Varför tvingas svenska handlare lägga ned. Den ENDA tråden

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Att orera över folks brist på skyddskläder hamnar lätt i Topp 10 i tröttsamma åsikter. Speciellt i en tråd som handlar om handlare.

Ontopic: Körkort på köpet Boomen är över, mckortsinnehavare dör av hög ålder, motorintresset minskar stadigt sedan länge. 80 talets försäljningsboom handlade om tunga & sura brukshojar, inte mc sport.
Biltema tar över mc handlarnas roll, de handlare som har örat mot gatan överlever:fakta

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Det är nya tider nu, det är bara att inse för alla som har verksamheter.

Alltså, det nya är att marginalerna på prylar, allt från mc till datorer till mat, är skitlåga marginaler.
Det är vår nya värld, det är faktum. Rätt eller fel, det låter jag vara osagt. Men det är fakta! :fakta

Så man måste tjäna pengarna på annat.

Abonnemang är en bra källa till inkomster. Att folk betalar något varje månad. Poängen är
att många som har abonnemang inte utnyttjar tjänsten fullt ut. Det är där pengarna finns!

T.ex:
Alla mc-åkare köper ett abonnemang för 150 kr/mån.
I abonnemanget ingår service och ett bakdäck. EXEMPELVIS :)

I dessa abonnemang så kommer servicen att kosta minimalt
på lite nyare hojar. Osv, osv, osv. Är det förståeligt vad jag snackar om? :hej

Tandvården är ett bra exempel. Försäkringen kostar mig 110:-/mån och jag
har hyfsat bra tänder. Jag är alltså en kund som är lönsam, osv, osv, osv.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det där med abb, premiumtjänster försäkringar osv undrar jag också varför det inte kommit till vår branch. Elgiganten säljer TV med förlust men kränger försäkring hemkörning avbetalning och kringtjänster med grym avans.

När man ändå är igång och köper mc för 100 000 vill man kanske ha den hemkörd i skåpbil då den köps utanför säsong. Sen betalar man gärna för att någon skall ställa in fjädringen för just min vikt/åkstil. Är man dessutom nybörjare köper man ett serviceabb och betalar 200kr/mån för att kunna åka till handlaren och få hjälp med allt ifrån däckstryck till kedjespänning. (De flesta lär väl snart lära sig att göra det själv och inse att det är smidigare så mängden extrajobb för handlaren borde bli begränsat)

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det där med abb, premiumtjänster försäkringar osv undrar jag också varför det inte kommit till vår branch. Elgiganten säljer TV med förlust men kränger försäkring hemkörning avbetalning och kringtjänster med grym avans.

När man ändå är igång och köper mc för 100 000 vill man kanske ha den hemkörd i skåpbil då den köps utanför säsong. Sen betalar man gärna för att någon skall ställa in fjädringen för just min vikt/åkstil. Är man dessutom nybörjare köper man ett serviceabb och betalar 200kr/mån för att kunna åka till handlaren och få hjälp med allt ifrån däckstryck till kedjespänning. (De flesta lär väl snart lära sig att göra det själv och inse att det är smidigare så mängden extrajobb för handlaren borde bli begränsat)

Mm precis

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Hoj
Otämd Superkråka
kan uppdatera lite generalagenterna har tydligen missat att det råder fri marknad inom EU. tycks leva på medeltiden när häst o vagn råder, man går till närmaste by o handlar det man behöver.:va

dom gräver sin egen grav. utan handare ingen inkomst.

i vintras bestämde jag mej för att köpa nya hojkläder ett svenskt välkänt märke beställde kläder + lite annat till hojen. för ca 10.000 kr fick till svar att det kan ta en 1 mån ok. det var fortfarande vinter,
början på mars ringde vi har inte beställt kläder ? ca 3 v slutet på mars ringer dom har inte kommit ? April ringer.. ring igen senare, slutet på April har kört 100mil redan ringer igen. vet inte om kläderna är på väg ????

ringer upp 2 dar senare skiftet april maj o säger upp beställningen. två dar senare har jag allt hemma från ett annat ställe.
hur man missar en order på den summan det var ingen order på¨en skruv för 15kr
förklaring blev nu när man läser Konkurs för firman

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
kan uppdatera lite generalagenterna har tydligen missat att det råder fri marknad inom EU. tycks leva på medeltiden när häst o vagn råder, man går till närmaste by o handlar det man behöver.:va

dom gräver sin egen grav. utan handare ingen inkomst.

i vintras bestämde jag mej för att köpa nya hojkläder ett svenskt välkänt märke beställde kläder + lite annat till hojen. för ca 10.000 kr fick till svar att det kan ta en 1 mån ok. det var fortfarande vinter,
början på mars ringde vi har inte beställt kläder ? ca 3 v slutet på mars ringer dom har inte kommit ? April ringer.. ring igen senare, slutet på April har kört 100mil redan ringer igen. vet inte om kläderna är på väg ????

ringer upp 2 dar senare skiftet april maj o säger upp beställningen. två dar senare har jag allt hemma från ett annat ställe.
hur man missar en order på den summan det var ingen order på¨en skruv för 15kr
förklaring blev nu när man läser Konkurs för firman

Vet inte vad jag skall säga, tragiskt.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Tja, vad skall man säga.
Jag är den typen av konsument som föredrar att handla i butik då jag genast får i handen vad jag vill ha.
Min lokala märkeshandlare gör dock inte livet lätt ur den synvinkeln.

Utrustning:
Är man någelunda normalbyggd, skall man aldrig förvänta sig att kunna köpa kläder.
Storlek L är i regel slutsåld och det som finns på hyllan passar antingen på barbapappa eller på en smurf...
Tillgången på skostorlekar är i regel inte bättre.

Öppetider.
De stänger 18:00 på vardagar...
Under juli och augusti har de till och med stängt på lördagar
Hallå!!! Jag har ett jobb att sköta! Om jag inte jobbar, kan jag inte spendera några pengar hos er...

Reservdelar

Behövde bromsbelägg till hojen då jag behövde byta inför besiktningen.
Nej, de hade inte bromsbelägg på hyllan, trots att min hoj knappast är ovanlig.
Då blev det biltema. Inte mitt förstahandsval, men jag var tvungen och de har faktiskt fungerat ok.

Lackstift. Jag ville köpa lackstift för att fixa ett litet märke i lacken.
De vägrar att sälja lackstift med motiveringen att "färgen i ett lackstift kommer aldrig att stämma 100% med en lack som är några år gammal". Istället hänvisar de mig till en billackerare som kan bryta rätt kulör åt mig.
Jag vill inte ens veta vad den firman vill ha betalt för att ordna 10ml färg....
Dessutom är det upp till mig som konsument, efter att de har upplyst mig om möjligheten för nyanskilnad om jag vill bruka produkten eller inte...

Klon

Gör allt, kan inget
Gick med
22 Jul 2008
Hoj
GSXR 750
Mm, jag kan hålla med, men det går lite inflation i det där. är ett en timme VVS-arbete lika mycket värt som en timme juridisk hjälp ? är en timmes mekhjälp lika mycket värt som att sitta och klura en timme på varför servrarna på SEB sackar ner vid 11:30 ? hur mycket har man investerat i sin utbildning i form av tid och pengar, och får man rätt avkastning på det ?

Jag hävdar att all serviceverksamhet är alldeles för dyr i Sverige för de befintliga lönenivåerna. Hantverk, försäljning, städ, etc etc.

Givetvis hyra , arbetsgivaravgift och skatter bidrar också. Dock verkar det finnas små verksamheter som går runt på extremt små marginaler - bra exempel är verksamheter i Malmö, affärer, frisörer som tar 50:- för en klippning, biltvättar, rekond, etc.

Utan att nämna något företag, men tror du att alla dom som säljer varor och tjänster till markant lägre pris betalar moms och skatt som man ska, följer det lagar och regler som gäller för de anställda osv...

Jag är helt klart för en fri marknad och anser att konkurrens är bra, men det måste ske på lika villkor.
Tror det var uppdrag granskning som visade en sida av åkeriranchen där man fick slåss mot utländska chaufförer som tjänade ca 10000kr i månade och bodde i lastbilarna dag som natt och lagade mat utomhus på ett spritkök, där på fick även vissa ligga ute med drivmedelskostnaderna vilket medförde dieselstölder.

Jag själv kör inte lastbil så har ingen större insikt i det hela och antar även att programmet är vinklat en aning. Men problemet kvarstår ju, spelar du enligt reglerna så har du det inte lätt...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Lite av det där har vi väl i dom förlängda garantierna, serva troget till ungefär dom pengarna du nämner extra så reparerar vi det som går åt helvete i 5 år. Men folk vill ju inte vara med på det tåget heller?

ja förutom jag och nån annan enstaka dummer som ser till att få valuta för dom pengarna.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Utan att nämna något företag, men tror du att alla dom som säljer varor och tjänster till markant lägre pris betalar moms och skatt som man ska, följer det lagar och regler som gäller för de anställda osv...

Jag är helt klart för en fri marknad och anser att konkurrens är bra, men det måste ske på lika villkor.
Tror det var uppdrag granskning som visade en sida av åkeriranchen där man fick slåss mot utländska chaufförer som tjänade ca 10000kr i månade och bodde i lastbilarna dag som natt och lagade mat utomhus på ett spritkök, där på fick även vissa ligga ute med drivmedelskostnaderna vilket medförde dieselstölder.

Jag själv kör inte lastbil så har ingen större insikt i det hela och antar även att programmet är vinklat en aning. Men problemet kvarstår ju, spelar du enligt reglerna så har du det inte lätt...

Just detta med lastbilarna var ju inte olagligt utan bara ett "smart" sätt att utnyttja systemet. Häri ligger också pudelns kärna. Vi har ett europa med få handelshinder men väldigt stora lokala lagar och regler. Detta utnyttjas å det grövsta av människor som lever just på att utnyttja system.
Så länge det är billigt att hyra chaufförer från forna öststaterna så gör svenska företag detta. Så länge det är billigt att sy kläder i sydostasien så gör klädföretagen detta, så länge det är billigt att tillverka elektronik i Kina så gör företagen detta... och vi som konsumenter skiter ju i var grejerna kommer ifrån, bara vi får dessa grejerna billigt. Det är lätt att sitta här och säga att företagen får väl anpassa sig men det är inte så enkelt, speciellt med de skattesystem vi har där de som kan ekonomi och skatteregler gynnas och de som "bara" är duktiga på sin branch går under.

Nu sker det alltid en utgallring i alla branscher, djungelns lag råder även här. Mc-branchen har under väldigt många år bara ökat och ökat och det har blommat upp företag efter företag som vill dela på kakan, på bekostnad av en del gamla företag som "funnits i evighet" men som lever på hur det var förr.
Nu när konjunkturen svänger, samtidigt som markandes mättats, samtidigt som näthandeln blivit mognare, samtidigt som nya regler och system skapas till gagn för de som förstår sig på sådana saker så ger detta sammantaget ett resultat som det vi ser nu.

Är det någon som kommer ihåg att det bara för några få år sedan var väldigt få människor som tordes handla på internet, det "var ju så farligt och alla var bedragare och man blir bara lurad"...
26% hade handlat på internet 2002, idag är det 84%... Klart som f-n att det får återverkningar i hela samhället när köpkraften flyttar någon annanstans... MC-handeln följer naturens (människans) lag, precis som allting annat...

Klon

Gör allt, kan inget
Gick med
22 Jul 2008
Hoj
GSXR 750
Just detta med lastbilarna var ju inte olagligt utan bara ett "smart" sätt att utnyttja systemet. Häri ligger också pudelns kärna. Vi har ett europa med få handelshinder men väldigt stora lokala lagar och regler. Detta utnyttjas å det grövsta av människor som lever just på att utnyttja system.
Så länge det är billigt att hyra chaufförer från forna öststaterna så gör svenska företag detta. Så länge det är billigt att sy kläder i sydostasien så gör klädföretagen detta, så länge det är billigt att tillverka elektronik i Kina så gör företagen detta... och vi som konsumenter skiter ju i var grejerna kommer ifrån, bara vi får dessa grejerna billigt. Det är lätt att sitta här och säga att företagen får väl anpassa sig men det är inte så enkelt, speciellt med de skattesystem vi har där de som kan ekonomi och skatteregler gynnas och de som "bara" är duktiga på sin branch går under.

Nu sker det alltid en utgallring i alla branscher, djungelns lag råder även här. Mc-branchen har under väldigt många år bara ökat och ökat och det har blommat upp företag efter företag som vill dela på kakan, på bekostnad av en del gamla företag som "funnits i evighet" men som lever på hur det var förr.
Nu när konjunkturen svänger, samtidigt som markandes mättats, samtidigt som näthandeln blivit mognare, samtidigt som nya regler och system skapas till gagn för de som förstår sig på sådana saker så ger detta sammantaget ett resultat som det vi ser nu.

Är det någon som kommer ihåg att det bara för några få år sedan var väldigt få människor som tordes handla på internet, det "var ju så farligt och alla var bedragare och man blir bara lurad"...
26% hade handlat på internet 2002, idag är det 84%... Klart som f-n att det får återverkningar i hela samhället när köpkraften flyttar någon annanstans... MC-handeln följer naturens (människans) lag, precis som allting annat...

Dieselstölder är ju inte lagligt. Sen tvingas många köra långt över kör och vilotiderna annars har dom inget jobb alls osv.

Ser det så gott som dagligen i min egen bransch också, jobbar som elektriker som på grund av diverse behörighetssystem gör det betydligt svårare att sätta detta i system. Men snickarna är hårt utsatta för detta, lönedumpningen är sak och arbetsmiljö och säkerhet en annan. Det kommer folk som inte bryr sig om skyddsutrustning och det gör ju att man själv blir en gnällspik när man vägrar göra ett moment utan lämpliga åtgärder eller tillbehör för att det är för farligt. Men när man kommer på måndagen har det blivit gjort under helgen. Det gör ju det omöjligt att konkurrera med dessa företag som betalar lägre löner och inte har några större utgifter när det gäller säkerhet.

Känner att jag börjar glida lite långt från ämnet nu...

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dieselstölder är ju inte lagligt. Sen tvingas många köra långt över kör och vilotiderna annars har dom inget jobb alls osv.

Känner att jag börjar glida lite långt från ämnet nu...

Jag tycker att det är direkt relaterat till ämnet eftersom det vi pratar om är samhällets förändring och däri ingår ju även mc-handlare. Tycker det är bra att belysa att just våran intressesfär bara är en liten skitdel i det stora hela och att det stora hela förändras snabbt :)

Vad det gäller fraktbranchen så var det ju inte dieselstöld jag pratade om, det är ju direkt olagligt. Däremot att anlita billig arbetskraft från öststaterna är ju inte olagligt. Det är ju på grund av att de inte har några skyddsbarriärer för sina anställda i de länderna som det är billigt. "Du får det här i lön, take it or leave it..."
Det är inte förrän EU har infört gemensamma arbetstid- och anställningsregler som sådana här problem försvinner. Frihandel och rörlig arbetskraft skall ju inte existera på grund av att man misshandlar sina anställda i angränsande länder...

MC-handelns kräftgång är ett symptom på att det är stor obalans i världen, både ekonomiskt och mänskligt...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker att det är direkt relaterat till ämnet eftersom det vi pratar om är samhällets förändring och däri ingår ju även mc-handlare. Tycker det är bra att belysa att just våran intressesfär bara är en liten skitdel i det stora hela och att det stora hela förändras snabbt :)

Vad det gäller fraktbranchen så var det ju inte dieselstöld jag pratade om, det är ju direkt olagligt. Däremot att anlita billig arbetskraft från öststaterna är ju inte olagligt. Det är ju på grund av att de inte har några skyddsbarriärer för sina anställda i de länderna som det är billigt. "Du får det här i lön, take it or leave it..."
Det är inte förrän EU har infört gemensamma arbetstid- och anställningsregler som sådana här problem försvinner. Frihandel och rörlig arbetskraft skall ju inte existera på grund av att man misshandlar sina anställda i angränsande länder...

MC-handelns kräftgång är ett symptom på att det är stor obalans i världen, både ekonomiskt och mänskligt...

:tummenupp Instämmer! Fast jag tror det där med gemensamma minimilöner successivt kommer att tvingas fram av sig självt. De länder som inte är konkurrenskraftiga kommer att se pressade löner och de länder med låga löner kommer att se lönerna pressas upp.

Snackade nyligen med en polack som brukar jobba i Sverige om personal och han påstod att det är en stor brist på duktig personal inom de flesta branscher i polen nu eftersom de flesta duktiga, drivna personerna åker till andra eu-länder för att arbeta nu.

Det kommer att pressa upp lönerna i Polen samtidigt som vi pga den ökade konkurrensen kommer tvingas hålla en låg löneutveckling. Och tids nog mötas våra lönenivåer. Detsamma tror jag gäller med tex Asien men där kommer det dröja längre tid innan den globala utjämningen skett.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Den globala utjämningen , eller tja, den europeiska, har redan börjat. Precis som i Polen, så är det brist på IT-kompetens i Rumänien, då det finns en stark tradition av teoretiska ämnen och IT, och de välutbildade och driftiga drar till USA. Man har fått öka lönenivåerna femfaldigt och jag har för mig att de har några speciala skatteregler också. Utjämningen har börjat men det tar en-två generationer

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha