Om du, som var på plats, gör en jämförelse ur förarperspektiv, tycker du att arrangemanget var av samma kvalité som en sm-helg? Vad var bättre? Vad var sämre?
Om vi övergår till publikperspektiv, är det en produkt som går att sälja till en betalande publik? Vad var bra? Vad var dåligt?
Jag gör gärna en jämförelse.
Fördelar:
- Halva Priset
- Allt på en dag, fördelar med det: Mindre kostnad i boende och mat. Mindre "dötid" som annars är väldigt mycket då man på en Sm-helg kör ca 45 min per dag. Även bättre för publik som kan göra en endagsutflykt och inte missa något, annars krävs en natts övernattning med allt vad det innebär i mat, kläder osv.
- Fritt inträde för publik
- Genomtänkt tidschema och snabba beslut gjorde att vid en större krasch i Rookie1000 som behövde sanering mm jobbade man sig snabbt tillbaka till tidschemat och gav tydliga besked på vad som gällde.
- Besiktningsmannen gick runt i depån på kvällen och besiktigade alla hojar i tälten, man slapp alltså stå i kö för att besiktiga vid en viss tid. De som missade detta eller inte var i sitt tält just då hade betydligt färre människor att trängas med vid besiktningen.
- Anmälan öppen till 24 på natten. De flesta förare kommer sent kvällen innan och det är då oftast stängt för flera timmar sedan på de Sm-tävlingar jag kört.
- Upphämtning av gamla däck i depån
- All info lades upp på nätet, gridlista, resultat mm. så man slapp springa till sekretariatet efter varje körpass.
- Grym service ute på startgridden, skyltar med startnummer underlättade enormt och alla förare hittade till rätt startruta direkt.
- Inget förbud mot försäljning i depån. Trevligare för publik att gå och titta på grejer, även om man inte tänkt köpa. Stort lyft för förare som är i behov av grejer.
Nackdelar:
- Språket. Eftersom det är Dm snackar (nästan) alla danska.
- Om man skulle krascha har man mindre tid på sig att skruva ihop hojen till nästa race.
En sak till, fördel eller nackdel. Inga tvåtaktare som står och värmer motorer från 8 på morgon till 5 på kvällen. Samtidigt är de häftiga maskiner på sitt sätt, så om det är fördel eller nackdel får var och en avgöra.