24mx har ingen butik mig veterligen, de har ett "varuutlämningsställe" där man kan hämta ordrar lagda i webshopen (man måste förbeställa). Det kanske ser ut som en butik, men kostnadsmässigt är det en helt annan sak att driva. Det är att jämföra päron och äpplen
Man behöver inte ha kollektivavtal om företaget har mindre än ett visst antal anställda (20?-25?) har jag för mig, MEN det är svårt att få BRA KUNNIG SERVICEMINDED personal om man har piss och pannkaka som anställningsvillkor, och det är ju det som är en av de främsta klagomålen på våra lokala handlare, kompetens och servicenivå?
Mc-firmorna och annan säsongsbetonad verksamhet gör nog inte fler procent av årsomsättningen än du kan räkna på ena handens fingrar, och då kan du ha rätt få fingrar på den handen för att det ändå ska vara fler än % av omsättningen. Tragiskt nog är december, en av övriga handelns riktigt bärande månader (precis som du säger) något mc-firmorna helt misslyckats med. Det finns inget driv att sälja / marknadsföra / vara offensiv i slutet av säsongen, trots att konsumenterna sitter med shoppingbyxorna på. Ordinarie säsong säljer du prylar till han /hon som har hoj, i december ska han/hon med hojens mormor, kusin, farsa, pojkvän/flickvän köpa presenter till hojåkaren, så det måste finnas en jättepotential att tillhandahålla julklappar till hojåkare (som närstående till hojåkaren = 5ggr större kundgrupp) köper. Idéer kring detta mottages tacksamt
Tillsist håller jag med, skit i priset, Sverige är ändå fucked där med moms, köper du något på import (inom/utanför eu) så betalar handlaren 0kr i moms, det är din skyldighet som köpare att redovisa momsen (utöver småköp förstås), vilket gör att det blir billigare för handlaren att sälja till dig på ebay (han behåller det som var moms som ren vinst) och när du sen får dina prylar som tullen inte klarerar, så har du fått det "momsfritt" och den enda som förlorat är staten (dvs våra skolor, sjukvård, arbetsmarknadsprogram, försvar eller vad det nu är vi skulle lagt de pengarna på).
Så, ut med alla gamla troll i butikerna, in med lite nytt fräscht folk (kvinnor kan också sälja prylar, och de är behagligare att se på prata med än en sur gubbe! *hint hint*) som har säljkompetens och som är nytänkande och serviceminded!
- 24mx har butik, iaf i Sthlm.
- Man måste mig veterligen inte ha kollektivavtal. Dvs. man kan komma överens med sina anställda om (inom lagen i övrigt) vad som helst.
- Som gammal butikschef (detaljhandel, elektronik) kan jag berätta att vi gjorde majoriteten av sälj mellan 12-13 samt efter 18. Vi gjorde också ca 50% av årsomsättningen på julhandeln.
I övrigt tror jag som redan nämnts i tråden. Priset är inte allt. Ett leende, visa lite intresse och ett vänligt och tillmötesgående bemötande kommer man mycket långt på.