Varför passar inte vissa oljefilter för bilar med start/stopp funktion?

martinus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2020
Hoj
suzuki tr125-84 , DL1000 -2005
Kollade efter oljefilter för bilen och då fanns det filter som det stod att de inte var för start stopp funktion. Varför? Är det sådan skillnad på filter som består av papper och en bypass ventil vid visst tryck?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Aldrig hört talas om, däremot blev jag lite nyfiken och kollade lite på de märken jag jobbar med, och till samma motorfamilj finns det två olika filter beroende vilken bil det ska sitta i.
Det enda som skiljer är tätningen.

Båda har start/stop

IMG_2162.jpeg

martinus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2020
Hoj
suzuki tr125-84 , DL1000 -2005
Jaha bara för att... ja vi tillverkar 2 st oljefilter med minimal skillnad vi ändrar på fästet . ....
:hihi

Vad skönt det vore med få reservdelar som passar flera modeller. Nu blir man smått galen då samma bil o årsmodell kan ha 10 olika reservdelar beroende på vilken månad bilen registrerades o motortyp. Om man nu ska se till miljön så ha samma luftfilter mm. Tom vindrutetorkare är ju en djungel till min bil. Trots regnr så visas fel .

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bör väl vara att antingen så är det snabbare flöde eller att den håller oljan i filtret vid stopp.

Kanske.

Jag skulle tippa på att den håller olja vid stopp, för att inte filtret ska bli tomt och därmed i princip göra att kamaxlar och dylikt går torra tills filtret har fyllts

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag skulle tippa på att den håller olja vid stopp, för att inte filtret ska bli tomt och därmed i princip göra att kamaxlar och dylikt går torra tills filtret har fyllts
Ja. Satt o räkna som attans på det här nu, försökte knäa ett vattenpass på mitten(den där neongröna bollen är inte alls neongrön, eller boll :mattias) ..visst f-n borde väl det blivit 50/50?

Det han ville ha sagt att biltillverkaren när dom speca fram beställningen av filterlösning = flöde eller flöde inte.

-FiltereXperten som kunde förr, vad kan vi stjälpa till med?
-*mummel-mummel[lö²ve³n]*=R+O=$¹⁰.
-Hej.. ni igen, varför inte det nu då? Vi har, ju, alla andra misslyckade försök vi inte fick rätta till i benche..
-*mum-fröken ÜR*
-Ok, så slutkundstestpanel#ovetskap+svarta lådan-receptet ännu en gång, börjar inte det bli gammalt?
-*harkel* Nej, någon gång borde det fungera är ett av våra kärnvärden. Hur går det med longlifeoljan btw?
-Hur många gånger ska vi ta det, dålig idé för den finns inte mer än på etiketten.
-Mm men det var vi som kom på slogan, vi säger att vi/ni forskar på det ett tag till.
-Vi har redan löst det som sagt, 3L olja inkl. 2dl överkapacitet räcker inte.. ni skriver för bövelen själva i boken att 1L/1000km är normalt...
-Ja men då skulle vi behöva tredubbla på bandet, vårt nuvarande avtal med Lidl här bredvid sträcker sig till 2033.
-Suck.
-Som det är nu kan slutstation köra på montagefettet över till dom och fylla olja där, vi slipper all hantering/lagerhållning.. säljer som aldrig förr.
-Ok, då har jag nog fått med allt för den order.. denna gång blir det OB för avta..
*klick*

Skapligt nära sanningen gissar jag.
:glömdet

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Ja. Satt o räkna som attans på det här nu, försökte knäa ett vattenpass på mitten(den där neongröna bollen är inte alls neongrön, eller boll :mattias) ..visst f-n borde väl det blivit 50/50?

Det han ville ha sagt att biltillverkaren när dom speca fram beställningen av filterlösning = flöde eller flöde inte.

-FiltereXperten som kunde förr, vad kan vi stjälpa till med?
.......
-Ok, då har jag nog fått med allt för den order.. denna gång blir det OB för avta..
*klick*

Skapligt nära sanningen gissar jag.
:glömdet
Det där fattade jag nada av. 🤣

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Aldrig hört talas om, däremot blev jag lite nyfiken och kollade lite på de märken jag jobbar med, och till samma motorfamilj finns det två olika filter beroende vilken bil det ska sitta i.
Det enda som skiljer är tätningen.

Båda har start/stop
Är det samma generation? Ibland händer det ju trots allt att saker utvecklas med tiden :hihi

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning