Varför på bredden?

Punkaren

Avstängd
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Yamaha 1992 + minimoto, kommer minihojar snart
När man ser supermotardbilder på internet så sladdar dom alltid. Men varför gör dom det egentligen? Går det inte bara segare då liksom?

sportbike

Guest
För att det går,och för att det är kul.
Sen ser det ju rätt cool ut åxå.

Punkaren

Avstängd
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Yamaha 1992 + minimoto, kommer minihojar snart
För att det går fortare på det sättet. Annars hade dom aldrig gjort så.

Man kan ju sladda för att inte understyra. Men på asvalt borde man endå ha tillräckligt med grepp. Annars går det väl iochförsig alltid något snabbare att sladda genom kurvorna, men blir det inte extremt dyrt att alltid ligga på drifta?

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Istället för att betala svindyra försäkringspremier så köper man däck... ;)

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Jag vet inte, men när man ändå bromsar, så kan man väll ställa upp så att man skär kurvan bättre?

Det ser snyggt ut i alla fall :tummenupp

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Dave Clarke sa för länge sedan till mig hur man lär sig enklast att slajda. Kör man tillräckligt fort så blir det så automatiskt. Och det stämmer. Man gör det helt enkelt för att det blir så. Sen kan man ju överdriva med extra mycket sladd.
Olle är duktig på det, han kommer nog snart med en doktorsavhandling i detta. Med några bilder och filmer på sig själv. ;)

Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Dave Clarke sa för länge sedan till mig hur man lär sig enklast att slajda. Kör man tillräckligt fort så blir det så automatiskt. Och det stämmer. Man gör det helt enkelt för att det blir så. Sen kan man ju överdriva med extra mycket sladd.
Olle är duktig på det, han kommer nog snart med en doktorsavhandling i detta. Med några bilder och filmer på sig själv. ;)

Tror det där stämmer. bara till o köra lite fortra så kommer röven av sej själv.

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Man har ju även fördelen av att du flyttar apex längre in i kurvan och kan gasa mycket tidigare, även motogp åkarna kör ju på sladd men inte lika mycket då de inte kör så fort:D

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Jag är ingen världsmästare eller proffs på att sladda.. Men som RaceMe säger så kommer det automatiskt om man kör tillräckligt fort på banan. Det svårast är att ha rätt spårval och fart in och ut i en kurva för att man ska vinna tid på att sladda. Om man är bra på det så kör man definitivt mycket fortare!

Gubbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Husqvarna 701
Förutom alla ovan sagda anledningarna så kan du bromsa hårdare och senare utan att slå runt framåt då en motardhoj är så mycket högre än en banhoj..
(bästa sladden brukar man ju som sagt få när man nästa håller på att köra åt h-e å kommer in för fort.. he he.. )

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

Haha du vet man måste ju marknadsföra sig själv! Annars har man ju int råd att köra hoj :(

När det gäller bilder så sladdar man oftast för att det ser fränt ut på bild eller film men i ett race eller på ett kval sladdar man av några olika anledningar, men oftast för att styra cykeln mer än vad man kan göra med att bara styra in i kurvan.

Jag har skrivit en artikel för Bomber Magazine, som kommer i nästa nummer (slutet Februari, om jag inte missförstått det), där det mesta kring att sladda beskrivs :tummenupp

Själv kommer jag sladda mindre nästa säsong. Har äntligen tatt till mig av att alla säger att man kan köra fortare om jag gör det lite mer sällan ;)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept