Varför ska man bo i Sverige?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Missförstå mig rätt. Det finns ingen mening med denna tråd, men om det leder till att vi lyckas få mer lättklädda damer i sommar så kommer jag INTE motverka det. Och jag tycker alltså inte att det är bättre att man får övningsköra själv och sedan få körkortet på en förmiddag för 31dollar. Jag ville bara få utlopp för min avundsjuka över hans situation (jag är ju trots allt svensk) och känna att det är fler som sitter i min båt så att säga.

Lika löser lika, så om du gnuggar geniknölarna fattar du vad DU måste göra för att få se mer lättklätt.

Gå lättklädd själv! :banana:banana

(håll dig utom synhåll för mig ba)

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Visst, ibland hade det väll vart roligt att bo någonannan stans, men jag trivs bra i Sverige :)
Kolla på Michael Moores dokumentär "Sicko", så förstår man varför iaf jag inte vill bo i USA :)

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
s1000rr -11
Måste säga att USA är troligen ett bra land att leva i så länge du har gått om pengar... Riktigt bra när det blåser medvind och katastrof när det blåser motvind om man nu ska jämföra med landet lagom.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Skulle jag lämna Sverige så hade nog Kanada legat risigt till..... :tummenupp

USA´s fördelar men långt ifrån alla nackdelar. Mer europeiskt tänk, på något sätt. British Columbia/Vancouver och dom krokarna tror jag vore idealiskt.

//J

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Jag bodde i USA (Boston) i flera år. Olika kostnader i alla stater men gemensamt är att den dyra delen av försäkringen är liability dvs ersättningen om någon stämmer dig. Vid invaliditet eller dödsfall är det standard att stämma motparten på allt de äger och det gäller alltså att ha en så hög försäkring att det täckte förmögenhet, egendom och årsinkomst - dyrt om om man tjänar bra. De hade också ett pricksystem där försäkringen på alla fordon gick upp ordentligt i pris vid fortkörningar.

I alla fall på östkusten så var man sen helt osynlig på hoj - ingen såg något mindre än en SUV. Störst kör först var också en etablerad princip även i korsningar. Sporthojar var riktigt ovanliga och betraktades också som outlaw av polisen. Gräset är alltid grönare på andra sidan...

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Kanada är kalas, förutom att det ligger aplångt bort.

Det ligger ungefär lika långt bort som USA.... :tummenupp

Fy vilka balla motorcykelvägar det finns i dom där krokarna. Alaska, Rocky Mountains, östra provinserna i Kanada, Colorado...... *dräggel.....*

//J

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det ligger ungefär lika långt bort som USA.... :tummenupp

Fy vilka balla motorcykelvägar det finns i dom där krokarna. Alaska, Rocky Mountains, östra provinserna i Kanada, Colorado...... *dräggel.....*
//J

USA är jag inte så sugen på. Naturen är ju iofs storslagen.
Vi har fin natur här också, tror många missar det. Och det finns MASSOR med vägar om man har en hoj som pallar lite grus. Man behöver inte åka långt från stan för att hitta nästan helt bortglömda grusvägar som går rakt ut i skogen till nåt gammal gruvhål el dyl.

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Australien... Där är det väl mer aktuellt med båt än hoj nuförtiden om man lyssnar på nyheterna...?

Ptja och i USA skulle nog skidor funka bra!

"Tiotusentals amerikaner är strömlösa, bilar har kört av vägen och snö, is och svåra förhållanden rapporteras från Dallas i Texas ända bort till Maine."

Tulsa fick 35 cm nysnö.... sweet :D

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
USA är jag inte så sugen på. Naturen är ju iofs storslagen.
Vi har fin natur här också, tror många missar det. Och det finns MASSOR med vägar om man har en hoj som pallar lite grus. Man behöver inte åka långt från stan för att hitta nästan helt bortglömda grusvägar som går rakt ut i skogen till nåt gammal gruvhål el dyl.

SVERIGE ÄR FANTASTISKT! :tummenupp

Det ska man inte glömma. Har kört runt en del i dom östra provinserna av Kanada på hoj. Quebec, New Brunswick, Prince Edward Island, Nova Scotia..... Helt fantastiskt. Nova Scotia´s norra del heter Cape Bretagne och är helt förbannat storlaget. Otroligt vackert. Den norra delen av Cape Bretagne är en nationalpark och det finns en väg som kallas för the Cabot Trail och det bör vara en av dom vackraste vägarna på planeten. Lofoten på steroider. Man ser valar i havet utanför och höga berg, små fiskebyar och precis allt man kan önska sig. Jävlar i pappa, säger jag bara. Faan. Måste scanna mina gamla diabilder! DET ÄR DAGS!!! ;)

http://www.cabottrail.com/

//J

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Australien... Där är det väl mer aktuellt med båt än hoj nuförtiden om man lyssnar på nyheterna...?

"Tiotusentals amerikaner är strömlösa, bilar har kört av vägen och snö, is och svåra förhållanden rapporteras från Dallas i Texas ända bort till Maine."

Ja det är ju små länder vi pratar om nu, så det finns ju bara ett väder.:krama

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är därför man sitter hela vintern och drömmer om gamla sommarminnen och längtar till nästa..

Därför vi svenskar blir gamla så tidigt, vi väntar 75% av livet, 25% gnäller vi över att det regnar. :mad:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bodde 2 månader i USA 2001 (det skulle blivit 1 år men lågkonjunkturen började våren 2001). Maxhastigheten varierade i Indiana och Michigan mellan 60 och 70mph (97 och 113km/h) dvs vad många sporthojar klarar på 1an. Och det var gott om poliser, det fullständigt kryllade av dom. Så att använda högre hastigheter avstod jag från. För utan körkort är du körd i USA punkt. Positivt var människornas optimism. Och laglydigheten. Man kände sig trygg i South Bend i Indiana ca 100km öster om Chicago.
Kanske var det en extremt ordningsam del av USA. Amish folket hade sitt område ca 100km söder om South Bend. På vanliga resturanger drack man läsk och vatten till maten. (Alla körde ju bil). Och ett rattfyllo som dödat en människa vid en olycka fick 9 år i fängelse. På posten fanns inget mellan personalen och kunderna. Kanske för på glasrutan i postens ytterdörr satt det ett papper i ca A4 format med texten: Assaulting a postal serviceman will give you a minimum of 25 years in jail. En kollega berättade en fredag att han skulle ut och köpa en bil under helgen. För hans dotter fyllde 16år på söndag. Helt naturligt eftersom en jättelik svart Cadillac hade glidit upp i filen bredvid nån vecka tidigare. När jag skulle spana i gubben bakom ratten så såg jag istället fyra glada tjejer i 16års åldern. Och hennes farsa hade tänkt helt rätt, ju större bil, dessto säkrare är hon vid en krock. Och som sagt så långsamt det gick överallt pga av hastighetsbegränsningar till 20mph, 30mph, 40mph osv så var det lätt köra bil. Ytterligare ett skäl var skyltningen. Gatunamnen stod inte på hus eller stolpar bredvid vägen. Vid en korsning hängde en stor skylt med korsande gatans namn rakt över gatan. Så man åkte under skylten. Lätt läsa namnet på korsande gata 50meter innan korsningen. Och en sak till. Det var vinter när vi kom dit i början av april. Det snöade flera gånger under april och blev nån dm på gräsmattan.

Last edited:

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Klimatet är ju svinbra här!

Typ lika mkt regn som England, fast lite kallare oavsett årstid (y)

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Det ska man INTE!! Man gör som jag vill och flyttar till Melbourne i Australien och börjar ett nytt liv med sol & värme!!:krama

Sommar på skogsgårdsboendet i Sverige med projektarbeten i Norge, vintern (och moderna hemmet) i AUS. Japp! Så blir det så småningom..:yoparty

Vem f-n kan lämna Europa (inkl Sverige) för gott? :jisses

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)

Och i Sverige som alltid haft snö och kyla på vintern går väderleksprogrammen ut med nivå 2 varningar om det blåser mer än 3m/s och kommer 8 snöflingor. Dessutom blir det kaos i T-bana och pendeln.

AN1TA

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2007
Hoj
Honda Fireblade 1000RR
Funderar själv på att flytta utomlands. Mest pga kylan i detta land, halva året går bara åt att frysa, betala dyra elräkningar och att vara småsjuk...

Blir väl ingen flytt inom det närmaste men ändå. Frågan är ju bara vilket land? Just nu är alternativen Schweiz eller Cypern.
Har dock ingen aning om hur det skulle vara att leva och bo i Schweiz. . . .

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Funderar själv på att flytta utomlands. Mest pga kylan i detta land, halva året går bara åt att frysa, betala dyra elräkningar och att vara småsjuk...

Blir väl ingen flytt inom det närmaste men ändå. Frågan är ju bara vilket land? Just nu är alternativen Schweiz eller Cypern.
Har dock ingen aning om hur det skulle vara att leva och bo i Schweiz. . . .

Cypern är nog inte fel. Jag har varit mycket i Schweiz och har kompisar därifrån och det är ju väldigt fint och lugnt. Men kanske LIIITEEE för tillrättalagt. Nackdelen med Cypern är att det är en ö och inte världens största ö heller. Men fortfarande den 3:e största i Medelhavet. Men man tröttnar nog lite efter att ha kört omkring på ön i några år. Då är det ju i och för sig bara att köra ombord med hojen på färjan och ta sig till fastlandet. Jag jobbade på Cypern i slutet av 80-talet under några månader. Jag gillade Cypern. Personligen hade jag nog hellre valt Cypern än Schweiz.

//J

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...