Varför tillåta "Anonymitet"

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Pyton skrev:
Ibland skrivs det något vettigt även i AB:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,568037,00.html

Är det inte konstigt förresten att det oftast är de som är mest hatiska mot de gamla "sovjettakterna", statlig inblandning mm är samma folk som vill ha mer övervakning på gator och torg?

Förstår poängen i skriften, men den var mkt dåligt skriven.... Att från ett DNA-register gå till full insyn i vad som händer i t ex sovrummet är löjligt! :kocko
Självklart ska man få bevara sin integritet och staten ska inte ha full insyn i folks privatliv! Men ett DNA-register skulle ju enbart fungera för att lösa brott, inte för att ta reda på vad man äter till frukost, vem man hoppar i säng med osv..
Om en knäpp stackare mördar din dotter i hennes lägenhet och man kan hitta DNA från förövarens hud under t ex dotterns naglar, så skulle det underlätta ganska rejält om man kunde söka på det DNA:t i ett register för att på så vis hiita en starkt misstänkt person.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
fezt skrev:
Förstår poängen i skriften, men den var mkt dåligt skriven.... Att från ett DNA-register gå till full insyn i vad som händer i t ex sovrummet är löjligt! :kocko
Självklart ska man få bevara sin integritet och staten ska inte ha full insyn i folks privatliv! Men ett DNA-register skulle ju enbart fungera för att lösa brott, inte för att ta reda på vad man äter till frukost, vem man hoppar i säng med osv..
Om en knäpp stackare mördar din dotter i hennes lägenhet och man kan hitta DNA från förövarens hud under t ex dotterns naglar, så skulle det underlätta ganska rejält om man kunde söka på det DNA:t i ett register för att på så vis hiita en starkt misstänkt person.

Ett DNA register skulle vara mumma för bland annat försäkringbolag och arbetsgivare.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Pyton skrev:
Är det inte konstigt förresten att det oftast är de som är mest hatiska mot de gamla "sovjettakterna", statlig inblandning mm är samma folk som vill ha mer övervakning på gator och torg?

Tror det är två olika saker. För att styra måste man "övervaka". Övervakning tyder på styrning. Men den styrningen behöver inte vara av ondo. Sovjet-takterna handlade mer om styrningen. Deras övervakning var bara ett instrument för att kunna utföra det onda. Yep, så är det. :lol

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
benrangel skrev:
Ett DNA register skulle vara mumma för bland annat försäkringbolag och arbetsgivare.

Det är en bra poäng. Jag skulle i alla fall inte vilja ha ett samhälle där premien för ens försäkringar kan bestämmas utifrån vilka sjukdomar man har anlag för. Man blir ju mörkrädd bara man tänker på det. :brinnerup

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
PacMan skrev:
Det är en bra poäng. Jag skulle i alla fall inte vilja ha ett samhälle där premien för ens försäkringar kan bestämmas utifrån vilka sjukdomar man har anlag för. Man blir ju mörkrädd bara man tänker på det. :brinnerup

Med tanke på ett utökat arbetsgivaransvar vad gäller långtidssjukskrivningar så kan det bli svårare för människor med deffekta gener att få arbete etc.l
Därför betackar jag mig för alla former av masscreeningar och integritetsintrång

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
benrangel skrev:
Med tanke på ett utökat arbetsgivaransvar vad gäller långtidssjukskrivningar så kan det bli svårare för människor med deffekta gener att få arbete etc.l
True :tummenupp

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
fezt skrev:
Att från ett DNA-register gå till full insyn i vad som händer i t ex sovrummet är löjligt! :kocko

Nu vet inte jag hur det har gått med spottförbudet i Singapore men med ett DNA-register hade man ju kunnat plocka ihop hopers med böteslappar. Kan något missbrukas kommer någon att göra det. Frågan är inte "om", utan "hur snart". Har du t.ex. läst "1984". Fast det är ju egentligen bara bisaker i det stora hela... det verkligt allvarliga skriver man om här ovan - hur stat, myndighet och företag kan komma att kunna använda din "hemliga" information. Det spelar ingen roll alls hur "hemlig" informationen görs av myndigheterna - med rätt prislapp kan vem som helst sälja den till hugade spekulanter.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
A och B lag......

benrangel skrev:
Därför betackar jag mig för alla former av masscreeningar och integritetsintrång

Den situationen har du redan på arbetsmarknaden, men det har inget med
DNA-register att göra.
Idag är det mer regel än undantag att du måste bifoga ett utdrag från
försäkringskassan avseende din sjukskrivningshistorik, när du söker arbete,
och om ett par år är det standard.

Man kan alltid disskutera vad som KAN GÅ SNETT med olika typer av "övervakning",
MEN varför inte titta på det som kan FÖRBÄTTRA saker istället!

Det vore kanske inte helt FEL att det satt en övervakningskamera vid ditt
garage där du har din mc parkerade, när "Lasse Långfinger" är i farten...
...Eller?

Samma sak med DNA register, och Genteknik...det går säkert att hitta massor
av farhågor om vad man KAN missbruka det till..........men...

På forskningsstadiet har man återskapat nervceller, och transplanterat in dessa
i RYGGMÄRGEN på möss, och fått dessa tidigare helt förlamade, att återigen
kunna använda sina ben.......

Men som sagt.......man kan alltid hitta nått som det går att använda till på
annat sätt också........

OM vi accepterar tanken att ALLT som kan missbrukas ska förbjudas.....
VARFÖR höjs då så många röster mot förslaget att FÖRBJUDA SPORTHOHJAR....??

KentW

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Något som jag däremot GÄRNA ser är personens namn....

Hur många gånger har man inte läst en annons och ska ringa till snubben..
Tex hej e crayzychilly hemma???? :va

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Kent W skrev:
Den situationen har du redan på arbetsmarknaden, men det har inget med
DNA-register att göra.
Idag är det mer regel än undantag att du måste bifoga ett utdrag från
försäkringskassan avseende din sjukskrivningshistorik, när du söker arbete,
och om ett par år är det standard.

Man kan alltid disskutera vad som KAN GÅ SNETT med olika typer av "övervakning",
MEN varför inte titta på det som kan FÖRBÄTTRA saker istället!

Det vore kanske inte helt FEL att det satt en övervakningskamera vid ditt
garage där du har din mc parkerade, när "Lasse Långfinger" är i farten...
...Eller?

Samma sak med DNA register, och Genteknik...det går säkert att hitta massor
av farhågor om vad man KAN missbruka det till..........men...

På forskningsstadiet har man återskapat nervceller, och transplanterat in dessa
i RYGGMÄRGEN på möss, och fått dessa tidigare helt förlamade, att återigen
kunna använda sina ben.......

Men som sagt.......man kan alltid hitta nått som det går att använda till på
annat sätt också........

OM vi accepterar tanken att ALLT som kan missbrukas ska förbjudas.....
VARFÖR höjs då så många röster mot förslaget att FÖRBJUDA SPORTHOHJAR....??

KentW

Har inget emot gentekniken som sådan. Inte är jag teknikfientlig heller. Jag gillar tom sporthojar. Men jag gillar inte att staten förvandlas, eller för den delen riskerar att förvandlas till lasse långfinger.

Den personliga integriteten är i princip omöjlig att återta om man ger upp den och bara för att den redan är naggad i kanten så behöver man ju inte ge upp allt.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Kent W skrev:
Varför ska vi vara "Anonyma" här på SP...?
Varför inte göra så att alla måste registrera sig med NAMN ,ADRESS,TELEFONNUMMER och PERSONNUMMER, det senare för att
kunna kontrollera riktigheten i övriga uppgifter.

Det heter "SH" om man nu ska förkorta SportHoj på något sätt.

Och tror du att alla är anonyma här eller? Det finna många kompisgäng och det finns många telefonlistor till medlemmar.
Puckotrådar är skrivna av puckon eller folk som skämtar, inget stort problem tycker jag.
Om nån nisse kommer och skriver i inforutan att han har en CBR1000RR eller nått sånt men visar efter tre poster att han inte kan stava, tänka eller framföra en åsikt så har han nog inte den hojen. Men jag ser inte heller det som ett problem. Det stör mig helt enkelt inte.

benrangel skrev:
Den personliga integriteten är i princip omöjlig att återta om man ger upp den och bara för att den redan är naggad i kanten så behöver man ju inte ge upp allt.

Fett med word.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Tackar för lektionen.....

Victor skrev:
Det heter "SH" om man nu ska förkorta SportHoj på något sätt.

Och tror du att alla är anonyma här eller? Det finna många kompisgäng och det finns många telefonlistor till medlemmar.
Puckotrådar är skrivna av puckon eller folk som skämtar, inget stort problem tycker jag.
Om nån nisse kommer och skriver i inforutan att han har en CBR1000RR eller nått sånt men visar efter tre poster att han inte kan stava, tänka eller framföra en åsikt så har han nog inte den hojen. Men jag ser inte heller det som ett problem. Det stör mig helt enkelt inte.

Fett med word.

Det tar jag till mig....hur Sporthoj förkortas....om det nu är så att det finns
en "standard" för det....

Jag har inte skrivit att "alla" är anonyma här...eller..?

Men läser man vissa inlägg här så kan ialla fall inte jag komma fram till nån
annan slutsats än att det måste vara just möjligheten att ingen kan veta
vem jag är som gör att vissa knackar fram såna fullständigt idiotiska inlägg....
Eller finns det verkligen så verklighetsfrånvända individer här.....?

KentW

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Staten.....?

benrangel skrev:
Har inget emot gentekniken som sådan. Inte är jag teknikfientlig heller. Jag gillar tom sporthojar. Men jag gillar inte att staten förvandlas, eller för den delen riskerar att förvandlas till lasse långfinger.

Nu var det ju inte det jag föreslog heller....att staten skulle ta över Sporthoj.com,
och vad det gäller den personliga integriteten så verkar den bara gälla de
som har begått brott, eller tillhör den grupp som "håller på", och polisen vill
hålla ett extra öga på.

Säger det igen...Har man inget att dölja så finns inget att upptäcka heller.

Jag tankar på Statoil, som har nattöppet på de flesta ställen, och oftast med
bara en eller två som jobbar på natten, mig gör det inget om jag blir filmad när
jag tankar och köper min nattkorv.

Men den som tänkte springa in och vifta med ett vapen för att slippa jobba
ihop sina pengar, han kanske tänker sig för en gång till, eller åker fast fortare.

KentW

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...