facepalm
60-talist med Svensson-sågspån i bollen? ...Isf är du inte ensam.
facepalm
Jag håller med om att man ska använda blinkers för att visa att man ska svänga. Men inte för tidigt, då fyller den ingen funktion. Ung. lika illa som att börja blinka vänster när man kör in i rondellen ovanpå motorvägen vid Upplands Väsby när man ska ut på motorvägen på andra sidan.Trollar du eller? Man använder inte blinkers för att visa att man svänger, nää man använder blinkers för att visa att man har för avsikt att svänga.
Jag börjar blinka i kurvan upp på motorvägen t ex, långt innan själva accelerationsfältet. Då förstår trafikanterna på motorvägen tidigt att jag har för avsikt att svänga ut även om detta kan vara en självklarhet för mig så kan det ju underlätta för andra.
Om jag är helt ny på vägen så kanske jag inte vet om hur accelerationsfältet ser ut, det kanske är en på och avfart i ett där det faktiskt går att köra rakt fram i accelerationsfältet, den situationen har jag pratat om innan.
Gemensamt är iaf att många tycks tycka att blinkers är något man använder när man svänger vilket är knas. Blinkers skall användas innan du har tänkt svänga!
Jag håller med om att man ska använda blinkers för att visa att man ska svänga. Men inte för tidigt, då fyller den ingen funktion. Ung. lika illa som att börja blinka vänster när man kör in i rondellen ovanpå motorvägen vid Upplands Väsby när man ska ut på motorvägen på andra sidan.
Kan du ge mig en enda rimlig förklaring varför jag blinka när jag kommer körande i ett accelerationsfält och skall svänga in på motorvägen Om jag inte skall svänga vänster in i din högerfil, vart skall jag annars ta vägen? Svänga till höger in i räcket? Stanna och ta en fika i slutet på påfartsträckan?
Går inte riktigt att resonera så... Gör alla lika fel så är det ett jätteproblem. Thailändarna har nog inte den bästa trafiksäkerheten, tycker det är lite underligt att se upp till dom på detta planet om det var det du syftade på. För övrigt är väl Sverige trafiksäkrast i världen men det finns mycket att fila på för det.Summa summarum, gör alla lika så är det inga som helst problem.
Blinkersen används inte för att visa "Se upp! Här kommer jag åkande och svänger ut framför någon av er" du tänker på blåljus. Tror man ändå det bör man nog prata med en trafikpsykolog.Men blinkar man för tidigt tror man ju bara att de har glömt blinkersen på. Fyller ingen funktion då. Helt klart är vi två (kanske tre) "läger" som har olika åsikt om när det är lämpligt att blinka på en påfart.
Sikta in dig på en lucka, gärna längre fram så att du siktar på baken på en bil snett fram. Då har du full koll på bilen du ska ha in bakom dig, för den är bredvid eller framför dig. När du närmar dig luckan så blinkar du i god tid för att tala om att det är den luckan du har för avsikt att åka in i.
Blinkar du hela påfarten så är du inte i samspel med övrig trafik, du markerar bara "Se upp! Här kommer jag åkande och svänger ut framför någon av er".
Går inte riktigt att resonera så... Gör alla lika fel så är det ett jätteproblem. Thailändarna har nog inte den bästa trafiksäkerheten, tycker det är lite underligt att se upp till dom på detta planet om det var det du syftade på. För övrigt är väl Sverige trafiksäkrast i världen men det finns mycket att fila på för det.
Jag köper normalt att folk blinkar innan rondell, när jag är ute och kör med mc-gänget blinkar vi ju alltid innan rondellen för att visa hela gänget vart vi ska, t ex. Men man bör ändå blinka ut ur rondellen. Denna blinkning ska påbörjas när man är i höjd med föregående avfart, inte när man svänger ut.
Jag har aldrig skrivit att de ska ignoreras. Men vad gör det för nytta att blinka flera hundra meter innan man ska svänga? Alla som kommer på motorvägen ser ju att det är en påfart och fattar att de som kommer där ska ut. Om de då söker en lucka i den täta trafiken, anpassar farten för den och sedan börjar blinka för att 3-4 blink senare påbörja filbytet.Jag tog nog i lite när jag skrev att jag blinkar på väg upp i kurvan, men jag blinkar en bra bit innan den streckade linjen (kallas?) kanske 100-300 meter. Låter som du resonerar som så att alla som du inte ser satt på blinkersen har glömt denna på och kan därför ignoreras. Då rekommenderar jag dig starkt att smälta ner ditt körkort till lego.
Klart som fan att man ska söka en lucka. Eller ska man blinka i 2-300 meter och sedan byta fil när man är parallellt med lastbilen i filen utanför? Han såg ju att du blinkade så han skulle anpassa sig efter dig?Man ska inte söka luckor i trafiken och slänga sig in i dom, det leder bara till korta avstånd vilket leder till större olycksrisk.
Tur att du bor i Götet och jag i Sthlm då.Jag hade inte velat möta dig i trafiken, du verkar smått livsfarlig.
Antal dödade per år i trafiken / 100.000 motorfordon...Thailand..."Blink, Blink, filbyte". Det funkade helt fantastiskt bra, faktiskt.
På det första misstänker jag att du skrivit fel, du menar givetvis att man inte bara bör utan ska blinka ut ur rondellen.Men man bör ändå blinka ut ur rondellen.
Man är inte tydlig i att visa sin avsikt om man gör det 3 sekunder innan handling. 15-20 sekunder innan är nog för att övrig trafik ska ha en chans att göra en säker förflyttning, iaf på större vägar [...]
På en motorväg har dessutom bilarna på påkörningsfältet väjningsplikt gentemot dem på motorvägen. Det är alltså helt lagligt att blocka bilar från att köra ut även om man bör hjälpas åt i trafiken.
Man ska inte söka luckor i trafiken [...]
Likgörande är ett bra sätt att beskriva asiatisk trafik. Många som blir lik därMjo, visst blir det knas om alla gör lika fel, såklart tänkte jag väl mer att alla skulle göra lika på rätt sätt.
Samma med thailändarna, för dom är det ju "rätt" att göra så, och alla gör det, således är alla införstådda i hur man ska agera. Jag menar inte på något vis att jag ser upp till deras trafik, den är horribel. Hade ågren varje gång jag satte mig bakom ratten. Men som ett exempel på att liktänkande/likgörande har en tendens att flyta på bättre. =)
En svensk läkare som intevjuades i radio och som arbetade i nåt asiatisk land berättade att de fick in in 70 st "huvudskador", varje dag på sjukhuset!Likgörande är ett bra sätt att beskriva asiatisk trafik. Många som blir lik där
Källa? När jag tog kortet 2008 lärde vi oss att blinka vänster om man skulle vänster, kör så även idag. Har hört att lastbilschaffisar uppskattar det så det vet om de behöver bromsa in eller inte.
Det är ju ingen som kan tro det är bättre att åka in rondell och bara vänta tills man ska ut för att börja blinka.
Det är mycket möjligt, jag återberättar bara mina egna upplevelser. På 3 veckor och 150 mil såg jag inte en enda olycka i en tätort. 5 olyckor totalt, ingen med krock med annat fordon. Samtliga var på landsbygden, och 3 av dom var lastbilar.Antal dödade per år i trafiken / 100.000 motorfordon
Norge: 4
Sverige: 5
Spanien: 6
Tyskland: 7
Italien: 8
Polen: 18
Thailand: 92
http://internationaltransportforum.org/Pub/pdf/14IrtadReport.pdf
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |