Jag vacklar mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna.
Personligen delar jag många åsikter med SD, men de har många "mentally challenged" i sina grupperingar. Åkesson verkar sansad, men frågan är om inte den stora massan SD-anhängare är mer muskler än hjärna.
Moderaterna kan nog styra landet med mer bredd och erfarenhet i sitt program, medan SD är mer sakfrågeorienterade med risk för att det blir pannkaka av områden de inte behärskar.
Ja. Det kommande valet där man kommer att tvingas välja mellan något av de befintliga alternativen är en bajsmacka utan dess like.
MP har varit ganska tongivande i att åstadkomma den energikris som vi idag har vilket gör att jag absolut inte kan tänka sig att rösta på något alternativ som kan tänkas ge dessa inflytande även om det ser ut som att dom kommer att åka ur riksdagen. Men jag vill inte ta några risker. Resultatet av den nedstängda kärnkraften och utbyggda vindkraften är att Karlshamn har använt 58 000 ton olja för elproduktion det senaste året. Det motsvarar årsförbrukningen för nästan 90 000 dieselbilar. Det rimmar enormt illa med att man vill få ner koldioxidutsläppen.
Hela affären med betongindustrin där man först utnämner området till natura 2000 område för att sedan bli förvånad över att det gör kalkbrott problematiskt är ett annat haveri som gör att man börjar fundera över om det finns tankeverksamhet där.
Går man ett steg längre så anser jag att den nedmonterade kärnkraften är såpass avgörande för vår förmåga att minska vårt beroende av fossila bränslen för elproduktion att jag absolut inte vill rösta på något parti som inte säger att dom vill bygga nya kärnkraftverk för att få en stabil elproduktion.
Historiskt sett finns det två länder i världshistorien som lyckats göra sig oberoende av fossila bränslen för energiproduktion och det är Sverige och Frankrike. I båda fallen är det resultatet av kärnkraft vilket Finland verkar ha förstått.
Det betyder att kvar att rösta på är moderaterna och SD. Jag är inte alls övertygad om att SD har städat tillräckligt i leden för att ha fått bort alla "tveksamma" element" och därmed vara ett reellt alternativ men å andra sidan så har Kristersson så många skandaler med fifflande i bagaget redan innan han blev partiledare att han får Mona Sahlin att framstå som ärlig.
så jag vet inte riktigt men jag överväger seriöst att rösta på SD trots att det i många avseenden bär mig emot.