Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Hej!
Dagligen möts vi av det eviga malandet om trafiksäkerhet, ingen för dö i trafiken, det kanske inte pratas så mycket om noll olyckor, men ingen ska dö eller göra sig illa, och det handlar framförallt om hastighet om säkra bilar. Volvos mål är tex att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en ny Volvo 2020.
Trafikverket sänker hastighetsgränser och vägbulor växer upp som svampar, långsamt är bra, sen kan trafikbeteendet i övrigt vara lite hursomhelst, bara man kör långsamt.
Men hur farligt är det då? Enligt Transportstyrelsen så har det de senaste åren dött ca 260 personer per år i trafiken, en minskning med ca 100 per år de senaste 10 åren, och då har fordon i trafik ökat med ca 1,2 miljoner på 10 år!
Men alla dör ju inte i trafiken:
Ca 2000 dör av direkta alkoholskador
Ca 5200 dör av cancer direkt orsakad av rökning
74% av de som misshandlade andra män och 53% av de misshandlade var alkoholpåverkade i en undersökning 2012
Ca 1500 personer tar livet av sig varje år
Var tionde dödsfall i Sverige beror på att folk inte motionerar tillräckligt
Räknar vi in alla där så är det uppåt 100ggr fler än de som dör i trafiken, men trots det pratas det ganska tyst om att det tex är 5 gånger fler som tar livet av sig än som dör i traifken. Hur många hade man tex kunnat rädda om man hade lagt pengarna det kostade att sänka alla hastighetsgränser med 10kmh på psykvård istället?
Så, vad säger Sporthojs samlade expertis, har Sverige slagit in på rätt väg, att bara fokusera på trafikdöda och ignorera alla andra problem, eller är det läge att lägga om fokus på dom stora problemen?
Dagligen möts vi av det eviga malandet om trafiksäkerhet, ingen för dö i trafiken, det kanske inte pratas så mycket om noll olyckor, men ingen ska dö eller göra sig illa, och det handlar framförallt om hastighet om säkra bilar. Volvos mål är tex att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en ny Volvo 2020.
Trafikverket sänker hastighetsgränser och vägbulor växer upp som svampar, långsamt är bra, sen kan trafikbeteendet i övrigt vara lite hursomhelst, bara man kör långsamt.
Men hur farligt är det då? Enligt Transportstyrelsen så har det de senaste åren dött ca 260 personer per år i trafiken, en minskning med ca 100 per år de senaste 10 åren, och då har fordon i trafik ökat med ca 1,2 miljoner på 10 år!
Men alla dör ju inte i trafiken:
Ca 2000 dör av direkta alkoholskador
Ca 5200 dör av cancer direkt orsakad av rökning
74% av de som misshandlade andra män och 53% av de misshandlade var alkoholpåverkade i en undersökning 2012
Ca 1500 personer tar livet av sig varje år
Var tionde dödsfall i Sverige beror på att folk inte motionerar tillräckligt
Räknar vi in alla där så är det uppåt 100ggr fler än de som dör i trafiken, men trots det pratas det ganska tyst om att det tex är 5 gånger fler som tar livet av sig än som dör i traifken. Hur många hade man tex kunnat rädda om man hade lagt pengarna det kostade att sänka alla hastighetsgränser med 10kmh på psykvård istället?
Så, vad säger Sporthojs samlade expertis, har Sverige slagit in på rätt väg, att bara fokusera på trafikdöda och ignorera alla andra problem, eller är det läge att lägga om fokus på dom stora problemen?