Varför tvingas svenska handlare lägga ned. Den ENDA tråden

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag inbillar mig att den som är hungrigast kommer att överleva, servicemind till tusen och att inte bränna någon kund är oerhört viktigt om man ska hålla marginalerna uppe, helt klart är att det finns en gräns på hur mycket det får kosta extra innan kunderna känner sig lurade, enligt mig så som det känns när man går in i en butik idag.....

Jag håller med dig precis!:) Jag skulle köpa en 1190 och byta in min gamla hoj som handlare "xxx" hade tjänat 10 000kr på.
140K för 1190 samt 15-20K tillbehör. Allt blev fel hos dom och jag fick ett bud på 2100kr för montering av väskor. Nu visade sig att dom 2100kr inte gällde original väskor när jag klagade, men dom tar 2100kr för att montera 2 bågar som man fäster väskorna i på ej original grejer.

En mekaniker som inte är dum i huvudet klarar det på 30 mins, ska man då taxera kunden 4000kr i timmen? Man köper väskor för 15 000kr och så ska dom ta dom sista kronorna för en. Även fast denna handlare bad mig om ursäkt (upprepande ggr) så kör dom ju ändå blåsningar på andra kunder. Så varför ska jag gynna dom kände jag.

Mc-kompaniet i Väring monterade min akra pipa/hasplåt gratis utan att jag bad om det. Dom föreslog det! Det gjorde mig positivt överaskad att dom inte ville plocka en på så mycket som går. Brorsan ska i veckan kanske köpa en ny cykel där samt jag kommer köpa min 1190 där. Dom vet hur man sköter kunder:)
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Bra tråd boris, här är mina 2cents

Nyförsäljningen av MC har fallit (fritt) och halverats sedan 2008, de flesta handlare i Sverige sålde mindre nya hojar 2012 än 2011. Marginalerna har minskat, då generalagenterna trycker på handlarna hojar i bulk (för att få bättre marginaler), men sen blir handlarna stående med ett lager av 1-2-3 år gamla fabriksnya hojar som de får rea ut långt under inköpspris, dvs även om handlaren säljer 700 hojar ett år, så äts vinsten på de första 500 upp av att de sista 200 får säljas med förlust. Marginalerna ligger mellan 10-15%, vilket också ska ses i relation till att du binder oerhört mycket kapital i ditt lager (dvs du får låna av banken för att köpa in hojarna, och de kostar också).

Hojintresset är dock rekordstort, det finns över 300000 hojar i trafik i Sverige idag, vilket är rekord, så det borde finnas ett stort intresse för reservdelar, kläder, tillbehör för att hålla dessa igång kan man tycka.

Sen har ni allihopa rätt i att MC-branschen i Sverige idag är en hoper stenåldersmänniskor utan minsta koll på varumärken, marknadsföring, kundvård, etc ens på en nivå som dagens gymnasieungdomar besitter. Problemet är att de flesta som "är i branschen" har varit det alldeles för länge. Detta är i sin tur en konsekvens av gravt sviktande försäljning under rätt många år, så det är ingen vid sina sinnes fulla bruk som skulle starta en MC-firma idag, med de extremt dåliga marginaler som finns. Och skulle de vilja skulle banken skrattande neka dem all finansiering. Så.. Hur går vi vidare från det här? "support your local dealer" t-shirts? Upprop? Utse årets handlare (avseende kundhantering, ej "flest sålda hojar")??



jag tror även att en (stor) del i att nyförsäljningen av mc minskar är att motorcyklarna blir bättre och bättre och håller längre och går sönder mindre än förr. vilket i sin tur gör att vagnparken blir äldre och äldre på motorcyklar. och i sverige så är ju motorcykeln ett hobby fordon till skillnad från många länder där motorcykeln ses som ett nytto fordon och är mer en "slit och säng" pryl som ej putsas på och tas om hand om på samma sätt som "knullputtsarna" i sverige gör.

det är fler mc i trafik iår än på många år, men färre och färre som tar mc kort och som tidigare skrevs så säljs det färre och färre hojar...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vad är det före kl 20 då? Jag skrev ju att butikerna bör vara öppna till kl 20.

Och även om det skulle råka bli någon timme på slutet med 100% OB-tillägg så är det ju smartare att betala det och ha personal när kunderna kan komma istället för att betala ordinarie lön när butiken är tom på kunder.
De krävs nog inte många genomsnittskunder mellan 19 och 20 för att täcka det där OB-tillägget.

En gång när jag var ung och dum i början på 90-talet gav jag ett anbud på en konkursad handlare. Min plan var då ungefär att själv stå i verkstaden med låst dörr mellan kl 7 och 14, och sedan i butiken från 14 till 20.
Fick den inte, och lika bra var nog det. Misstänker dessutom att jag eg hade bäst bud men att "vinnaren" blev informerad om mitt bud så att dom kunde gå över det. Dom vara bara ute efter lokalen till en helt annan verksamhet.


Bara en liten tanke i all din välmening.

om vi accepterar att semesterlagen inte är bindande utan att det faktiskt går att lägga semestern under precis vilken årstid som helst så länge bägge parter är med på det, vilket innebär att det bara kommer att vara blåtandsbönderna som tar ett jobb på en MC firma.

Öppet alla dagar, ja sätt dig och lägg ett fungerande schema med befintlig personal som funkar. Merförsäljningen äts nog upp på första söndagen om inte timmisen glen lyckas sälja på någon en splonkans hoj.

Och tyvärr så är jag naiv nog att tro om någon pga yttre omständigheter inte kan hämta sin nyköpta hoj innan 18:00 så ser man till att få det att funka, om det inte är helt galna tider.


Edit: men jag är inte helt negativ till ditt tänkesätt, givetvis skall ni kunna kolla storlekar efter 18:00 och på söndagar.
 
Last edited:

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Nja, det där tappet kom allt efter finanskrisen vid 2008 och framåt, givetvis är en 2008års mc sämre än en 2013, men så mycket bättre har inte kvalitén blivit på motorcyklarna än för fem år sen. Däremot så har konsumenter alltid skurit in på dyra kapitalvaror såsom båtar och mc under lågkonjunkturer och istället har de som fortfarande har jobb (vi har ganska hög arbetslöshet idag) lagt pengarna på hög alt börjat köpa småsaker istället, typ kläder och middagar. Detta finns det en hel del statistik på. Dock, du har rätt både i att vi tar hand om våra mc i sverige (väldigt få hojar som underkänns på besiktning jämf bilar te x) och att hojarna håller längre, då vi har över 300000 hojar som rullar i sverige idag.

jag tror även att en (stor) del i att nyförsäljningen av mc minskar är att motorcyklarna blir bättre och bättre och håller längre och går sönder mindre än förr. vilket i sin tur gör att vagnparken blir äldre och äldre på motorcyklar. och i sverige så är ju motorcykeln ett hobby fordon till skillnad från många länder där motorcykeln ses som ett nytto fordon och är mer en "slit och säng" pryl som ej putsas på och tas om hand om på samma sätt som "knullputtsarna" i sverige gör.

det är fler mc i trafik iår än på många år, men färre och färre som tar mc kort och som tidigare skrevs så säljs det färre och färre hojar...
 

2BIG4U

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, BMW S1000RR
Vi hojåkare måste nog inse att vi själva är del i att våra handlare försvinner.
Visst, var och en är sin plånbok närmast, men vi måste också inse att om vi vill kunna ta en tur på hojen och åka och kolla hos en handlare, så krävs det också att han får lov att sälja något.
Vi kan inte ha inställningen att handlarna är provrum åt prisdumparna på Internet. Vem har råd att hålla fullt sortiment, så att vi kan komma och kolla på färger och prova ut storlekar som vi sedan går hem och beställer i datorn. Det finns en väldigt stor sajt i Sverige som dumpar priser. Men varför kan dom det? Jo dom har inga kostnader i lagerhållning eller behöver ta risken att ta hem varor till en butik. Dom länkar in lagersaldon från sina leverantörer så att man lockas att tro att dom har allt, allt, allt i lager. Det har dom inte. Dom beställer hem efter hand som dom får in en order. Ingen risk, rena pengar rakt in på en vara dom redan sålt till en kund som varit en fysisk butik och provat ut storlek och färg.
Frågan är om vi mc-åkare vill leva i ett land utan mc-butiker. Vill vi handla våra hojar, delar och tillbehör utan att ha sett det. Vill vi stoppa in våra motorcyklar i faxen och faxa in den på service?
Är det inte värt att betatala några snusören extra och få personlig service, ett urval av varor att titta och känna på, och att kunna ta med sig varan hem direkt. Specilistkunskapen som handlarna i butikerna besitter är mycket värdefull. Försök gå in till Biltema och få minsta lilla råd om deras lågprisbatterier av undermålig kvalitet... Fråga dom om råd hur batteriet skall underhållsladdas. Fråga dom om låsen dom säljer är godkända enligt klassning för motorcyklar. Jag vet av egen erfarenhet att dom enbart tittar på en som om man kom från en annan planet. Inga svar finns att hämta. Men det är klart, det icke godkända låset är ju hundra kronoro billigare än det som mc-handlaren säljer, och som är av godkänd kvalitiet.
Valet av ett sverige utan handlare ligger inte hos handlarna, det ligger hos oss som kör hoj.
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Dessutom har ordinarie butikspersonal i sverige redan ca 47-48 LÖRDAGAR de ska jobba utöver de 40timmarna på veckodagarna, då de flesta handlare har lördagsöppet (detta är också ett sätt för kunder som inte kan handla innan 18 på vardagar att få "komma till" i butiken). Så säg att Bosse butik dessutom jobbar 25 lördagar per år. Det kan givetvis vara så att alla som förvärvsarbetar har svårt att komma in på vardagar, och då hade det kanske varit bättre med utöka öppettiderna. Dock är de flesta kvalificerade säkerligen mellan 30-50år och har familj så jag misstänker att de enda som ställer upp på att jobba till 20 (oavsett ersättningsnivå) är de som precis gått ur gymnasiet eller kommit hit för att plocka bär, och då faller argumentet att man vill ha SERVICE och KOMPETENS. svårt det här

Bara en liten tanke i all din välmening.

om vi accepterar att semesterlagen inte är bindande utan att det faktiskt går att lägga semestern under precis vilken årstid som helst så länge bägge parter är med på det, vilket innebär att det bara kommer att vara blåtandsbönderna som tar ett jobb på en MC firma.

Öppet alla dagar, ja sätt dig och lägg ett fungerande schema med befintlig personal som funkar. Merförsäljningen äts nog upp på första söndagen om inte timmisen glen lyckas sälja på någon en splonkans hoj.

Och tyvärr så är jag naiv nog att tro om någon pga yttre omständigheter inte kan hämta sin nyköpta hoj innan 18:00 så ser man till att få det att funka, om det inte är helt galna tider.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Svängningarna i mc-intresse har "alltid" funnits. Dip på 60- 70-talen, hausse på 80-talet och nu senast från 2005 eller så. Det har handlat om olika kategorier köpare men det gemensamma är att haussen plötsligt tar slut; något annat blir intressant helt enkelt.
Nu kommer vi snart i samma situation som under sena 50- och hela 60-talet; det kommer att finnas 1000-tals närmast osäljbara beghojar stående i garage över hela landet och endast de riktiga superentusiasterna fortsätter att åka.
Hårdast drabbade? Jag tippar på customsegmentet eftersom deras köpare (tjänsteman i 50-åren) är extremt rörliga samt sporthojar eftersom de inte är så praktiska för commuting och touring. För visst är det väl så; de som aldrig slutar köra är commuting- och touringfolket, de har aldrig styrts av vad som är "inne".
När det inte är lika modernt längre, kommer många mc-firmor att behöva stänga. När de mode-styrda åkarna försvinner, kommer många verkstäder att få stänga eftersom superentusiasterna ofta mekar själva.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Enda anledningen till att svenska handlare får lägga ner är pga firmor som fordonshandel.se, Biketrade.se m.m m.
Folk är så jävla snåla och köper sidoimport utan att egentligen veta om konsekvenserna. Om några år så finns det inga svenska handlare kvar:( Tänkte på detta senast förra veckan, fan vad ont om återförsäljare det börjar bli, Nu har Triumph Center Skåne och MC-Huset gett upp! Vilka blir det nästa år? Kommer Stockholm Mc-Varuhus att överleva? Ja det tror jag för alla i Stockholm kör Scooter och det är nästan inga som sidoimporterar dom. Den dagen importfirmorna börjar ta in Vespor och sälja dom för 5-10 k under ordinarie pris så kan vi nog säga hejdå till även dom största och mest etablerade firmorna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bara en liten tanke i all din välmening.

om vi accepterar att semesterlagen inte är bindande utan att det faktiskt går att lägga semestern under precis vilken årstid som helst så länge bägge parter är med på det, vilket innebär att det bara kommer att vara blåtandsbönderna som tar ett jobb på en MC firma.

Öppet alla dagar, ja sätt dig och lägg ett fungerande schema med befintlig personal som funkar. Merförsäljningen äts nog upp på första söndagen om inte timmisen glen lyckas sälja på någon en splonkans hoj.

Och tyvärr så är jag naiv nog att tro om någon pga yttre omständigheter inte kan hämta sin nyköpta hoj innan 18:00 så ser man till att få det att funka, om det inte är helt galna tider.

Med rätt morot så går det nog att komma överens om semestertiderna. Dessutom är det en säsongsbransch där man nog även bör/får ha säsongsanställd personal.

Med tanke på att de flesta butiker har råd att ha öppet mellan kl 10 och 12 när det knappt finns en kund i butiken så tror jag inte det kan vara allt för betungande att täcka personalkostnaderna. :tungan

Visst kan säkert kunden hitta en lösning att komma före 18 om han köpte en splonkans hoj, men som jag ser det så vore det inte för mycket begärt att någon stannar till kl 20 för att kunna sälja/leverera en splonkans hoj.
Nu tror jag ju däremot att största problemet är när kunden behöver ett oljefilter för 100 kr. Där finns det inte mycket incitament för en kund att stressa iväg till butiken när han istället kan logga in på ebay och få hem ett för 50 kr några dagar senare.

Skulle butiken istället haft öppet till 20 så är chansen större att kunden åker till butiken och köper det där oljefiltret trots att det kostar några tior extra. Tror inte ens dom behöver ha öppet till kl 20, det räcker nog till kl 19 så hinner nog de flesta handla.

Det handlar alltså om att man bör anpassa sig efter kundernas önskemål. Om du tycker att kunderna ska anpassa sig efter dina önskemål så får du acceptera att många kunder istället går till någon annan och handlar. Och idet här fallet är alltså "någon annan" den där butiken som har öppet 24/7, ebay.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, det där tappet kom allt efter finanskrisen vid 2008....

Ungefär samtidigt med att Biltema började sälja MC-prylar betydligt billigare än de etablerade handlarna och dom har tagit mycket stora andelar av MC-handlarnas försäljning. Sen får ni diskutera kvaliteten hur mycket ni vill.

Bara gå in till din närmaste Biltema och kolla hur folk fyller korgarna med MC-prylar på ett sätt jag aldrig sett hos någon svensk MC-handlare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Därför att handeln går mot färre och större enheter.
Att svenska MC-handlare måste slå ihop är inte konstigare än att ON OFF och Expert försvunnit.
Eller att antalet livsmedelsbutiker blir färre och färre. Och större.
Och för att "postorderhandeln", numera via internet exploderat.
På 60-talet köpte jag nya däck till min BMW R60 hos Wall(?) i Kävlinge.
Men bromsband Ferodo Racing Green, ja de beställde vi (tre i gänget) från England, brev till England med beställning efter läst annons i Engelsk tidning, brev från England vad det kostade med frakt, banken för check i £. Checken i brev till England. Och paket från England.
Trimkamaxlar till en Honda 450 från USA på samma sätt som bromsbanden.
Nu nya däck till Suzukin, Dunlop Sportmax Sportsmart köpte jag hos internetfirma.
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Sen är vi ju olika allihopa, jag tror inte mitt hojande är inom normen.

Jag köper ny hoj när garantin går ut (5 år om man sköter servicarna) min 10a som gått 5000 nu har fortfarande 3 år kvar av den förlängda garantin. Servar 2-3 gånger/år och inhandlar allt till hojen från lokala butiker.
Jag inbillar mig och tror faktiskt att om det skiter sig ordentligt så skulle någon öppna utanför öppettider om det var riktigt illa.

Däck, DYRT.

Njae inte tokdyrt, om man snittar 6-9 per år så får man till slut så bra priser att det knappt lönar sig att ta dom från däckonline eller andra. Och det händer ofta att Påarps mc rullar ner en pågående service från lyften för att jag skall få nya gummin när jag dyker upp som gubben i lådan, ja min ena bobbin är nerskrapad så depåstöd funkar inte.

Jag har ett minne när Glenn på Yamahacenter för att rädda en TT med RoH rev sidan på min MT03 utan bokning för att tokbyta nått ballansdrev som knasade, rullade in 16:30 påbörjade turen 18:15.

Man får vad man förtjänar.

Edit: billigt nej inte om man bara tittar på pengarna men klart värt det om man ser på servicegraden.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har funderat kring konceptet med klädförsäljning. ...
Vore detta ett intressant upplägg? Är det viktigt att få med sig sakerna hem direkt? Skulle majoriteten ändå beställa från utlandet?

Definitivt en bra idé!
Jag har handlat så gott som all min skyddsutrustning i butik, med ett par undantag:
Första hjälmen beställde jag från USA. Priset blev skitbra, men hjälmen lite för stor. Nevermind, jag köpte en ny som satt som ett smäck i butik i Lund. Stövlar beställde jag från FC-Moto. Fy fan, aldrig mer FC-Moto säger jag, vilka idioter. Fick inget svar, fick hem annat än vad jag köpt, fick betala frakten tillbaka som var en förmögenhet, etc etc. Flera gånger. Min nuvarande hjälm köpte jag hos Louis nån gång när de skickade mig en 20% rabattcheck på valfri vara. Passade på och beställde en då nysläppt Shoei Neotec, ett par tusen under det svenska priset.

I regel köper jag mina grejer i butik i Sverige när det är REA. Då är priserna vad de borde vara. Jag köper gärna här hemma om det inte skiljer en tusenlapp per pryl. Ofta får jag höra att X kan inte konkurrera med onlinedäckhandlare men priset skiljer upp till 1500 spänn, och det kan jag bara inte ignorera.

Fick också höra en idiotisk grej av en bilhandlare när jag skulle byta in min bil med 3000 mil på mätaren. Då erbjöd han 50.000 mindre än marknadsvärdet, och jag frågade "inser du att du erbjuder mig cirka 50000 mindre än marknadsvärdet ?" till vilket han svarar "ja, du vet vi måste också leva här"
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Sen är vi ju olika allihopa, jag tror inte mitt hojande är inte inom normen.

Jag köper ny hoj när garantin går ut (5 år om man sköter servicarna) min 10a som gått 5000 nu har fortfarande 3 år kvar av den förlängda garantin. Servar 2-3 gånger/år och inhandlar allt till hojen från lokala butiker.
Jag inbillar mig och tror faktiskt att om det skiter sig riktigt så skulle någon öppna utanför öppettider om det var riktigt illa.

Däck, DYRT.

Njae inte tokdyrt, om man snittar 6-9 per år så får man till slut så bra priser att det knappt lönar sig att ta dom från däckonline eller andra. Och det händer ofta att Påarps mc rullar ner en pågående service från lyften för att jag skall få nya gummin när jag dyker upp som gubben i lådan, ja min ena bobbin är nerskrapad så depåstöd funkar inte.

Jag har ett minne när Glenn på Yamahacenter för att rädda en TT med RoH rev sidan på min MT03 utan bokning för att tokbyta nått ballansdrev som knasade, rullade in 16:30 påbörjade turen 18:15.

man får vad man förtjänar.

Edit: billigt nej inte om man bara tittar på pengarna men klart värt det om man ser på servicegraden.

Fick också bra service där , då de svarvade nya bussningar till min dämpare KOSTNADSFRITT. Visst, jag hade köpt ny hoj, men ändå anmärkningsvärt. Jag kan tänka mig handla där igen.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är man lite realistisk på de förhållanden som gäller i Sverige med en förhållandevis kort mc-säsong kan man ifrågasätta om det ska vara möjligt att bedriva en året-runt verksamhet där inkomstkällan är verkstad och försäljning av nya och begagnade motorcyklar samt skyddsutrustning. För att få kalkylen att gå ihop måste man nog salta notan en hel del.

Det borde ju gå att vara lite innovativ också. Varför har t.ex. BMW helt separata organisationer för att sälja bilar och hojar? Det borde ju finnas en del synergier att sälja bilar och hojar tillsammans, man kan ju ha olika sälj- och serviceorganisationer hos handlarna men gemensam administration, borde kunna spara en del. T.ex. Honda och Suzuki borde kunna göra det också, Ducati kanske inte är beredda att dela lokal med Skoda än...

En annan grej som kanske finns i Sverige numera men jag hörde aldrig talas om det innan jag flyttade; att märkeshandlare erbjuder vinterförvaring (mot en avgift, naturligtvis) och att de då även ger lite bättre pris på servicen under vinterhalvåret när du har hojen i vinterförvaring. Rätt praktiskt att slippa boka tid, lämna och hämta under säsongen och de har typ fyra-fem månader på sig att göra servicen så de kan planera den effektivt, bara hojen är klar till våren när jag ska hämta den. Sådan service tror jag kan funka i städer där det inte är lika gott om parkeringsplatser.


