Dagens kommentar i länstidningen som svar på en annan insändare, jag tror nog inte den blir publicerad:
"Svar till Olle LT 22 september. Jag sitter här och funderar om du hade otur när du tänkte.
Varje normalt funtad människa söker det bästa livet till sin familj och sig själv. Om du inte hade haft turen att dra vinstlott i födslolandslotteriet, utan blivit tvungen att hals över huvud fly från krig och hot. Skulle du då, i längden, nöja dig med att försöka hanka dig fram i ett fattigt land, och se din familj fara illa. Eller skulle du kämpa och offra dina sista slantar på att få komma till ett land där du hört att det finns en dräglig framtid för dina barn.
Om du väljer mitt första alternativ så hoppas jag verkligen att du ej har familj.
För övrigt så har många av de som kommer hit till Sverige, redan tillbringat flera år i europeiska länder, vars ekonomi varit så undermålig att de inte kunnat få ett människovärdigt liv.
I mina ögon är Olle en skam för mänskligheten, när du uttrycker dig så okunnigt och egoistiskt
Sol Sefastsson"
---------
Och mitt svar:
Att människor gör sitt yttersta för att få så bra levnadsförhållanden som möjligt är inget konstigt, det hör till människans natur så jag håller med dig fullständigt i det.
Precis av den anledningen finns det en växande opinion mot att vi i Sverige ska bli någon slags global socialbyrå, varenda människa som flyttar hit kommer under ett okänt antal år tära på ihopsparade resurser som ursprungligen var menade att gå tillbaka till oss svenskar.
Men riktigt så långt tänkte du kanske inte?
--------
Ska bli spännande att se om dom godkänner det, jag skrev en insändare igår till svar på en HBTQ-moderat som grät ut om all homofobi i samhället och ifrågasatte hennes moderpartis vurmande för den mest homofobiska religionen i världshistoren. Den raderades snabbt.