Varför ogillas glidarpersoner?

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Folk som åker glidare och hd framförallt hatar våran inställning, VI är posörer, VI kör Japanskt skit, VI är fjortisar osv. Jag kör vafan jag vill, körde en 125:a ett tag för att det var praktiskt. Andra får köra vafan de vill och vill de inte hälsa så vem bryr sig.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Alla på sporthoj ser en äldre upplaga av sig själva när de möter en glidare. Det gör ont. Tillsammans med den smärta man känner från ryEggslutet, höfterna och händerna så blir det för mycket. Man inser att det snart är över.
 
Last edited:

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Själv skulle jag aldrig hälsa på någon som använder tandkräm från Colgate. Pepsodent är ju bara sååå mycket bättre o coolare!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det finns ett ömsesidigt förakt mellan HD & Sporthojsåkare (Japanska i synnerhet). Jag har en HD kille i kvarteret, som är på mig om att jag ska köpa en "riktig" hoj & fimpa riskokaren.:dummer Jag brukar kontra med att jag inte är intresserad av en tvåhjulig amerikansk traktor med förkrigsteknik (första världskriget). Han är direkt oförskämd i denna fråga, men rätt vettig annars om vi undviker ämnet - val av hoj.

Fast det är ju ändå direkt humoristiskt när man drar det en bit till.

Be en HD-åkare motivera vad med hojåkandet som är kul, så får man svar om "sammanhållning", "gemenskap" osv.. Jag har nog på fullt allvar aldrig hört nån referera till att faktiskt SITTA på hojen som det roliga.

Där är ju som det ultimata beviset för att det inte handlar om att köra hoj, det handlar om att ÄGA hoj.

Hur någon som kör en hoj med 65 hk på 340 kg sen kan argumentera för att det är "fjolligt" med 190 hk och 200 kg är för mig en gåta. Däremot verkar de ha ett godare öga till cross/enduro, vilket är märkligt.


Edit:

Inlägget ovan undantar naturligtvis, som alltid, Jürgen-thehardHDgayguyhero, såklart.
 
Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Bah!! Det är så jävla töntigt. Ungefär som Svenskar som möts utomlands. Då är Sverige så jävla bra bla bla. Bara veckan innan, på hemmaplan så var allt här kass.

När det gäller hojar så är det ju inte bara sporthoj vs glidare, nä det är fortfarande inte bra nog att köra japansk glidare enligt vissa, det ska naturligtvis vara HD.

Det är ett märkligt beteende, men om myndigheterna skulle förbjuda hojar skulle säkert alla gå ihop, precis som Svenskarna utomlands och enas om att hojar (av alla de slag) är för jävla bra.

Fjantigt att göra skillnad på hoj, men det har väl att göra med att det är olika kulturer bakom. Själv, som ensamvarg skiter jag ett stort stycke i både gemenskap och kultur. Jag köper och kör de hojar jag känner för helt utan tanke på sociala aspekter. Det är hojen jag är intresserad av, inte andras åsikter eller värderingar.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag hälsar inte på nån, bara för att jag är såå djäkla dryg. Men det tycker jag om att vara :D
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
När det gäller hojar så är det ju inte bara sporthoj vs glidare, nä det är fortfarande inte bra nog att köra japansk glidare enligt vissa, det ska naturligtvis vara HD.

Och för att det dessutom inte ska missas att det är en HD (framförallt hos 50-åriga återfallsgubbar där dom nu äntligen har en peng över för att ungarna flyttat ut) så finns alla tänkbara tillbehör och accessoarer för att det inte ska misstas att dom kör något annat än just HD. När dom inte sitter på släden så har dom iaf t-shirten med HD emblem och nåt klatschig slogan om frihet, för att inte tala om kaffemuggen på jobbet med loggan tryckt på, plånboken med obligatoriska kedjan...och boots, absolut boots och jeans till varje tänkbar tillställning för att dom ju nu är (som nån skrev) lite outlaw.
 

sportbike

Guest
Jag har nog aldrig hört en HD-ägare tala illa eller titta snett på en Ducati, konstigt nog.
Ja, förutom Jörgen då, han kallar min hoj för bokstöd.
Jevvla Jürgen :mad:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vissa tycker väl att folk som kör glidare inte är "riktiga" hojåkare eftersom en glidare inte erbjuder samma körglädje som andra hojtyper utan mer är en livsstilsaccessoar. All show, no go liksom.

Själv orkar jag inte bry mig om varför folk kör hoj bara dom är nöjda.
Jag tycker nästan det är tvärs om, dom som är först ute, och kör mest, verkar ju vara glidarfolket, det är ju bara såna man möter när man är ute och kör, utom på bulten, bogan och E4 då. Sporthojsfolket verkar mest gilla blingbling och hänga på McD eller på andra ställen med publik snarare än mata mil efter mil med sköna krokvägar mitt i ingenstans.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Alla på sporthoj ser en äldre upplaga av sig själva när de möter en glidare. Det gör ont. Tillsammans med den smärta man känner från ryEggslutet, höfterna och händerna så blir det för mycket. Man inser att det snart är över.

Jag kommer köra sporthoj tills jag överhuvudtaget inte kan köra alls, sen ska jag döden dö.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Jag tycker nästan det är tvärs om, dom som är först ute, och kör mest, verkar ju vara glidarfolket, det är ju bara såna man möter när man är ute och kör, utom på bulten, bogan och E4 då. Sporthojsfolket verkar mest gilla blingbling och hänga på McD eller på andra ställen med publik snarare än mata mil efter mil med sköna krokvägar mitt i ingenstans.

Som tidigare nämnts finns det posörer i båda läger. Här ute på landet är det iaf de krokiga vägarna som är nummer 1. Våra onsdagsrundor brukar vanligtvis omfatta ca 15-20mil av krokig väg :) Vi har haft kromslädar med oss men dom brukar bara dyka upp en gång av nån anledning...möjligen kan det vara obehagligt när fotplattorna tar i vägen vid varje kurvtagning.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag syftar dock inte bara på hälsningen.. Utan överlag verkar ju glidare vara mindre omtyckta.. har man liksom någon förutfattad mening om dem? Är glidare "på ett visst sätt"? Många (däribland jag själv) associerar glidare med gamla gubbar i skinnväst.. Men jag är ju ett levande exempel på att det inte riktigt är så.. Så tellll mee.:(

Du är inne på SPORTHOJ.com... hela forumet andas sporthoj så ja, här kommer det nog inte talas så himla gott om glidarhojar hela tiden, däremot förstår jag inte dem som ser ned på de som gillar dem.
Och nej, du är ett levande exempel på någon som köpt sin första hoj efter vad du tror du gillar, vi får se om 3år om du sitter med samma hoj fortfarande. ;)

Det är ett fordon, fordon skall brukas.
Man får köra hur kasst man vill bara man kör.
Lokala glidarklubben gjorde en rejäl långsväng för ett tag sedan.
Det annonserades ut att det minsann skulle bjudas upp till körning, jojo det blev 3 mil fram och tillbaka till donken, jag menar vafan liksom. :gnissla

Snittet för MC är 245mil per år läste jag ganska nyligen... ;)

Många av de Gliders här omkring gillar inte oss sporthojare och det är ömsesidigt för min del. Glidarkulturen har anammat outlaw-stuket med ryggsymbol och fransar men i själva verket så är de riktiga "småpoliser" som är skitgriniga när vi far förbi de. När de sen åker i gäng så tar upp hela vägbanan med sin sicksack-modell också en kopia från outlawkulturen "ta upp hela vägen för här kommer vi". Hur fan tänker de att man ska komma förbi om det typ 20 glidare tror de, jag kan säga att jag brännare järnet förbi för att hinna om de innan nästa kurva, och då blir de säkert sura.
Sen kan jag inte med att de klär sig i svarta kläder med fransar i tron att de är så djävla snygga.
De är en massa surkukar därför gillar man de inte.

Det finns bra folk där också men som vanligt så drar man alla över en kam.

Hur tycker du de skall köra då, alla på rad eller?
Nej, sicksackåkning är det som rekommenderas om man är flera som kör i grupp då du minskar totala ytan av vägen du tar upp men ändå har längre fram till den framför dig än om man kör på rakt led. Sen spärrar man av så att inga bilar dundrar in och lägger sig bredvid en "hojkonvoj".
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Var på mc mässan för nått år sedan, där brukar dom ju ha ett "HD hörn", en del av lokalen avsedd för för dom som dyrkar HD eller kan mörka att dom kör japansk glidare å igentligen vill köra HD.
Missade detta å trampade runt där bland fransprydda västar å anda obskyra outfits (så som t-shirts med vilda djur på) i vanliga svenson kläder, vilket inte uppskattades av de rättrogna.

Visst är det så att dom inte hälsar, tror det grundar sig i att dom tycker inte vi uppför oss i trafiken och drar mc åkarna i smutsen med vår buskörning.

En annan reflektion, sporthojsåkare å skräpmat.
(Detta gäller Stockholm)
Sveavägen å Donken.
Vegabaren på väg till Bulten.
Elvismackan på Rosenhill.
-Varför äts det så mycket skitmat?
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Var på mc mässan för nått år sedan, där brukar dom ju ha ett "HD hörn", en del av lokalen avsedd för för dom som dyrkar HD eller kan mörka att dom kör japansk glidare å igentligen vill köra HD.
Missade detta å trampade runt där bland fransprydda västar å anda obskyra outfits (så som t-shirts med vilda djur på) i vanliga svenson kläder, vilket inte uppskattades av de rättrogna.

Visst är det så att dom inte hälsar, tror det grundar sig i att dom tycker inte vi uppför oss i trafiken och drar mc åkarna i smutsen med vår buskörning.

En annan reflektion, sporthojsåkare å skräpmat.
(Detta gäller Stockholm)
Sveavägen å Donken.
Vegabaren på väg till Bulten.
Elvismackan på Rosenhill.
-Varför äts det så mycket skitmat?

Många sporthojsåkare har blivit nyttiga och gått över till vegetarisk mat. Kolla bara hur många som landar i spenaten t.ex...
 

FunRide

Tok
Gick med
2 Apr 2012
Ort
Kristianstad
Hoj
Väldigt många olika.. Just nu ZX10R
Alla på sporthoj ser en äldre upplaga av sig själva när de möter en glidare. Det gör ont. Tillsammans med den smärta man känner från ryEggslutet, höfterna och händerna så blir det för mycket. Man inser att det snart är över.

Vad menar du med detta? Att alla som åker sporthoj är unga???
Skulle inte tro det, visst är det kanske fler unga som åker sporthoj än äldre men när jag skaffade hoj igen förra året var det liksom ingen tvekan om vad det skulle bli! Dessutom är det ju mer fördelaktigt att åka sporthoj när man är över 35.. Försäkringen.. :banana
För mig är det glädjen i att köra som gäller. För mig personligen ger en glidare lite mindre körglädje och mer, som någon sa innan, avkoppling. Men inte tycker jag illa om en person för att den har andra värderingar i livet.. Alla är vi ju olika
 

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Småland, Kalmar län, Oskarshamn
Hoj
Bygger Trike
Klart att man hälsar på alla hojar på vägen oavsett hoj-typ
Ni på sporthoj som inte hälsar på glidare, Ni kommer för eller senare att sitta på en sådan.
Tja själv så kör jag på tre hjul, Å precis alla hälsar på mig, Å jag tillbaks :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top