Hur kan man som enda handlare i Linköping (Beviks) ha lunchstängt?
För att man inte har konkurrenter på orten kanske? Dvs lyckats att överleva som ende aktör, dvs vunnit mot konkurrenterna. Är det en möjlighet?
Hur kan man som enda handlare i Linköping (Beviks) ha lunchstängt?
Lite OT, men när jag köpte min hoj för snart 4 månader så sa säljaren att hon hade köpt lite skruvar till hojen, men hon hade inte fått dom än, men hon lovade att skicka dom. Jag skickade något påminnelsemail men hon hade inte hört något. Jaja tänkte jag, säljare lovar mycket. Men för en vecka sen kom ett brev med lite besiktningsprotokoll hon hade hittat, och en lapp att hon fortfarande inte hade fått skruvarna. Men med tanke på att varenda skruv kostar 35-40kr så förstår jag att dom har så små lager som möjligtSjälv fick jag vänta 3 mån på ett par plastnitar från Yamaha. Beställde dock på vintern, så det var ingen panik.
Hade dom gått back hade dom nog inte haft det, det är dom för ekonomiska för.Vore intressant att veta vad Biltema tjänar/förlorar på sitt MC-sortiment?
Louis (inte Louise) är inte framgångsrika tack vare sitt eget lågprismärke, utan därför att det är en kedja som delar på kostnader för marknadsföring och drar nytta av kedjans/varumärkets synergieffekter.Har ni varit hos en Louise-butik i Tyskland,dom har massor över hela landet.Dom visar att butikverksamhet går.
Hur,jo eget sortiment av lågpristyp(som t.ex.Hennes) producerat i något bananland och helt omöjligt att prisjämföra på nätet.Dom har billiga lokaler i utan av städerna och i princip ingen personal.Bara en tysk kärring som fattar nada.Men det är billigt och ägarna tjänar förmodligen pengar.Jämför Handelsboden och biltema i Sverige.Detta är kanske framtiden.Märk väl,det är dom firmor som producerar lågpris själva som går bäst.jmr.med Ikea .
Tyskland, europeiska ekonomins ryggrad, med 90 miljoner konsumenter behöver inte vara representativ för hur man får lönsamhet i Sverige. I Hamburg kan du säkert driva en butik för sexhjälpmedel för vänsterhänta, men den kanske inte skulle bli lika lönsam i Burseryd?Har ni varit hos en Louise-butik i Tyskland,dom har massor över hela landet.Dom visar att butikverksamhet går.
Den största boven i dramat är han som i dagens läge helt spelat ut sin roll. Dvs generalagenten!
I dagens informationssamhälle så finns det ingen anledning att ha en mellanhand som bara ska sköta import av produkter. Det kan likväl skötas direkt med tillverkaren alternativ centralt inom EU. Färre mellanhänder innebär alltid lägre priser.
Skulle inte det betraktas som en svensk business och genast påföras svensk moms Boris? Gissar att skatteverket skulle ha fler än en synpunkt på det uppläget.
Jag har funderat kring konceptet med klädförsäljning. Idag klagas det från många handlare att de agerar provrum och sen beställer folk online. Visst är det billigare att beställa från Fc-moto eller hjälm från england men personligen tycker jag det är osnyggt att uppta handlarens tid och låta dem ha kostnaden för grejerna men sen inte få vinsten.
Som kanske bekant så är skyddshjälmar momsbefriade från England och därför är britterna nästan alltid billigast på hjälmar. Skulle folk vara intresserade av att den lokala handlaren sammarbetar med ett brittiskt företag. I butik finns provhjälmar i de vanliga storlekarna men inte i 37 färger och upplagor som idag. Du provar hjälmen, köper och betalar den på plats och sen skickas hjälmen hem till dig från England.
Fördelar:
* Man kan hålla ett pris enbart kanske 200-500kr högre än britterna
* Hjälmen finns alltid i lager i GB så du slipper vänta veckor på att handlaren tar hem den
* Billigare för handlaren som slipper ha så många hjälmar på lager
* Du får prova en hjälm och slipper chansa med storleken
* Garantier handhas av din lokala handlare och inte ett anonymt webhandelsbolag
Nackdelar:
* 3-5 d leveranstid så du får inte hjälmen i handen
* Fortfarande något dyrare än rent onlineköp
Vore detta ett intressant upplägg? Är det viktigt att få med sig sakerna hem direkt? Skulle majoriteten ändå beställa från utlandet?
Vore detta ett intressant upplägg? Är det viktigt att få med sig sakerna hem direkt? Skulle majoriteten ändå beställa från utlandet?
Det beror på flera saker.
- Många har fått sämre ekonomi samtidigt som försäkringar har skjutit i höjden och priset för en hel del MC-modeller
- MC intresset går i vågor och det är på nedgång sedan ett bra tag
- Många har nog börjat handla delar själva till ett mycket lägre pris än hos den lokala MC-firman
- Internet och inte minst det här forumet ger folk hjälp att lösa saker på egen hand i.s.f. att betala höga timpriser hos hojhandlaren
Detta systemet kör Mc depån som är återförsäljare till louis. Har handlat där 2 gånger, andre gången va det lite lång leveranstid. Men det va ju bara ett visir till min hjälm som blev billigare än att beställa från nätet, för frakten blev ju gratis .Jag har funderat kring konceptet med klädförsäljning. Idag klagas det från många handlare att de agerar provrum och sen beställer folk online. Visst är det billigare att beställa från Fc-moto eller hjälm från england men personligen tycker jag det är osnyggt att uppta handlarens tid och låta dem ha kostnaden för grejerna men sen inte få vinsten.
Som kanske bekant så är skyddshjälmar momsbefriade från England och därför är britterna nästan alltid billigast på hjälmar. Skulle folk vara intresserade av att den lokala handlaren sammarbetar med ett brittiskt företag. I butik finns provhjälmar i de vanliga storlekarna men inte i 37 färger och upplagor som idag. Du provar hjälmen, köper och betalar den på plats och sen skickas hjälmen hem till dig från England.
Fördelar:
* Man kan hålla ett pris enbart kanske 200-500kr högre än britterna
* Hjälmen finns alltid i lager i GB så du slipper vänta veckor på att handlaren tar hem den
* Billigare för handlaren som slipper ha så många hjälmar på lager
* Du får prova en hjälm och slipper chansa med storleken
* Garantier handhas av din lokala handlare och inte ett anonymt webhandelsbolag
Nackdelar:
* 3-5 d leveranstid så du får inte hjälmen i handen
* Fortfarande något dyrare än rent onlineköp
Vore detta ett intressant upplägg? Är det viktigt att få med sig sakerna hem direkt? Skulle majoriteten ändå beställa från utlandet?
Det är väl tur att jag inte gissar utan vet har nämligen kollat med SKV. Beskattningsbiten är inget problem förrän varje svensk handlare börjar sälja hjälmar för mer än 350kkr på ett år dvs typ 100 hjälmar. Det fåtal handlare som skulle vara i riskzonen får man hitta lösningar för att komma runt problemet.
Det är väl tur att jag inte gissar utan vet har nämligen kollat med SKV. Beskattningsbiten är inget problem förrän varje svensk handlare börjar sälja hjälmar för mer än 350kkr på ett år dvs typ 100 hjälmar. Det fåtal handlare som skulle vara i riskzonen får man hitta lösningar för att komma runt problemet.
Dom har billiga lokaler i utan av städerna och i princip ingen personal.Bara en tysk kärring som fattar nada.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |