Du har inte gått i skola i sverige förstår jag ? Eller varit på svenskt sjukhus? eller kört på en svensk väg? hur mycket betalade du för din skolgång? Eller sjukhusvistelsen? 25% av varje såld krona inom sveriges gränser går oavkortat till staten i form av MOMS, detta förutom vinstskatt, sociala osv. Så slutar folk att handla inhemskt kommer det få ofantliga konsekvenser för alla oss. Till en början kanske det kommer skattehöjningar för alla arbetstagare, men mer troligt är att vi kommer se det sociala skyddsnätet / infrastruktur etc utarmas, så nästa gång någon ska gå i skolan kommer det kosta att utbilda sig, alla kommer inte ha råd med sjukvård etc. Men världen har förändrats precis som du säger, när jag växte upp på 70-80 talet var man stolt över att köpa svenska varor, det stod "made in sweden" på massor av produkter och man kände någon form av stolthet och solidaritet över att vara svensk (och man slapp vänta på akuten i 7timmar när man vurpat, till exempel)
Idag är det bara JAG JAG JAG, så länge jag kan få något billigare så skiiiiiiter jag i sverige och mina grannar, vänner och kollegor. Det är helt utarmat och det är djupt tragiskt att vi lämnar vårt system så totalt utsugit till kommande generationer.
just my 2 cents
Jag är IT-konsult, och jobbar f.n. inom Research & Development. Mitt företag tar mindre timarvode för mig är vad min mekaniker gör, dvs 960kr/h. Jag betalar det glatt för att min fritid är värd mer än 1000kr/h.
Det är inte vårt ansvar att stödja den svenska stadskassan. Det har vi en finansminister och andra politiker till. Det är som att säga att det är vårt ansvar att ta hand om tiggare på gatan. Vi ska dock definitivt vara medvetna om vart vi är på väg. Att vi inte stödjer ockerpriser gör inte en flugskit i havet för stadskassan, därför sänks inte momsen trots att folk handlar på ebay sen 6 år tillbaka.
Borg bryr sig nog mer om statskassan
Men den svenska momsen motiverar inte sådana prisskillnader tycker jag (förutom på hjälmar från England då som tyligen är befriade från sådana fiskala påfund):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mervärdesskatt#Momssatser_i_EU-l.C3.A4nder
Får mig att minnas den där förvuxna bebisen Borgström med sin hästfläta och skallhuvudet Reinfeldt vars fru tröttnade på eländet och bara stack när dessa två inavlade stjärnor satt i en studio och fick frågan när det var slutsparat av studioledaren när denna Alliansregering alias sköt dig själv och skit i andra partiet svarade med att när det är bra tider så måste vi ju spara för de dåliga tiderna och när det då blivit dåliga tider så sparar vi ju i väntan på de bra tiderna !?.
Måste vara det mest ultimata och mest iq befriade svaret jag hört från den regeringen bortsett från när jag öppnar ytterdörren och ser det förfärliga förfallet som de försatt Sverige i bla angående den sparkade Arbetsmarknadsministern som mobilsurfade bort hundratutsentals kronor där regeringen svarade kort med att, nja det var ju inte direkt därför hon fick gå !?.Nu är detta stolpskott avsatt och placerad i en kölista med flera andra liknande misslyckanden med en fortfarande utbetald lön på ca 100 000:- i månaden.Då sparas det minsann inte så mycket.SUPERDUPER LOL.
Får mig att minnas den där förvuxna bebisen Borgström med sin hästfläta och skallhuvudet Reinfeldt vars fru tröttnade på eländet och bara stack när dessa två inavlade stjärnor satt i en studio och fick frågan när det var slutsparat av studioledaren när denna Alliansregering alias sköt dig själv och skit i andra partiet svarade med att när det är bra tider så måste vi ju spara för de dåliga tiderna och när det då blivit dåliga tider så sparar vi ju i väntan på de bra tiderna !?.
Måste vara det mest ultimata och mest iq befriade svaret jag hört från den regeringen bortsett från när jag öppnar ytterdörren och ser det förfärliga förfallet som de försatt Sverige i bla angående den sparkade Arbetsmarknadsministern som mobilsurfade bort hundratutsentals kronor där regeringen svarade kort med att, nja det var ju inte direkt därför hon fick gå !?.Nu är detta stolpskott avsatt och placerad i en kölista med flera andra liknande misslyckanden med en fortfarande utbetald lön på ca 100 000:- i månaden.Då sparas det minsann inte så mycket.SUPERDUPER LOL.
... vinstmarginaler, oftast runt 30%. Han har 11% marginal, tjänar bra ändå...
Jag har en vän som har en el-montage firma, och de blir bara större och större. En anledning är att de erbjuder bättre priser än konkurrenterna, och hur kan han göra det ?
Enligt honom vill de flesta ha omotiverat höga löner - "varför ska en elmontör tjäna tretti lax?". De håller sina egna löner nära en rimlig nivå, och tar ut resten som aktieavkastning. Deras anställda har inga höga löner - i stället har de stor flexibilitet, och det är de nöjda med.
En annan grej enligt honom är att de flesta som håller på med vidareförsäljning av varor tar ut för höga vinstmarginaler, oftast runt 30%. Han har 11% marginal, tjänar bra ändå, och försäljningsvolymerna ökar varje år.
Jag hoppas att några av handlarna (ägarna) läser den här tråden, och drar lärdomar av vad de läser
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari