Varför måste civilpolisbilar/ och blåvita ligga 1 meter bakom när man kör ????

Kneedrag

Guest
En undran och frågan

Varför måste civilpolisbilar, svenssonbilar och blåvita ligga 1 meter bakom när man kör ???? Det avslöjar ofta Harry Haffa varje gång. Ska det inte vara 75 meter avstånd???

Avskyr bilar som ligger så nära bak på mig när jag kör förstår de inte att man är mycket oskyddad som mc åkare??? Panikbromsar jag är det nog jag som flyger in i kofångarn. Nä jag kickar ner och kör om för att få avstånd och sen har jag ingen bil bakom eller framför. Då känns det mycket bättre och säkrare faktiskt , håller sisodär hastigheten för vägen också.

Bättre att hålla avstånd folk använder ju inte blinkers längre heller. Så man måste tänka för svenssonbilen vart han ska svänga innan han kommer på det själv.:rolleyes: Jag har slutat att köra om 3-4 bilar på en gång pga det svårt att se om någon av bilarna ska svänga vänster eller köra om bilen framför osv. Mycket bättre att köra om en och en av bilarna då hinner man alltid att bromsa med gott om tid.

Kör försiktigt alla och försök gasa på "rätt ställe" inte inne i stan och utanför skolor etc Jag kör absolut inte perfekt och är ingen raceputtra men jag försöker iallafall bli en "bättre" förare hela tiden fast iband tänker man inte och efteråt får jag riktigt dåligt samvete.



Är det bara jag som har de här tankarna när man kör???
Vad tycker ni???
Min kille säger att det är för att jag är tjej, jag tycker inte att det är kul:rolleyes:
Och om någon undrar så har jag alldrig varit jagad av staten vad jag vet om iallafall.

Jag är säkert bara mycket paranoid och nojjig när jag kör.

Rock on sporthojare:yoparty :)

GixxerTina
 
Last edited:

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Jag brukar vid sådana närkörningar sakta sjunka ihop med ryggen och sedan plötsligt lägga an bromsljuset och räta upp ryggen fort. Det brukar ibland bli däckgnissel bakom! ;)

/H
 

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
Dom kanske är MC intresserade?? Nä, men jag håller med... Riktigt otrevligt när dom ligger så nära! Har inge bra svar varför...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tror faktiskt, allvarligt, att många vill köra nära o kolla in bruden på hojen.

Så enkelt är det ibland.

Varför stannar killar o tittar när tjejer fickparkerar?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
En undran och fråga.
Varför måste civilpolisbilar, svenssonbilar och blåvita ligga 1 meter bakom när man kör ????

Händer ofta. Spec när jag kör vår mini-Micra. Den tycks vara oerhört provocerande för större bilar. 1-2m bakom är det som gäller.
Även :tuttar klagar över samma sak när hon använder Micran..
Händer aldrig med Voloven. Varför?
Prövar ibland med att tända bromsljuset, i 95% av fallen ingen reaktion alls :skrämd då blir man ju ännu mera rädd!
Jag har ju ingen som helst aning om i vilken kondition han (oftast en sån..) bakom är i. Påtänd? Promillefylld? Àllmänt omogen (nog rätt ofta) eller vad?
 

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
Jag tror dom gör så för att dom inte vet hur pass mycket bättre än mc bromasar än en bil. Dessutom heter det Harry Haffa. :tummenupp
 

Kneedrag

Guest
Dom kanske är MC intresserade?? Nä, men jag håller med... Riktigt otrevligt när dom ligger så nära! Har inge bra svar varför...

Skönt att veta man inte är helt själv med att bli störd av det här beteendet i trafiken.

Man/vi vet ju att det är säkert så för polisen att få bra mätningar och få med skylten i videon men ändå. Varför kan de inte ligga 75 meter bakom som det är lag på ???ser de dåligt,dålig videoutrustning och dålig mätutrustning????? Jag blir tokig avskyr det här.

sen ska man ju inte tala om alla svessonbilsidioter:mad: som jag skrev om
 

Benneskog

Vågad
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Avesta/Falun
Hoj
Yamaha R1
En undran och frågan

Varför måste civilpolisbilar, svenssonbilar och blåvita ligga 1 meter bakom när man kör ???? Det avslöjar ofta haffa harry varje gång. Ska det inte vara 75 meter avstånd???

Avskyr bilar som ligger så nära bak på mig när jag kör förstår de inte att man är mycket oskyddad som mc åkare??? Panikbromsar jag är det nog jag som flyger in i kofångarn. Nä jag kickar ner och kör om för att få avstånd och sen har jag ingen bil bakom eller framför. Då känns det mycket bättre och säkrare faktiskt , håller sisodär hastigheten för vägen också.

Bättre att hålla avstånd folk använder ju inte blinkers längre heller. Så man måste tänka för svenssonbilen vart han ska svänga innan han kommer på det själv.:rolleyes: Jag har slutat att köra om 3-4 bilar på en gång pga det svårt att se om någon av bilarna ska svänga vänster eller köra om bilen framför osv. Mycket bättre att köra om en och en av bilarna då hinner man alltid att bromsa med gott om tid.

Kör försiktigt alla och försök gasa på "rätt ställe" inte inne i stan och utanför skolor etc Jag kör absolut inte perfekt och är ingen raceputtra men jag försöker iallafall bli en "bättre" förare hela tiden fast iband tänker man inte och efteråt får jag riktigt dåligt samvete.



Är det bara jag som har de här tankarna när man kör???
Vad tycker ni???
Min kille säger att det är för att jag är tjej, jag tycker inte att det är kul:rolleyes:
Och om någon undrar så har jag alldrig varit jagad av staten vad jag vet om iallafall.

Jag är säkert bara mycket paranoid och nojjig när jag kör.

Rock on sporthojare:yoparty :)

GixxerTina


Anledningen till att dom åker så nära är att dom har dålig syn och vill se ditt registreringsnummer kanske... eller försöka se vad det är för motorcykel :D
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2871124 Skönt att veta man inte är helt själv med att bli störd av det här beteendet i trafiken.

Man/vi vet ju att det är säkert så för polisen att få bra mätningar och få med skylten i videon men ändå. Varför kan de inte ligga 75 meter bakom som det är lag på ???ser de dåligt,dålig videoutrustning och dålig mätutrustning????? Jag blir tokig avskyr det här.

sen ska man ju inte tala om alla svessonbilsidioter:mad: som jag skrev om
Nej så är det jämt när man är ute och kör. Men ett litet blink med bromsljuset leder ofta till däcktjut bakom en som sagt. :hihi
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Man/vi vet ju att det är säkert så för polisen att få bra mätningar och få med skylten i videon men ändå. Varför kan de inte ligga 75 meter bakom som det är lag på ???ser de dåligt,dålig videoutrustning och dålig mätutrustning????? Jag blir tokig avskyr det här.
Det vore förvånande om man inte skulle kunna åberopa snutens aggressiva körsätt och komma undan vid en eventuell rättegång för fortkörning.
 

Kneedrag

Guest
Nej så är det jämt när man är ute och kör. Men ett litet blink med bromsljuset leder ofta till däcktjut bakom en som sagt. :hihi


Nä har slutat med det funkar inte här där jag bor. Bara ett exempel av flera jag råkat ut för fick bromsa så minst 10 gånger innan bilen bakom fatta. Jag tröttna och drog om skåpbilen då skulle dåren hänga på. Det var ingen match för min hoj. Det var mycket lite/ingen trafik på den 90vägen vid tidpunkten
 

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Skbg
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Varför kan de inte ligga 75 meter bakom som det är lag på ???
Är det lag på att man måste ligga minst 75 meter bakom framförvarande fordon? Måste säga att den lagen har jag aldrig hört talas om. :confused:
Notera att jag inte säger att du har fel nu men som sagt den är helt ny för mig.

För övrigt kan jag hålla med dig, det är riktigt irriterande när fordonet bakom oavsett vem det är ligger för nära. :mad:
 

Kneedrag

Guest
Är det lag på att man måste ligga minst 75 meter bakom framförvarande fordon? Måste säga att den lagen har jag aldrig hört talas om. :confused:
Notera att jag inte säger att du har fel nu men som sagt den är helt ny för mig.

För övrigt kan jag hålla med dig, det är riktigt irriterande när fordonet bakom oavsett vem det är ligger för nära. :mad:


Kanske jag kommer ihåg fel på hur många meter det är men Polisen kan stoppa dig och bötfälla dig om du är 1sek från framförvarande av 3 sekunder reglen. Är jag helt ute och cyklar?:) Någon
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Är det lag på att man måste ligga minst 75 meter bakom framförvarande fordon? Måste säga att den lagen har jag aldrig hört talas om. :confused:
Notera att jag inte säger att du har fel nu men som sagt den är helt ny för mig.

För övrigt kan jag hålla med dig, det är riktigt irriterande när fordonet bakom oavsett vem det är ligger för nära. :mad:

3sekunders regeln!
 

KalleBalik

Karata!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På torken
Hoj
Jag tycker att pickuptrucks är tuffare än hojar
Händer mig också ibland, men jag är alltid beväpnad när jag kör hoj, så jag brukar dra upp pistolen och skjuta ett par varningsskott och då brukar dom fatta vinken.
 

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Skbg
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Kanske jag kommer ihåg fel på hur många meter det är men Polisen kan stoppa dig och bötfälla dig om du är 1sek från framförvarande av 3 sekunder reglen. Är jag helt ute och cyklar?:) Någon
OK, vi är överens om att man inte får ligga för nära varandra i trafiken då. Det räcker för mig! :)
Var tvungen att kolla så jag inte sovit mig genom "75-metersregeln" bara!

3sekunders regeln!
Visst, men nu frågade jag om "75-metersregeln"! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top