · Visningar: 47

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är nog faktiskt lättare på din om du inte behöver fokusera så mkt på att ¨hålla ner framhjulet. Jag upplevde 950n som att man kunde köra stenhårt med framhjulet nån centimeter ovan mark i stort sett hela vägen 0-100, mkt svårare med SDn då man måste hålla kontrollen i kopplingen. Fast antar jag bara likheter mellan 950n och din TDM..

Jag skulle aldrig leka race på väg, gillar och livet för mkt!

0-varvstopp på 3:an duger gott.. haha.. Nerå, det är väl de första 60 metrarna som är intressanta. Därefter är världen trasig om jag inte krossar dig, har ju de facto mkt mer motor. Den första biten däremot spelar massa annat in som kan göra det spännande!

(Heheh.. att köra typ 402 skulle va som 0-250, TDM går väl inte ens så fort?)

Jag tror du har helt rätt. Det är nog just startögonblicket och den första lilla biten som jag har någon chans. Sen blir jag nog hopplöst efter på grund av mindre motoreffekt. Det kan kanske hända att jag vinner lite på att jag inte behöver tänka så mycket på att hålla ner framhjulet men jag blir nog inte förvånad om du är snabbare på Duken.

Nepp. TDM toppar mycket riktigt inte 250. Jag har sett siffran 220 någonstans. Dock har jag i ärlighetens namn inte testat det. Jag kör ju bara på väg och det finns alldeles för många andra fordon och grejor runtom för att det ska kännas tryggt. Jag vet dock att i 150 börjar det gå ganska tungt och brusa en hel del runt hjälmen.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
TDM på tapeten, hahaha!

Faktum är att den är förvånansvärt snabb på rödljusrace och när vägen är riktigt kurvig och dålig. Men annars aktar jag mig för att utmana någon, i högre farter är man stekt.

Sen är det till syvende och sist FÖRAREN det sitter i, och jag tror mig veta att 95% av sporthojsförarna inte kommer i närheten av hojens riktiga kapacitet. Jag kör ifrån många sporthojare med min TDM (på rätt sorts väg), medan minst lika många andra kommer att hångarva åt mig redan efter två kurvor. Så jag funderar inte så mycket över hojens förmåga egentligen, utan inser att det är hos mig själv som bristerna finns.

TDM 900 gör nästan 230 (enligt mätaren som ev kan ge glädjebesked) om man pinar den en bra stund, angående 850 har jag ingen aning. Den duger hur som helst alltså INTE för 402 meter. :)
 
Last edited:

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Effekten, ljudet, bromsar, accellerationen och allt annat som man får med på köpet.

Åker en hel del motorväg till jobbet så kåporna är riktigt skönt att ha när det börjar gå lite snabbare, körde naken maskin första året jag hade lapp och det var inte alls skoj. Körde även Fazer ett år, men den riktiga tjusningen infann sig inte där heller. :hihi

Ang. vrid kontra hk frågan så tycker jag det är löjligt att folk orkar. Läs på lite istället så förstår ni kanske att ni snackar om olika sidor av samma mynt.
Hk = Nm x RPM / 5252

Hk är precis som kW ett mått på effekt.

För att utrycka det enkelt, ta en titt på följande:

Om en maskin levererar 100Nm i vrid vid 2000 rpm så är det: 38,08 hk
50Nm vrid vid 4000rpm är precis samma sak: 38,08 hk
20Nm vid 10000 rpm är, håll i er nu för svaret är ju otippat: 38,08 hk

I mina ögon så vinner den motor som kan leverera mest medeleffekt till bakhjulet under hela accellerationen! Nu förutsätter vi såklart samma vikt, grepp osv.

Det som gör att en högvarvig radfyra kan generera så pass hög effekt är att den har ett förhållandevis högt vridmoment på höga varvtal.

I denna pappersjämförelse på internet så måste jag alltså lägga pengarna på en maskin med hög effekt, och då satsar jag nog på en varvillig radfyra framför en vridstark men effektsvagare maskin. :hihi

MVH
/Leo
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I mina ögon så vinner den motor som kan leverera mest medeleffekt till bakhjulet under hela accellerationen! Nu förutsätter vi såklart samma vikt, grepp osv.

I denna pappersjämförelse på internet så måste jag alltså lägga pengarna på en maskin med hög effekt, och då satsar jag nog på en varvillig radfyra framför en vridstark men effektsvagare maskin. :hihi

MVH
/Leo

Ditt val är briljant, spenaten två ggr (?) på samma kruppkörning och ett enkelt drevbyte som slutade på entreprenad :tungan

Jag och sothoran bävar ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror du har helt rätt. Det är nog just startögonblicket och den första lilla biten som jag har någon chans. Sen blir jag nog hopplöst efter på grund av mindre motoreffekt. Det kan kanske hända att jag vinner lite på att jag inte behöver tänka så mycket på att hålla ner framhjulet men jag blir nog inte förvånad om du är snabbare på Duken.

Problemet är att det nånstans runt 60-80 (har inte riktigt koll) kommer en efektpuckel som blir lite märklig för framhjulet, jag har inte riktigt engagerat mig i att kontrollera den vilket är lite av ett måste för att vara snabb där. och att släppa gasen en millisekund där kostar mkt mer än att ha 20 häst mindre i effekt..

jag skulle inte satsa några stora summor på mig :gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
TDM på tapeten, hahaha!

Faktum är att den är förvånansvärt snabb på rödljusrace och när vägen är riktigt kurvig och dålig. Men annars aktar jag mig för att utmana någon, i högre farter är man stekt.

Sen är det till syvende och sist FÖRAREN det sitter i, och jag tror mig veta att 95% av sporthojsförarna inte kommer i närheten av hojens riktiga kapacitet. Jag kör ifrån många sporthojare med min TDM (på rätt sorts väg), medan minst lika många andra kommer att hångarva åt mig redan efter två kurvor. Så jag funderar inte så mycket över hojens förmåga egentligen, utan inser att det är hos mig själv som bristerna finns.

TDM 900 gör nästan 230 (enligt mätaren som ev kan ge glädjebesked) om man pinar den en bra stund, angående 850 har jag ingen aning. Den duger hur som helst alltså INTE för 402 meter. :)

Ja. Jag har väl ungefär samma åsikt som du. Förutom att jag faktiskt inte har testat att köra ifrån någon. dock har jag inga större problem att hänga på dom flesta så länge som man rör sig på kurviga vägar där det inte går så galet fort.

Problemet är att det nånstans runt 60-80 (har inte riktigt koll) kommer en efektpuckel som blir lite märklig för framhjulet, jag har inte riktigt engagerat mig i att kontrollera den vilket är lite av ett måste för att vara snabb där. och att släppa gasen en millisekund där kostar mkt mer än att ha 20 häst mindre i effekt..

jag skulle inte satsa några stora summor på mig :gnissla

Så sant. Det är ju den lilla nackdelen man får med effektpucklar. jag har ju inte så mycket effektpuckel. Vridet ökar gradvis upp till 4000 och sen är det relativt konstant. Lite ökning vid 6500 någonstans men i stort sett linjärt upp till varvstoppet. Lite smygprestanda över det faktiskt.
 
Last edited:

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Ditt val är briljant, spenaten två ggr (?) på samma kruppkörning och ett enkelt drevbyte som slutade på entreprenad :tungan

Jag och sothoran bävar ;)

Spenat? :va
Jag plockade ju blommor, dessutom så har vi redan utrett och kommit fram till att jag gjorde det med flit för att få lite uppmärksamhet! :hihi

Sen tycker jag att min herre har all rätt att bäva, jag har nämligen hört att du har ett rymligt garage, akta så att jag inte smyger över och genomför diverse enkla motoroperationer hos dig istället! :rofl

Edit, meningsuppbyggnadsfel.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Spenat? :va
Jag plockade ju blommor, dessutom så har vi redan utrett och kommit fram till att jag gjorde det med flit för att få lite uppmärksamhet! :hihi

Sen tycker jag inte att min herre har all rätt att bäva, jag har nämligen hört att du har ett rymligt garage, akta så att jag inte smyger över och genomför diverse enkla motoroperationer hos dig istället! :rofl

Holy cow! Nuuu bävar vi!! :skrämd




:tummenupp :hihi
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top