Varför tillåta "Anonymitet"

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Kahobe skrev:
Det stavas fö "kommunisterna"
Inte särskilt genontänkt inlägg var det heller.

Annars är att av agrumenten för en ökad övervakning, alltifrån övervakningskameror till registrering av dittans och dattans att "den som inte bryter mot något har inget att vara rädd för"
DETTA ÄR FULLSTÄNDIGT TOTALT FEL !!!

Redan idag är vi utan att veta det övervakade på ett sätt som är ofattbart.
Dina köpvanor kollas och du får riktade erbjudanden. Har du ett kreditkort i utländsk bank kollar skattemyndigheten om du deklarerat dessa slantar. Dian rörelser i stan kan kollas mha dina inköp. Din mobil övervakas 24/365 och kan pejlas på 50meter..
Snart kommer "picture/face recognition" t ex till biltullstationernas kameror ..
Snart är det tekniskt möjligt att fartboten kommer hem nästa dag, direkt hämtad från fartkameran, bilden jämförd med passregistret och adressen från fokbokf. Någon som mumlade "ägaransvar"??? Varför tror ni??
Hur många organisationer har tex ditt personnummer? Lär vara runt 200 i genomsnitt..
Sverige är som varande ett genomorganiserat land det ideala målet för illasinnade människor.
Nån som kan gissa hur många kameror det finns på gatorna i Stockholm 200? 500? 1000? Alla med registreringsmöjlighet..
Kristallnatten vore t ex baggis iom adresser och namn finns hos de politiska partierna.

All positiv information kan även användas negativt!
(jag har sett svenska folkbokf registret användas i gamla Östtyskland..)

:va Det du vill ha fram är alltså strebror ser dig även i här i trygga Sverige?
Jag tycker att viss kamera övervakning är bra. Dock bör man väll kanske inte driva den så långt som dom gjorde i cccp då man hadde bla kameror gömda i parker. Min farsa var fältflygare och vi hadde en hel drös tavel försäljare hos oss men ett par gator bort gick dom alldrig. Att sätta upp kameror på krogar är inte alls en dum ide då buset gärna spöar på varandra runt tio i tre utanför. Taxi varför inte... Jag kan rabbla vidare. Självklart måste den personliga intgreteten (stavning?) skyddas men till vilket pris? Att en taxiåkare blir mord hotad med pistol gämfört med att jag blir fotad?

björn

Last edited:

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Sorry spöket.. efter min post så började jag plötsligt känna mig konstig.. fick svårt att svälja och samvetet blottade sig för första gången på riktigt länge.. min första taskiga post på sporthoj.. fölåt :hej

benrangel skrev:
:kiss nu ska vi va snälla mot varandra

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
Kent W skrev:
Varför ska vi vara "Anonyma" här på SP...?
KentW

Du kan väl föregå med gott exempel och skriva fullständig adress istället för Hälsingland i din profil. Så vi vet att du verkligen står för vad du säger och att det här inte är en "tramstråd". :7peta

Själv är jag negativt inställd till att lägga ut min adress på nätet. Det första polisen frågade förra gången min hoj blev stulen var om jag hade haft min adress ute i någon säljesannons....

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Spelar ingen roll om man reggar med telenummer och skonummer, det är ju bara att skriva någon annans i så fall och vips får det motsatt effekt genom att man skriver i någon annans "identitet". Så länge kopplingen dator människa går genom ett tangetbord är man anonym, så är det bara, omöjligt att identifiera.

SJälv har jag lagt ut mitt nummer för att tjäna en hacka på annonsplats men det verkar inte funka så bra! :D

/fredde - jävligt hemlig

sandstream

Guest
Om det fanns fler och bättre moderatorer på SH så skulle vi inte ha några problem.

Nu är det lite väl mycket svågerpolitik där vissa tillåts skriva det mesta.
Det är nog också därför Swedie med jämna mellanrum måste ta ner sajten och be alla att skärpa sig (har hänt ett par gånger sen jag började hänga här).

Det finns många fördelar med att folk anger namn och adress när de reggar sig men det finns många nackdelar också.

Ni som är oroliga för att en lista med namn och adresser skulle vara dumt för att tjuvarna kan komma över den: Bilregistret (CBR) ???

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Bara för att man registrerar sig med rätt namn och adress behöver det ju inte vara offentliga för mer än Sweedie. Då kan ju han vid grova påhopp eller andra mindre passande händelser vidta åtgärder....

Men detta forum fungerar ju bra jämfört med de flesta andra jag varit på....

Många trådar som finns här hade garanterat inte skapats om man inte var anonym.... Dessa trådar har en tendens till mycket kul läsning

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Ja, SH innehåller mycket trams, uppenbara "flamebaits", puckotrådar, skenförsäkringstrådar etc.
Ändå hänger man här, pga sitt eget MCintresse, den oerhörda samlade kompetensen, de roliga diskussionerna mm, mm.

Vill ni ha ett exempel på ett "hårt" styrt forum, gå in på www.prisjakt.nu och kolla där. Där låses trådar titt som tätt, ämnen förbjuds och det är alls inte lika skön stämmning. Det är lite grann som att bara läsa "skenförsäkringstrådar" där "moralmaffian" ondgör sig mot allt o alla.
Är det så vi vill ha det ?

Teknik o mekforumet på SH är överdjävulskt bra, men SH hade nog inte fått det genomslag det fått om det bara funnits den delen.

Jag är inne och läser på många forum om diverse saker, men ingenstans hittar man samma sköna stämmning som här. (Fan vad moget det lät..)

Fortsätt som nu, kanske lite hårdare moderering i de uppenbara trådarna.

//Peter

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Sidor som tillexempel tradera känner ju av om personnummret är giltigt när man reggar sig. En bra idé på SH kanske så man inte kan regga fler än ett konto.

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
kaZmur skrev:
Sidor som tillexempel tradera känner ju av om personnummret är giltigt när man reggar sig. En bra idé på SH kanske så man inte kan regga fler än ett konto.

finns fina "personnummer-generatorer" att tanka ned, så det är ju inte svårt att komma förbi

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Kahobe skrev:
Det stavas fö "kommunisterna"
Inte särskilt genontänkt inlägg var det heller.

Annars är att av agrumenten för en ökad övervakning, alltifrån övervakningskameror till registrering av dittans och dattans att "den som inte bryter mot något har inget att vara rädd för"
DETTA ÄR FULLSTÄNDIGT TOTALT FEL !!!

Visst är vi övervakade hit och dit, köpvanor m.m. Men hur farligt är det då. Det är i första hand till för företagsutskick, och andra uppgifter är till för myndigheterna... sen så hamnar informationen onekligen i fel händer ibland, men om ngn får reda på att "per" har dyra köpvanor, och alltså är rik så är väl inte det hela världen, finns tusentals andra sätt att ta reda på det...
Och övervakningskameror som övervakar gator och områden som ligger i en hög kriminalitetszon/eller lite varstans, är väl inga bekymmer för ngn som inte begår brott. Och sådan information ska ju bara användas för brottsbekämpning. Och om man i teorin, mot all förmodan, säger att den tyske tjuven "Hans Gruber" hackar sig in i polisens register m.m. och kommer åt sådan info... den skada han kan åstakomma med sådan info är väl inte så stor i jämförelse med så många brott som skulle lösas/förebyggas med bättre övervakning...?
Varför kan inte alla t ex lämna fingeravtryck eller DNA prov? det skulle underlätta ganska många brottsutredningar, och det tycker iaf jag skulle vara sjysst, och sådan info skulle jag kunna lämna till polisen, har inget att dölja.. :tummenupp

Last edited:

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
fezt skrev:
Varför kan inte alla t ex lämna fingeravtryck eller DNA prov? det skulle underlätta ganska många brottsutredningar, och det tycker iaf jag skulle vara sjysst, och sådan info skulle jag kunna lämna till polisen, har inget att dölja.. :tummenupp

Även om jag inte har något att dölja så vill jag inte hänga ut mitt privatliv.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
fezt skrev:

...och du litar på att någon inom någon av polismyndigheterna, typ Interpool, FBI, för dit kommer uppgifterna - förr eller senare, inte kommer att missbruka någon av de uppgifterna (för privat eller annat ändamål)? Blåöga x 2.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Vill ngn sitta å runka till att jag hånglar med min brud i en park....? ja, de kan jag nog leva med om det också leder till att alla jävla svin slutar råna,slå ner och döda vanliga stackare ute på gatan...

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
ni kanske é rädda för att anmäla er för att donera organ å sånt också iaf ni dör, eftersom interpool och FBI kommer få reda på det.. och då när ngn "viktig" person hamnar i nöd... då knäpper de er, så kan dom använda era organ "lagligt" hahaha

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
fezt skrev:
Vill ngn sitta å runka till att jag hånglar med min brud i en park....? ja, de kan jag nog leva med om det också leder till att alla jävla svin slutar råna,slå ner och döda vanliga stackare ute på gatan...

Med den övervakningen ger ju så himla lite. De flesta misshandelsfallen sker ju i hemmts lugna vrå. Det är ju där övervakningskamerorna verkligen behövs.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Kom på en bättre grej...... glöm mina övervakningskameror å shit, lägg de pengarna på att lära föräldrar uppfostra sina ungar rätt så kanske brottsligheten minskar ngt...
Tror alltför många lutar sig på samhället å inte tar eget ansvar för sina kids.. :va

edit: Nu hamnar jag lite långt utanför sporthojsramarna... *skärpning* :fatta!

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
andersbrink skrev:
Med den övervakningen ger ju så himla lite. De flesta misshandelsfallen sker ju i hemmts lugna vrå. Det är ju där övervakningskamerorna verkligen behövs.
Aj aj.... där går gränsen... inte mitt sovrum,,, den porrmackan får inte FBI sitta å runka till... :D

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO