Varför man kör MC?

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Jag fick höra att jag var totalt korkad och körd i roten för att jag inte ville ta MC-kort för banåkning!
Anledningen till att jag vill ta MC-kort är dels att få köra MC som är så satans kul, dels för att träffa nya människor, dels för att lära mig mer, dels för att sätta upp mål för mig själv, dels för att glida runt och glassa. Jag har inga planer what so ever att ens ta licens för bana, varför skulle det vara ett måste?

Alla ni andra som tar/har tagit MC-kort, varför har ni gjort det?

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
Man behöver inte ta licens för att köra på bana så jag nöjder mig också med ett "vanligt" mc-kort. Fungerar lika bra på bana som på landsväg

Och jag kör hoj för att då kommer man smidigt förbi kön till Skanör-Falserbostränderna på somrarna... ;)

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Fixxxer skrev:
Jag fick höra att jag var totalt korkad och körd i roten för att jag inte ville ta MC-kort för banåkning!
Anledningen till att jag vill ta MC-kort är dels att få köra MC som är så satans kul, dels för att träffa nya människor, dels för att lära mig mer, dels för att sätta upp mål för mig själv, dels för att glida runt och glassa. Jag har inga planer what so ever att ens ta licens för bana, varför skulle det vara ett måste?

Alla ni andra som tar/har tagit MC-kort, varför har ni gjort det?

Japp för att stilla adrenalinberoendet, för kicken man får att åka 300 km/h

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Ducati
Jag åker 2-hjuling för att det är kul. Visst hjula och knäskrapa, men det är inte huvudsaken. 2-hjulingen är ett smidigt fordon i alla lägen att ta sig från A till B.
Inte alltid orkar jag inte ta ut min egen 2-hjuling från garaget, då "lånar" jag grabbens moppe, som lämpligt brukar stå på garageuppfarten, till hans förtret :) ( han kan ju inte "låna" tillbaka från mig om han vill någonstans just då). Hur smidigt som helst att åka till korvmojjen med den, också.
Visst kan hojåkning planeras att den ska utföras mellan tiden si och så, precis på den dagen. Det är bara att räkna annonser :"hoj till salu, säljes på grund av tidsbrist". Många planerar sin hojåkning noga.
Personligen fungerar jag inte så, jag åker för att det är ett smidigt fordon, och skiter i om det så börjar regna medans jag åker. Jag bara åker.

mvh

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Tro det eller ej.. men du lär dig en helvetes massa på banan.. du behöver inte köpa rejs hoj o skaffa licens.. men prova på det..
Du lär känna mcn och vem vet... det kan rädda liv..

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Adrenalinet, hojpolarna, känslan, isåkning, shoppa prylar till hojen, banåkningar, hojmässor, wheelieförsök, titta på racing, fikaturer på 15 mil kurviga vägar...

Sommardagar när man kör en vända, leker lite och sen åker hem för att grilla, snacka hoj & kolla på bilder från dagen.

Sitta på vintern och titta på sommarens bilder och längta tillbaka.

Kvällar när man åker upp med polarna för att köra eller kolla på streetrace.

Träffar som Lelleträffen etc. och lära känna folk med samma intressen.

Att köra en sväng och inse att man hela tiden lär sig nya saker. Känslan av att man har kört riktigt bra och darrar av adrenalin efteråt.

Jag älskar allt inom hojvärlden som är någelunda sportigt (sporthoj, motard, offroad, enduro, cross, FMX, stunt, minimoto, 50s, trial...det mesta utan touringhojar eller glidare), det är det som får mig att leva och må bra.

Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Man hör hela tiden en massa förklaringar som:
-Frihetskänslan, gemenskapen, känna dofterna, adrenalinkicken, osv.
Deta är i min mening rent dravel som inte berör kärnpunkten då detta kan uppnås på enklare sätt än att köra mc.

Häromdagen kom jag på att det enda vettiga jag kan svara på den eviga frågan om varför jag kör mc är:

-Jag tycker om att köra mc helt enkelt.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Pebl skrev:
Man hör hela tiden en massa förklaringar som:
-Frihetskänslan, gemenskapen, känna dofterna, adrenalinkicken, osv.
Deta är i min mening rent dravel som inte berör kärnpunkten då detta kan uppnås på enklare sätt än att köra mc.

Häromdagen kom jag på att det enda vettiga jag kan svara på den eviga frågan om varför jag kör mc är:

-Jag tycker om att köra mc helt enkelt.

Fast det är ju just de sakerna som får en att gilla att köra hoj. Tex adrenalinet. Annars hade man ju kunnat köra nåt bekvämt. :3freak

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln