Varför sabotera vägbanan?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, men jag snackar om 70-talet :) Nuförtiden stämmer säkert det du säger.
Minns speciellt en väg som gick ner till vår lilla badplats som de hällde olja på varje år så att den blev alldeles kladdig.

Hmm... Ny kunskap är alltid trevligt. :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
"En billig, säker och effektiv metod".

Säker...??? WTF...??? Varenda biker borde mailbomba de jävla idioterna...
Jag tänkte också som du. Sedan kom jag på att de måste ju mena att den är säker för vägarbetarna som använder sig av den. De kan sitta skyddade i en lastbil istället för att stå mitt i vägen med hink och spade. Så måste det ju vara, att det skulle vara så särskilt säkert på något annat vis kan jag iaf inte tänka mig...
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Ok mycket bättre i Norge får man läsa här.
Undrar då varför? är klimat snällare mot vägen, är de geologiska förutsättningarna bättre, är belastningen mindre på vägnätet, har de annan teknik när de bygger/underhåller sina vägar eller får det kosta mer hos våra grannar?

I dag när jag var ute och åkte hamnade jag på en vägsträcka där jag tror att det var mer gropar och gupp än plan yta. En stor grop där största djupet säkert var 15cm och ytan på gropen 1kvm och inte var det någon skylt som varnade där. Två andra gropar som var så djupa så gruset var i dagen alltså ingen asfalt kvar och de har funnits där länge ingen varning där heller. Det här är ingen stor väg men ändå ganska hårt belastad. Är pengarna slut? Det har blivit betydligt sämre de senaste 6-7 åren, är pengarna slut eller ligger prio på något viktigare?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Var någon fråga om kostnader..
På SMC tog vi fram att gruset kostar oss 92 miljoner / år.. Plus svida och smärta..

Vi räknade även på kostnader för stenskott på bilar - och kom fram till estimaterat 0,5 miljard / år - fast inga vågade att ge oss rätt i kalkylen.. Når dagen är slut är det fordonsägarna som står för fiolerna via försäkringspremierna eller egna fickor! Så kanske gruset ska ses som en annan typ av skatt, vart gruset minskar myndigheternas kostnader, som då i sin tur förs över på trafikanterna!

Finns mycket text och fakta info om frågan och vad SMC håller på med i frågan - lite länkar för den som är intresserat, nedan..

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Brist_pa_friktion/En-grusolycka/

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Anmalan_vid_skador_pa_vag/

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Rapporter-och-skrifter-/SMCs-rapporter/

http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/rapporter/kostnad%20grusolyckor.pdf
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Helt sinnesjukt är det....först fick jag bilen blästrad, två dagar senare höll jag på att kana åt helvete på samma ställe pga det där jävla skiten dom pumpar ut......:4skrika
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ok mycket bättre i Norge får man läsa här.
Undrar då varför? är klimat snällare mot vägen, är de geologiska förutsättningarna bättre, är belastningen mindre på vägnätet, har de annan teknik när de bygger/underhåller sina vägar eller får det kosta mer hos våra grannar?

Finns säkert många olika anledningar, men jag kan utgå från mina egna helt ovetenskapliga observationer:
Har passerat in och ut ur södra Norge vid tre olika gränsövergångar och kört runt en massa i gränstrakterna. Samma väg fortsätter från Sverige in på norska sidan, men så fort man kommit in i Norge blir vägen plötsligt ljusår bättre jämfört med i Sverige. Man kan köra mil efter mil på svenska respektive norska sidan i gränstrakterna, där klimat, geografi m.m. är desamma, och göra samma iakttagelser. I Norge har vägarna fin, jämn asfalt och de lagningar som är gjorda håller generellt betydligt bättre kvalitet. I Sverige: grov asfalt eller oljegrus av dålig kvalitet, stora sprickor, ojämnheter så man behöver njurbälte, rullgrus i kurvorna utan förvarning, lagningar med höga asfaltkanter mitt i körfältet osv...

Argumentet att vi i Sverige har så speciellt klimat håller inte - det är en fråga om prioriteringar, vilken standard man bestämmer som godtagbar och hur mycket pengar man lägger på underhåll. Vi har trots allt haft bättre standard på vägarna för ett antal år sedan, då förutsättningarna var desamma, så något har uppenbarligen hänt. Ta bara det här med hur man lappar enbart delar av körfältet så att en hög kant uppstår, precis där motorcyklar kör. Minns att jag läste en artikel för ett antal år sedan där dåvarande Vägverket tog upp vikten av bra "lappningar" och att de alltid var noga med att lägga asfalt över hela körfältet för att bilar inte skulle få olika friktion på vänster resp höger hjulpar, vilket togs upp som något särskilt trafikfarligt. Kan inte minnas när jag senast såg en sådan korrekt utförd lagning - prioriteringarna ändras.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Eller som diverse rondeller där man just nu av någon anledning lägger löst grus runt dessa rondeller som naturligtvis letar sig ut på vägbanan.Frågan är ju om någon ansvarig för detta elände när man jämt pratar om nollvision överhuvudtaget tänkt efter.Ett exempel går att se vid den nya cirkulationsplatsen vid Gamla Bo i Skåne.Vilket skämt rent trafiksäkerhetsmässigt för alla som färdas på två hjul. :va

Vidare har vi de vita linjemarkeringarna som är såphala vid regn samt någon form av egendomliga tvättbräde fördjupningar i mitten på vissa vägsträckor som fått en att dra efter andan i ren panik när man kört över dom på hoj.Trafiksäkerhet ... pffft ... :confused:

För övrigt så skulle jag vilja skicka någon på Trafiksäkerhetsverket rakt in i ett vajerräcke på hoj och efteråt frågat hur livet utan ben var. :crash

Nä dom snackar bara en massa strunt där det ska se bra ut i statistiken på ett fint papper men där de i själva verket struntar helt i vem som dör när liv räknas i pengar för staten.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Första bilden ja, andra bilden Vadstad, Halland och det finns många, många fler exempel.

Skyltningen försvinner men beläggningen kommer att vara lika kass nästa år.. Och jag undrar vad Trafikverket tror att dom fixar egentligen...

Oljegrus lagas på dylikt vis, kan det vara så att det ligger just oljegrus på dessa vägar?

Var där igår igen. Nu ligger det lös grus i strängar och besynnerliga små högar på rad. Ffa där det är mycket av den här "tjäran" i dagen vilket gör att jag kan inte annat än anta att det är planerat. Om detta är tänkt som lagning är det nog det mest pinsamma jag sett.

Hade de lagt ut grus när du körde där? Konstig färg, aldrig sett den typen i "lagningar" som denna tidigare. Har de hittat ännu snikigare snikbeläggning? Skäggot?

Skiten fanns bra på sträckan mellan Hjärnarp och Rössjöholm, hur långt vet jag inte. Tröttnade efter ett tag och tog någon liten sträckning ner mot Munka för att ta Kollebäcksvägen upp till Rössjö igen. Fortsatte upp till Våxtorp och sen neråt via Tåssjö-Bassholma-Eket.

Du har rätt i att det är riktigt illa även med gängse mått mätt!

Argumentet att vi i Sverige har så speciellt klimat håller inte

Jag tror de har betydligt tuffare omständigheter i Norge men de har ekonomi och förnuft att inte köra halvmesyrer.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Var där igår igen. Nu ligger det lös grus i strängar och besynnerliga små högar på rad. Ffa där det är mycket av den här "tjäran" i dagen vilket gör att jag kan inte annat än anta att det är planerat. Om detta är tänkt som lagning är det nog det mest pinsamma jag sett.

Hade de lagt ut grus när du körde där? Konstig färg, aldrig sett den typen i "lagningar" som denna tidigare. Har de hittat ännu snikigare snikbeläggning? Skäggot?

Skiten fanns bra på sträckan mellan Hjärnarp och Rössjöholm, hur långt vet jag inte. Tröttnade efter ett tag och tog någon liten sträckning ner mot Munka för att ta Kollebäcksvägen upp till Rössjö igen. Fortsatte upp till Våxtorp och sen neråt via Tåssjö-Bassholma-Eket.

Du har rätt i att det är riktigt illa även med gängse mått mätt!



Jag tror de har betydligt tuffare omständigheter i Norge men de har ekonomi och förnuft att inte köra halvmesyrer.

Den typen av lagningar ser jag häromkring på riktigt gamla vägar som har mycket lite tung trafik. Efter att gruset satt sig ser det precis ut som vilken asfalterad väg som helst. Jag gissar att vissa av vägarna har en beläggning som inte kan lagas med konventionell asfalt utan att det blir andra problem.

Nåväl, kör man in i ett lagat avsnitt på dagen är det inget stort problem, på natten däremot är det rent förjävligt, kan jag garantera...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Den typen av lagningar ser jag häromkring på riktigt gamla vägar som har mycket lite tung trafik. Efter att gruset satt sig ser det precis ut som vilken asfalterad väg som helst. Jag gissar att vissa av vägarna har en beläggning som inte kan lagas med konventionell asfalt utan att det blir andra problem.

Nåväl, kör man in i ett lagat avsnitt på dagen är det inget stort problem, på natten däremot är det rent förjävligt, kan jag garantera...

Jag har kört där man inte har en chans att se någon skillnad på det som ligger löst, högar/strängar som blir eller det som satt sig. Du vet när hjulen bara försvinner. Allt från att det ser ut som om vore det utslängt med skyffel till täckande lager på dryga halvdecimetern. Olika nyanser av grått, svart, mörkbrunt och rött. Du har säkert rätt men det här är något annat än jag tidigare sett. Det kanske bara är så att det går från dåligt till ännu sämre.


Hade det inte varit för skyltarna hade jag gissat på bilande lokalbefolkning som gjort ett ytterst tafatt försök till av binda tjära som stiger upp i värmen, blir halt och underredsbehandlar hela bilen förutom att det är halt...

Om lösgrus gör att de slipper mc där tror jag de boende blir innerligt glada.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Den typen av lagningar ser jag häromkring på riktigt gamla vägar som har mycket lite tung trafik. Efter att gruset satt sig ser det precis ut som vilken asfalterad väg som helst. Jag gissar att vissa av vägarna har en beläggning som inte kan lagas med konventionell asfalt utan att det blir andra problem.

Nåväl, kör man in i ett lagat avsnitt på dagen är det inget stort problem, på natten däremot är det rent förjävligt, kan jag garantera...

Har också sett den typen av "lagningar".
Förra sommaren la dom på sånt skit utanför Torsångs Cafe, vilket säkert är dalarnas mest hojbesökta. :dummer
Det tog flera veckor innan skiten "satt sig" och blivit någorlunda åkbart.
Nu är det ganska OK förutom att beläggningen släpper i sjok och skapar hål här och där.

Jag har svårt att tänka mig att man tjänar på att lappa och laga varje år med skitprodukter istf att lägga på riktig beläggning som håller ett antal år.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Kan vi inte skramla till att hyra in några mindre nogräknade entreprenadkillar som dumpar 50 ton grus av rundaste sort (eller kanske bara stenkulor helt enkelt) utanför riksdagen, vägverket och claes tingvalls hus så dom får känna hur det känns? :D

Vadå:confused: Dingvall får bara alla sina teser bekräftade. Det är farten som dödar:mad: Om man sänker hastigheten på platsen till 40Kmh (eller helst ännu lägre) så är det inget problem.

Frågan löst:tummenupp
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har också sett den typen av "lagningar".

Jag har svårt att tänka mig att man tjänar på att lappa och laga varje år med skitprodukter istf att lägga på riktig beläggning som håller ett antal år.

Men det var så lite ytterst att det aldrig kan bli någon yta. Kanske början på något stort! Vill se vad det blir av det där.

Vafalls, underskatta aldrig vår stolta tradition av regelrätt dumsnålhet!
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Ang Trafikverket och deras åtkomlighet. Jag har faktiskt haft en dialog med dem om vajerräcken.

De svarar om man talar till dem. De tom ringer tillbaka om man är tillräckligt påstridig så det går faktiskt att nå dem.

Att få dem att ändra sig, det är en HELT annan fråga. Det gör de naturligtvis inte.

Enligt deras undersökningar så är det tom nyttigt och bättre med stolpar och vajrar högt och lågt på våra vägbanor. En reklamskylt som står 200m från vägen är däremot livsfarlig och måste obönhörligen genast avlägsnas:va

Vad som styr detta monster till verk är höljt i dunkel..
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Då kan jag passa på att varna för vägarna mellan Verum och Bjärnum/Vittsjö. Nog för att vägarna va dåliga där innan, men igår trodde jag först att jag va ute på åkern och körde. Men jag kollade och det gjorde jag inte. Dom har varit vänliga att "laga" vägen med klister och ett 2 cm tjockt lager sand där :kryckor
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har också sett den typen av "lagningar".
Förra sommaren la dom på sånt skit utanför Torsångs Cafe, vilket säkert är dalarnas mest hojbesökta. :dummer
Det tog flera veckor innan skiten "satt sig" och blivit någorlunda åkbart.
Nu är det ganska OK förutom att beläggningen släpper i sjok och skapar hål här och där.

Jag har svårt att tänka mig att man tjänar på att lappa och laga varje år med skitprodukter istf att lägga på riktig beläggning som håller ett antal år.

Problemet är att entreprenören som gör lagningen inte är den som står för pengarna. De gör ett så billigt jobb som möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Den absolut sämsta kvalitén som de kommer undan med är den som används, och då får de ju dessutom komma igen några år tidigare och laga igen, så för entreprenören är det en bra affär att laga så dåligt som möjligt och fortfarande få godkänt. (Nu är det väl kanske lite fel, eftersom att entreprenörerna som Svevia budar på servitut över en viss tidsperiod för ett visst område, så får de för mycket omlagningar på samma tid så förlorar ju DE på det, men deras underentreprenörer tjänar på det. Och ledningen i de bolagen är lika ovetande om allt som har med det praktiska i bolaget att göra som i alla andra stora bolag)
Pratade med nån såndär som skyllde på regler från EU, och att de inte fick använda bättre asfalt längre... Lät som en oerhört stor och rykande hög tjurbajs tyckte jag.
 
Last edited:

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Jo, visst svarar trafikverket på frågor. Försök inte att driva något rättsligt mot dem bara. Kraschade för tio år sedan pga. lösgrus. Highsider och en tur över styret i en sten så hjälmen sprack. Efter ca. 18 månaders "diskuterande" så kan man bara konstatera att även om det inte finns skyltar och det ligger en hög med sand på vägen - så får du skylla dig själv!

Vägstandarden i Sverige är den sämsta i Europa. Lösgruslagningarna görs endast för att det är billigt. Det är en tillfällig reparation för att täta asfalten mot sprickor. Att det finns motorcyklar och att de bara har två hjul är inte något som det tänks på. Bäst vore väl ett förbud mot att köra omkull?
Bra i alla fall att SMC jobbar med frågan. Man kan ju bara hoppas att de som beslutat om dessa kassa lagningar halkar själva en dag.

Det är ju inte utan att man undrar vart vägskatten tar vägen? Det kan ju inte vara till vägarna. Det kanske går till infasningar i samhället med retroaktiva barnbidrag, mm. istället? Sverige är ju världskänt utomlands för sin givmildhet :glömdet
 

pelle plattfot

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Alvesta
Hoj
Suzuki SV1000n 04
Jo, visst svarar trafikverket på frågor. Försök inte att driva något rättsligt mot dem bara. Kraschade för tio år sedan pga. lösgrus. Highsider och en tur över styret i en sten så hjälmen sprack. Efter ca. 18 månaders "diskuterande" så kan man bara konstatera att även om det inte finns skyltar och det ligger en hög med sand på vägen - så får du skylla dig själv!

Vägstandarden i Sverige är den sämsta i Europa. Lösgruslagningarna görs endast för att det är billigt. Det är en tillfällig reparation för att täta asfalten mot sprickor. Att det finns motorcyklar och att de bara har två hjul är inte något som det tänks på. Bäst vore väl ett förbud mot att köra omkull?
Bra i alla fall att SMC jobbar med frågan. Man kan ju bara hoppas att de som beslutat om dessa kassa lagningar halkar själva en dag.

Det är ju inte utan att man undrar vart vägskatten tar vägen? Det kan ju inte vara till vägarna. Det kanske går till infasningar i samhället med retroaktiva barnbidrag, mm. istället? Sverige är ju världskänt utomlands för sin givmildhet :glömdet

Det är inte min erfarenhet.
Hag har en polare som krachade sin hoj. En lowsider i långsam hastighet på en nygrusad oljegrusväg där det saknades skyltar. Vägverket betalade självrisken på hojen utan det minsta gnäll när vi talade om för dom att det inte var skyltat.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Klippt från hemsidan
Trafikverket har höga ambitioner när det gäller att undvika att resenärer skadas, oavsett färdsätt.

Trafiksäkerhetsarbetet för vägtrafiken bygger på Nollvisionen – att ingen människa ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.
Riksdagen beslutade 2009 om ett nytt etappmål som innebär att antalet dödade ska halveras till 2020.


Spekulerar
Ambitionerna är högt ställda.
Jag anar att MC-trafiken är en käpp i hjulet för dom, likaså MC-folkets behov av farbara vägar.
Vägarna funkar för fyrhjuliga fordon där myndigheten också kan se en viss samhällsnytta.

De ser nog inte vårat hobbyåka som särskilt nödvändigt, bara besvärande när vi ställer krav på vägnätet.
Ska de lyckas med sin "nollvision" så är det väl lika bra att förbjuda alla fordon som kan ge föraren lite inspirerande körning.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top