Varför så dyrt med racing i Sverige?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
De flesta som körde Rookie 1000 samtidigt som mig hade ofta nya däck både på kval och race, dvs minst 3-4 set per helg.

Enhetsdäck är ingen bra idé då en del faktiskt fixar spons på däck.

Det är inte Svemo som bestämmer, när DMU kör ett race i Sverige.
Okej. Var helt övertygad om att man inte fick köra tex RR-tävlingar i Sverige utan godkännande från Svemo.

När jag tänker efter har jag för mig att man slapp en del formalia om man körde med fritt inträde. Minns jag fel?
 

lena p

Fortare ska det gå!
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda cbr600rr -07
LMS är ju en förening där vi länge har arbetat för låga anmälningsavgifter, men pga lågt deltagande fick stryka det förr så populära Rookie-racet. Låg anmälningsavgift och mycket körtid lockade inte tyvärr inte tillräckligt många. Så tyvärr så tror jag inte att arrangörer kan sänka anmälningsavgifterna förrän det blir fler förare som anmäler sig, och vem vill börja köra när det kostar 2700... Tror inte att vi hittar lösningen här.

Vad jag däremot tror skulle kunna hjälpa sporten är om fler faktiskt vill engagera sig i själva tävlingsarrangemanget! Många kör själva under själva helgen, men det finns mycket som kan göras redan innan säsongen börjar. I LMS fall är vi tyvärr alldeles för få som planerar tävlingen för att hinna med att göra det extra i reklam och finansiering som skulle kunna ge saker/pengar tillbaka till förarna och publik. Nu handlar det mest om att driva runt tävlingen på bästa sätt och det hoppas jag att vi gör bra!

Mitt råd för sportens överlevnad är att alla tänker ett steg längre än sin egna plånbok och gör saker som promotar sporten i helhet! Lägg lite engagemang i er klubb eller hjälp en kompis att börja tävla!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
LMS är ju en förening där vi länge har arbetat för låga anmälningsavgifter, men pga lågt deltagande fick stryka det förr så populära Rookie-racet. Låg anmälningsavgift och mycket körtid lockade inte tyvärr inte tillräckligt många. Så tyvärr så tror jag inte att arrangörer kan sänka anmälningsavgifterna förrän det blir fler förare som anmäler sig, och vem vill börja köra när det kostar 2700... Tror inte att vi hittar lösningen här.

Vad jag däremot tror skulle kunna hjälpa sporten är om fler faktiskt vill engagera sig i själva tävlingsarrangemanget! Många kör själva under själva helgen, men det finns mycket som kan göras redan innan säsongen börjar. I LMS fall är vi tyvärr alldeles för få som planerar tävlingen för att hinna med att göra det extra i reklam och finansiering som skulle kunna ge saker/pengar tillbaka till förarna och publik. Nu handlar det mest om att driva runt tävlingen på bästa sätt och det hoppas jag att vi gör bra!

Mitt råd för sportens överlevnad är att alla tänker ett steg längre än sin egna plånbok och gör saker som promotar sporten i helhet! Lägg lite engagemang i er klubb eller hjälp en kompis att börja tävla!

Själv har jag tänkt börja rejsa lite när jag väl fått styr på ekonomin och skaffat ett kapital för att börja, och om man ser till tröskeln för att skaffa hoj, fraktmedel m.m. och hålla dem i drift är inte själva rejsavgiften så jävla hög, men den kan nog vara strået som knäcker kamelens rygg för många så att säga. Sedan hade jag inte en aning om hojrejs i sverige för så lite som ett år sen, så det där med reklam eller promoting är garanterat ett stort måste, och det behöver göras samlat, inte bara för varje enskilt race, utan för hela serier. Det är först då som vanligt folk kommer att titta.
Om det sedan går att vinna lite pengar på vadslagning kommer nog några till, jag menar, så jävla många är det inte som är intresserade av att se hästar kuta runt med en sulky efter sig, det är vadslagningen som tar pengarna till den sporten.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu handlar det mest om att driva runt tävlingen på bästa sätt och det hoppas jag att vi gör bra!
Det gör ni förbannat bra! :fakta LMS tävlingar brukar alltid vara dom trevligaste och bästa på säsongen :tummenupp

Nackdelen för oss utsocknes är att det är väldigt svårt att ragga publik på hemmaplan, få halvintresserade åker 40 mil för att kolla på racing, och den lilla skaran redan inbitna åker ändå. Samtidigt är det svårt att engagera sig i klubben/tävlingarna på distans, dvs ett slags moment 22 :( Att åka till LMS några gånger för att hjälpa till lönar sig inte i längden om man inte bor "i närheten". Fast det här är ju inget unikt för just LMS, få bor ju granne med sin egen klubb.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Skulle ju nästan va kul med betting. Skulle kännas bättre att komma 12a om man var en riktig högoddsare :D
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
En grej som är stor faktor också varför sporten inte blir riktigt vad den är i andra länder är att vi inte har en motorbana i Sthlm, visst detta med motorbana i sthlm är en diskussion för sig och många delade åsikter. Men ska intresset för sporten växa måste det åtminstone finnas en motorbana i en storstad, tyvärr är de flesta banorna i en skithåla många mil från publiken och detta är en faktor varför vi inte har nån publik i denna sport.
Antingen är man banpiskare själv och tar sig till sina trackdays eller så tävlar man, det är det som får en att ens åka 20+ mil till ex. en håla som Karlskoga. Jag som inte åker frivilligt dit utan måste för finns inte många banor i närheten av sthlm hur tror man att man ska få en publik dit? Inte ens alla motorintresserade i Karlskoga skulle ge stor vinst till sporten som publik.
Vi har Sthlm, Malmö och Gbg, men endast sthlm är en "storstad" som går att jämföras med andra storstäder i andra länder.

Ex. idag tog jag ledigt från jobbet, åkte ca 3h 30min ända till Gälleråsen och fick vända hem igen pågrund av regn/översvämning, inge kul! Och det får en att fundera va fan man håller på med, hade det varit närmare hade jag kunnat ta ledigt en halv dag, vända hem utan ånget. Förhoppningsvis slutar jag inte köra, men sporten hade ändå sett annorlunda ut om placeringarna hade varit annorlunda och banorna bättre placerade.

Det jag försöker säga är inte det vanliga gnället om "vi har ingen lokal" utan glöm publiken som nåt hjälpmedel utan försök hitta lösningar på annat sätt för att få detta att överleva så blir det bara en bonus ifall det ändå finns ett intresse från publikens sida att ta sig dit. Och att börja ta betalt av de få som kommer är fel väg, kommer det till den nivån att det svämmar över med publik kan man börja fundera på att ta betalt både för att ge dem en upplevelse/arrangemang och få det att täcka andra kostnader som kommer med på köpet när det finns många människor på en liten plats som festivaler.


En ide jag fick var att kanske arrangera nåt helt annat som en festival som skulle locka folk till banorna och att få se förare tävla är bara en bonus för publiken. För folk åker land och rike för att festa/njuta av en festival. Ganska säker också att fler företag skulle ta sig till banorna/platsen och mer sponsorer hade varit intresserade då det enbart inte handlar om motorsport.
 
Last edited:

lena p

Fortare ska det gå!
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda cbr600rr -07
Åter tror jag inte att det är goda idéer som är bristvara, kommer flera bra här, utan några som faktiskt genomför dem! Gör något bra!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Åter tror jag inte att det är goda idéer som är bristvara, kommer flera bra här, utan några som faktiskt genomför dem! Gör något bra!

Ord!

Även om det behövs fler, så finns det ändå en hel hög med eldsjälar. Vad som totalt saknas däremot är strategisk kongruens, en samstämmighet om vad vi vill och vilken väg vi vill gå för att komma dit.

Idag dras det åt alla håll samtidigt vilket såklart gör att det händer ingenting.

Lite som med barn- eller hunduppfostran så funkar de flesta sätt, om man bara är konsekvent. Men att ha ett läger som bara vill ha ned kostnader o få köra så billigt som möjligt, och ett annat som ser en förebild i BSB funkar inte..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En sammanslagning av serier har varit på bordet förut, men slagits ner.

Det skulle behövas ett "stormöte", där alla kan få säga sitt, få insikt i arrangörernas verklighet och en uppläxning så folk slutar gnälla o kan "ta lite" for the greater good!

Kanske:

Två serier, en med sm som vill utvecklas, för de som satsar lite o vill jobba med spons etc.
En farmar-serie för de som bara vill köra billig racing?
Den senare kan gå med trackdays eller nåt om det blir billigt..


Det finns massa bra förslag, men vi måste välja ett nu.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En grej som är stor faktor också varför sporten inte blir riktigt vad den är i andra länder är att vi inte har en motorbana i Sthlm, visst detta med motorbana i sthlm är en diskussion för sig och många delade åsikter. Men ska intresset för sporten växa måste det åtminstone finnas en motorbana i en storstad, tyvärr är de flesta banorna i en skithåla många mil från publiken och detta är en faktor varför vi inte har nån publik i denna sport.
Antingen är man banpiskare själv och tar sig till sina trackdays eller så tävlar man, det är det som får en att ens åka 20+ mil till ex. en håla som Karlskoga. Jag som inte åker frivilligt dit utan måste för finns inte många banor i närheten av sthlm hur tror man att man ska få en publik dit? Inte ens alla motorintresserade i Karlskoga skulle ge stor vinst till sporten som publik.
Vi har Sthlm, Malmö och Gbg, men endast sthlm är en "storstad" som går att jämföras med andra storstäder i andra länder.

Ex. idag tog jag ledigt från jobbet, åkte ca 3h 30min ända till Gälleråsen och fick vända hem igen pågrund av regn/översvämning, inge kul! Och det får en att fundera va fan man håller på med, hade det varit närmare hade jag kunnat ta ledigt en halv dag, vända hem utan ånget. Förhoppningsvis slutar jag inte köra, men sporten hade ändå sett annorlunda ut om placeringarna hade varit annorlunda och banorna bättre placerade.

Det jag försöker säga är inte det vanliga gnället om "vi har ingen lokal" utan glöm publiken som nåt hjälpmedel utan försök hitta lösningar på annat sätt för att få detta att överleva så blir det bara en bonus ifall det ändå finns ett intresse från publikens sida att ta sig dit. Och att börja ta betalt av de få som kommer är fel väg, kommer det till den nivån att det svämmar över med publik kan man börja fundera på att ta betalt både för att ge dem en upplevelse/arrangemang och få det att täcka andra kostnader som kommer med på köpet när det finns många människor på en liten plats som festivaler.


En ide jag fick var att kanske arrangera nåt helt annat som en festival som skulle locka folk till banorna och att få se förare tävla är bara en bonus för publiken. För folk åker land och rike för att festa/njuta av en festival. Ganska säker också att fler företag skulle ta sig till banorna/platsen och mer sponsorer hade varit intresserade då det enbart inte handlar om motorsport.

Jag tänker i exakt samma banor, Ullevi Supercross lockade (vad jag minns) 12-14.000 besökare i en sport som i princip inte finns i Sverige.
Hur många kommer till Bananpiren?
Att det inte finns en bana på Hisingen är synd. Vet någon här ifall det har försökts anlägga en och vad det stupade på? Är det helkört eller bara jobbigt att genomföra?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En sammanslagning av serier har varit på bordet förut, men slagits ner.

Det skulle behövas ett "stormöte", där alla kan få säga sitt, få insikt i arrangörernas verklighet och en uppläxning så folk slutar gnälla o kan "ta lite" for the greater good!

Kanske:

Två serier, en med sm som vill utvecklas, för de som satsar lite o vill jobba med spons etc.
En farmar-serie för de som bara vill köra billig racing?
Den senare kan gå med trackdays eller nåt om det blir billigt..


Det finns massa bra förslag, men vi måste välja ett nu.
Fast jag tror inte ett stormöte skulle leda till någon större konsensus. Svemo behöver ta tag i frågan, föra till pengar, få med sig klubbarna och sedan ha en som driver frågan för att få en enhetlig linje.

  • En SM serie, inte SO/SM/NO/DM som det är nu.
  • En eller flera sponsorer
  • En gemensam promotor via Svemo
  • Fler KM/enklare tävlingar för de som är lite mindre seriösa.
  • EN Superbike serie, STK600, 125GP, Rookie600, Rookie1000, 125JR


Klubbarna behöver få mer hjälp av medlemmar för att genomföra detta på plats men ska SM som serie få en möjlighet att växa måste det vildvuxna bort. Nu förstår knappt de mest inbitna vilka som tävlar var och i vilken serie och hur ska man då kunna sälja det till de som inte är insatta?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Glöm inte hjältarna bakom Viking Motorpark. Och förvänta er ingen bana i er karriär som inte är påbörjad än...
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Jag har svårt att se att en bana i Stockholm skulle på något sätt utgöra skillnad. Med tanke på att bla Anderstorp och Knutstorp inte får användas fullt ut pga gnälliga grannar, hur skull en bana i Stockholm överhuvudtaget få har någon som helst aktivitet? Att sen Supercross drog en massa folk handlar nog (fritt spekulerande) om att stora energidrycksbolag sponsrar och att det var ett enstaka event. Hade det varit en full serier med ett flertal deltävlingar gissar jag (åter igen) att det inte gödslats med lika mycket pengar och inte heller kommit lika mycket folk. Åter igen, det är bara fritt spekulerande...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Att sen Supercross drog en massa folk handlar nog (fritt spekulerande) om att stora energidrycksbolag sponsrar och att det var ett enstaka event. Hade det varit en full serier med ett flertal deltävlingar gissar jag (åter igen) att det inte gödslats med lika mycket pengar och inte heller kommit lika mycket folk. Åter igen, det är bara fritt spekulerande...

Delvis rätt, ingen energidryckssponsor men däremot en stor happening.
Hur många kommer till finalen i SM? Hur många kan man gissa skulle komma om den låg bättre till? Jag tror: fler.

Jag har fortfarande inte besökt SM, det står på att-göralistan men hur ser tidsschemat ut? Respekterar man att folk har i runda slängar MINST två timmar att åka för att komma dit och INTE vill natta över?
Om det kräver övernattning: finns det tydlig info om var man ordnar detta? Är övriga regionen med på noterna så halvintresserade har något att göra medan övriga familjen kollar rejs?

Många arrangörer verkar tro att sporten är själva eventet men det tror jag inte det är.
Jämför med t.ex Match Race på Marstrand, jag tror minst 90% av de som är där bara vill vimla och köpa mjukglass.
Själv såg jag inte en segling när jag var där för några års sedan för jag drack bärs och käkade fish and chips.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Fast jag tror inte ett stormöte skulle leda till någon större konsensus. Svemo behöver ta tag i frågan, föra till pengar, få med sig klubbarna och sedan ha en som driver frågan för att få en enhetlig linje.
Problemet är väl att många uppfattar det som att Svemo inte har något intresse av att lyssna på de aktiva. När var någon från Svemo senast aktiva i en tråd om svensk RR?

Jag har länge hävdat att Svemo lever på stenåldern rent kommunikationsmässigt och det står jag fast vid. Intresset för RR i Sverige kommer att fortsätta minska så länge arrangörer och Svemo inte kan enas om hur saker och ting ska göras och så länge det finns ett gäng småpåvar på de olika banorna. Att det finns ett gäng eldsjälar som sliter häcken av sig kommer inte att gynna någon i det långa loppet. Det måste till EN ansvarig för svenska RR-tävlingar.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag har svårt att se att en bana i Stockholm skulle på något sätt utgöra skillnad. Med tanke på att bla Anderstorp och Knutstorp inte får användas fullt ut pga gnälliga grannar, hur skull en bana i Stockholm överhuvudtaget få har någon som helst aktivitet? Att sen Supercross drog en massa folk handlar nog (fritt spekulerande) om att stora energidrycksbolag sponsrar och att det var ett enstaka event. Hade det varit en full serier med ett flertal deltävlingar gissar jag (åter igen) att det inte gödslats med lika mycket pengar och inte heller kommit lika mycket folk. Åter igen, det är bara fritt spekulerande...

Varför skulle inte en RR tävling få äga rum i sthlm? de spärrar ju av stora delar av stan bara för folk ska springa i stan och inte kan göra det på landet, varför kan inte man arrangera löpartävlingar på glesbyggden? jo för det drar inte till sig publik. sen att alla som bor i stan eller har ärenden där påverkar av detta och svär varje gång det sker är en annan femma som de inte tar hänsyn till. de tror att alla som ser dessa svettiga kvinnor/män springa är intresserade men icke. Så ha en bana som körs inom inhängnat område och inte stör framkomligheten tror jag är minsta problemet.

Alla andra festivaler, studenter, idrott kamper skulle inte alls vara lika intressanta om de skulle äga rum i Gävle ex.
Varför är det inte lika mycket publik ex på en fotbollsmatch i Malmö som det skulle vara i Sthlm? Till och med jag har varit flera ggr på arenorna och kollat på fotboll trotts att jag inte gillar det eller skulle få för mig frivilligt att ta mig dit.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag tror att man gör det lite för lätt för sig genom att tro att allt löser sig bara man har en bana i Stockholm (eller i närheten). Dessutom har man ju mer att konkurera med ju större stad man har i närheten. Kollar man runt de banor vi har och kör på så finns det ju några ganska stora städer på 1 timmes avstånd, vilket jag tror att det är max vad en svensson kan tänka sig att åka.
Sviestad har Linköpig + Norrköping
Mantorp samma som ovan
Gelleråsen har Karlstad + Örebro
Falkenberg har Göteborg + Halmstad
Knutstorp har Malmö + Lund + Helsingborg

Jag tror att det som Gustav O skriver är rätt väg att gå och att man till viss del börjat med det redan iår.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Skillnaden är att svettiga kvinnor (bevare mig väl) och män inte behöver ha db-killers för att klara sig under kraven på 95db. Även om decibelkraven efterhålls på banorna så tycker likväl grannar att det låter för mycket och för ofta..
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Skillnaden är att svettiga kvinnor (bevare mig väl) och män inte behöver ha db-killers för att klara sig under kraven på 95db. Även om decibelkraven efterhålls på banorna så tycker likväl grannar att det låter för mycket och för ofta..

dB nivån från AIK/DIF hejarklack accepterar de mer eller mindre så varför skulle det vara så farligt med RR?

Detta med bana i en storstad är ett fungerande recept som funkat för RR i andra storstäder så varför skulle det inte funka för Sthlm? Konstigt nog vägrar folk inse det i Sverige och vi ser ju hur det går med Motorsporten.

Om detta ej är accepterat så kommer sporten aldrig funka i Sverige. En bana behöver inte vara mitt i City men Enköping är det längsta laget som är "sthlm"
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top