Jo, men jag snackar om 70-talet Nuförtiden stämmer säkert det du säger.
Minns speciellt en väg som gick ner till vår lilla badplats som de hällde olja på varje år så att den blev alldeles kladdig.
Hmm... Ny kunskap är alltid trevligt.
Jo, men jag snackar om 70-talet Nuförtiden stämmer säkert det du säger.
Minns speciellt en väg som gick ner till vår lilla badplats som de hällde olja på varje år så att den blev alldeles kladdig.
Jag tänkte också som du. Sedan kom jag på att de måste ju mena att den är säker för vägarbetarna som använder sig av den. De kan sitta skyddade i en lastbil istället för att stå mitt i vägen med hink och spade. Så måste det ju vara, att det skulle vara så särskilt säkert på något annat vis kan jag iaf inte tänka mig..."En billig, säker och effektiv metod".
Säker...??? WTF...??? Varenda biker borde mailbomba de jävla idioterna...
Ok mycket bättre i Norge får man läsa här.
Undrar då varför? är klimat snällare mot vägen, är de geologiska förutsättningarna bättre, är belastningen mindre på vägnätet, har de annan teknik när de bygger/underhåller sina vägar eller får det kosta mer hos våra grannar?
Första bilden ja, andra bilden Vadstad, Halland och det finns många, många fler exempel.
Skyltningen försvinner men beläggningen kommer att vara lika kass nästa år.. Och jag undrar vad Trafikverket tror att dom fixar egentligen...
Oljegrus lagas på dylikt vis, kan det vara så att det ligger just oljegrus på dessa vägar?
Argumentet att vi i Sverige har så speciellt klimat håller inte
Var där igår igen. Nu ligger det lös grus i strängar och besynnerliga små högar på rad. Ffa där det är mycket av den här "tjäran" i dagen vilket gör att jag kan inte annat än anta att det är planerat. Om detta är tänkt som lagning är det nog det mest pinsamma jag sett.
Hade de lagt ut grus när du körde där? Konstig färg, aldrig sett den typen i "lagningar" som denna tidigare. Har de hittat ännu snikigare snikbeläggning? Skäggot?
Skiten fanns bra på sträckan mellan Hjärnarp och Rössjöholm, hur långt vet jag inte. Tröttnade efter ett tag och tog någon liten sträckning ner mot Munka för att ta Kollebäcksvägen upp till Rössjö igen. Fortsatte upp till Våxtorp och sen neråt via Tåssjö-Bassholma-Eket.
Du har rätt i att det är riktigt illa även med gängse mått mätt!
Jag tror de har betydligt tuffare omständigheter i Norge men de har ekonomi och förnuft att inte köra halvmesyrer.
Den typen av lagningar ser jag häromkring på riktigt gamla vägar som har mycket lite tung trafik. Efter att gruset satt sig ser det precis ut som vilken asfalterad väg som helst. Jag gissar att vissa av vägarna har en beläggning som inte kan lagas med konventionell asfalt utan att det blir andra problem.
Nåväl, kör man in i ett lagat avsnitt på dagen är det inget stort problem, på natten däremot är det rent förjävligt, kan jag garantera...
Den typen av lagningar ser jag häromkring på riktigt gamla vägar som har mycket lite tung trafik. Efter att gruset satt sig ser det precis ut som vilken asfalterad väg som helst. Jag gissar att vissa av vägarna har en beläggning som inte kan lagas med konventionell asfalt utan att det blir andra problem.
Nåväl, kör man in i ett lagat avsnitt på dagen är det inget stort problem, på natten däremot är det rent förjävligt, kan jag garantera...
Kan vi inte skramla till att hyra in några mindre nogräknade entreprenadkillar som dumpar 50 ton grus av rundaste sort (eller kanske bara stenkulor helt enkelt) utanför riksdagen, vägverket och claes tingvalls hus så dom får känna hur det känns?
Har också sett den typen av "lagningar".
Jag har svårt att tänka mig att man tjänar på att lappa och laga varje år med skitprodukter istf att lägga på riktig beläggning som håller ett antal år.
Ang Trafikverket ... en del bortklippt.
Vad som styr detta monster till verk är höljt i dunkel..
Har också sett den typen av "lagningar".
Förra sommaren la dom på sånt skit utanför Torsångs Cafe, vilket säkert är dalarnas mest hojbesökta.
Det tog flera veckor innan skiten "satt sig" och blivit någorlunda åkbart.
Nu är det ganska OK förutom att beläggningen släpper i sjok och skapar hål här och där.
Jag har svårt att tänka mig att man tjänar på att lappa och laga varje år med skitprodukter istf att lägga på riktig beläggning som håller ett antal år.
Jo, visst svarar trafikverket på frågor. Försök inte att driva något rättsligt mot dem bara. Kraschade för tio år sedan pga. lösgrus. Highsider och en tur över styret i en sten så hjälmen sprack. Efter ca. 18 månaders "diskuterande" så kan man bara konstatera att även om det inte finns skyltar och det ligger en hög med sand på vägen - så får du skylla dig själv!
Vägstandarden i Sverige är den sämsta i Europa. Lösgruslagningarna görs endast för att det är billigt. Det är en tillfällig reparation för att täta asfalten mot sprickor. Att det finns motorcyklar och att de bara har två hjul är inte något som det tänks på. Bäst vore väl ett förbud mot att köra omkull?
Bra i alla fall att SMC jobbar med frågan. Man kan ju bara hoppas att de som beslutat om dessa kassa lagningar halkar själva en dag.
Det är ju inte utan att man undrar vart vägskatten tar vägen? Det kan ju inte vara till vägarna. Det kanske går till infasningar i samhället med retroaktiva barnbidrag, mm. istället? Sverige är ju världskänt utomlands för sin givmildhet
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |