Varför så dyrt med racing i Sverige?

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Jag har inte kört en meter i år då det blivit för dyrt..... sen att man får dålig info på plats som publik gör ju inte att man åker och kollar direkt...... webradio sändningarna brukar jag avnjuta med ett glas rött hemma med stort nöje :fyllisar
 

MC Doktorn

Guest
Jag har inte kört en meter i år då det blivit för dyrt..... sen att man får dålig info på plats som publik gör ju inte att man åker och kollar direkt...... webradio sändningarna brukar jag avnjuta med ett glas rött hemma med stort nöje :fyllisar

Det är väl där själva kärnan ligger?

Handlar väl inte om Svemo, bristande engagemang och publiken ja vart tog dom vägen... Soffpotatisar.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tror att man gör det lite för lätt för sig genom att tro att allt löser sig bara man har en bana i Stockholm (eller i närheten). Dessutom har man ju mer att konkurera med ju större stad man har i närheten. + text

Jag förstår hur du tänker men håller inte med, en större stad gör det lättare att bygga EVENTET.
Man lockar övriga familjen med liseberg eller universeum.
Bohuslän är nåbart i samma veva. Samkör med Metaltown.
Övriga möjligheter är dragplåster, inte konkurrenter.

Match Race har havet och Marstrand som lockar de utan stort intresse.

Karlskoga/Örebro har marknadsfört sig på tok för dåligt för att locka folk anser jag.

Jag fick med mig familjen till Assen pga att det var Holland.
Hade det varit Anderstorp tror jag säkerligen jag fått åka ensam vilket hade gjort det svårare att komma loss.

Återigen: arrangemangen i sig är det minsta problemet. Tror jag.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Diskussionen handlade från början om hur man kan ordna billigare race. Nu pratar vi om en bana i STockholm. Har nån funderat över vad det kostar att bygga en bana? Jag kan lova att om det byggs en bana i Stockholmsområdet kommer racen som kör där att ha rekordhöga startavgifter.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Diskussionen handlade från början om hur man kan ordna billigare race. Nu pratar vi om en bana i STockholm. Har nån funderat över vad det kostar att bygga en bana? Jag kan lova att om det byggs en bana i Stockholmsområdet kommer racen som kör där att ha rekordhöga startavgifter.

Diskutionen rullar vidare och det pratades om publik som man vill locka till sporten så detta har ett samband. Inget illa menat men du svarar som en politiker för att föra diskutionen till en väg som gynnar dig/er. Varför bara inte inse fakta att sporten blir aldrig det den är i övriga världen när banornas placering är där de är idag.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jag har inte kört en meter i år då det blivit för dyrt..... sen att man får dålig info på plats som publik gör ju inte att man åker och kollar direkt...... webradio sändningarna brukar jag avnjuta med ett glas rött hemma med stort nöje :fyllisar

Om vi slutar med webradio och livetiming på webben så kommer det kanske mer publik till banan.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Diskutionen rullar vidare och det pratades om publik som man vill locka till sporten så detta har ett samband. Inget illa menat men du svarar som en politiker för att föra diskutionen till en väg som gynnar dig/er. Varför bara inte inse fakta att sporten blir aldrig det den är i övriga världen när banornas placering är där de är idag.

Och vilken väg menar du att jag vill leda in diskussionen på?
Jag påtalade bara ett av problemen med att bygga en bana i stockholm. Jag kan påtala ett till som redan nämnts; bullerfrågan. Ska det byggas en ny bana idag, oavsett var, ska den med råge klara 60 dbA hos närmaste granne. Detta enligt Naturvårdsverkets riktlinjer. Har du nåt förslag hur den knuten ska lösas? I praktiken innebär det att du behöver ett avstånd på minst 3 km i alla riktningar från bana. Att leta upp en sådan plats i stockholmsområdet tror jag inte att du lyckas med.

Alla sitter inne med tvärsäkra lösningar på hur man ska fixa problemet med att motorsport inte lockar en bred allmänhet. Ingen verkar dock beredd att kavla upp ärmarna och gå till handling. Där tror jag det stora problemet sitter idag. Allt för många vill att nån annan ska göra jobbet.
Om inte vi som är motorsportintresserade är beredda att fixa problemet kommer det heller aldrig att bli fixat.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Viss censur.
Jag påtalade bara ett av problemen med att bygga en bana i stockholm. Jag kan påtala ett till som redan nämnts; bullerfrågan. Ska det byggas en ny bana idag, oavsett var, ska den med råge klara 60 dbA hos närmaste granne. Detta enligt Naturvårdsverkets riktlinjer. Har du nåt förslag hur den knuten ska lösas? I praktiken innebär det att du behöver ett avstånd på minst 3 km i alla riktningar från bana. Att leta upp en sådan plats i stockholmsområdet tror jag inte att du lyckas med.
------
Allt för många vill att nån annan ska göra jobbet.
Om inte vi som är motorsportintresserade är beredda att fixa problemet kommer det heller aldrig att bli fixat.

Är det verkligen så? Uppfyller verkligen Stadsloppet i Göteborg detta?
Jag kan tänka mig att jobba i ett arrangemang på en tillfällig bana.
Jag kan faktiskt tänka mig att jobba arslet av mig inför ett event om jag verkligen tror på att det kommer folk och det tror jag fler kan.

Vårt problem är att vi verkar tro att det är själva tävlingen som är problemet vilket inte jag gör.
Varför kommer det hyfsat många till Speedway, Monster Jam eller Supercrossen på Ullevi? Cross-VM i Uddevalla?

En del är att stora internationella namn tävlar, en annan borde vara är att bussar spårvagnar, tidningarna Bike och Race har stora banners om detta under lång tid.
Det är lätt att ta sig dit via tåg, plenty of bärs i närheten. Folk i allmänhet vet hur man letar upp boende i Götet om det behövs.

Sviker publiken är det sannolikt många som tycker eventet är trist just för att tävlingarna i sig inte är grejen utan stämningen är det viktiga.

Jag har inga direkta lösningar, däremot är jag bombsäker på att man jobbar med fel problem.
Angående kostnader tror jag säkert det går att få loss skattepengar om man bara kan göra ett trovärdigt affärscase och visa att regionen kan tjäna på det.

Hand upp, alla som semestrat i Karlskoga utan att det handlat om MC.
Sedan tar vi hand upp alla som gjort samma sak i Göteborg.

Var fick vi flest?

(Dessutom vet jag att #18 m.fl har ett grymt know-how om banor, problem med mera och det vill jag inte klampa på men utvecklingen kan inte stagnera pga sådant. Regler kan förändras om skälen blir uppenbara)
Vem som ska göra jobbet? Entreprenörer finns överallt, de ska bara matas med idéer och möjligheter.
Kan det byggas arenor i varenda västsvensk bondhåla borde man kunna få till lite körbar asfalt.
Det går på Isle of Man uppenbarligen. Folk kommer.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Och vilken väg menar du att jag vill leda in diskussionen på?
Jag påtalade bara ett av problemen med att bygga en bana i stockholm. Jag kan påtala ett till som redan nämnts; bullerfrågan. Ska det byggas en ny bana idag, oavsett var, ska den med råge klara 60 dbA hos närmaste granne. Detta enligt Naturvårdsverkets riktlinjer. Har du nåt förslag hur den knuten ska lösas? I praktiken innebär det att du behöver ett avstånd på minst 3 km i alla riktningar från bana. Att leta upp en sådan plats i stockholmsområdet tror jag inte att du lyckas med.

Alla sitter inne med tvärsäkra lösningar på hur man ska fixa problemet med att motorsport inte lockar en bred allmänhet. Ingen verkar dock beredd att kavla upp ärmarna och gå till handling. Där tror jag det stora problemet sitter idag. Allt för många vill att nån annan ska göra jobbet.
Om inte vi som är motorsportintresserade är beredda att fixa problemet kommer det heller aldrig att bli fixat.

Sporten verkar inte funka som den är idag och ökar inte utan tvärtom och är detta omöjligt ser det inte alls ljust ut så vi kan glöm publik för att täcka utgifter och få till ett mirakel!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En sak som(förmodligen?)får folk att komma är väl reklam.

Var i Hällefors i veckan och det ska vara ett monstertruck-event där, gick inte att missa för det stod skyltar efter vägen och i stan var varenda lyktstolpe tapetserad med affischer, är ganska säker på att om man läser en lokaltidning där så hittar man nog en tydlig reklam för detta där med och även i de tidningar som ligger i upptagningsområdet för publiken.

Detta får alla intresserade i upptagningsområdet uppmärksammade på att och när det händer, är nog inte svårare än så att skapa en förutsättning att folk kommer.

Men, det är klart, dom har väl kostnader som ingen annan betalar så dom måste väl.......



Att "kavla upp ärmarna" och sätta igång för egen del finns inte på kartan, jag jobbar en 45-50timmar i veckan och resten försöker jag få hojen användbar efter senaste fadäsen utöver allt annat ett normalt liv med sambo och hus kräver, eftersom man vill bli snabbare med så ska det hinnas med att träna emellanåt med....

Skulle jag lägga mer tid på detta så skulle jag förmodligen vara singel och då har jag ändå en tjej med ett eget brinnande intresse för detta som puschar mig när det känns motigt och kör själv på bandagar, kan tänka att det finns andra som knappt har tiden att köra.

Tycker det ligger på arrangören att fixa ett event som folk vill komma till och upplysa folk om att dom finns till, känns lite nu som att en del gett upp och bara räknar in att deltagarna bekostar hela grejen för "det finns ju inget intresse ändå".........

I tråden om knutstorpträningen där det bara kom en var svaret "måste ju för tusan göra reklam för det"...............
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst, det är kul att knalla runt i depån och det kan ha sin charm att se starten osv, men egentligen är det rätt tråkigt att se racing live, man har ingen som helst koll på vem som leder, luckor till nästa osv. Gelleråsen är ok om man sitter längst upp på läktaren, men annars ser man ju bara en liten del av banan, lite som att kolla på rally, någon åker förbi lite då och då. Då är det nästan roligare att kolla på live tidsuppdatering på nätet, och även om jag är på plats så kollar jag nästan mer på det. Skulle man inte kunna börja ta betalt för sådana tjänster istället, streama bild/ljud och tid/hastigheter osv från förarna, kanske inte livebild från alla hojar, jag är fullt medveten om problemen med det, men lite fasta kameror här och var iaf, det skulle ju göra att alla, oavsett var man är i världen, kan följa racen, se vad som händer och exponeras för reklam osv. Visst, det kostar en slant att rigga det hos varje arrangör, men jag lägger hellre en hundring på det än att sitta i bilen och åka 4-5h ToR till Sviestad, betala inträde och vagga runt där utan att egentligen veta vad som händer på banan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Angående att göra reklam, varför inte ta tag i EN serie typ SM, och hantera den som festivaler gör för att få ut reklam, ha massa "Ambassadörer" som antingen får köra gratis eller gratis inträde på alla rejs mot att de sätter upp X antal planscher, tar bilder på det och skickar in för att tillgodogöra sig arbetet.
Kan vara typ 100 planscher per skalle så kommer snart halva Sverige att veta när och var de olika deltävlingarna i SM serien går. Ha samtidigt en hemsida som finns med på planschen där den senaste och uppdaterade informationen om alla som kör i serien finns.
Själva krystpunkten är att det behövs någon, en person eller en annan entitet som orkestrerar hela serien. Det kan inte vara enbart lösryckte klubbar som gör sin alldeles egna lilla del men skiter i allt annat. Och det ska inte vara en kommité, för de är bara bra på att prata och ha möten. En eller några få bestämmer.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Är det verkligen så? Uppfyller verkligen Stadsloppet i Göteborg detta?
Stadsloppet är inte en bana utan ett enskilt evenemang som söker tillstånd för ett evenmang, precis som vilken stadsfestival, utomhuskonsert som helst. Då gäller andra regler.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Stadsloppet är inte en bana utan ett enskilt evenemang som söker tillstånd för ett evenmang, precis som vilken stadsfestival, utomhuskonsert som helst. Då gäller andra regler.
Du menar att man ska asfaltera lite slumpmässiga kurvor, och bara då och då sammankoppla dom med mobil bana, som dom ska ha på Solvalla, och ansöka om varje tävling, och då kan man ha det i Tantolunden om man vill? :fattartil
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Om de kommer ut i media att det är race typ så kan de vara rätt mycket enklare att få dit folk till tävlingarna...när vi var i Tjeckien och körde real roadracing så var det aktiviteter inne på området som lockar folk.
I depå området hade de minst 6 öl tält å på kvällarna så va hela depån fullt av folk som kom dit för att dricka öl, snacka med oss förare , ta kort mm...
Men vi måste få ut det i tidningar så folk vet om att det är race !!!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om de kommer ut i media att det är race typ så kan de vara rätt mycket enklare att få dit folk till tävlingarna...när vi var i Tjeckien och körde real roadracing så var det aktiviteter inne på området som lockar folk.
I depå området hade de minst 6 öl tält å på kvällarna så va hela depån fullt av folk som kom dit för att dricka öl, snacka med oss förare , ta kort mm...
Men vi måste få ut det i tidningar så folk vet om att det är race !!!



Utskänkningstillstånd FTW! :fakta
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du menar att man ska asfaltera lite slumpmässiga kurvor, och bara då och då sammankoppla dom med mobil bana, som dom ska ha på Solvalla, och ansöka om varje tävling, och då kan man ha det i Tantolunden om man vill? :fattartil

Teoretiskt sätt ja. Du ska få tillståndet bara...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top