Varför ogillas glidarpersoner?

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
I tråden angående hur/vem man hälsar på så är det väldigt måna som skippar att hälsa på glidare.

Vad jag har förstått av några är det för de är "gamla gubbar som är sura"..

Men vad är egentligen orsaken? Vilken uppfattning har man om customåkare? Jag är ny inom MC världen och har en custom hoj... blir ju lite förskräckt.. Hör jag liksom inte hemma bland andra som custom åkare?

(detta är alltså en seriös fråga så var vänliga svara också seriöst)

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
jag hälsar nästan alltid på glidare men däremot Västkillen med H-D är det inte lönt, hälsade på alla i början men en sån har aldrig hälsat tillbaka :)

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har inga dåliga erfarenheter av "glidarna". Härikring tycker jag de hälsar såsom alla andra:tummenupp

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Jag o kompisen tog en tur på 10 mil till göteborg på mopeder förra sommarn, då va de många glidare som hälsade utan att vi hälsade först (eftersom vi körde moppe så kanske man inte räknar me att så många hälsar tillbaka) Kommer hälsa på alla jag kan i sommar när jag börjar köra på riktigt :)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vissa tycker väl att folk som kör glidare inte är "riktiga" hojåkare eftersom en glidare inte erbjuder samma körglädje som andra hojtyper utan mer är en livsstilsaccessoar. All show, no go liksom.

Själv orkar jag inte bry mig om varför folk kör hoj bara dom är nöjda.

komodo

alkis
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono-18
därför dom röker hasch...skoja bara, jag hälsar på alla o d oftast custom-åkare som inte hälsar tillbaks,,,
"dom" gillar nog inte mig på plastraket!? pratat med några o dom tycker bara att man e tönt

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Jag syftar dock inte bara på hälsningen.. Utan överlag verkar ju glidare vara mindre omtyckta.. har man liksom någon förutfattad mening om dem? Är glidare "på ett visst sätt"? Många (däribland jag själv) associerar glidare med gamla gubbar i skinnväst.. Men jag är ju ett levande exempel på att det inte riktigt är så.. Så tellll mee.:(

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
I grupp är det sällan de hälsar tillbaka, är de ensamma däremot gör de det oftast, men inte alltid.
Då pratar vi custom, alltså H-D och slikt. Touringnissar hälsar tillbaka utan undantag.
Detta åtminstone hemomkring. Jorå, jag har kompisar som kör just "sådana" hojar. Inte fått någon vettig förklaring iaf.

Last edited:

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Kört både H-D, sport, offroad och touring hojjar, så olika sorters hojjar, olika sorters charm. Jag gillar alla delarna. :) Så jag hälsar i princip på allt med 2 hjul. :tummenupp

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Glidare är helt ok sålänge det viktiga är hojen och körningen, inte hur många meter fransar som hänger på styret och att längsta hojturen är ner till fiket för att dricka kaffe bara.

Sen är HD-folk som slänger på "luft och buller-kit" för att det bara skall vara så, jävligt töntigt.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Prova och kör en skottkärra med en hand så förstår du varför dom inte hälsar... :crash

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Kan ju vara så att du är på ett forum som ursprungligen är för race/sporthojar och glidare inte direkt är så mångas favorit som du upplever detta här. Jag kör lite glidare själv då jag fick ärva pappas Dragstar 1100 Classic när han gick bort. Jag finner ingen glädje av att köra den, däremot kan det vara avkopplande. Men det finns annat som är avkopplande som jag hellre lägger pengar på. Kolla forumet hojen.nu får du se en helt annan attityd till glidare.

För min del så hälsar jag på alla och har inget emot glidare. Välkommen till Sporthoj, du lär dig snart.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Glidare är helt ok sålänge det viktiga är hojen och körningen, inte hur många meter fransar som hänger på styret och att längsta hojturen är ner till fiket för att dricka kaffe bara.

Sen är HD-folk som slänger på "luft och buller-kit" för att det bara skall vara så, jävligt töntigt.

Men vad spelar det för roll egentligen även om de har hojen som en möbel? Aldrig förstått mig på folk som stör sig på det. För mig kan de vara världens posörer utan att jag ska vara dryg och lägga kommentarer om hur överlägsen mc-förare jag är och nämna att jag gått på SMC kurser i varje tråd och tro att jag är världsbäst därefter.

Den mentaliteten gillar jag inte iaf. Det känns som om man är "mindre" värd i hojkulturen bara för att man är posör och kör kasst.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Känner många som kör glidare.
Inget fel med det. Skulle ev skaffa en själv om jag inte använde hojen till att pendla till/från jobbet o en 600 är aningen smidigare i sthlm trafiken.

Dock känns det ibland då man pratar med endel glidar folk (ofta då "gammla gubbar i väst") verka tycka att sporthoj är värdelöst skit. Tror dock att de egentligen är avundsjuka för att de av nån anledning inte kan/vågar köra sporthoj.
De glidar folk som är öppna och välkommnande (vilket är de flesta jag träffat iaf) är bara roligt att prata med.

Dock ska jag va riktigt ärlig så ser en Sporthoj med kåpor snyggst ut, men en riktigt bra touring glidare är roligast (om man inte är på bana då)

Sen ang hälsningar så tror jag att de som åker sporthoj / motard / touringhoj är mer observanta på trafiken och därför hälsar tillbaka.
Varför är de mer observanta på trafiken då?
Säger bara "Var är polisen? Var är polisen?" ;)
Jag lovar vi kör inte för fort / busar hela tiden.... det finns ju tillfällen vi måste stanna för att fika / tanka också ;P

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Kan ju vara så att du är på ett forum som ursprungligen är för race/sporthojar och glidare inte direkt är så mångas favorit som du upplever detta här. Jag kör lite glidare själv då jag fick ärva pappas Dragstar 1100 Classic när han gick bort. Jag finner ingen glädje av att köra den, däremot kan det vara avkopplande. Men det finns annat som är avkopplande som jag hellre lägger pengar på. Kolla forumet hojen.nu får du se en helt annan attityd till glidare.

För min del så hälsar jag på alla och har inget emot glidare. Välkommen till Sporthoj, du lär dig snart.

I trafiken på en hoj kanske inte är riktigt rätt ställe att koppla av om man vill leva länge heller...:näsblod :tungan

Sen tycker nog många med sportigare hoj att en stor del av hojåkandet är just att lära sig köra bra/snabbt/ på bana, vilken nog inte är den högsta prioriteringen hos glidare.
Dom bara köper en hoj, kliver på och kör rakt fram tills dom stannar, inget intresse för HUR man kör (för att förenkla o generalisera..).
Jag hälsar dock på alla MC jag möter, sämst att besvara är nog folk på sporthojar man möter på bulten faktiskt... :tungan

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Det finns ett ömsesidigt förakt mellan HD & Sporthojsåkare (Japanska i synnerhet). Jag har en HD kille i kvarteret, som är på mig om att jag ska köpa en "riktig" hoj & fimpa riskokaren.:dummer Jag brukar kontra med att jag inte är intresserad av en tvåhjulig amerikansk traktor med förkrigsteknik (första världskriget). Han är direkt oförskämd i denna fråga, men rätt vettig annars om vi undviker ämnet - val av hoj.

Sen är det som någon skrev att detta är ett sporthojsforum så därför får du de svar du reagerat på. Hade du ställt frågan på ett forum för HD & glidare hade svaren varit de motsatta

Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu

Men vad spelar det för roll egentligen även om de har hojen som en möbel? Aldrig förstått mig på folk som stör sig på det. För mig kan de vara världens posörer utan att jag ska vara dryg och lägga kommentarer om hur överlägsen mc-förare jag är och nämna att jag gått på SMC kurser i varje tråd och tro att jag är världsbäst därefter.

Den mentaliteten gillar jag inte iaf. Det känns som om man är "mindre" värd i hojkulturen bara för att man är posör och kör kasst.

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.

Det är ett fordon, fordon skall brukas.
Man får köra hur kasst man vill bara man kör.
Lokala glidarklubben gjorde en rejäl långsväng för ett tag sedan.
Det annonserades ut att det minsann skulle bjudas upp till körning, jojo det blev 3 mil fram och tillbaka till donken, jag menar vafan liksom. :gnissla

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Jag hejjar och respekterar alla hojåkare. men du får nog räkna med att du inte får så mycket possitiva komentarer här på forumet eftersom det trotts allt inriktar sig till åkare på sporthoj. men skit i vad andra tycker så länge du är nöjd. och vem vet, nästa sesång kanske du gränslar en plastraket :yoparty

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Snacka om en SH-Bladet passande tråd, frågan är bara om det blir lite väl grymt? :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln