En grej som är stor faktor också varför sporten inte blir riktigt vad den är i andra länder är att vi inte har en motorbana i Sthlm, visst detta med motorbana i sthlm är en diskussion för sig och många delade åsikter. Men ska intresset för sporten växa måste det åtminstone finnas en motorbana i en storstad, tyvärr är de flesta banorna i en skithåla många mil från publiken och detta är en faktor varför vi inte har nån publik i denna sport.
Antingen är man banpiskare själv och tar sig till sina trackdays eller så tävlar man, det är det som får en att ens åka 20+ mil till ex. en håla som Karlskoga. Jag som inte åker frivilligt dit utan måste för finns inte många banor i närheten av sthlm hur tror man att man ska få en publik dit? Inte ens alla motorintresserade i Karlskoga skulle ge stor vinst till sporten som publik.
Vi har Sthlm, Malmö och Gbg, men endast sthlm är en "storstad" som går att jämföras med andra storstäder i andra länder.
Ex. idag tog jag ledigt från jobbet, åkte ca 3h 30min ända till Gälleråsen och fick vända hem igen pågrund av regn/översvämning, inge kul! Och det får en att fundera va fan man håller på med, hade det varit närmare hade jag kunnat ta ledigt en halv dag, vända hem utan ånget. Förhoppningsvis slutar jag inte köra, men sporten hade ändå sett annorlunda ut om placeringarna hade varit annorlunda och banorna bättre placerade.
Det jag försöker säga är inte det vanliga gnället om "vi har ingen lokal" utan glöm publiken som nåt hjälpmedel utan försök hitta lösningar på annat sätt för att få detta att överleva så blir det bara en bonus ifall det ändå finns ett intresse från publikens sida att ta sig dit. Och att börja ta betalt av de få som kommer är fel väg, kommer det till den nivån att det svämmar över med publik kan man börja fundera på att ta betalt både för att ge dem en upplevelse/arrangemang och få det att täcka andra kostnader som kommer med på köpet när det finns många människor på en liten plats som festivaler.
En ide jag fick var att kanske arrangera nåt helt annat som en festival som skulle locka folk till banorna och att få se förare tävla är bara en bonus för publiken. För folk åker land och rike för att festa/njuta av en festival. Ganska säker också att fler företag skulle ta sig till banorna/platsen och mer sponsorer hade varit intresserade då det enbart inte handlar om motorsport.