Varför remdrift?

Dr.Bike

Guest
Coola Ola skrev:
Härligt med konstruktiva inlägg!

I övrigt, grymt intressant tråd. Visste inte att remdrift hade så många fördelar jämfört med kedja!

Preciis min reflektion Ola! Men jag iddes inte kommentera.
Och håller med Röde Baronen: HD funkar tydligen för en del. Låt dem ha det då.
ALLA hojar är ok, även om VI råkar gillar sporthojar mest.

Regel ett: Racka inte ner på andra. Framhåll dina egna fördelar istället.
 

Dr.Bike

Guest
Hoztic skrev:
Kedjan ska ju vara lite slapp så att den inte går av när fjädringen jobbar. Hur funkar det med en rem, den ska väl vara lite mer spänd för att inte rappa över?

Helt riktigt, och för att lösa det så ser du ofta att remjohanhojar har en rätt stort spännrulle undertil. Den är satt i spänn med en fjäder så att remmen alltid kommer ha rätt spänning oavsett fjädringsrörelse.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dr.Bike skrev:
Helt riktigt, och för att lösa det så ser du ofta att remjohanhojar har en rätt stort spännrulle undertil. Den är satt i spänn med en fjäder så att remmen alltid kommer ha rätt spänning oavsett fjädringsrörelse.
Används i fördel i kombination med en svingeometri som inte alternerar bältspänningen i någon större utsträckning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dr.Bike skrev:
Helt riktigt, och för att lösa det så ser du ofta att remjohanhojar har en rätt stort spännrulle undertil. Den är satt i spänn med en fjäder så att remmen alltid kommer ha rätt spänning oavsett fjädringsrörelse.

Ganska smurt onekligen! Men ger inte det en massa friktion? Och varför funkar det inte att göra så med kedjor?
 

Coola Ola

Guest
Bearing skrev:
Tror det finns crossar med automatisk kedjespännare.

Ja, det hade polaren på sin MT-5a på den tiden det begav sig, om jag minns rätt. Kanske inte så hög belastning på en mopedkedja jämfört med en sporthoj iofs.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
SoX skrev:
Okej, man måste ta bort hela primärtransmissionen, men har man en
HD med kedja delar men kedjan o behöver inte riva någonting.
Men är det inte en god tumregel att alltid byta drev samtidigt som man byter kedja?

Remhjulen på en remdriven hoj borde ha ganska hög livslängd och klara av ett par rembyten va?
 

AeroSol

V-twin for victory!
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Sydväst om Stockholm
Hoj
Honda Transalp ´03
Är det kuggrem eller kilrem på hojarna ni snackar om?
En kilrem (för dom som inte vet) driver med friktion mot sidorna av remmen, "kuggarna" på remmen är bara till för att remmen ska kunna böjas lättare. Vanligt ex: fläktrem.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
AeroSol skrev:
Är det kuggrem eller kilrem på hojarna ni snackar om?
En kilrem (för dom som inte vet) driver med friktion mot sidorna av remmen, "kuggarna" på remmen är bara till för att remmen ska kunna böjas lättare. Vanligt ex: fläktrem.
Alla moderna hojar jag har sett med rem har haft kuggrem.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
AeroSol skrev:
Är det kuggrem eller kilrem på hojarna ni snackar om?
En kilrem (för dom som inte vet) driver med friktion mot sidorna av remmen, "kuggarna" på remmen är bara till för att remmen ska kunna böjas lättare. Vanligt ex: fläktrem.

Det är en ganska bred kuggrem!

OT, men är det nån bil som fortfarande har fläktrem? Alla bilar har väl termostatstyrd elmotor till fläkten? :va Precis som på hojar!
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Esquire skrev:
Remhjulen på en remdriven hoj borde ha ganska hög livslängd och klara av ett par rembyten va?


Tvärtom, remmen håller betydligt längre än hjulen.
När man tittar närmare på ett remhjul som gått X antal mil, så ser
man att det förmodligen är smuts (sand) som slipar ner aluminiumet.
På remmen syns oftast ingenting.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Coola Ola skrev:
Ja, det hade polaren på sin MT-5a på den tiden det begav sig, om jag minns rätt. Kanske inte så hög belastning på en mopedkedja jämfört med en sporthoj iofs.
Man skulle nog behöva två spännare isf. En som tar upp slacket när man gasar och en annan när man motorbromsar. På tvåtaktare är det ju så lite motorbroms så det kanske räcker med bara en.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bearing skrev:
Man skulle nog behöva två spännare isf. En som tar upp slacket när man gasar och en annan när man motorbromsar. På tvåtaktare är det ju så lite motorbroms så det kanske räcker med bara en.

Det känns som om man skulle kunna slå/slita sönder den övre sträckaren väldigt snabbt på en effektstarkare hoj?
 

Dr.Bike

Guest
Hoztic skrev:
Det känns som om man skulle kunna slå/slita sönder den övre sträckaren väldigt snabbt på en effektstarkare hoj?

Njaeij, varför det? Sträckaren fjädrar ju undan när remmen sträcks.


Men helt klart: drömmen vore ju en svinggeometri som inte varierade drivlinans spänning.
M.a.o svingaxeln går genom utgående drivaxeln.
Jag fattar :cdevil inte varför ingen har testat detta?
Vissa hojar har iaf svingen lagrad i motorblocket, och det blir ju iaf "så-bra-som-möjligt"
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Dr.Bike skrev:
Jag fattar :cdevil inte varför ingen har testat detta?
Läs och beundra: http://www.motoczysz.com :Bugar

low_rear.jpg
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Hoztic skrev:
Det är en ganska bred kuggrem!

OT, men är det nån bil som fortfarande har fläktrem? Alla bilar har väl termostatstyrd elmotor till fläkten? :va Precis som på hojar!
många bilar har kilremmar kvar, kanske inte till att driva just fläkten med men vattenpumpar, generatorer servopumpar ac-kompressorer etc etc. men även fläktar ibland. så remmarna finns kvar.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Dr.Bike skrev:
Njaeij, varför det? Sträckaren fjädrar ju undan när remmen sträcks.


Men helt klart: drömmen vore ju en svinggeometri som inte varierade drivlinans spänning.
M.a.o svingaxeln går genom utgående drivaxeln.
Jag fattar :cdevil inte varför ingen har testat detta?
Vissa hojar har iaf svingen lagrad i motorblocket, och det blir ju iaf "så-bra-som-möjligt"
Hade inte Bimota något bygge där det var på just det sättet?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top