Varför så dyrt med racing i Sverige?

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Har precis kört Danska Mästerskapen på Sveriges roligaste bana (tycker jag) - Knutstorp.

Det som glädjer mig är att när jag anmäler mig kvällen före tävlingen kostar det 1540 Sek.
Jag börjar då undra varför jag ett par veckor tidigare har betalt 3000 Sek för att köra SM på Karlskoga.

Det är alltså dubbelt så dyrt för iprincip samma sak, skillnaden är att det är DM istället för SM.

Tidschema för DM på knutstorp:
2 kval x 20 min
2 race x 13 varv

Tidschema för SM på karlskoga: (Här får ni gärna ge mer exakta siffror då jag inte hittar nåt tidschema för detta)
2 kval x 20-30 min?
2 race x 15 varv?

Skillnaden i personal kan ju inte vara så stor, flaggvakter, domare och tävlingsledare samt ambulans och skamkärra fanns på plats på båda tävlingarna.

Så varför dubbla kostnaden, någon som uppmärksammat något jag missat?


Lite OT just i denna fråga, men väl värt att nämna:
På Knutstorp fanns även en hel del runtikring detaljer som hela tiden höjde arrangemangets klass.
-Ute vid start fanns vid varje förares startruta en plåt med förarens startnummer: lätt att hitta rätt, ingen som ställer sig fel, starten går snabbt och smidigt, och det känns bara lite mer lyxigt :)
-I depån körde de runt med en fyrhjuling och hämtade upp ens gamla däck som man inte ville ha, så slapp man ta med sig dessa hem.
- Gridlista och resultat laddas upp på webben och alla kan sitta kvar i tältet och hämta hem det på dator eller telefon, smidigt!!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Därför att DM körs samtidigt som man har trackday, samt endast i 2 klasser.
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Därför att DM körs samtidigt som man har trackday, samt endast i 2 klasser.

DM kördes efter ett par trackdays, SM kördes efter ett par trackdays och ett Erf.
Ja rookie är väl bara supportklass även i Danmark. Om det är billigare med färre klasser, varför är det ingen som kommit på att dela på SM-tävlingarna och köra 2 klasser åt gången då..
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
DM kördes efter ett par trackdays, SM kördes efter ett par trackdays och ett Erf.
Ja rookie är väl bara supportklass även i Danmark. Om det är billigare med färre klasser, varför är det ingen som kommit på att dela på SM-tävlingarna och köra 2 klasser åt gången då..

Har du koll på vilken sjukvård de hade på plats? Var det bara ett par ambulanser, eller hade de full sjukvård?

På ett SM hos oss i Anderstorp går det åt 2 läkare, 3 ambulanser, 5 sjuksköterskor. Kostnad: 100K för en helg.
För en trackday krävs endast ambulans med 1 sköterska, kostar 8500 per dag.
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Har du koll på vilken sjukvård de hade på plats? Var det bara ett par ambulanser, eller hade de full sjukvård?

På ett SM hos oss i Anderstorp går det åt 2 läkare, 3 ambulanser, 5 sjuksköterskor. Kostnad: 100K för en helg.
För en trackday krävs endast ambulans med 1 sköterska, kostar 8500 per dag.

3 ambulanser var på plats, mer än så vet jag inte.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Därför att DM körs samtidigt som man har trackday, samt endast i 2 klasser.

Kanske ett recept att ta efter isf! Var också där och även jag är positivt överraskad över hur smidigt det gick med allt. Tidsschemat var så luftigt att när en olycka skapade försening kunde man jobba sig tillbaka till "rätt" schema. Dessutom fanns en ljudmätningsstation bemannad 24-7 för att alla som ville/beordrades till ljudmätning skulle kunna göra det när som helst. Bra.
Bra arr!!!
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag körde deras dm 2009 var jävligt bra då med. Kostnade som en sm tävling fast vi hade 3 kval 1 friträning och ett race varje dag!!! Massvis med körning. Samma då 4 klasser.
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Det har jag också undrat och frågade allas vårat svemo för några månader sedan.
Startavgiften har ju ökat med nästan 20% 2011 till 2012.
Fick detta som svar:

"Det finns flera förklaringar till varför det är olika dyrt på olika banor, bara för att förarunderlaget minskar så minskar inte kostnaderna för arrangemanget, de störtsa utgifterna för arrangörerna som inte äger sina egna banor är själva,
banhyran som ligger mellan 25000-55000 kr per dag. Säkerhet, ambulans, läkare, sjuksköterskor, brandbekämpning ligger mellan 20000-35000 kr per dag
EL, inhyrning av kablar och dieselverk brukar liggar på 50-60000 per helg
sen tillkommer mat, boende och reseersättningar för alla funktionärer,
Tidtagningskostnader tillkommer, domare och jury om det är sm tävling, pokaler, program osv.
En normalhelg fredag-söndag ligger på ca 350.000kr i utgifter.
Då det idag kommer väldigt lite betalande publik blir det utövarna som får betala den största delen av kalaset.
Om antalet utövare minskar kommer kostnaderna att öka per deltagare om det inte går att sälja arrangemanget vilket är en sak vi tittar lite närmare på.
Sektionen diskuterar hela tiden med arrangörerna om kostnader för våra utövare, idag är det
endast honda 100 och juniorcup som har lägre kostnader detta pga av att de är barn och
ungdommar och helt enkelt inte jobbar själva."

Mitt svar på det var:

Det kostar ju idag som bekant 2700 kr i startavgift för en helg, 2 kval och 2 race á 20 min, och vill man köra en träning på fredag innan så är man uppe i 3500kr. Om jag inte minns fel så var startavgiften 2200 kr 2011, hur kan det ha ökat med nästan 25%? Detta är en bidragande orsak till att jag själv inte kört R1000 i år och troligtvis finns det några andra som tänker likadant. En instegsklass bör ju vara just det också och vara lätt för alla att delta i. Självklart skall det vara billigare för ungdomar och barn.

Det är en bra idé att sälja in arrangemanget men skall man kunna sälja in ett arrangemang till en sponsor på ett bra, hållbart sätt så krävs det att publik kommer dit. Skall det vara värt för publik att komma och betala entré biljett, ja då får ju arrangamanget också rikta sig till publiken vilket det inte gör idag. Min sambo och familj har varit med ett par gånger och det krävs mer runtomkring aktiviteter för att det skall fungera. Det är tex svårt att följa tävlingen med bara en speakerröst som hörs i vissa delar av depån.

De flesta åskådare som jag stött på i depåbox eller depåtält är oftast äldre herrar som vågar sig fram och fråga om klasser, tider, vem vann och så vidare. Infon är dålig väl på plats om vad som händer, när det händer och vem som är med var osv. Kanske är det idé att ställa upp klassviss och ha någon form av gridshow eller "öppen box" så att alla vågar komma och titta och fråga. För jag vet att innan ett race så har man mycket att fixa, man är laddad och kanske inte ser riktigt upplagd ut för att svara på frågor vilket gör att förare/hoj isoleras från publiken. Och kan alla som tävlar se innebörden direkt av att publik kommer dit och betalar entréavgift och hjälper till att hålla nere startavgifter ja då tror jag det kan se annorlunda ut.

Sedan har jag inte hört något mer från SVEMO.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är en bra idé att sälja in arrangemanget men skall man kunna sälja in ett arrangemang till en sponsor på ett bra, hållbart sätt så krävs det att publik kommer dit. Skall det vara värt för publik att komma och betala entré biljett, ja då får ju arrangamanget också rikta sig till publiken vilket det inte gör idag.

Publik kom det INGEN (betalande alltså) på det här arrangemanget. Det blev billigt ändå.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har du koll på vilken sjukvård de hade på plats? Var det bara ett par ambulanser, eller hade de full sjukvård?

På ett SM hos oss i Anderstorp går det åt 2 läkare, 3 ambulanser, 5 sjuksköterskor. Kostnad: 100K för en helg.

När jag körde kvällsrace hos er 2009, var bemanningen lika hög då?
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Dessutom var det fritt fram att köra ett par pass efter racen utan extra kostnad. Själv var jag för trött så jag stod över, men det fanns några tappra som orkade

Henrik
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
När jag körde kvällsrace hos er 2009, var bemanningen lika hög då?

Nej. Enklare tävling kräver inte samma bemanning. Då hade vi en läkare och 2 ambulanser med en syrra i varje. Kostnad cirka 15 000 för en kväll. Det finns en enkel anledning till att vi inte har fler kvällsrace. Det kostar mer än folk vill betala.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
allting är så förbannat dyrt i det här landet:huvet själv har jag valt bort bandagar med er fiver just pga av kostnaden! vet inte hur tankegången är, är det bättre att det kommer 20 stycken som betalar t ex 600:- för en kvällsstyrning eller är det bättre att det kommer säg 50 stycken som betalar 400:-?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
allting är så förbannat dyrt i det här landet:huvet själv har jag valt bort bandagar med er fiver just pga av kostnaden! vet inte hur tankegången är, är det bättre att det kommer 20 stycken som betalar t ex 600:- för en kvällsstyrning eller är det bättre att det kommer säg 50 stycken som betalar 400:-?

Då har du valt fel. Vi tar 500 kr i ordinarie pris. Är man medlem i ARC kostar det 400. Är man medlem i Honda-klubben kostar det också 400. Var har du fått 600 ifrån?

Vi har dessutom inte höjt en krona sedan vi började med kvällskörningen. Samma med bandagar, samma pris sedan 2008.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Då har du valt fel. Vi tar 500 kr i ordinarie pris. Är man medlem i ARC kostar det 400. Är man medlem i Honda-klubben kostar det också 400. Var har du fått 600 ifrån?

Vi har dessutom inte höjt en krona sedan vi började med kvällskörningen. Samma med bandagar, samma pris sedan 2008.

det var bara exempelsiffror kanske skulle förtydligat det lite nogrannare efter: t ex.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
allting är så förbannat dyrt i det här landet:huvet

Min allmänna känsla generellt, alla skall se till att skruva åt den där förbannade skruven som styr marginalen (nu säger jag inte att arrangörerna gör det, men man kan ana att diverse underleverantörer tar i - förse depån med el/dieselkraft - 50 lock...redan där).

Om danskarna kan få till det för hälften - och ändå ha duglig sjukvård på plats - det är helt bisarra pengar inom roadracingen, att bara köra en deltävling i instegsklasser som Rookie 1000 ser ju ut att trilla över 10' utan problem, i enbart startavgift, ett par däck och lite runtomkring, och då utgår jag från att man har allt annat och håller gummit nedåt.

Undra på att det är en tynande tillvaro...

Edit - snart ramlar någon in och påpekar att man kan köra på gamla spruckna snodda ostar, etc, etc. :hihi Bo i en ask på motorvägen och leva på kallt grus (fyra män från yorkshire någon :hihi ).
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top