Varför tvingas svenska handlare lägga ned. Den ENDA tråden

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Har själv jobbat på firma där alla var överens om att vinterhalvåret jobba en halvtimme längre dagar och sommarhalvåret en halvtimme kortare dagar. Det var alla nöjda med.
Ska man göra tvärtom så krävs det väl som du säger lite extra i lönekuvertet för att personalen ska vara nöjd.

Sen tror jag inte ens det behöver ske exakt så.
Är man en liten firma utan anställda så är det ju ägaren själv som står för variationerna.
Är det en anställd så kan han ju kanske jobba normala 40h/vecka året runt och chefen står fortfarande för variationerna och kanske bara hanterar löner på vintern, medan han under sommaren istället kanske tvingas jobba 80h/vecka.
Ytterligare en möjlighet är att man använder sig av säsongsanställd personal.

Butikspersonal kvällstid kostar dessutom knappast multum. Handelsanställda har ganska dåliga avtal avseende sånt. Så det är inget konstigt med en butik som öppnar 12 och stänger kl 20. Detsamma gäller helgarbeten.
Mecken i verkstaden kan ju jobba 7 till 16 och slipper då dessutom bli störd av kunder större delen av arbetsdagen eftersom butiken är stängd.

Lite extra kostar det naturligtvis men det ska ju vägas mot kostnaden att betala personal för att stå i en tom butik utan kunder mellan kl 10 och 12.

Nu var det ett tag sedan jag själv satt under Handels kollektivavtal men då var det i alla fall ganska höga OB-tillägg... söndag t.ex. var 100% OB, lördag efter 12 var 100% OB och vardagar efter 20 var 100% OB.

Vet också att 7-11 la till extra maträtter än bara korv för att kunna ansluta sina anställda till restaurang istället för handels i ett drag för att kunna sänka kostnaderna.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Jag upplever de som att många gånger finns inte kunskapen eller så förmedlas den dåligt. Att betala 1000kr mer för att en handlare ska stå och läsa innantill på en hjälm går bort. Då får jag bättre koll själv av att läsa tester/forum och beställa på nätet.
Vid hoj försäljning är många säljare ointresserade sitter inne på sina kontor man måste jaga ut dem för att sälja en något.

Sen de som Boris redan är inne på de måste bli lite sekt/tillhörighets känsla av de hela. Man vill känna sig lite utvald. Var beredd att gå ner någon tusing i pris bara för att man ska få känslan av att gjort en bra affär, släng med en märkes mugg och t-shirt.
Kompisen köpte en ny street triple de gick inte ner en krona i pris och kunde inte slänga med triumph muggen den fick han minsann betala 79kr för plus 90k för hojen. Inget som inbjuder till fortsatt relation tycker jag.
Det enda vi pratar om när den handlar kommer på tal var hur jävla gniden han var med den jävla muggen skit sak egentligen men lämnar lite besk eftersmak.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Grundproblemen är flera som jag ser det. Dels det förlegade systemet med generalagent för ett visst land. Det behovet försvann i samband med att internet blev var mans egendom.
Det andra är personalen och i många fall ägarna. Väldigt många jag träffat i olika butiker genom åren är sådana som verkligen brinner för hojar/snöskotrar/valfri livstilsprodukt och vill inget hellre än att jobba med sin hobby och sitt intresse. Problemet är att branschen behöver folk som brinner för att sälja/kundvårda/ge service oavsett produkt, inte en människa som kan räkna upp alla fördelarna med att flytta förtädningen 1,8 grader på Z550 från -82 eftersom det var hans/hennes första hoj. Visst, jättebra kunskap om det kommer in en kund med Z550 från -82...

Varför har inte hojhandlarna och verkstäderna fullt öppet under brinnande säsong? Såklart, de är ju ute och kör hoj eftersom det är deras stora intresse.
De som säljer vitvaror eller möbler har öppet när kunderna kan handla så att de får grejerna sålda om det så är julafton, de som säljer vitvaror och är duktiga på det är människor som är intresserade av människor och människors behov, de skiter egentligen om det senaste kylskåpet har aircondition annat än om det är viktigt för att kunna sälja till en specifik kund.

De som säljer kylskåp och försäkringar borde egentligen sälja motorcyklar och tvärtom, då skulle det se helt annars ut... :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Mycket tal om utländska webshopar, men ta till exempel 24mx.se, som har köttig omsättning, och de har ju knappast hittat nya kunder, utan folk väljer att handla sin hjälm där, istället för mc-varuhuset.

Därav sjunker försäljningen märkbart i de fysiska butikerna.

Och jo, de är så pass stora att det märks hos handlarna. Nisse i Årjäng typer som beställer på utländska shoppar / Ebay är inte ens mätbara.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Sen de som Boris redan är inne på de måste bli lite sekt/tillhörighets känsla av de hela. Man vill känna sig lite utvald. Var beredd att gå ner någon tusing i pris bara för att man ska få känslan av att gjort en bra affär, släng med en märkes mugg och t-shirt.

Kompisen köpte en ny street triple de gick inte ner en krona i pris och kunde inte slänga med triumph muggen den fick han minsann betala 79kr för plus 90k för hojen. Inget som inbjuder till fortsatt relation tycker jag.
Det enda vi pratar om när den handlar kommer på tal var hur jävla gniden han var med den jävla muggen skit sak egentligen men lämnar lite besk eftersmak.

Det är väl som alla andra affärer, trevligt bemötande går långt. Jag går på det varje gång jag är utomlands när krogpersonal och liknande låtsas vara ens kompis. Vips! Så har man köpt en massa saker man egentligen inte behövde. :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har funderat kring konceptet med klädförsäljning. Idag klagas det från många handlare att de agerar provrum och sen beställer folk online. Visst är det billigare att beställa från Fc-moto eller hjälm från england men personligen tycker jag det är osnyggt att uppta handlarens tid och låta dem ha kostnaden för grejerna men sen inte få vinsten.

Som kanske bekant så är skyddshjälmar momsbefriade från England och därför är britterna nästan alltid billigast på hjälmar. Skulle folk vara intresserade av att den lokala handlaren sammarbetar med ett brittiskt företag. I butik finns provhjälmar i de vanliga storlekarna men inte i 37 färger och upplagor som idag. Du provar hjälmen, köper och betalar den på plats och sen skickas hjälmen hem till dig från England.

Fördelar:
* Man kan hålla ett pris enbart kanske 200-500kr högre än britterna
* Hjälmen finns alltid i lager i GB så du slipper vänta veckor på att handlaren tar hem den
* Billigare för handlaren som slipper ha så många hjälmar på lager
* Du får prova en hjälm och slipper chansa med storleken
* Garantier handhas av din lokala handlare och inte ett anonymt webhandelsbolag

Nackdelar:
* 3-5 d leveranstid så du får inte hjälmen i handen
* Fortfarande något dyrare än rent onlineköp

Vore detta ett intressant upplägg? Är det viktigt att få med sig sakerna hem direkt? Skulle majoriteten ändå beställa från utlandet?

Du sätter fingret på två saker som är väldigt intressanta att följa utvecklingen på.

1.Att bedriva verksamhet i ett land från ett annat för att dra nytta av skillnader i beskattning mellan länderna. Amazon, Starbucks och Apple kör alla liknande upplägg inom Europa, dvs att sälja konsumentprodukter i ett land men hävda att verksamheten och försäljningen egentligen bedrivs från ett annat med mer gynnsam beskattning, och börjar dra på sig mer och mer uppmärksamhet från länderna som går miste om skatteintäkterna. Än så länge är det ett möjligt upplägg, vi får se om tio år om det fortfarande är det när förlegade lagstiftare insett att internet inte är en fluga.

2. Folks starka tendens att föredra att köpa grejer de sett med egna ögon men att samtidigt vilja handla billigare hos en internethandlare. Det är nog många tillverkare som fortfarande säger att "det gör inget om alla handlare och generalagent i land X går i konken, handlare från land Y säljer dit ändå" bara för att upptäcka att när deras grejer inte finns tillgängliga för konsumenter i land X att se längre så väljer plötsligt konsumenterna att köpa en konkurrents varor istället. Det kommer nog bli fler och fler branscher som går mot tillverkarbekostade "showrooms" i centralt belägna lokaler eller där varorna konsumeras där folk kan känna på grejer men inte handla något, det får de istället göra hos sina favoritonlinehandlare.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Mc-branschen är inte enda branschen som har problem med lönsamhet. Folk har vidgat sina vyer från att besöka den lokala butiken för att se vad som är nytt inför säsongen till att ha hela världen som en handelsplats där man hittar inspiration och idéer. För att överleva idag måste man antagligen tänka i nya banor. Problemet är att det finns en hel del spår kvar av förlegade handelshinder. Allt för många som trångsynt sitter och bevakar sina egna intressen. Det kan vara allt från skatteregler i olika länder inom EU till arbetsmarknadsregler. Sedan är jag nog inne på Nicklasinorr´s spår angående generalagenturerna. Man skulle idag kunna kapa många led. Agenturerna ser till att hålla uppe en prisnivå som är ohållbar. Folk kan med några snabba sökord få fram prisnivån i olika länder och dra sina egna slutsatser.

Själv är jag på väg att byta bil och behöver fyra nya vinterdäck till den. Skiljer över 1500 kr i prisskillnad hos en lokal däckhandlare jämfört med om jag beställer via Tyskland. Jag är beredd att betala lite mer för att köpa däcken lokalt, men inte hur mycket som helst. Problemet är att den lokala däckhandlaren köper in sina däck via en svensk agentur eller via något lager som deras butik är anknuten till. I själva verket hade däckfirman antagligen kunnat beställa dem via samma kanaler som mig fast till ännu bättre priser som både gynnat honom själv och kunden. Tyvärr är det säkert reglerat med avtal. Jag tror dock att man får luckra upp sådant om man vill öka sin omsättning och i slutändan få nöjda kunder.

Är man lite realistisk på de förhållanden som gäller i Sverige med en förhållandevis kort mc-säsong kan man ifrågasätta om det ska vara möjligt att bedriva en året-runt verksamhet där inkomstkällan är verkstad och försäljning av nya och begagnade motorcyklar samt skyddsutrustning. För att få kalkylen att gå ihop måste man nog salta notan en hel del.
 

Kneedrag

Guest
Med internet och ebay så har marknaden förändrats radikalt för mc-firmorna. Från att som kund varit helt beroende av den lokale mc-firman så är man nu fri att välja o vraka med några klick away.

Det är den verklighet vi lever i och många mc-firmor har inte hunnit anpassa sig till den nya marknaden.
Mc-verstäderna kommer dock överleva utan större förändringar dock kommer mcprylaffärer bli färre , kvar kommer det vara men mer centrerade till större städer och större firmor som kan bära kostnaderna o ha det på lager. De mindre kommer inte ha så mycket på lager.

Jag gråter inte över utvecklingen.
Tycker det finns många bitar kvar som mc-firmor kan fylla som inte internet och postorder kan ge.
Det är som någon annan skrev i tråden trögt med nytänk och många verkar bara köra på i gamla spår.
Det gäller att fråga sig vad kunden söker och vill hyra m,m. Tänk i lite nya banor.
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
"problemet" med 24mx är att de inte har butik, dvs helt andra omkostnader än te x butiken xxx. 24mx har dessutom satt målsättningen att tjäna pengar, så de säljer inga dyra orginaldelar, utan bara 3:e partsdelar, och de säljer dessutom inte till alla hojar, dvs hitta en ljuddämpare till te x KTM 300 EXC 2012 ; 24mx = 0st, KTM powerparts = 5st. Så 24mx har varit "smarta" och plockat ut delar som de kan tjäna pengar på. Dock hävdar jag bestämt att det inte är bättre för Sveriges motorcyklister att det inte går att få tag i orginaldelar till hojar som är över 10år gamla, utan bara piratdelar till utvalda dussinhojar max 5 år gamla. Med det sagt så har vi all respekt för 24mx och deras förmåga att tjäna pengar. Men då är vi åter i diskussionen med "mchandlare som käkar dyra middagar och smörjer kråset på hoj-åkarna", för 24mx är nog en av mycket få mc företag i sverige med en vinstmarginal på över 10%?
Mycket tal om utländska webshopar, men ta till exempel 24mx.se, som har köttig omsättning, och de har ju knappast hittat nya kunder, utan folk väljer att handla sin hjälm där, istället för mc-varuhuset.

Därav sjunker försäljningen märkbart i de fysiska butikerna.

Och jo, de är så pass stora att det märks hos handlarna. Nisse i Årjäng typer som beställer på utländska shoppar / Ebay är inte ens mätbara.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Är för mig ett fullkomligt mysterium att anno 2013 många Mc verkstäder fortfarande sitter med papper och penna och bokar sina jobb ..... har vart runt på endel , tror inte en enda av dom hade en terminal för bokning

måste ju vara absurt ineffektivt att inte optimera varje "gubbes" tid under korta sommaren med service/reparationsjobb

(jobbar i bilbranchen som är sjukt mycket mera konkurrens utsatt än lilla mc världen.... där MÅSTE varje moment vara maximalt effektivt för att kunna tjäna några slantar)
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Yepp, head on, det är en jäkla massa stenåldersadministration och dubbelarbete! En del leverantörer ska ha sina ordrar på FAX! Det finns hur mycket IT-jobb som helst att göra i mc-branschen, bara en sån sak som att integrera leverantörernas lager med det egna affärsystemet, en enkel API lösning, så man kan svara kunderna DIREKT på vad priset och leverantiden är istället för att be att få kolla upp det (ringa eller faxa haha) och sen återkomma till kunden och i bästa fall inte glömma bort att ringa upp kunden ....

Är för mig ett fullkomligt mysterium att anno 2013 många Mc verkstäder fortfarande sitter med papper och penna och bokar sina jobb ..... har vart runt på endel , tror inte en enda av dom hade en terminal för bokning

måste ju vara absurt ineffektivt att inte optimera varje "gubbes" tid under korta sommaren med service/reparationsjobb

(jobbar i bilbranchen som är sjukt mycket mera konkurrens utsatt än lilla mc världen.... där MÅSTE varje moment vara maximalt effektivt för att kunna tjäna några slantar)
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
En grej som många av oss köpare nog inte riktigt hajat, är skillnaden mellan professionalitet och ren entusiasm.
Vi förväntar oss ofta att handlar'n ska vara någon sorts mc-kompis, en som köper och säljer av ren hygglighet och åker båge under fikarasten. Givetvis ska han/hon lämna kompispris på precis allt...
Om handlarn gör så, kommer endera firman att konka eller också får personalen magsår. Man får tycka vad man vill men att bedriva handel måste ske på marknadens villkor - ren business men med ämneskunskap och kundfokus alltså.
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Är man glasshandlare så bör man ha extra öppet under sommaren och man kan nog oftast stänga ner helt och hållet under vintern.

1.) Är man hojhandlare så är väl det en självklarhet att man får förlägga sin semester under vintern? Fattar inte varför du försöker skämta bort en sån sak?
2.) Det är en ganska rimlig tanke att en hojhandlare har mer öppettider under sommaren och kanske kompenserar med kortare öppettider under vintern. Vill man leva tvärtom bör man kanske sälja snöskotrar istället.
3.) Ibland kan man ju undra när en handlare säljer en vara för kanske 100 kkr och sedan kan dom inte låten någon ur personalen stanna en timme extra för att kunden ska hinna hämta den före stängning.

Jag agerar själv periodvis i servicebranschen och jag anpassar mig till 100 % efter när var och hur mina kunder kommer. Har jag kö vid stängningsdags så håller jag öppet ytterligare så länge jag anser att kunderna ger mig en acceptabel timlön.

Kan ju tänkas att handlare bör osv men det finns inte i Göteborg i alla fall. Stänger kl 18:00 prick om inte 17:45. Semester har personal även på sommaren. Skämtade inte för fem öre.

Handlar man med något som är det säsong för max fyra månader om året borde man ha öppet 24/7 för att få det att gå ihop. Kan dom inte ge marknaden vad den behöver när den behöver det så är det inte mindre än rätt att dom får stänga igen butiken och det finns ingen rätt att gnälla då heller.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
BMW passar in i viss mån även om majoriteten av deras modellprogram inte kostar mer än motsvarande konkurrenter. S1000RR är dyrare än övriga litersRR men en 1200GS kostar som Triumph Tiger eller KTM 1190 Adv.

1200gs kostar ju nästan 30 000kr mer än 1190 adventure med samma utrustning, så det är ganska stor skillnad imo. På GS måste man köpa ett "paket" till den som kostar 16-17K.

Ktm har ju Led original samt ekerfäljar, allt sånt på bmw är extrautrustning.
Bmw är lite snyggare tycker jag, men ktm är mycket roligare att köra:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu var det ett tag sedan jag själv satt under Handels kollektivavtal men då var det i alla fall ganska höga OB-tillägg... söndag t.ex. var 100% OB, lördag efter 12 var 100% OB och vardagar efter 20 var 100% OB.

Vet också att 7-11 la till extra maträtter än bara korv för att kunna ansluta sina anställda till restaurang istället för handels i ett drag för att kunna sänka kostnaderna.

Vad är det före kl 20 då? Jag skrev ju att butikerna bör vara öppna till kl 20.

Och även om det skulle råka bli någon timme på slutet med 100% OB-tillägg så är det ju smartare att betala det och ha personal när kunderna kan komma istället för att betala ordinarie lön när butiken är tom på kunder.
De krävs nog inte många genomsnittskunder mellan 19 och 20 för att täcka det där OB-tillägget.

En gång när jag var ung och dum i början på 90-talet gav jag ett anbud på en konkursad handlare. Min plan var då ungefär att själv stå i verkstaden med låst dörr mellan kl 7 och 14, och sedan i butiken från 14 till 20.
Fick den inte, och lika bra var nog det. Misstänker dessutom att jag eg hade bäst bud men att "vinnaren" blev informerad om mitt bud så att dom kunde gå över det. Dom vara bara ute efter lokalen till en helt annan verksamhet.
 
Last edited:

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Affärsmodellen är fel, de etablerade handlarna har inte hängt med tidens rand.
MC-trenden är på väg nedåt och det kraftigt, det visar all offentlig nyregistreringsstatistik.
Kunderna handlar i allt högre utsträckning på postorder via internet via ebay, kneedraggers.com, mynetmoto etc . Delar, däck, hjälmar, tillbehör etc till ett betydligt lägre pris.

Dessutom har det dykt upp aktörer som till och med säljer nya motorcyklar till låga priser via onlineshop. Till och med det sk märkestrogesegmentet som HD och Ducati kan handlas på det sättet till lägre pris. Helt elegant enligt mitt tycke, om det är seröst. Nackdelen är förstås garantierna, men även där finns det ett marknadsbehov för den som är affärssmart.

Det finns inget som motsäger att denna moderna köpmodell för konsumenten inte skulle fortsätta att utvecklas åt det hållet. Snarare kommer det köpbeteendet att bara öka ännu mera.
Men det handlar bara om den materiella anskaffningen. Många kunder eller kanske de flesta behöver tjänster för att installera denna inköpta hårdvara på hojen och hjälp med service av olika slag. Typ bänka hojen trots att kunden har anskaffat slip-on, sportfilter och Power Commander helt själv. Göra servicen med stämpel och allt trots att kunden har anskaffat olja, filter, tändstift i obruten förpackning . Skifta däck till humant pris trots att kunden handlat själv på MynetMoto etc. Listan kan göras hur långs som helst Det finns ju hur mycket som helst att tjäna på tjänsterna bara man är ”open minded”.

Varför ska det vara nödvändigt att lagerhålla nya motorcyklar och låta kunderna betala lagerkostnaden via ett pålägg på nypriset? Vill inte de flesta kunderna tålmodigt vänta nån eller några veckor på en beställd MC från generalagenten till förmän till lägre pris? Så fungerar det ju oftast när man ska köpa en ny bil.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top