P@trik skrev:2603916Slipper väl en del jobbiga gummirester kanske.
Satan vad den hojen är kort..
eV1Te skrev:2603928Jag tror de har råd att låta en person pilla bort eventuella däcksrester och jag har aldrig hört talas om att någon brutit ett race på grund av att stötdämparen eller besintanken gått sönder....
Dock är aerodynamiken väldigt viktig, framför allt när de nu sänker kubiken. Och när avansidan av däcken kommer snurrandes med en fart upp mot 300 km/h och sedan MÖTER luft i hastigheten av 300 km/h blir luftdraget runt däcket 600 km/h.
pakopak skrev:2603965de där siffrorna verkar tokiga, den luftströmmningen där måste vara så turbulent att det bara är löjligt att försöka mäta.
Sewn skrev:2604000Jag såg på en dokumentär på Discovery förut om cyklisten Lance Armstrong, hans stall hade forskat fram och bevisat att det gick att spara in minuter(!!) under ett normallångt cykellopp genom att byta det material som hans t-shirt var tillverkad av till ett som hade lägre friktion till luftmotståndet. Så det här med aerodynamik är nog inte underskattat.
eV1Te skrev:2603979Jo självklart kommer det inte vara så höga siffror men för att bara visa principen.. det var tom. någon som skrev i en annan tråd vad fenomenet kallades när luften strömade över däck och liknande..![]()
Saken är ju den att luft kommer att dras med från ovansidan av däcket ner mot marken vilket skapar en lyftkraft = mindre grepp, motsatsen till det man vill.
Det är bara min teori, eftersom skräp och liknande som slungas upp har väll varit ett problem genom alla tider och inte bara nu.. Den sänkta kubiken i MotoGP gör att de vill försöka få ut så mycket fart som möjligt nu när de inte enbart kan förlita sig på ren kraft.
Jag tror du behöver sova.didjik skrev:2604492kan det inte ha något med tyngpunkten att gör? eller är det bara jag som behöver sova?![]()
ok, får ta och sova en stund och tänka över vad jag har gjort.Gustav O skrev:2604496Jag tror du behöver sova.
Stänkan är garanterat gjord i kolfiber för att vara så lätt som möjligt och påverkar inte tyngdpunkten nämnvärt, även om den var i plast skulle den inte väga så mycket.
Vad är rätt då.sandstream skrev:2604625En del ger aldrig upp och hoppas att en omröstning på SH ska visa att han hade rätt![]()
Du får väl kontakta HRC och fråga...Gustav O skrev:2604693Vad är rätt då. Fram med fakta, tack.
Du verkade ju lika säker på din sak som Nyteknik.sandstream skrev:2605061Du får väl kontakta HRC och fråga...
Konstigt att fakta ska fram för att styrka en del åsikter medan andra kan skriva om sunt förnuft osv![]()
Men ingen kan väl på fullt allvar tro att det primära syftet med den groteskt fula stänkan är att skydda en tank i tjock aluminium?
Om så vore fallet hade de väl haft en normal stänka och satt ett skydd i tex kolfiber bakom tanken.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |