Varför kör folk utan skydd?

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
Dag efter dag ser jag folk som åker hoj utan vettiga skydd.

En del åker i shorts och T-shirt + hjälm
En del i mjukisbyxor
En del i Jeans.

Sporthoj som cruiser, ja vad som helst.
Ofta på Motorvägarna.

Varför? För värmen?

:gnissla

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Troligen är det värmen men ska man köra långt utan stopp (typ rödljus) ser jag ingen anledning att avstå från skinnstället. Men att stå stilla och vänta i full utrustning i den här värmen är plågsamt :näsblod

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Jag skrattar åt dom... troligtvis skrattar dom åt mig med all min utrustning...

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tog en runda igår i linne, jeans, gympadojor, handskar och hjälm.
Skulle ner till AVA och misstänkte att det skulle vara grym kö därinne. Mycket riktigt.
Hade jag haft full utr så hade jag legat som en torr skinnflik idag inne på deras lager.

Men i princip så håller jag med, man ska ha full utr när man tjör. PunGt.
Men det är ju upp till var och en.

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
För att det är varmt...

Jag kör dock inte fortare än 60 o har hjälm och oftast ryggskydd... men det e ju bara för ärenden i stan, åka ner till vattnet o bada osv...

de e la okej... tycker iaf. jag, om jag tänker på hur det går till när jag cyklar så e detta säkrare =)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För att det tar tid att ta på sig allt, för att det är varm ute, för att man vill visa upp sina tribals, för att man ska åka två kvarter i mopedhastighet....

Anledningarna är hur många som helst.

Vad är anledningen till att folk skriver trådar om folk som åker utan utrustning?
Tror dom att dom som åker utan utrustning ska tänka "oj, det brukar ju jag göra, det kanske är dumt, jag kanske ska sluta åka utan full utrustning"

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Ktm 625,er6-n
Får erkänna att jag åker i jeans och tröja ibland kortare sträckor nu när det e så varmt...dumt men sant

TobiasC91

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
-07, Honda cbr 125
det är mycket skönare om man inte ska långt, det fläktar riktigt skönt :) men ska man längre tar man ju mera skydd ;)

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Kör helst i mitt helställ, där skydden sitter hårt som de ska.
Ibland slarvar jag och kör i mitt delade gore-tex ställ som jag vet skyddar sämre.
Någon gång kör jag i mc-jacka och jeans som jag vet knappt skyddar alls.
Det händer även att jag cyklar till affären utan min cykelhjälm och är helt oskyddad.
Det är så dum som jag är helt enkelt, har ingen bättre förklaring.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Själv pallade jag inte längre med full mundering längre utan köpte mig en MC jacka med fullt skydd. om jag nu ska in till stan mitt på dan i 30C drar jag snabbt på mig jackan, tar på MC stövlarna, handskarna och hjälmen, detta tar mig 30 sec till skillnad från 5 minuter slit med racemunderingen och då man slipper vara helt genomsvett innan man kommer genom dörren.
Visst benen är dåligt skyddade men det är en risk man tar och det är på ens eget bevåg. Igentligen tycker jag inte ens att min "snabb" mundering är ok men jag tar det i nödfall typ och skäms lite innanför hjälmen. Jag vet av erfarenhet hur det kan gå i shorts o t-shirt även om man bara kör till stan i under 50km/h hela tiden....aj vad det gjorde ont, asfalt är elak.

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Spelar ju ingen roll att man kör i shorts och t-shirt sålänge man bara cruisar runt i 50-60 knyck..
För allvarligt!!! Hur många drar på sig skyddsutrustning för att köra moppe kring stan eller till stranden , föryutom kanske en hjälm.. Dagen moppar gör ju också oftast över 50 knyck så jag ser ingen skillnad i vilket fordon man sitter på.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Lägg ner nu! Det här är tråd nr 9.000 i ärendet, ställd av samma inskränkta Järfällabo som skapat hela sin världsbild endast genom att läsa sig till den.

Skit i vad folk har på sig, skydden är skönare att kana asfalt i men till skillnad mot vad "wavebender" skriver är det knäpucksfantomerna som oftast åker ambulans. Skinnet skyddar väldigt lite mot de som tar en till bårhuset.

Använd skallen bitte.

....OCH där kom mensen, som planerst.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
För "Det händer inte mig"
Den mentaliteten finns överallt i världen och den härskar tills det händer.
När det väl händer kan man inte förstå varför.

Sedan är det ju så att de flesta av dem är "vuxna människor" så tja vill de köra i jeans eller i bara flipflops så gör de det osv.
Det finns ju tex jeans med kevlarförtärkningar som är bra mkt bättre än vanliga jeans osv. om man nu vill gå ut på krogen och snacka skit med polarna.

Gör man en enkel sökning på google bilder på road rash så kommer man nog att tänka sig för en eller två gånger. om man inser att ja det där kan faktiskt hända "mig".
men "det händer inte mig" för hade det gjort det så hade jag inte gett mig ut alls, eller hur. digatalt tänkande. det farligaste vi har.

ingen värdering i det, alla har vi våra hangups. alla är vi olika.

till de som kör så: fan vad skönt och lycka till
till de som blir skadade: beklagar och lycka till med återhämtandet.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag skrattar åt dom... troligtvis skrattar dom åt mig med all min utrustning...

Varför skulle vi skratta åt dig/er? Jag/Vi tillhör den tolleranta skara som tycker folk får ta hand om sin egen lekamen utan inblandning av gnällspikar med göteborgsmohawk och somriga bomullsbyxor som slutar vid knäna.

Jag skiter väl till exempel om en tokig fransman väljer att klättra upp i en skyskrapa utan utrustning.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
För de första fattar jag inte varför folk hetsar upp sig om det.
Det är inget olagligt att åka runt i t-shirt o kortbyxor.

Varför jag gör det är för det är förbannat skönt att åka så när det är tex 40+ i solen.
Ska man tex o bada så orkar inte jag hålla på att dra på mig massa kläder.
Samma gäller om man bara ska korta sträckor runt i stan.

Skit i vad folk har på sig, skydden är skönare att kana asfalt i men till skillnad mot vad "wavebender" skriver är det knäpucksfantomerna som oftast åker ambulans. Skinnet skyddar väldigt lite mot de som tar en till bårhuset.

Använd skallen bitte.

Håller med, när ja glider i t-shirt o kortbyxor går det oftast MYCKET saktare än med full utrustning, visst kommer man säkert skrapa sig rätt så mycket ändå, men är man så rädd för olyckor så ska man nog inte åka hojj.

Går ja därimot omkull i full utrustning kommer jag nog slå mig bra mycket mer, kanske får lite mindre skrapsår men det är inte det som räknas då...

Last edited:

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Det är värmen plus att det skulle ta längre tid att ta på all utrustningen än det tar för en att komma fram till målet. Jag själv kör alltså utan utrustningen ibland men bara inom stan om man tex ska till beachen eller till affären och handla. Och att det är dumt det håller jag med om. :) Men så länge man inte gör saker som riskerar andras hälsa så är det inte nåt som är mig emot.

kronsberg666

För mycket är inte nog
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
Hornet -08
Skydd???
Skulle bara......liten sväng.....sakta...

Bifogat

• IMG_8367.JPG
    IMG_8367.JPG
    56.4 KB · Visningar: 348
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2