Varför tvingas svenska handlare lägga ned. Den ENDA tråden

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Finns väldigt många bra svar i denna tråd!
Att tjänster blir dyrare i områden där kundunderlaget är klenare torde te sig rätt naturligt.

Jag tror att det främst är MERVÄRDET som måste förstärkas. Jag bor i Sundsvall, Northbike är enorma här. Varför?
1. Står du i butiken och tittar på en hoj kommer en säljare fram och frågar, "-varför åker du inte ut och provar den istället?"
2. Hänger i klädbutiken, kikar på hjälmar, efter viss väntan får jag väldigt bra hjälp vid utprovning av bra och skön hjälm.
3. Dem ställer upp. Vi skulle ut med polaren på svensexa och behövde låna en MC för kidnappningen. Northbike svar på frågan "-självklart, detta vill vi vara med på"

NB har givetvis negativa punkter med, men dem gör sitt bästa för att det inte skall vara det första jag tänker på när jag ser deras varumärke.

Tex. NB har dyra hojar, men inte speciellt svårt att räkna ut varför om man läser punkt 1-3 ovan.

Då Internet är en reell konkurrent idag måste våra lokala handlare tänka om. "-vad kan jag göra som inte Internet kan?" Vissa har hittat bra svar, NB anordnar en helghelg med provkörningar av ALLA nya hojar, säljer burgare för 10:- osv.

Fler handlare behöver hitta sin egen modell. Det som förr kallades för nisch tror jag är döende, eller behöver omformuleras. MC-handel handlar inte om nisch, det handlar om en upplevelse. :fyllisar
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det har ju funnits en hel del märken som har haft märkesförsäkringar, men det är väl på utdöende? Så man har ju testat konceptet, men uppenbarligen gav det inte den boost man önskade.

Märkesförsäkringar fungerar säkert generellt sätt. Det beror så klart på vilka typer av kunder som märket lockar till sig. BMW har ju traditionellt sett haft låga premier. Men det har nog ändrats lite med introduktionen av deras sporthoj som hyllats i varenda motortidning. Även Ducati hade lägre premier förr och jag har för mig att man hade någon form av samarbete med något försäkringsbolag vid något tillfälle. Det var före jag körde hoj. I slutet av 90-talet registrerade även lägre effekt på sporthojarna. Vad blev reaktionen? Antagligen lockade de lägre premierna till sig nya typer av förare som tillhörde en annan riskkategori. Premierna gick upp. Min slutsats är att det är dumt från tillverkares sida att subventionera sporthojarna. Inte ens för att öka försäljningen temporärt. Det blir ett bakslag som heter duga. Sedan tror jag inte alls att tillverkarna har lust att subventionera livslånga rehabiliteringsskador.

Var det inte förresten så att Triumph hade en Triumph försäkring som även gällde deras sporthoj Daytona? Visst var det även så att den blev rätt populär ett tag? Vill påminna mig om att man tog ut Daytonan ur märkesförsäkringen på grund av att det inträffade allt för mycket incidenter med dom. Åtminstone såg man till att markant höjda premien på dem.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Finns väldigt många bra svar i denna tråd!
...
Jag tror att det främst är MERVÄRDET som måste förstärkas. Jag bor i Sundsvall, Northbike är enorma här. Varför?
1. Står du i butiken och tittar på en hoj kommer en säljare fram och frågar, "-varför åker du inte ut och provar den istället?"
2. Hänger i klädbutiken, kikar på hjälmar, efter viss väntan får jag väldigt bra hjälp vid utprovning av bra och skön hjälm.
3. Dem ställer upp. Vi skulle ut med polaren på svensexa och behövde låna en MC för kidnappningen. Northbike svar på frågan "-självklart, detta vill vi vara med på"
...MC-handel handlar inte om nisch, det handlar om en upplevelse. :fyllisar

På Lillemans MC i Lund får man en olustig känsla att försäljaren följer dig med blicken bara så du inte snor nåt. Prövköra ? "Du ska bara provköra vad du vill köpa" - låter det. Så var det på deras provkörningsdag, var sugen på att prova en 1198 och en streetfighter, fast jag är en Yamaha-nörd. Ville se vad all den här "cuore italiana" handlar om. Nä, då säger surgubben att jag ska bara prova vad jag har för avsikt att köpa. Orkade inte ta en diskution med honom, så klart, men det skapar en bitter smak i munnen. Just därför jag köpte min splirrans nya yamma nån annanstans..
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
På Lillemans MC i Lund får man en olustig känsla att försäljaren följer dig med blicken bara så du inte snor nåt. Prövköra ? "Du ska bara provköra vad du vill köpa" - låter det. Så var det på deras provkörningsdag, var sugen på att prova en 1198 och en streetfighter, fast jag är en Yamaha-nörd. Ville se vad all den här "cuore italiana" handlar om. Nä, då säger surgubben att jag ska bara prova vad jag har för avsikt att köpa. Orkade inte ta en diskution med honom, så klart, men det skapar en bitter smak i munnen. Just därför jag köpte min splirrans nya yamma nån annanstans..

Märkligt beteende. Hur kan man veta att man vill köpa just en specifik modell? Det är väl bara om man köper en likadan hoj som man hade innan som man gör så i princip? Typ GS-folket.

Klart att man som handlare vill sälja, och en kanon metod är ju just att be spekulanten (eller icke-spekulanten för den delen, man kan bli förförd lätt som motorcyklist) att provköra.

Hade läst mycket om Street Triplen innan jag provade, men var fortfarande lite skeptisk. I princip det första som jag erbjöds var provkörning - och sedan var jag och hojen såld. Likadant fast tvärtom var det med Diaveln, som jag var väldigt inne på. Gillade den inte alls vid provkörning.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
... jävla Tapatalk som inte tillåter att man tar bort inlägg....
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Finns väldigt många bra svar i denna tråd!
Att tjänster blir dyrare i områden där kundunderlaget är klenare torde te sig rätt naturligt.

Jag tror att det främst är MERVÄRDET som måste förstärkas. Jag bor i Sundsvall, Northbike är enorma här. Varför?
1. Står du i butiken och tittar på en hoj kommer en säljare fram och frågar, "-varför åker du inte ut och provar den istället?"
2. Hänger i klädbutiken, kikar på hjälmar, efter viss väntan får jag väldigt bra hjälp vid utprovning av bra och skön hjälm.
3. Dem ställer upp. Vi skulle ut med polaren på svensexa och behövde låna en MC för kidnappningen. Northbike svar på frågan "-självklart, detta vill vi vara med på"

NB har givetvis negativa punkter med, men dem gör sitt bästa för att det inte skall vara det första jag tänker på när jag ser deras varumärke.

Tex. NB har dyra hojar, men inte speciellt svårt att räkna ut varför om man läser punkt 1-3 ovan.

Då Internet är en reell konkurrent idag måste våra lokala handlare tänka om. "-vad kan jag göra som inte Internet kan?" Vissa har hittat bra svar, NB anordnar en helghelg med provkörningar av ALLA nya hojar, säljer burgare för 10:- osv.

Fler handlare behöver hitta sin egen modell. Det som förr kallades för nisch tror jag är döende, eller behöver omformuleras. MC-handel handlar inte om nisch, det handlar om en upplevelse. :fyllisar

Nu vet inte jag hur bra det går för butiken men på Breviks i Linköping fick jag samma upplevelse. Jag och min bror hade kört upp för att kolla lite på handelsboden och passade på att svänga in till Breviks då brorsan var lite sugen på en Ducce. Fick snabbt kontakt med en säljare som gladeligen visade runt oss lite olika modeller av liknande sort. Blev till slut en provkörning av Ducatin men inget köp den gången.

Även Mascot i Nässjö tycker jag är bra att ha å göra med. Kan iofs bero på att vi gick in 2 personer som båda skulle köpa varsin hoj och den ena komplett utrustning dessutom :D


I övrigt håller jag med det andra har sagt. Förlägg öppettiderna då folk har tid att gå runt och kika, känna på grejerna och framförallt prova. Visst kan man hinna åka dit innan 18 även om man jobbar men att börja prova grejer eller provköra en hoj är ju uteslutet.
Och angående kollektivavtal så är det ju inte tvunget att ha skitlön och skitvillkor bara för att man inte går i fackets koppel. Det går alldeles utmärkt att skriva ett helt eget anställningsavtal med vilka villkor man vill (sålänge man följer diverse lagar)
Det går även att förhandla delen av semesterlagen som kräver 4 veckor på sommaren om det finns särskilda skäl och det får det väl ses som på en sån här säsongsbetonad verksamhet.

Med det inte sagt att alla problem är lösta. Världen krymper och det blir lättare för privatpersoner att hitta och köpa delar och utrustning utomlands. Detta kan inte lokala handlare göra något åt utan de får helt enkelt finna sig i sin situation och försöka konkurrera. Och att skylla sina höga priser på en ineffektiv administration ja det är ju bara skrattretande. Jag tror inte det finns någon bransch som överlever om man lägger 25% på att sälja och 150% på att administrera.

Sen tycker jag att sverige likt andra länder bör sänka eller helt ta bort momsen på godkänd skyddsutrustning. Det vore väl helt i linje med nollvisionen att folk har så bra skydd som möjligt, samtidigt som det uppmuntrar till att köpa lokalt istället.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Vad i all sin dar har fått dig att tro det?

öööhhhh....... en hoj håller bättre idag än förr. kolla själv på service intervaller och vad som behövs göra på servicar idag och vad som går sönder och hur ofta det går sönder och sen jämför med en mc från 80 talet t.ex

antar att du med då ser att dom är bättre idag än förr och håller bättre. och jag hoppas att du kan se det ur ett opartiskt perspektiv och ej resonerar som raggare och gamla gubbar som säger att allt var bättre för eller att bilarna var bättre för... och enda motiveringen dom har till det är att dom ej begriper något om hur en modern motor med allt runt omkring funkar.
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
... Och att skylla sina höga priser på en ineffektiv administration ja det är ju bara skrattretande. Jag tror inte det finns någon bransch som överlever om man lägger 25% på att sälja och 150% på att administrera..

Och det är PRECIS DÄRFÖR inga handlare tjänar pengar på att hålla på med reservdelar. Allting som måste beställas är väldigt väldigt omständigt. En hoj som handlaren har i lager = fine, en jacka som hänger i butiken (där man lagt en order på hela sortimenet) = fine, alla kunder som klagar på att en mutter till en ktm från 1943 inte finns i lager utan att det måste beställas = 25% sälj och 150% administration. Alltså

Jag håller med dig till 100% ang slopad moms, men jag tror inte att ni har rätt i att handlarna måste ha öppet längre osv för att överleva. Te x Tyskland är ett av europas handelsnav, och har många hundra års erfarenhet av att exportera, och när svenska handlare kommer på att de kan sälja momsfritt genom att skicka till andra länder kommer det kanske bli så att vi svenska kunder får köpa de piratdelar som handlaren tjänar mest på på nåder i någon varuutlämningslucka medans handlaren drar in storkovan genom att bedriva e-handel och skicka till TE X finland och norge. Vi får se vi får se, handlarna i Sverige är efter, men när poletten trillar ner, då jäklar är jag övertygad om att det händer över en natt
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vafan?
Har bröllopsdag idag, går ut tidigt i garaget för lite mysmek.
Slog precis sönder den fasta muttern på min EXC, väntar till 10:00 och börja ringa Johans MC. Nu skiter jag i det, ingen svarar?

Enligt Lelles webshop har de den i lager. Vissa klagar på dem, andra tycker de är bra.
Hur pålitligt är deras lagersaldo?

Huset har vaknat, nu ska saker piffas och fjäskandet ska börja så att åka till Tagene på chans gör jag inte.

Lite ynkligt?
Varför ska en liten skitbutik ha en massa knappval förresten?
Svara, ta mitt nummer och ring tillbaka?
Hur svårt kan det vara?

Affekt. Jag brukar ångra mig men jag är lite pissed
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Äh! Såhär blir det i alla branscher framöver. Jag beställer tex löpardojor från England till halva priset och inte fan betalar jag dubbelt upp för en uppsättning bromsbelägg i Sverige etc etc. Folk som växer upp nu kommer att upptäcka och handla mer och mer på nätet, ända tills priserna här kan matcha. En nyttig sanering, även om omställningen dit är smärtsam och tung. Men nu har vi en global värld med fri handel, då kommer också spelreglerna att skrivas om, både för oss som köper och de som säljer. Och för oss som jobbar och för de som anställer.
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
..En nyttig sanering, även om omställningen dit är smärtsam och tung.

Du har inte gått i skola i sverige förstår jag ? Eller varit på svenskt sjukhus? eller kört på en svensk väg? hur mycket betalade du för din skolgång? Eller sjukhusvistelsen? 25% av varje såld krona inom sveriges gränser går oavkortat till staten i form av MOMS, detta förutom vinstskatt, sociala osv. Så slutar folk att handla inhemskt kommer det få ofantliga konsekvenser för alla oss. Till en början kanske det kommer skattehöjningar för alla arbetstagare, men mer troligt är att vi kommer se det sociala skyddsnätet / infrastruktur etc utarmas, så nästa gång någon ska gå i skolan kommer det kosta att utbilda sig, alla kommer inte ha råd med sjukvård etc. Men världen har förändrats precis som du säger, när jag växte upp på 70-80 talet var man stolt över att köpa svenska varor, det stod "made in sweden" på massor av produkter och man kände någon form av stolthet och solidaritet över att vara svensk (och man slapp vänta på akuten i 7timmar när man vurpat, till exempel)

Idag är det bara JAG JAG JAG, så länge jag kan få något billigare så skiiiiiiter jag i sverige och mina grannar, vänner och kollegor. Det är helt utarmat och det är djupt tragiskt att vi lämnar vårt system så totalt utsugit till kommande generationer.

just my 2 cents
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Ring cross och endurokompaniet, de har Enduro /mx
Johans Mc har inte enduro /mx, de har ktms landsvägssortiment.

Lelles vet jag inte

Svara i telefon, blir väl så att de kunderna som är i butiken har prio, så är det mycket kunder i butiken får de som ringer vänta. Tyvärr har nog alla firmor som säljer bra det problemet. men det kanske löser sig nu när de läser på sporthoj vad alla tycker om dem?

Vafan?
Har bröllopsdag idag, går ut tidigt i garaget för lite mysmek.
Slog precis sönder den fasta muttern på min EXC, väntar till 10:00 och börja ringa Johans MC. Nu skiter jag i det, ingen svarar?

Enligt Lelles webshop har de den i lager. Vissa klagar på dem, andra tycker de är bra.
Hur pålitligt är deras lagersaldo?

Huset har vaknat, nu ska saker piffas och fjäskandet ska börja så att åka till Tagene på chans gör jag inte.

Lite ynkligt?
Varför ska en liten skitbutik ha en massa knappval förresten?
Svara, ta mitt nummer och ring tillbaka?
Hur svårt kan det vara?

Affekt. Jag brukar ångra mig men jag är lite pissed
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Du har inte gått i skola i sverige förstår jag ? Eller varit på svenskt sjukhus? eller kört på en svensk väg? hur mycket betalade du för din skolgång? Eller sjukhusvistelsen? 25% av varje såld krona inom sveriges gränser går oavkortat till staten i form av MOMS, detta förutom vinstskatt, sociala osv. Så slutar folk att handla inhemskt kommer det få ofantliga konsekvenser för alla oss. Till en början kanske det kommer skattehöjningar för alla arbetstagare, men mer troligt är att vi kommer se det sociala skyddsnätet / infrastruktur etc utarmas, så nästa gång någon ska gå i skolan kommer det kosta att utbilda sig, alla kommer inte ha råd med sjukvård etc. Men världen har förändrats precis som du säger, när jag växte upp på 70-80 talet var man stolt över att köpa svenska varor, det stod "made in sweden" på massor av produkter och man kände någon form av stolthet och solidaritet över att vara svensk (och man slapp vänta på akuten i 7timmar när man vurpat, till exempel)

Idag är det bara JAG JAG JAG, så länge jag kan få något billigare så skiiiiiiter jag i sverige och mina grannar, vänner och kollegor. Det är helt utarmat och det är djupt tragiskt att vi lämnar vårt system så totalt utsugit till kommande generationer.

