Varför sabotera vägbanan?

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Vad är snabelbil och snabelgrus? Har faktiskt inte hört det förut... :3freak

På tal om kontroversiella vägar. E6:an mellan Landskrona norra
och Landskrona södra fick sänkt hastighet under sommaren.
Entreprenören hade lagt på en typ av asfalt där det började
frigöras bindmedel. Som flöt upp till ytan och då blev det halt
på vägen :dummer

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Åk till Norge, bättre vägar får man leta efter. Vägarnas skick i Sverige är fan i samma standard som i Ryssland

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
....

Kanske något för SMC att bita i. Det är OK att laga små hål så att vägen får den där efterkrigslooken Trafikverket eftersträvar men att sabba vägarna så här (utan att sätta upp permanenta skyltar som varnar för halka) är ju rena vansinnet.

Att kontakta Trafikverket kan man nog glömma :7peta, men SMC kanske är en annan femma.

Ärligt håller jag på att bli fullkomligt vansinnig över grus-problematiken! Vi lever i rakettåldern, och senaste variant av grus upplevde jag på motorväg E4 förre lördags morgon, vart snabelbilen sprutade grus ut mitt på E4´n :smasha

Hur kul är det i bil eller på MC att få grus slängd på framrutan, fina lacken på motorhuven - eller i ansiktet som motorcyklist med 110 km/t...
Och nej, Trafikverket och eller entreprenör har inga kostnader - Det blir du och jag som får pröjse, dum snålheten..

Jupp - SMC jobbar med frågorna - kolla t. ex. senaste länkarna:

SMC går i rätten för ett grus-skadat medlem

SMC skjutsar Infrastrukturministern runt i gruset på Bogesundsvägen
(o´på Bogesund, skrev vi sedan en långt brev till Trafikverket Stockholm om gruset, samt vi hade en missnöjd minister därute. Nu efter typ 6 veckor har man skyltat med Vägarbeta, fast det har inte varit någon som jobbat där på 7 veckor eller mera. det kan inte vara sant att man bara kan sätta upp skyltar och tro att då löser problemet sig - bäst jag slutar skriva, jag är arg i skallen!!)

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Upplevde något häftigt i Danmark förra sommaren. Kom in på en väg som var lappad hundratals gånger med smårutor i olika former och storlekar, såg mer eller mindre ut som ett lapptäcke. Helt omöjligt att avgöra vad som var den ursprungliga asfalten (om den ens var synlig) och vad som var lagning.
Hur som helst, vägen var HELT SLÄT!! Som om den vore nyasfalterad, helt galet. Varenda lagning man ser på en väg i Sverige är ju så dåligt gjord, har spruckit eller satt sigm så det inte blir nån märkbar förbättring mot när det var hål i marken innan lagning.

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Kan vi inte skramla till att hyra in några mindre nogräknade entreprenadkillar som dumpar 50 ton grus av rundaste sort (eller kanske bara stenkulor helt enkelt) utanför riksdagen, vägverket och claes tingvalls hus så dom får känna hur det känns? :D

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Ärligt håller jag på att bli fullkomligt vansinnig över grus-problematiken! Vi lever i rakettåldern, och senaste variant av grus upplevde jag på motorväg E4 förre lördags morgon, vart snabelbilen sprutade grus ut mitt på E4´n :smasha

Det som jag var upprörd över var (denna gång) inte främst själva gruset som ju städats bort utan att vägbanan inte känns säker ens flera år efter utfört "underhåll". Klibbet, vad det nu består av, är efter flera år fortfarande så mjukt att stövlarna lämnar avtryck och vid väta litar jag inte alls på friktionen. Punktvis kan jag leva med det, men när man brer ut det på precis hela vägen känns det farligt.

Vet du om några friktionsmätningar gjorts på vägar med denna typ av lagningar? Det känns som om det rimmar illa med nollvisionen och det börjar bli oroväckande många vägar som får detta "tuggummi" på väldigt stora ytor.

Någon nämnde halkvarning på E6, kan nämna att det är likadant på rv 26 (Nissastigen) i år. Ett par veckor efter att asfaltering gjorts så fick man sätta upp skyltar som varnade för halka. Enligt Trafikverket är detta normalt, att vägar blöder i upp till två år. Rätt dåligt jobbat på en väg som finns med på Motormännens topplista över farliga vägar: http://news.cision.com/se/motormannens-riksforbund/r/farligaste-vagarna-i-midsommartrafiken,c9429819

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Upplevde något häftigt i Danmark förra sommaren. Kom in på en väg som var lappad hundratals gånger med smårutor i olika former och storlekar, såg mer eller mindre ut som ett lapptäcke. Helt omöjligt att avgöra vad som var den ursprungliga asfalten (om den ens var synlig) och vad som var lagning.
Hur som helst, vägen var HELT SLÄT!!

I Sverige gör man tvärtom och man vet inte om man skall skratta eller gråta åt dumsnålheten och klantigheten. Under mina ca 1000 mil på mindre vägar i år så har jag stött på en del som faktiskt fått ny asfalt(!) fast bara på ena halvan av körfältet! En hög skarv mitt i MC-spåret gör verkligen körningen mera spännande.

F-n vet om jag inte hellre hade kört på tjälskadade och trasiga vägar i ett par år i väntan på att Trafikverket sparade av sin veckopeng för att kunna göra en ordentlig reparation än att de "fixar" vägen så att den blir dålig på ett annat sätt och förblir sådan i kanske 10-20 år. Känns som att välja mellan pest eller kolera :3freak

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Hade varit bra om man kunde få en oberoende utredning ang hur många olyckor som sker pga denna skit lösning med asfalt!

Jag vet flertalet som har skadat sig pga dessa "lagningar". Vägverket snackar en massa skit om nollvision osv. Det är inget annat än kvalificerat SKITSNACK!! Allt dom gör är att räkna på hur billigt det blir kontra hur många lik dom får gräva ner :fakta

Så som det serut nu känns det som att tom gamla öst stater har en mer liberal syn på mänskligheten än gamla "hederliga" svedala :zpy

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Jag har funderat på varför de lägger (enl mig) onödigt mycket och ofta grus som "kantstöd" eller vad det heter.

När de lägger ut gruset som stöd så läggs det på en yta som har nästan samma höjd som vägbeläggningen.

Vad är ändamålet med gruset som de toppat med? Det ligger ju bara ovanpå förväntar sig väghållaren att det tränger sig ner av sin egenvikt eller att "rallykalle" och lastbilar ska gena i varenda kurva och trycka till det? Ja visst gör dom det men tyvärr allt grus kommer ut på asfalten ist för att stärka vägkanten. Och det här gör man tyvärr på de roligaste vägarna. När det inte finns något mer grus att skvätta upp på vägen så fyller de på mer.
Jag ser gärna att man använder en del av de pengarna till att sköta om asfalten och kanske sopa vägarna lite tidigare kanske innan midsommar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag har funderat på varför de lägger (enl mig) onödigt mycket och ofta grus som "kantstöd" eller vad det heter.

När de lägger ut gruset som stöd så läggs det på en yta som har nästan samma höjd som vägbeläggningen.

Vad är ändamålet med gruset som de toppat med? Det ligger ju bara ovanpå förväntar sig väghållaren att det tränger sig ner av sin egenvikt eller att "rallykalle" och lastbilar ska gena i varenda kurva och trycka till det? Ja visst gör dom det men tyvärr allt grus kommer ut på asfalten ist för att stärka vägkanten. Och det här gör man tyvärr på de roligaste vägarna. När det inte finns något mer grus att skvätta upp på vägen så fyller de på mer.
Jag ser gärna att man använder en del av de pengarna till att sköta om asfalten och kanske sopa vägarna lite tidigare kanske innan midsommar.

Det för att folk skall sluta köra utanför afaltskanten, stenskott är väl en av få saker folk oroar sig över när de är ute och kör.

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Det för att folk skall sluta köra utanför afaltskanten, stenskott är väl en av få saker folk oroar sig över när de är ute och kör.

Så kanske det är. På de här krokiga vägarna kommer en och annan lastbil eller buss att färdas, längden gör att de ibland blir tvungna att gena så då blir det kanske ett och annat stenskott när gruset kommer ut på vägbanan.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så kanske det är. På de här krokiga vägarna kommer en och annan lastbil eller buss att färdas, längden gör att de ibland blir tvungna att gena så då blir det kanske ett och annat stenskott när gruset kommer ut på vägbanan.

En annan aspekt är att trafiken genar och kör bort gruset, efter det ställer sig vatten bredvid asfalten.

Nu kör bilarna i vattenpölar, då går det ruskigt fort att skölja bort gruset och tillslut kör dom sönder afaltskanten.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Oljegrus är ett gammalt ord för asfalt. Det finns olika typer av asfalt (och vägyta) men oljegrus är ingen som egentligen finns, mer som en gammal språklig kvarleva.

Nja, där håller jag inte riktigt med. Oljegrus var/är grus som sprutades med olja för att binda dammet och bättre klibba ihop gruset, men det var fortfarande mer likt grus än det hårda toppskikt som vi idag kallar asfalt :fakta

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja, där håller jag inte riktigt med. Oljegrus var/är grus som sprutades med olja för att binda dammet och bättre klibba ihop gruset, men det var fortfarande mer likt grus än det hårda toppskikt som vi idag kallar asfalt :fakta

Ah, där ser man, när jag jobbade helt kort med det där så sa de det jag sa när jag frågade om det. :) Nu vet jag lite bättre. :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ah, där ser man, när jag jobbade helt kort med det där så sa de det jag sa när jag frågade om det. :) Nu vet jag lite bättre. :tummenupp

Jo, men jag snackar om 70-talet :) Nuförtiden stämmer säkert det du säger.
Minns speciellt en väg som gick ner till vår lilla badplats som de hällde olja på varje år så att den blev alldeles kladdig.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...