Varför ogillas glidarpersoner?

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Har jag skrivit att dom gör det på 3sek blank gång på gång? Nej och kommer aldrig påstå det heller men som allt annat så gör dom tester och tar ut det bästa efter många försök.

Blanda inte in mig i någon ZZR tack

mojja83

Guest
Du hävdar alltså att startfältet i t.ex SST600 gör 0-100 på 3 sec blankt, gång på gång?

Jag kan inte motbevisa, och skulle ta tillbaka all osanning jag i så fall har farit med. Dessutom skulle jag tycka att det var jävligt att jag också i så fall är nästan så snabb. Jag tvivlar på det dock!

Och precis som du säger, ZZR gjorde det PÅ MÄTAREN... Rätt ointressant då det går att kalibrera den precis hur fel som helst.

Det går nog däremot att få en original 600a att göra tiden, men den får nog stå som en dragster och bli okörbar för syftet och dessutom lyckas kanske var 100e gång med en duktig förare.

Enligt bike nr 6 2008 sidan 72 så gör en cbr600rr 0-100 km/h på 3.6 sekunder och en sträcka av 47.5 meter detta med en skapligt god pilot skulle jag tro.

Men jag antar att tidningen bike inte heller är god nog som referanspunkt åt dig?

Och åter igen så tvivlar jag att jag personligen kommer klara 0-100 på under 6 sekunder denna säsong.

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Vad hjälper det om ytterst få förare är så duktiga och lyckas få dom tiderna?

Du och Glidern får väl rejsa 0-100 och få någon att filma det när ni har körkortet??

:banana

Wtf har jag med det här snacket att göra.. Han får väl skryta med sina 0-3 sekunder bäst fan han vill. Jag förstår inte ens varför han börjar snacka tid.. Nåväl, e-kukartävlingar finns det gott om.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
roligt att nån som nyss börjat övningsköra komemr och berättar för oss andra hur saker och ting fungerar, bara jag som ser ironin :va

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Enligt bike nr 6 2008 sidan 72 så gör en cbr600rr 0-100 km/h på 3.6 sekunder och en sträcka av 47.5 meter detta med en skapligt god pilot skulle jag tro.

Men jag antar att tidningen bike inte heller är god nog som referanspunkt åt dig?

Det lät som ett mer trovärdigt test. Men 3,6 sekunder är också en betydligt mer trovärdig tid, och 20% långsammare än 3 sek blankt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Och precis som du säger, ZZR gjorde det PÅ MÄTAREN... Rätt ointressant då det går att kalibrera den precis hur fel som helst.

Präxis! Min mc skall fabriksny under optimala förhållanden prestera 245 km/h. Bortåt 8000 mil senare pinnar mätaren glatt förbi 280-strecket, detta med 2 kugg mer bak, (mätarvajern går på framhjulet). Troligtvis en 220-230 nåt i realiteten, kanske... Det fina är att man får ju känna sig snabb i sin egen fiktiva värld av upplevd hastighet.

Vet inte om de någonsin fick någon ZZR över 280, trots plockade speglar och hur mycket raka som helst en vindfri dag.

Samma inbillade snabbhet gäller nog accet. Hur många står sig mot Jörgens hot rod trots fantastiska broschyrprestanda?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Präxis! Min mc skall fabriksny under optimala förhållanden prestera 245 km/h. Bortåt 8000 mil senare pinnar mätaren glatt förbi 280-strecket, detta med 2 kugg mer bak, (mätarvajern går på framhjulet). Troligtvis en 220-230 nåt i realiteten, kanske... Det fina är att man får ju känna sig snabb i sin egen fiktiva värld av upplevd hastighet.

Vet inte om de någonsin fick någon ZZR över 280, trots plockade speglar och hur mycket raka som helst en vindfri dag.

Samma inbillade snabbhet gäller nog accet. Hur många står sig mot Jörgens hot rod trots fantastiska broschyrprestanda?

Vilket är vad jag sagt hela tiden, du var den första med körkort som sa emot så jag blev lite förvånad.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och åter igen så tvivlar jag att jag personligen kommer klara 0-100 på under 6 sekunder denna säsong.

Om du ens orkar engagera dig i 0-100 tider så har du inte bara fel inställning (som övningskörare), utan även fel hoj!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad har jag sagt emot av dina, som jag ser det, mer verklighetsförankrade inlägg?:va

Var har jag sagt något som inte var verklighetsförankrat? (Känns som vi kan släppa det här)

Jag drog för att pedagogiskt förklara för xxx att angivna broschyr-siffror inte alltid är korrekta till med historiskt kända fel, som att ZZR gjorde 300.. Och för den delen att hojar nu haft ett effekt/vikt -förhållande på nära 1 i snart 10 år (och det är väl typ nu som det faktiskt börjar bli verklighet?)

Vi verkar vara HELT överens, men du opponerade (märkligt nog).

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Var har jag sagt något som inte var verklighetsförankrat? (Känns som vi kan släppa det här)

Jag drog för att pedagogiskt förklara för xxx att angivna broschyr-siffror inte alltid är korrekta till med historiskt kända fel, som att ZZR gjorde 300.. Och för den delen att hojar nu haft ett effekt/vikt -förhållande på nära 1 i snart 10 år (och det är väl typ nu som det faktiskt börjar bli verklighet?)

Vi verkar vara HELT överens, men du opponerade (märkligt nog).

Vad är det jag har invänt emot, menar du? Att jag skrev "mer verklighetsförankrade" beror på att du själv gör antaganden, vilka jag finner högst rimliga. Saknar dessutom den banvana du besitter.

mojja83

Guest
Som jag tidigare skrivit skiter jag blankt i 0-100 tiderna. Det jag skrivet är att hojen enligt andras tester och fakta fron Honda själva ska klara detta på 3 SEK. Jag tror inte att jag någonsin kommer prestera dessa siffror och har eu som mål att göra det heller.

Men menar ni på fullaste allvar att man ska ta alla teTer och fakta med en nypa slt och blint lite på vad en forums medlem skriver utan att ha länkat till en enda länk som styrker dennes version? Som sagt jag är helt ny på detta med hoj men har hållt på mycket med båt och bil och där brukar tillverkarnas tester stämma väldigt bra på det mesta förutom förbrukningen.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad är det jag har invänt emot, menar du? Att jag skrev "mer verklighetsförankrade" beror på att du själv gör antaganden, vilka jag finner högst rimliga. Saknar dessutom den banvana du besitter.

Jag backar, kollade och jag blandade ihop dig med nån annan. y bad :)

Ang. min banvana så hjälper nog inte den mkt i den här diskussionen. Mest lekt bandags-marodör några år, och där rullar man snällt ut ur depån och värmer däck ett par varv så 0-100 finns inte. Gjorde en del starter i fjol dock och av allt jag är dålig på så verkar det inte va med på den listan :) (tur det, kan man inte va först i mål får man väl va först iväg iaf ;))

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
och det är DÄRFÖR som custom folket inte är gillade...så mycke !

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men menar ni på fullaste allvar att man ska ta alla teTer och fakta med en nypa slt och blint lite på vad en forums medlem skriver utan att ha länkat till en enda länk som styrker dennes version? Som sagt jag är helt ny på detta med hoj men har hållt på mycket med båt och bil och där brukar tillverkarnas tester stämma väldigt bra på det mesta förutom förbrukningen.

Det menar nog ingen. Men nu är det inte en forummedlem (som jag antar är jag) som säger det här, utan ALLA.

Ang. att bilars uppgifter stämmer (jag har inget bilintresse så jag vet inte).

Hur mäter du då? Jag har på senaste åren har 05a, 07a, 08a, 09a och nu -10a från både Volvo, VW och nu BMW. Samtliga har jämfört mot GPS visat rätt rejäla glädjesiffror på mätarna, OCH dragit mer än vad färddator och broschyrspec sagt.

En Ferrari som "ska" göra 0-100 på 3,5. Är det verkligen sanna siffror? Vad säger youtube från alla strippar som gjorts? Den jag kan ta för sann är Porsche mf. med som det verkar välfungerande launch control. Det börjar väl komma på hoj också och då är det en annan sak.

3 sek och nedåt på sporthoj däremot är nog riktigt tufft oavsett elektronik. Där nånstans drar liksom Newton gränsen för vad som är möjligt (kort hjulbas, hög tyngdpunkt osv).

Och där kommer verkligheten in, en glidare med 100 hk kan ganska odramatisk smaska ned allihop i backen och skjuta iväg utan problem med helium i framdäcket.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
En Ferrari som "ska" göra 0-100 på 3,5. Är det verkligen sanna siffror? Vad säger youtube från alla strippar som gjorts? Den jag kan ta för sann är Porsche mf. med som det verkar välfungerande launch control. Det börjar väl komma på hoj också och då är det en annan sak.

3 sek och nedåt på sporthoj däremot är nog riktigt tufft oavsett elektronik. Där nånstans drar liksom Newton gränsen för vad som är möjligt (kort hjulbas, hög tyngdpunkt osv).

Och där kommer verkligheten in, en glidare med 100 hk kan ganska odramatisk smaska ned allihop i backen och skjuta iväg utan problem med helium i framdäcket.

Jag vet inte om du är lätt och kort men jag tycker inte det är ett jätteproblem med framhjul i luften och då har jag övat både starter på bana och vid rödljus med både GSXR750 och R1 med betydligt mer kräm än en 600. Slir på koppling och förflytta tyngdpunkt. Sånt man gör naturligt. Dock är jag nästan 190cm och närmare 90kg. Kanske blir lättare då än om man ser ut som Pedrosa. Å andra sidan väger väl han runt 40 kg så totalvikten man ska förflytta är ju inte så stor.

Jag har i och för sig ingen aning om hur snabbt det går just 0-100. Knappast 3 sek blankt. Kanske tar det dubbla :brynad

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag vet inte om du är lätt och kort men jag tycker inte det är ett jätteproblem med framhjul i luften och då har jag övat både starter på bana och vid rödljus med både GSXR750 och R1 med betydligt mer kräm än en 600. Slir på koppling och förflytta tyngdpunkt. Sånt man gör naturligt. Dock är jag nästan 190cm och närmare 90kg. Kanske blir lättare då än om man ser ut som Pedrosa. Å andra sidan väger väl han runt 40 kg så totalvikten man ska förflytta är ju inte så stor.

Jag har i och för sig ingen aning om hur snabbt det går just 0-100. Knappast 3 sek blankt. Kanske tar det dubbla :brynad

Om du INTE har problem med framhjulet på en R1a så är du feg :D :7peta

Längden kan säkert hjälpa, jag är <180 och du får säkert tyngdpunkten längre fram om vi klättrar fram så mkt det går båda två.

But still, hur snabb är du bredvid 15 andra? Att det "känns bra" vid ett rödljus säger ju tyvärr inte så mkt.

Sen vet jag inte hur mkt det påverkar att min hoj är stenhård jmf med en gathoj. Men det känns ändå som att gathojen borde tappa när fjädringen "sätter sig" och sen tappa ännu mer på att den då flyttat vikten bakåt. Det låter jag nog va osagt.

Jag har deffat hela vintern så matchvikt <75 kg är målet om nån månad :banana

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Om du INTE har problem med framhjulet på en R1a så är du feg :D :7peta

Längden kan säkert hjälpa, jag är <180 och du får säkert tyngdpunkten längre fram om vi klättrar fram så mkt det går båda två.

But still, hur snabb är du bredvid 15 andra? Att det "känns bra" vid ett rödljus säger ju tyvärr inte så mkt.

Sen vet jag inte hur mkt det påverkar att min hoj är stenhård jmf med en gathoj. Men det känns ändå som att gathojen borde tappa när fjädringen "sätter sig" och sen tappa ännu mer på att den då flyttat vikten bakåt. Det låter jag nog va osagt.

Jag har deffat hela vintern så matchvikt <75 kg är målet om nån månad :banana

Beror på vilka 15. Det är svårt att se alla förstås men helt ok. Jag tycker inte det är så svårt som folk tjötar om med starter bara och har heller aldrig förstått tjusningen med racing rakt fram.

Både originalfjädring och Öhlins på de hojarna. Ena ren banhoj. Jag har förstås problem med framhjulet ut på rakorna ibland och det är rätt jävla irriterande det med.

Feg och feg. Ska man ge fullgas och släppa upp koppling med ett ryck menar du? :rock

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag blir lite nyfiken...
Det har i flera inlägg snackats hjulbas och tyngdpunkt.

Det med hjulbas tror jag att jag fattar. Lång hjulbas blir stabil och bra vid rödljus körningar och sånt, men kort hjulbas blir mer snabbstyrt, vilket är önskvärt på en sporthoj.

Men det med tyngdpunkt då. Sporthoj = hög tyngdpunkt?
Varför har sporthojar hög tyngdpunkt? Vad är fördelen med hög tyngdpunkt?

Nämndes wheelie också. Klart en lång hoj som inte har några större wheelie-tendenser är bättre vid dragrace. Om man wheelar så man ligger nära balanspunkten, gör en slowwheelie är inte bra om man vill acca snabbt. Men säg om man får upp framhjulet, men lutar sig fram över tanken och håller igen lite om det behövs så man aldrig kommer över 30-40 graders lutning, accar det inte på rätt bra ändå även om framhjulet inte är i marken hela tiden?
Hur stor skillnad gör det om man får upp hojen i 30 grader lutning som mest mot att bara få framgaffeln att fjädra ut ?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024