just my 2 cents

Precis som du säger är det ju. Men inte fan lär det betyda något. Folk handlar där det är billigast. Det har folk gjort i alla tider och så lär det bli framöver också. Vi har ju testat att ha världens högsta skatter, det funkade ju sådär när vi kom på att vi skulle inkludera världens fattiga i den ekvationen och samtidigt sänka våra egna förmåner. Det kanske inte fungerar längre? Lika lite som att Europa har monopol på att alltid vara rika och Asien/Afrika ska vara våra ekonomiska undersåtar i all framtid. Det är nya tider på gott och ont, och du kommer aldrig att få folk att vända ryggen åt en bra affär/billigare vara av de skäl du anger. I så fall skulle inga företag lämna sina länder någonstans heller för att tjäna mer. Och den dagen ett företag/privatperson vänder ryggen åt sina egna intressen upphävs inte bara den medfödda instinkten, utan även sin egen existens. Världen är inte lika trygg överlag som vårt lilla röda socialexperiment här uppe i Norra Europa. Normalt får folk kämpa för sig själva och de sina.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Eftersom motorcyklar inte är mitt enda intresse så satt jag och funderade lite inatt. För några år sedan så var det nästan per automatik billigare att köpa såna saker som musikutrustning och kameraprylar av butiker utomlands. Men nu har det utjämnats, och är ibland till och med billigare här hemma i Sverige.

Som exempel kan man kolla på några prylar hos Thomann. Det är en stor tysk webshop för musikinstrument med mera. För några år sedan var priserna hos de så mycket billigare att man inte behövde kolla vad de svenska musikaffärerna tog innan man handlade något. Idag ser det ut så här på några produkter:
Fender Standard Precision Bass LPB RW: 5208kr på Thomann, 5095kr på Jam
Shure SM58: 948kr på Thomann, 999kr på Jam
Nord Lead 2X: 9555kr på Thomann, 8990kr på Jam
Zoom H6 Handy Recorder: 3460kr på Thomann, 3495kr på Jam
Orange Micro Terror: 1026kr på Thomann, 995kr på Jam
Så vissa saker är fortfarande billigare i Tyskland (vissa till och med mycket billigare, även om jag inte hittade något exempel på det nu). Men i stort sett är det på samma nivå som här eller tillochmed dyrare. På de saker som bara är något billigare kan man ju fråga sig om den lilla skillnaden det är motiverar att man ska orka med de extra besvär det kan medföra om man skulle behöva utnyttja en garanti.

Om man istället tittar på objektiv till systemkameror och jämför USA med Sverige så är det mesta fortfarande billigare i USA. Men skillnaderna har krympt på senare år. Nu sträcker det sig från att ligga på i stort sett samma prisnivå för de billigare objektiven till att kanske vara en skillnad på några tusenlappar för de dyraste objektiven. Det är dock inte lika sanslöst mycket billigare som för några år sedan då jag köpte ett objektiv från USA och det var över 30% billigare, inklusive "sales tax", där än här. Idag skiljer det ca 5% på samma objektiv.

Fast på tillbehör och utrustning för mc så är skillnaderna fortfarande stora. Samtidigt som vi konsumenter får skulden för att vi är illojala och handlar utomlands. Vi får gång efter annan höra att det är vårt fel att handlarna får slå igen. Men det är inte konsumenternas fel anser jag. Det är producenterna och generalagenterna som har prissättningsstrategier som kör de svenska mc-handlarna i konkurs.

Dessutom skulle såklart vissa av handlarna behöva jobba lite på såna saker som hur man ska bemöta kunder, att bara för att en kompis tycker om att köra hoj så innebär det inte per automatik att han är lämpad att sälja motorcyklar, etc. Men har inte handlarna varor som de kan sälja till ett konkurrenskraftigt pris så spelar det ingen roll hur bra personalen är.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Fysiska butiker är utdöende helt enkelt, syns på fler ställen än just "mc". Saknad, tja för vissa, majoriteten tycker det uppenbarligen inte.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Som exempel kan man kolla på några prylar hos Thomann. Det är en stor tysk webshop för musikinstrument med mera. För några år sedan var priserna hos de så mycket billigare att man inte behövde kolla vad de svenska musikaffärerna tog innan man handlade något. Idag ser det ut så här på några produkter:
Fender Standard Precision Bass LPB RW: 5208kr på Thomann, 5095kr på Jam
Shure SM58: 948kr på Thomann, 999kr på Jam
Nord Lead 2X: 9555kr på Thomann, 8990kr på Jam
Zoom H6 Handy Recorder: 3460kr på Thomann, 3495kr på Jam
Orange Micro Terror: 1026kr på Thomann, 995kr på Jam
Så vissa saker är fortfarande billigare i Tyskland (vissa till och med mycket billigare, även om jag inte hittade något exempel på det nu). Men i stort sett är det på samma nivå som här eller tillochmed dyrare. På de saker som bara är något billigare kan man ju fråga sig om den lilla skillnaden det är motiverar att man ska orka med de extra besvär det kan medföra om man skulle behöva utnyttja en garanti.

Jag har också tänkt på musikhandlarna, polarn hänger på nån sajt typ Sportgitarr.com och där finns en tråd startad av nån handlare eller generalagent om varför musikhandlarna får slå igen.
Precis samma argument som här.

Musikhandlaren i Alinge-Texas är inte stor. Mc-handlare har vi mig veterligen aldrig haft.
En i butiken hos Elgiganten i byn blev svart i ögonen när jag frågade varför det inte var samma pris på deras egna website som i butiken.
Ica säljer cykeldäck vilket passar mig bra eftersom handlarn för det har gått när jag pendlat hem.
Pendlarperrongen börjar bli jäkligt full här hemma för övrigt vilket jag tolkar som att Alingsås dör nu.
Jag har svårt att få ihop logistiken vad jag än ska köpa som inte finns på Ica, det är svårt och dyrt att som lantis ta bilen till jobbet i centrala Göteborg. Trängselskatt och svindyra p-avgifter och få p-platser.
Alingsås är stängt när jag kommer hem.
Det är tungt och pinsamt att ta ett flak bärs på tåget.
Det är ganska besvärligt att åka buss till mc-handlarn. De har ändå inget hemma förutom oljefilter heller.

Summa summarum: vad jag än ska ha så får jag antingen ta kompledigt eller beställa.
Ska jag beställa gäller två kriterier: pris eller leveranstid.
Behagar inte de "lokala" handlarna ens svara och fråga om de kan ringa tillbaka eller ha en webshop typ lelles ktm-shop vet jag inte hur jag ens ska kunna gynna dem?

Det är alltså i min värld inget mc-handlarproblem, det är mer storstad-kranskommun-politik-och-omställningsrelaterat.
Handlarn/generalagenten förstår inte sin kund.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Du har inte gått i skola i sverige förstår jag ? Eller varit på svenskt sjukhus? eller kört på en svensk väg? hur mycket betalade du för din skolgång? Eller sjukhusvistelsen? 25% av varje såld krona inom sveriges gränser går oavkortat till staten i form av MOMS, detta förutom vinstskatt, sociala osv. Så slutar folk att handla inhemskt kommer det få ofantliga konsekvenser för alla oss. Till en början kanske det kommer skattehöjningar för alla arbetstagare, men mer troligt är att vi kommer se det sociala skyddsnätet / infrastruktur etc utarmas, så nästa gång någon ska gå i skolan kommer det kosta att utbilda sig, alla kommer inte ha råd med sjukvård etc. Men världen har förändrats precis som du säger, när jag växte upp på 70-80 talet var man stolt över att köpa svenska varor, det stod "made in sweden" på massor av produkter och man kände någon form av stolthet och solidaritet över att vara svensk (och man slapp vänta på akuten i 7timmar när man vurpat, till exempel)

Idag är det bara JAG JAG JAG, så länge jag kan få något billigare så skiiiiiiter jag i sverige och mina grannar, vänner och kollegor. Det är helt utarmat och det är djupt tragiskt att vi lämnar vårt system så totalt utsugit till kommande generationer.

just my 2 cents

Nu är det ju långtifrån enbart välbärgade storstadsbor som kör hoj och behöver reservdelar. Även studenter i Halmstad behöver imellanåt delar och om alternativen är en dyr svensk handlare eller sluta köra hoj så kommer jag sluta köra hoj. något som även det leder till 0 inkomst för handlaren och självdöd för branschen.

För sista gången är det INTE oss konsumenter det är fel på. Människan väger alltid sin egna situation mot andras och kan man få en fördel så tar man såklart den. Okej om en del kostar några procent mer då är det klart man gärna stödjer handlaren men i många fall är det ju betydligt mer än så och en kännbar summa mer iaf för min del.

Och vad jag förstår så sitter ju inte handlarna och täljer guld ändå så uppenbarligen försvinner ju pengarna nån annanstans.

Som sagt branschen behöver tydligen moderniseras för att hänga med dagens öppna marknad och detta sker tyvärr genom att de som inte kommer på en lösning får slå igen.
Och jag personligen ser inte varför nischbutiker måste finnas alls.

Mer stormarknader åt folket.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Du har inte gått i skola i sverige förstår jag ? Eller varit på svenskt sjukhus? eller kört på en svensk väg? hur mycket betalade du för din skolgång? Eller sjukhusvistelsen? 25% av varje såld krona inom sveriges gränser går oavkortat till staten i form av MOMS, detta förutom vinstskatt, sociala osv. Så slutar folk att handla inhemskt kommer det få ofantliga konsekvenser för alla oss. Till en början kanske det kommer skattehöjningar för alla arbetstagare, men mer troligt är att vi kommer se det sociala skyddsnätet / infrastruktur etc utarmas, så nästa gång någon ska gå i skolan kommer det kosta att utbilda sig, alla kommer inte ha råd med sjukvård etc. Men världen har förändrats precis som du säger, när jag växte upp på 70-80 talet var man stolt över att köpa svenska varor, det stod "made in sweden" på massor av produkter och man kände någon form av stolthet och solidaritet över att vara svensk (och man slapp vänta på akuten i 7timmar när man vurpat, till exempel)

Idag är det bara JAG JAG JAG, så länge jag kan få något billigare så skiiiiiiter jag i sverige och mina grannar, vänner och kollegor. Det är helt utarmat och det är djupt tragiskt att vi lämnar vårt system så totalt utsugit till kommande generationer.

just my 2 cents


håller med dig i det du skriver till 100000%

dock så skulle det vara så att näthandeln kommer bidra till detta scenario så finns det ju faktiskt MILJARDER som svenska staten kan spara in på. det är ca 35 miljarder som sverige skickar utomlands i bistånd som inte faller oss svenskar till någon nytta.
så OM ditt scenario skulle bli verklighet så får man hoppas att svenska politiker inseér att dom får se till sveriges bästa först.


varav det du skrev om made in sweden... försöker köpa svensktillverkat och är stolt över att bo i sverige och vara svensk. och svenskar var förr kända för att vara ett bra folk som gjorde bra arbete och hade hög arbetsmoral och gjorde sitt bästa. tyvärr är det ej så längre vilket i sin tur gör att dom som jobbar på dom fabriker som tillverkar dessa sakerna här i sverige inte gör sitt bästa eller så bra dom kan. i sverige så är fortfarande industri arbetare ett låg utbildat yrke......och dom flesta lågutbildade har ju hamnat där för dom liksom inte orkade göra sitt bästa eller ens bra ifrån sig för att få en utbildning....
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
håller med dig i det du skriver till 100000%

dock så skulle det vara så att näthandeln kommer bidra till detta scenario så finns det ju faktiskt MILJARDER som svenska staten kan spara in på. det är ca 35 miljarder som sverige skickar utomlands i bistånd som inte faller oss svenskar till någon nytta.

Nja, inte för att ge mig in i en politisk diskussion, men riktigt så funkar ju inte bistånd i praktiken, det är inte ett nollsummespel.

Dessutom, om man sätter in 35miljarder i ett nationalekonomiskt handelsperspektiv, så är det en droppe i havet mot vad vi i sverige köper tjänster och varor för från utlandet.

Den pågående MC-handlar döden tror jag att man enklast kan förklara med dålig konjunktur i landet, den fortskridande urbaniseringen och det faktum att sverige är en väldigt liten marknad ekonomiskt men väldigt stor geografiskt vilket ju gör det omöjligt för svenska handlare att konkurrera med pris. Jämför man med Tyskland kan man ju ganska lätt föreställa sig att det enbart i Berlin säljs mer hojar och tillbehör än i hela sverige.

Jag håller däremot med om att man definitivt skall tänka på konsekvenserna för den svenska ekonomin när man köper skit från kina.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top