På det första misstänker jag att du skrivit fel, du menar givetvis att man inte bara bör utan ska blinka ut ur rondellen.
Blinkar du 15-20 sekunder innan du gör din manöver så har jag ju förstått vad du tänker göra, men med god marginal (+10sek) hunnit ge upp idén om att förstå när. 3 sekunder tycker jag faktiskt lät ganska bra. Det ögonblick du börjar blinka blir alla runt om dig på alerten om att du kommer att svänga, och det kommer att ske nu (+/- 1-3sek). Vi pratar typ motorvägskörning och påfarter under normala förhållanden här.
Angående väjningsplikt vid påfart och rätt att blockera fordon från att komma ut. Du kan inte mena allvar. Blockera någon från att köra ut från påfarten skulle jag jämställa med mordförsök. Och det förutsätter jag att även polisen och domstolen skulle göra.
För övrigt, vad gäller väjningsplikt vid påfart samt att man inte ska leta luckor, så har jag fotograferat sidan 106 och sidan 107 i körkortsboken 21:a utgåvan (och bryter därmed mot upphovsrättslagen, men det var väl i det minsta laget). De säger precis tvärtemot dig. Ingen väjningsplikt samt du ska leta luckor.
View attachment 409921
View attachment 409922
Du har alltså i din post som jag citerar från skrivit 4 saker som är delvis eller helt fel och går på tvären mot vad som föreskrivs i trafikförordningen, lagen alltså, ("bör" blinka, väjningsplikt, blockera fordon, inte leta luckor). Lite magstarkt att då också be någon som faktiskt har rätt i det han skriver att smälta ner sitt körkort.
Man bör bara använda högerblinkersen i rondeller. Att använda vänster är lite föråldrat och inget som körskolor bör lära ut, mig veterligen gör man inte heller det.
15-20 var i överkant. 3 sekunder är på tok för lågt. Runt 10 skulle jag vilja säga är mest lämpligt. Blinkar man bara i 3 sekunder finns risken att existerade bilar i högerfilen på motorvägen slänger sig ut i vänsterfilen utan att kolla sig för. Detta är dock en tidsperiod jag bara skulle applicera på och av motorväg. Övrigt filbyte ser jag hellre att man använder sig av god placering och de smidiga 3-blinkningsfunktionerna som finns på modernare bilar.
Teoretiskt sätt finns ingen direkt lag mot att inte blockera fordon på väg upp på en motorväg men vem fan är så dum!? Som det står i boken så ska man ju underlätta för varandra men fordonen på påfarten har väjningsplikt och därav finns det alltså ingen direkt plikt att lägga sig i vänsterfilen. Men som sagt, hen som är så dum borde få smisk
Tar tillbaka det, blandade ihop det med påfarter på motorväg som saknar accelerationsfält.
Sikta in dig på en lucka, gärna längre fram så att du siktar på baken på en bil snett fram. Då har du full koll på bilen du ska ha in bakom dig, för den är bredvid eller framför dig. När du närmar dig luckan så blinkar du i god tid för att tala om att det är den luckan du har för avsikt att åka in i.
Definiera "lucka" tack! Jag tolkade den texten som att bara luckan är tillräckligt stor för en bil att få plats i så är det bättre att sikta in sig på den och göra en trafikfarlig manöver än att i god tid blinka och försöka få ens medtrafikanter att "skapa" en större mer trafiksäker lucka där alla parter hajar vad som ska göras. Man är en smula arrogant om man tillämpar det första före det andra.
Notera även vad som faktiskt står i körkortsboken på sidan som du länkade till.
1. Anpassa farten till motorvägstrafiken
2. Använd blinkers i god tid
3. Leta efter en lucka i trafiken
4. Lämna accelerationsfältet så snart som möjligt
Påfart ska ske i den ordningen ändå påstår du att erikn gjorde rätt när han letade efter lucka innan han använde blinkersen. Ska vi leta fel i varandras påståenden så har du ett tydligt fel där. Inte så magstarkt när din bedömning av att han hade rätt faktisk är fel. Kanske du borde tillverka lego också...
Jag är ingen gud i trafiken, kör som en riktig kratta ibland MEN jag är medveten om mina brister.
Last edited: