Varför så dyrt med racing i Sverige?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men du, när blev det ett krav på detta forumet att man ska veta vad man snackar om? I just denna tråden lyser okunskapen om hur det svenska tävlingssystemet är upplagt igenom hos en hel hög...
Synd att det där inlägget inte var ditt första i tråden. Då hade vi sluppit en massa spekulationer.

Sen måste jag fråga hur det kommer sig att danskarna får köra tävlingar i Sverige som inte ens uppfyller kraven för banlicensen? Vad händer då med svenskarnas försäkringar som jag förmodar hänger ihop med att villkoren i banlicensen uppfylls?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Utan publik blir det lite i kassan och kostnaderna hamnar på deltagarna.
Hur ska vi locka publik?
Kringarrangemang?
Se till hela familjen med något åt alla?
Del-arrangera som tex Swedish Truck Meet/Smokey 200?
Snygga till i depån som BoTT? Ger ett bra intryck om man frågar de som kommer och tittar.
Prova på?
Åka med?

Jag bara brainstormar lite.....

/J
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Utan publik blir det lite i kassan och kostnaderna hamnar på deltagarna.
Hur ska vi locka publik?
Kringarrangemang?
Se till hela familjen med något åt alla?
Del-arrangera som tex Swedish Truck Meet/Smokey 200?
Snygga till i depån som BoTT? Ger ett bra intryck om man frågar de som kommer och tittar.
Prova på?
Åka med?

Jag bara brainstormar lite.....

/J
Fler tvåtaktare på banan igen! :tungan
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Sen måste jag fråga hur det kommer sig att danskarna får köra tävlingar i Sverige som inte ens uppfyller kraven för banlicensen? Vad händer då med svenskarnas försäkringar som jag förmodar hänger ihop med att villkoren i banlicensen uppfylls?

Det tycker jag är en befogad fråga.
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Om du, som var på plats, gör en jämförelse ur förarperspektiv, tycker du att arrangemanget var av samma kvalité som en sm-helg? Vad var bättre? Vad var sämre?
Om vi övergår till publikperspektiv, är det en produkt som går att sälja till en betalande publik? Vad var bra? Vad var dåligt?

Jag gör gärna en jämförelse.

Fördelar:
- Halva Priset
- Allt på en dag, fördelar med det: Mindre kostnad i boende och mat. Mindre "dötid" som annars är väldigt mycket då man på en Sm-helg kör ca 45 min per dag. Även bättre för publik som kan göra en endagsutflykt och inte missa något, annars krävs en natts övernattning med allt vad det innebär i mat, kläder osv.
- Fritt inträde för publik
- Genomtänkt tidschema och snabba beslut gjorde att vid en större krasch i Rookie1000 som behövde sanering mm jobbade man sig snabbt tillbaka till tidschemat och gav tydliga besked på vad som gällde.
- Besiktningsmannen gick runt i depån på kvällen och besiktigade alla hojar i tälten, man slapp alltså stå i kö för att besiktiga vid en viss tid. De som missade detta eller inte var i sitt tält just då hade betydligt färre människor att trängas med vid besiktningen.
- Anmälan öppen till 24 på natten. De flesta förare kommer sent kvällen innan och det är då oftast stängt för flera timmar sedan på de Sm-tävlingar jag kört.
- Upphämtning av gamla däck i depån
- All info lades upp på nätet, gridlista, resultat mm. så man slapp springa till sekretariatet efter varje körpass.
- Grym service ute på startgridden, skyltar med startnummer underlättade enormt och alla förare hittade till rätt startruta direkt.
- Inget förbud mot försäljning i depån. Trevligare för publik att gå och titta på grejer, även om man inte tänkt köpa. Stort lyft för förare som är i behov av grejer.

Nackdelar:
- Språket. Eftersom det är Dm snackar (nästan) alla danska.
- Om man skulle krascha har man mindre tid på sig att skruva ihop hojen till nästa race.


En sak till, fördel eller nackdel. Inga tvåtaktare som står och värmer motorer från 8 på morgon till 5 på kvällen. Samtidigt är de häftiga maskiner på sitt sätt, så om det är fördel eller nackdel får var och en avgöra.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Synd att det där inlägget inte var ditt första i tråden. Då hade vi sluppit en massa spekulationer.

Sen måste jag fråga hur det kommer sig att danskarna får köra tävlingar i Sverige som inte ens uppfyller kraven för banlicensen? Vad händer då med svenskarnas försäkringar som jag förmodar hänger ihop med att villkoren i banlicensen uppfylls?
Det kan man ju spekulera i. Svenskarnas licensförsäkring gäller om banan är bemannad enligt banlicensen. Är banan felbemannad, det gäller även sjukvårdsdelen, så gäller inte försäkringen.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Spontant tycker jag att "Fritt inträde för publik" skulle hamna under nackdel. Hur mycket inträdet ska vara kan vi diskutera men varför ska det vara gratis?

/J
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Med tanke på publik så borde stcc vara biligast med tanke på hur mycket publik det är där. Men så är det inte
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Spontant tycker jag att "Fritt inträde för publik" skulle hamna under nackdel. Hur mycket inträdet ska vara kan vi diskutera men varför ska det vara gratis?

/J

Ur publikens synvinkel är det en fördel med fritt inträde.

Om det finns en betalande publik så är det självklart en nackdel med fritt inträde. Men när det inte finns, är det då värt inköp av armband, bilpass och den bemanning vid grind och ev. även vid läktare som krävs?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ur publikens synvinkel är det en fördel med fritt inträde.

Eftersom inlägget gjordes från förarsynpunkt så är det konstigt att det listas som nackdel. Hade publiken varit 10000 a´100kr i inträde kunde vi köra gratis med prispengar, det är väl en fördel.....ur förarperspektiv alltså.

Om det finns en betalande publik så är det självklart en nackdel med fritt inträde. Men när det inte finns, är det då värt inköp av armband, bilpass och den bemanning vid grind och ev. även vid läktare som krävs?

Förstår inte de sista 2 meningarna.

/J
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ur publikens synvinkel är det en fördel med fritt inträde.

Om det finns en betalande publik så är det självklart en nackdel med fritt inträde. Men när det inte finns, är det då värt inköp av armband, bilpass och den bemanning vid grind och ev. även vid läktare som krävs?

Men om vi ska kunna hålla nere startavgifter så måste ju nån annan betala notan. Vem då?

Nästa sak att fundera på är: Om nåt är gratis, värdesätts det då på samma sätt som om man fått betala för det? Jämför med en t-shirt du fått gratis och en du betalat 400 kr på i en exklusiv butik. Vilken tar du på dig när du målar huset?

Ska vi urvattna det svenska mästerskapet till den grad att vi inte ens ska försöka dra in några korvören på inträde?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
För nåt år sedan gjorde vi experimentet med att dela publikintäkten med förarna. Allt förarna behövde göra var att anmäla sig i tid, samt hjälpa till att promota arrangemanget genom att sätta upp affisher, samt se till att alla som skulle gå in fick betala inträde istället för att få ett mekanikerarmband.

Kalkylen såg ut så att om vi hade nått cirka 2500 betalande åskådare hade alla åkt gratis. Vi nådde 625 betalande, vilket gav 225 kr i återbetalning till alla som anmält sig i tid. Skulle det vara möjligt att nå 2500 betalande? Ja, det tror jag. Men inte om målsättningen är att köra ett endagars trackday-event. Då får man snällt betala hela notan själv.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
SM-arrangörerna jobbar gemensamt för att utveckla arrangemangen, samtidigt som strävan är att hålla nere kostnaderna. Den kalkylen är inte helt enkel. Det regelverk som reglerar bemanning och sjukvård ställer ganska stora krav som kostar mycket att uppfylla.

Och detta gör ni hedervärt och mycket bra; ARC:s arrangemang lämnar sällan något att önska!:tummenupp
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Inträde tycker jag nog man ska ta. En hundring (femtio för kidsen) har alla råd med, det är inte det som är avgörande. Och på entrebiljetten kan man isf få hämta ut en korv med bröd/kaffe å kaka för att på så sätt ge ett mervärde. Blir ju ändå en del pengar kvar på den hundringen.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
För nåt år sedan gjorde vi experimentet med att dela publikintäkten med förarna. Allt förarna behövde göra var att anmäla sig i tid, samt hjälpa till att promota arrangemanget genom att sätta upp affisher, samt se till att alla som skulle gå in fick betala inträde istället för att få ett mekanikerarmband.

Kalkylen såg ut så att om vi hade nått cirka 2500 betalande åskådare hade alla åkt gratis. Vi nådde 625 betalande, vilket gav 225 kr i återbetalning till alla som anmält sig i tid. Skulle det vara möjligt att nå 2500 betalande? Ja, det tror jag. Men inte om målsättningen är att köra ett endagars trackday-event. Då får man snällt betala hela notan själv.

Det var en bra idé, den skulle använts mera av andra :tummenupp

Kan man på något sätt planera ett 2 dagars event så att man kan se en klass "klart" på en dag? Eller ger det kaos i depån när många åker hem och andra kommer för dag 2´s tävlingar? Jag tänkte som en möjlighet för att endast komma en dag och se allt som min släkting/förare/klass kör. Det var ju en åsikt om att det blir dyrare för "folk" att vara på plats i ett 2 dagars event.

/J
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Jag förstår vad Viktor menar, tror jag...:tummenupp
Går det ihop rent ekonomiskt med intäkterna från de få betalande åskådarna kontra kostnaden för bemanning av grind och parkering? Gör det inte det, öppna grindarna och släpp in de som vill komma gratis.

Själv har jag betalat då jag kollat SM (nästan alla ggr) av solidaritet till er som kör även om det inte hade varit några större problem att få gratis entre av någon körande kompis. Att man sen råkar bli kvar i depån över natten så man inte behöver betala bägge dagarna är en annan sak... :fyllisar

Nr:18: Köper du en tröja som enbart duger till att måla om huset för 400.- (och så öppnar vi dörren för den vanliga diskussionen om hur vi skall få SM att bli mer attraktivt)?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om du, som var på plats, gör en jämförelse ur förarperspektiv, tycker du att arrangemanget var av samma kvalité som en sm-helg? Vad var bättre? Vad var sämre?

Det var bra, precis som de tidigare SM-tävlingarna i år (med arrangemang lördag-söndag) också varit bra. Det var annorlunda! För den som tycker att det är en fördel att bara vara borta en dag = kalas! Jag vet ju att MÅNGA som kör ERF/Sprintrace gör det för att det är BRA att vara borta hemifrån en dag. Om man däremot ser helgen som en social grej är det såklart dåligt med endagsrace; man hade knappt tid att snacka med folk. Annars var det bra, jag själv är ju en anhängare av flera korta heat hellre än ett längre. Jag tyckte att det var ett bra arrangemang.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om vi övergår till publikperspektiv, är det en produkt som går att sälja till en betalande publik? Vad var bra? Vad var dåligt?

Publiken tyckte det var kalas att få se räcerhjälten Mozz 2 gånger samma eftermiddag!:banana Skämt åsido, de jag pratade med tyckte att det var fint; 8 st heat samma eftermiddag var absolut attraktivt. Korta heat (13 varv), mycket action = fint!
Inträde på 50-100 kr/vuxen tror jag inte är något som skrämmer bort en publik. Det har man råd med om man har råd att åka överhuvud taget. Sedan ställer det ju krav på organisationen, det går åt fler folk. Och hur är det med tillstånd? Är det inte dyrare tillstånd med publik? Och att det därför krävs ett visst antal åskådare för att det överhuvudtaget ska break-even?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Så om man summerar:
Endagsrace är bättre än flerdagars
Gratis för publiken är bra
Billig startavgift är bra

Hur ska vi göra för att finansiera tävlingen då?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top