Det återstår ju också att se hur tillverkarna ska kompensera för deras minskade omsättning som internethandel leder till eftersom försäljning tenderar att flytta till länder med svagare valutor eftersom det blir billigare för andra länder att handla där. Tillverkarna verkar ju historiskt ha satt priser i lokal valuta på en genomsnittskurs och sedan inte justerat så mycket när lokala valutor har gått upp och ned, det har jämnat ut sig över tiden. Det funkar ju inte längre om handeln hela tiden flyttar dit där valutorna är svagast och därför varorna billigast. Finns tre sätt för de att lösa det på som jag ser det; 1 antingen justerar de priserna till handlarna oftare så att priserna sänks när valutan i landet blir starkare, som den t.ex. är just nu i Sverige, och då måste tillverkarna börja syssla med valutasäkringar eftersom resultatet annars blir samma som att sälja i länder med svag valuta, eller 2 valutasäkra försäljningen utan att justera priserna i olika länder när valutakursen ändras, dvs försöka förutspå vilka länders valuta som kommer att stärkas/försvagas och sedan försöka säkra den resulterande förflyttningen av försäljning till svagare valutor. Låter krångligt och riskfyllt. Tredje alternativet är att tillverkarna blir mycket hårdare i att inte tillåta deras återförsäljare att sälja till andra länder. I vissa branscher börjar detta hända redan men oftast sköts det mer med dolda hot än öppna krav och framförallt får inte kunderna veta något. Om en handlare säljer för mycket till andra länder slutar man helt enkelt sälja till den handlaren. Det funkar iofs bara om man är ett starkt märke med stor efterfrågan från handlare som vill sälja ens grejer och om man har hyfsad kontroll på distributionen av ens grejer.
 
Last edited:

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Nacka
Hoj
KTM 660 SMC -05
Massa orsaker. Internet är ofta 50% billigare, de flesta hojar är oförskämt dyra att försäkra så man har inte alltid råd att byta upp sig till nyare och sen här i stockholm iaf så är säljarna så jääääävla dåliga och ointresserade av folk som inte kommer inknallandes med bmw gore-tex ställ.

Jag staplade in på AVA för några år sedan i mjukisbrallor och såg väl inte allt för välbärgad ut kanske :) hur som helst så fick jag vänta länge på att få hjälp av en säljare för dom allihopa stod och pratade om hur jävla bra ABS var och väder & vind med någon medelålders touring-nisse. Jag fick iaf hjälp 20min senare när kunden/polaren gick ut ur butiken.

Dom blev dock lite mer serviceinriktade när jag halade fram VISA-kortet och köpte hojen. men fan alltså, dom måste se alla kunder som potentiella köpare. Egentligen ville jag fan inte köpa en hoj av dom pga det men jag ville ju ha hojen så jag körde på.

Man kan inte bara inrikta sig på folk man TROR har pengar och vill köpa!
Finns ju tusen fler orsaker också att det går dåligt men det skulle hjälpa dom på traven om dom intresserade sig för ALLA som besöker butiken.

(Brudarna på klädavdelningen är dock bättre, och snyggare!)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tredje alternativet är att tillverkarna blir mycket hårdare i att inte tillåta deras återförsäljare att sälja till andra länder. I vissa branscher börjar detta hända redan men oftast sköts det mer med dolda hot än öppna krav och framförallt får inte kunderna veta något. Om en handlare säljer för mycket till andra länder slutar man helt enkelt sälja till den handlaren. Det funkar iofs bara om man är ett starkt märke med stor efterfrågan från handlare som vill sälja ens grejer och om man har hyfsad kontroll på distributionen av ens grejer.

Idén med EU är att området ska fungera som ett land. Ungefär som i USA. Bara för du bor i South Bend Indiana ska det inte hindra dig att köpa en bil hos Tyler (bilhandlare i Niles) 10 miles norrut i Michigan.
http://www.tylers.com/#

Så idén hindra försäljning fritt i EU kan ge feta böter. Om det upptäcks.
Och vad ska du göra åt svenskar med internet?
Alla är kanske inte beredda köpa ny hoj.
Och då blir ju utbudet på tex www.mobile.de intressant.
Det är lättare om man bor från Stockholm och söderut i Sverige att åka och hämta en hoj i Berlin än i Luleå.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top