Varför kör sporthojar så långsamt?

moddlaren

Guest
TS , jag vet inte om du trollar och mitt svar är bortkastat.
Men här kommer min teori om det hela, baserat på egna upplevelser.

Sporthojar måste du köra mkt mer aggressivt med än andra hojar i högre fart, dom är stabila som fan även i hög fart med mkt nedlägg, håller spåret bra osv vilket är kanon..

...ända tills det dyker upp nåt skit i vägen för ditt perfekta spår.. grus, bilar whatever.. eller kanske helt enkelt att vägen svängde annorlunda än vad du först trott. Då är en sportis mkt mer bångstyrig än vad t ex en motard är där du enkelt bara kan styra igen. Det är också därför sporthojar är överrepresenterade i diken där det knappt borde vara möjligt att köra av.

Många tycker nog att det är obehagligt att köra på det sättet på en väg där du inte vet vad som döljer sig runt hörnet.

Sen finns det givetvis de som kör dra-åt-helvete-fort på sporthojar även på krokiga vägar, men många skulle nog köra fortare på något annat.. Jag personligen kör t ex fortare på en nakenhoj, eller t om brorsans TRX850 än vad jag gör på min R6:a i trafiken just för att jag inte behöver "ladda" lika mkt med andra hojar, utan kan ta det lite mer som det kommer.

Botemedlet mot det är ett par bandagar i månaden där man kan köra som man vill med minimal risk.

Tvärt om det är precis denna inputt jag är intreserad av. Jag bombar inte satan jag håller ett behagligt tempo på min sida vägen.. Är heller inte ett dugg intreserad av bana då toppfarten är skitsamma.

Det är känslan som jag söker en tourer är hyfsta tunga typ blackbird hiabusa fjr1300. Jag söker efter något som gärna svänger har bra bromsar fixar snabba omkörningar o går att lägga många mil i 140km om man vill.

Näääää ingen bmw är för gubbar i 50 års åldern:rofl är ju bara 49:)

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Ok det köper jag. Men varför kör dom då i 60??

Idag var det endast en HD som höll farten uppe visserligen en V-rod men ändå!!

Den körningen jag är ute efter är 40-50-70mil i sträck i lagom hastighet är det riktigt brottom kör jag bil. Typ 110 mil till stugan på 10 timmar med en rast.. Skulle aldrig falla mej in att köra på det viset med mc..
Vet inte var du bor men i mina hemtrakter bombas det rätt duktigt emellanåt och sporthojar som glider i 60 knyck är definitivt en ovanlig syn. Att detta sedan styrks i olycksstatistik och försäkringspremier är inget påhitt, det är fakta.
Med detta sagt är jag tämligen säker på du trollar och har lite skoj bakom tangentbordet.
Sporthojar går fort som satan, om man vill.
Sporthojar är grymt obekväma på långrepor av den typ du nämner.
Sporthojar är roliga som faan....på bana, utan möten, träd, bilar och annat skräp...
Du ska nog köpa dig gliidare dom går skitfort :tummenupp

...tycker jag.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag söker efter något som gärna svänger har bra bromsar fixar snabba omkörningar o går att lägga många mil i 140km om man vill.
Får man rekommendera Blackbird, Hayabusa, FJR1300, eller BMW R1200GS kanske? :brynad

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
dom flesta småvägar med vettig sikt och så- där går det fooort!!:rock- meeen!- huvvet är alltid med!, inga toknerlägg såtillvida att jag är 110% säker på att INGET är i vägen (vilket man inte kan förutse förrän man har gått igenom!)
traktorer och volvosar och annat skit på vägen är nått som snurrar KONSTANT i huvvet- så visst går det undan- men inte mer än att jag kan reda upp en ev situation.
ligga och puttra och med knappt styrfart är lite gej på en uppenbart rolig väg.

//jj

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag har då aldrig blivit omkörd eller frånåkt av en kromsläde när jag åkt på min Blackbird, hade du bara oturen att komma ikapp övningskörare eller nybörjare med fetare hoj än åkkunskaper?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Mycket av det Peter skriver stämmer men jag upplever att du måste i mycket högre grad fokusera om du ska köra fort på en sh för på en annan hoj känns farten mer och av samma skäl hålls den lägre.
Om du gasar ur din hoj lite så kommer du sällan in i en kurva i en ohållbar hastighet men gör du samma sak på en literklubba så kommer du plötsligt in i 150+ och då blir det svettigt om du inte vet vad du håller på med.

Det kan även vara så att du är klumpigt vaggad och kör fort där ingen annan gör det....

För att visa lite attityd så kan jag väl säga att du inte skulle skulle haka på många sh på bulten eller mig här ute i skogen :tungan

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Som sagt varför kör sporthojar så långsamt?? Det är ju pinsamt tråkigt att köra på små snabba kurviga vägar med en 32år gammal stånka som levererar ca 40hp på slangen hon har tillomed trumbromsar!!!

...och förgasarhästar.
Det är där det hänger, det vet ju alla.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tja sportbike jag är dyslektiker o det gör inte saken bättre att jag skriver på telefonen heller..

Men 60-80km på kanon vägar?? Det var den frågan det gällde:tummenupp

Jag kan tänka mig vilka vägar du kört. Brudfjället kanske är en av dem. Där behöver man inte raketforskare för att inse att sporthoj inte är snabbast utan till och med "svårkörda"..

moddlaren

Guest
Mycket av det Peter skriver stämmer men jag upplever att du måste i mycket högre grad fokusera om du ska köra fort på en sh för på en annan hoj känns farten mer och av samma skäl hålls den lägre.
Om du gasar ur din hoj lite så kommer du sällan in i en kurva i en ohållbar hastighet men gör du samma sak på en literklubba så kommer du plötsligt in i 150+ och då blir det svettigt om du inte vet vad du håller på med.

Det kan även vara så att du är klumpigt vaggad och kör fort där ingen annan gör det....

För att visa lite attityd så kan jag väl säga att du inte skulle skulle haka på många sh på bulten eller mig här ute i skogen :tungan

Naturligtvis är det helt omöjligt att ens tänka på att hänga med en sporthoj med en gammal tt 600. Normalt sett. En sportis borde väll göra 120 på första växeln o därmed gå lika fort på 1,n som tt,n på 5,n.

Men det gällde inte hur jag kör utan att kag körde ca 20mil på slingriga dalslänska asfallts vägar o då kom i kapp o kör om alla utom v-roden som stog på lite lagom.

Utan frågan var är det svårt att köra en sporthoj eftersom dom som har kör så jäkla försiktigt..

Anledningen till frågan är att jag aldrig kört en sporthoj trots att jag kört hoj i 30år.. O funderar starkt på att köpa en då ungarna har flyttat o jag gör vad fn jag vill med mina pengar..

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nej det är däremot jättesvårt att köra långsamt. En ren pina att försöka hålla hastighetbegränsningar + att körställningen suger getballe i 74 km/h.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Naturligtvis är det helt omöjligt att ens tänka på att hänga med en sporthoj med en gammal tt 600. Normalt sett. En sportis borde väll göra 120 på första växeln o därmed gå lika fort på 1,n som tt,n på 5,n.

Men det gällde inte hur jag kör utan att kag körde ca 20mil på slingriga dalslänska asfallts vägar o då kom i kapp o kör om alla utom v-roden som stog på lite lagom.

Utan frågan var är det svårt att köra en sporthoj eftersom dom som har kör så jäkla försiktigt..

Anledningen till frågan är att jag aldrig kört en sporthoj trots att jag kört hoj i 30år.. O funderar starkt på att köpa en då ungarna har flyttat o jag gör vad fn jag vill med mina pengar..
För det första, du bryr den på tok för mycket om vad andra gör, kör som DU kan å var glad.
För det andra, jag har en XT600 och en sporthoj och du kommer förmodligen inte köra ifrån någon av dem, problem löst :D

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
B

Jag körde hoj i ca 25år(du 30år & fortfarande "oskuld") innan jag testade bana för första gången, först då insåg jag att de första 25åren inte lärt mig ngt om hojkörning.

Köra hoj kan vara riktigt härligt men enligt mig inte så härligt att det på ngt sätt är värt att riskera livet,& att köra en sporthoj på allmän väg och samtidigt få hojen att "leva upp" och bekänna färg är enligt mig inte möjligt på allmän väg.

Stämmer att en SH i vissa fall inte är den smidigaste hojen att trixa fram, men den enda anledningen till att vissa sporthojar i detta fall körde långsammare än dig var att föraren valde detta, för att utmana hojen & sig själv på allmän väg är enligt mig ingen bra idé.

Detta är lite vad jag själv känner idag, om du inte tänkt köra en sporthoj som den är tänkt att användas så kommer den inte att vara rolig, idag kör jag själv bara bana & det blir inte mer än ca 13-15 tillfällen per år men för mig ger det mer än vad en hel säsong tidigare gett mig men det är på bana en SH hör hemma, jag tycker iofs fortfarande det är OK att andra önskar och vill ha Supersport hojar på vägen av allsköns anledningar.

Som svar på din fråga:
Det kan i vissa fall vara knepigt att köra en SH men inte på en normal väg, men som svar: Ja en SH röker dig & din TT utan problem rent maskinellt resten är upp till föraren och deras val, men om ngn är långsam är de bara att köra om.

Btw:
Jag är ~2år yngre än dig med 3 barn hemmaboende fortfarande och idag tycker jag att det är synd att jag inte hittat detta sätt att köra hoj tidigare, vill bara säga: vänta inte tills de flyttat.
Detta är med lite SMC varning men hojkörning på allmän väg är inte körning utan det är hojåkning.

Det är inte värt att köra på ett sådant sätt på allmän väg att det kittlar sinnena, kanske en åldersgrej men det är så jag känner, på bana får jag ut det jag tycker är roligt med min SH.

& du varför inte testa en bandag med din TT, Jag lovar att din fråga kommer att bli besvarad samt att du kommer ha riktigt roligt, med en liten varning det kan bli riktigt dyrt med allt vad hojbyte mm, innebär ��

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
För det första så måste du tillbringa din körande tillvaro på mc i någon form av drömtillstånd om du påstår att alla på en sporthoj kör långsammare än din toppfart på 120/130 km/h och för det andra så måste du lida av någon form av fobi när du verkar göra dig bekymrad över dessa hojars framfart som du påstås köra om så ofta.Skrävel, skitsnack och rena fantasierna osv i all oändlighet. :dummer :crash

Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Suuuuuck

Frågan var inte hurvida jag kör idiot o vansinnigt.. 60-70meter stopp sträcka från 90 km då kör man planerat o observant.. Trumbromsarna är 130mm i diameter o som exempel har xt150mm tenere 600 200mm trummor..

Frågan är enkelt då..

Är det så kompliserat att köra sporthoj????

Jag var väldigt nära att köpa en duce 1098 men det föll på en helt otroligt oegagerad försäljare på en väldigt stor mc butik..

Nu gäller det en r1m som jag funderar på o då anser jag min fråga bekräftad!! Är det så svårt att köra sporthoj???

Jag har kört hoj i 32 år men aldrig suttit på en sporthoj. Om nu inte suzuki gs750 o rd350 skall räknas som sporthojar..

Har heller aldrig skadat mej på vägen eller varit orsak till crach har dock varit ikull ett gäng gånger varje sommar ut över diken in i skogen.. Där är fördelen med enduro/motard lång fjädring..

Men som sagt det gäller en del pengar kontant för en R1m o där av frågan annars är det kanske bättre med en ktm 990 eller liknande..

Filåt för stavningen:brynad
Jag har en 1098 till dig !:yoparty

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag har en 1098 till dig !:yoparty

Suuuuuck

Frågan var inte hurvida jag kör idiot o vansinnigt.. 60-70meter stopp sträcka från 90 km då kör man planerat o observant.. Trumbromsarna är 130mm i diameter o som exempel har xt150mm tenere 600 200mm trummor..

Frågan är enkelt då..

Jag var väldigt nära att köpa en duce 1098 men det föll på en helt otroligt oegagerad försäljare på en väldigt stor mc butik..

Nu gäller det en r1m som jag funderar på o då anser jag min fråga bekräftad!! Är det så svårt att köra sporthoj???

Jag har kört hoj i 32 år men aldrig suttit på en sporthoj. Om nu inte suzuki gs750 o rd350 skall räknas som sporthojar..

Har heller aldrig skadat mej på vägen eller varit orsak till crach har dock varit ikull ett gäng gånger varje sommar ut över diken in i skogen.. Där är fördelen med enduro/motard lång fjädring..

Men som sagt det gäller en del pengar kontant för en R1m o där av frågan annars är det kanske bättre med en ktm 990 eller liknande..

Suuuuuck

Frågan är enkelt då..

moddlaren

Guest
Det var änna det jag anade med ktms värsting enduro får nog åka o pröva en på bike o se hur det känns det är ju denna typen av hoj jag har åkt i hela mitt liv lixom..

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Får erkänna att jag har kört Långsamt o lugnt nu när jag kom hem till sverige igår. Körde som jag behagade i Polen men i sverige är jag rädd för den där beryktade Farbror Blå. men får erkänna att jag redan kört över 200km/h på svenska landsvägar så ja, det tog mindre än 1 dag innan jag gjorde något dumt :gnissla

Föresten, såg några cyklar i Göteborg Igår vid 16 tiden. Jag tog mig från en bra bit innan lisseberg till tingstads tunneln på 2 minuter genom lanesplitting. Vad är okej hastighet o köra mellan bilarna i sverige när de står stilla? jag höll allt mellan 40-70km/h mellan dom (vana från Polen…) Såg ingen annan mc lanesplitta igår

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det är inte SportHojarna som kör långsamt, det är förarna av SportHojarna som håller hyfsat laglig hastighet och jag är en av dem!:)

Med kalla däck på bana har jag värre nerlägg än på landsväg så det finns ingen anledning att gasa hårt utanför banan! :krama

Att det sedan känns trevligt att köra hårt på landsväg med en hoj som är värdelös på bana är förståligt, jag har gammalt skit som hänger med gott på landsväg... :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC