Varför stänka bak?

Vilka viktiga funktioner har bakstänkan?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hayden testar den nya 800 cc RC 212 V på Valencia. Notera den olackerade bränsletanken ovanför bakdäcket. Frågan är vilka viktiga funktioner stänkan övanför bakdäcket har på Hondas nya GP-prototyp.

Bifogat

• t8.jpg
    t8.jpg
    115.2 KB · Visningar: 464
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
P@trik skrev:
2603916 Slipper väl en del jobbiga gummirester kanske.

Satan vad den hojen är kort..

Jag tror de har råd att låta en person pilla bort eventuella däcksrester och jag har aldrig hört talas om att någon brutit ett race på grund av att stötdämparen eller besintanken gått sönder....

Dock är aerodynamiken väldigt viktig, framför allt när de nu sänker kubiken. Och när avansidan av däcken kommer snurrandes med en fart upp mot 300 km/h och sedan MÖTER luft i hastigheten av 300 km/h blir luftdraget runt däcket 600 km/h.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag tror att den är ett skydd för stötdämpare och tank men att den inte fyller någon aerodynamisk effekt. Att den är ett skydd tar jag för givet efter att ha sett hur det ser ut på motsvarande ställen på min hoj, som inte har en stänka. Aerodynamiken gissar jag bara - har svårt att se hur den skulle kunna fylla en funktion där. Men så är jag inte aerodynamiker heller iofs.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Skönt att iaf dom flesta som har röstat har rätt :tummenupp

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
På RC 212 V tror jag tanken är att HRC´s personal slipper ägna sin tid åt att hela tiden rengöra viktiga delar samt riskera att tanken skadas.

På min Honda 250-racer hade det varit mkt bra med ett sådant skydd. Istället hamnade smörjmedel och skit från däck och kedja på fjäder, länkage, luftburk, sving osv. Bläh...

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
eV1Te skrev:
2603928 Jag tror de har råd att låta en person pilla bort eventuella däcksrester och jag har aldrig hört talas om att någon brutit ett race på grund av att stötdämparen eller besintanken gått sönder....

Dock är aerodynamiken väldigt viktig, framför allt när de nu sänker kubiken. Och när avansidan av däcken kommer snurrandes med en fart upp mot 300 km/h och sedan MÖTER luft i hastigheten av 300 km/h blir luftdraget runt däcket 600 km/h.

de där siffrorna verkar tokiga, den luftströmmningen där måste vara så turbulent att det bara är löjligt att försöka mäta.

Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
pakopak skrev:
2603965 de där siffrorna verkar tokiga, den luftströmmningen där måste vara så turbulent att det bara är löjligt att försöka mäta.

Jo självklart kommer det inte vara så höga siffror men för att bara visa principen.. det var tom. någon som skrev i en annan tråd vad fenomenet kallades när luften strömade över däck och liknande.. :va

Saken är ju den att luft kommer att dras med från ovansidan av däcket ner mot marken vilket skapar en lyftkraft = mindre grepp, motsatsen till det man vill.

Det är bara min teori, eftersom skräp och liknande som slungas upp har väll varit ett problem genom alla tider och inte bara nu.. Den sänkta kubiken i MotoGP gör att de vill försöka få ut så mycket fart som möjligt nu när de inte enbart kan förlita sig på ren kraft.

Sewn

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Kawasaki ER-6N
Jag såg på en dokumentär på Discovery förut om cyklisten Lance Armstrong, hans stall hade forskat fram och bevisat att det gick att spara in minuter(!!) under ett normallångt cykellopp genom att byta det material som hans t-shirt var tillverkad av till ett som hade lägre friktion till luftmotståndet. Så det här med aerodynamik är nog inte underskattat.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Sewn skrev:
2604000 Jag såg på en dokumentär på Discovery förut om cyklisten Lance Armstrong, hans stall hade forskat fram och bevisat att det gick att spara in minuter(!!) under ett normallångt cykellopp genom att byta det material som hans t-shirt var tillverkad av till ett som hade lägre friktion till luftmotståndet. Så det här med aerodynamik är nog inte underskattat.

Tack för ditt stöd :tummenupp

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
eV1Te skrev:
2603979 Jo självklart kommer det inte vara så höga siffror men för att bara visa principen.. det var tom. någon som skrev i en annan tråd vad fenomenet kallades när luften strömade över däck och liknande.. :va

Saken är ju den att luft kommer att dras med från ovansidan av däcket ner mot marken vilket skapar en lyftkraft = mindre grepp, motsatsen till det man vill.

Det är bara min teori, eftersom skräp och liknande som slungas upp har väll varit ett problem genom alla tider och inte bara nu.. Den sänkta kubiken i MotoGP gör att de vill försöka få ut så mycket fart som möjligt nu när de inte enbart kan förlita sig på ren kraft.

men det borde väl skapas en likadan motkraft på andra sidan däcket där luften i så fall slungas uppåt, tycker att det borde ta ut varann. kanske jag som har otur när jag tänker...:va

didjik

Guest
kan det inte ha något med tyngpunkten att gör? eller är det bara jag som behöver sova? :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
didjik skrev:
2604492 kan det inte ha något med tyngpunkten att gör? eller är det bara jag som behöver sova? :)
Jag tror du behöver sova. :)
Stänkan är garanterat gjord i kolfiber för att vara så lätt som möjligt och påverkar inte tyngdpunkten nämnvärt, även om den var i plast skulle den inte väga så mycket.

didjik

Guest
Gustav O skrev:
2604496 Jag tror du behöver sova. :)
Stänkan är garanterat gjord i kolfiber för att vara så lätt som möjligt och påverkar inte tyngdpunkten nämnvärt, även om den var i plast skulle den inte väga så mycket.
ok, får ta och sova en stund och tänka över vad jag har gjort. :näsblod

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Den luft som accelereras av däcket är bara den som ligger i gränsskiktet närmast däcket och den inverkan det har för hjulets totala moment torde vara försumbar. Då är det också av ringa betydelse om strömningsprofilen mellan skärm och däck är laminär eller turbulent.

Däremot så är det ibland blött och man vill undvika att spruta vatten över motor, tändstift, eventuellt utsatta elektronikboxar, luftintag, osv.
Det är iaf anledningen till att jag satt en bakskärm på min hoj.

sandstream

Guest
En del ger aldrig upp och hoppas att en omröstning på SH ska visa att han hade rätt :rofl

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2604693 Vad är rätt då. Fram med fakta, tack.
Du får väl kontakta HRC och fråga...
Konstigt att fakta ska fram för att styrka en del åsikter medan andra kan skriva om sunt förnuft osv :rolleyes:

Men ingen kan väl på fullt allvar tro att det primära syftet med den groteskt fula stänkan är att skydda en tank i tjock aluminium?
Om så vore fallet hade de väl haft en normal stänka och satt ett skydd i tex kolfiber bakom tanken.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2605061 Du får väl kontakta HRC och fråga...
Konstigt att fakta ska fram för att styrka en del åsikter medan andra kan skriva om sunt förnuft osv :rolleyes:

Men ingen kan väl på fullt allvar tro att det primära syftet med den groteskt fula stänkan är att skydda en tank i tjock aluminium?
Om så vore fallet hade de väl haft en normal stänka och satt ett skydd i tex kolfiber bakom tanken.
Du verkade ju lika säker på din sak som Nyteknik.
Det kan ju tänkas att stänkan kan ha flera funktioner än enbart en...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...