Varför tvingas svenska handlare lägga ned. Den ENDA tråden

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Jag har sagt det förut; skit i att öppna kl. 9, inga kunder som har råd att betala har möjlighet att komma så tidigt på en vardag, öppna 11 eller 12 men ha öppet till 20:00 istället. På helgerna kan man ha öppet mellan typ 10-16, det borde funka. Verkstaden kan köra 7-16 eller vad de nu har för tider så länge kunder kan hämta och lämna hojar samt boka tider under butikens öppettider, inte verkstadens.

Jag håller med de två föregående skribenterna till fullo.
Ett par av de lokala handlarna här i Borås verkar "aldrig" ha öppet. Under sommarveckorna, semestern, var det totalstängt. När man en Lördag eller Söndag är sugen på att åka och kolla hojar eller tillbehör nej då är det stängt, märkligt, men visst det kostar väl att ha personal på helger kvällar osv, men ändå. Sedan kan dom alltid fixa lite mer happenings kan man tycka. Sedan kan man fundera på om inte 4 (får jag det till) handlare i lilla Borås är lite trångt? :confused:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Köper man en Suzuki GSXR hos aukt ÅF till fullpris skall man få en bandag med Philip Backlund. Väl där inser man snabbt att rejsigare däck is da shit, då köper man ett par däckvärmare med Suzuki-logga och ett par rejsiga bromspads och kraschpuckar för att inte lägga bettan. Snart har man också lagt en beställning på kraschkåpor lackade och färdiga Backlund-edition.
Om inte annat vore det ju en lite spännande PR-kupp om man köper en Suzuki och får en bandag hos en Kawasaki-förare och Gixxern kitad med Kawa-kåpor :rolleyes:
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag tycker förvånansvärt många tillverkare är usla på att bygga varumärke och kringupplevelser för att hjälpa sina importörer och handlare att tjäna pengar. KTM har gjort det bra, de har allt ifrån KTM Adventure tours till trimprylar och brödrostar.

Köper man en Suzuki GSXR hos aukt ÅF till fullpris skall man få en bandag med Philip Backlund. Väl där inser man snabbt att rejsigare däck is da shit, då köper man ett par däckvärmare med Suzuki-logga och ett par rejsiga bromspads och kraschpuckar för att inte lägga bettan. Snart har man också lagt en beställning på kraschkåpor lackade och färdiga Backlund-edition.

Vips har man skapat en kund som har en relation till sitt märke och sin handlare, denne kommer troligen inte att köpa en gråimporterad hoj och kraschpuckar från Kina nästa gång.

Det finns en anledning att de bolag som tjänar bäst pengar i mc-branchen även är de som har flest fanatiker i kundkretsen och kan sälja tvivelaktiga produkter med känsloargument. Läs: Ducati och Harley

En grej som jag reagerade väldigt positivt på var Triumph's Roadshow. Visserligen köpte jag min Triumph innan jag visste ordet av Roadshow, men hade jag inte haft en redan, så hade jag säkerligen köpt/bytt till Triumph efter. Så, kundvård, precis som Du nämner ovan, tycker jag är en otroligt viktig del när man bedriver en verksamhet, oavsett vilken verksamhet man bedriver.

För att enklare få ha kunder kvar, så borde alla ha någon form av happening, eller något som liksom lockar kunden att vara kvar, även om det kostar några spänn mer.

Precis som någon nämnde, att få rådfråga någon vid behov, bolla idéer angånde däckval och sådana saker värderar jag väldigt högt, och därför handlar jag merparten av mina delar i butik.
 
Last edited:

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Bra tråd boris, här är mina 2cents

Nyförsäljningen av MC har fallit (fritt) och halverats sedan 2008, de flesta handlare i Sverige sålde mindre nya hojar 2012 än 2011. Marginalerna har minskat, då generalagenterna trycker på handlarna hojar i bulk (för att få bättre marginaler), men sen blir handlarna stående med ett lager av 1-2-3 år gamla fabriksnya hojar som de får rea ut långt under inköpspris, dvs även om handlaren säljer 700 hojar ett år, så äts vinsten på de första 500 upp av att de sista 200 får säljas med förlust. Marginalerna ligger mellan 10-15%, vilket också ska ses i relation till att du binder oerhört mycket kapital i ditt lager (dvs du får låna av banken för att köpa in hojarna, och de kostar också).

Hojintresset är dock rekordstort, det finns över 300000 hojar i trafik i Sverige idag, vilket är rekord, så det borde finnas ett stort intresse för reservdelar, kläder, tillbehör för att hålla dessa igång kan man tycka.

Sen har ni allihopa rätt i att MC-branschen i Sverige idag är en hoper stenåldersmänniskor utan minsta koll på varumärken, marknadsföring, kundvård, etc ens på en nivå som dagens gymnasieungdomar besitter. Problemet är att de flesta som "är i branschen" har varit det alldeles för länge. Detta är i sin tur en konsekvens av gravt sviktande försäljning under rätt många år, så det är ingen vid sina sinnes fulla bruk som skulle starta en MC-firma idag, med de extremt dåliga marginaler som finns. Och skulle de vilja skulle banken skrattande neka dem all finansiering. Så.. Hur går vi vidare från det här? "support your local dealer" t-shirts? Upprop? Utse årets handlare (avseende kundhantering, ej "flest sålda hojar")??
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
man får inte vara så himla Nischad som dagens handlare är.
kvällar och låg-säsong kör man givetvis Stripklubb/bordel verksamhet så är kapitalet säkrat.

Out of the box you know !
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
HÖGA PRISER = MINDRE KÖPARE
varför skulle jag betala dubbla priset för något jag kan få för halva priset? Är inte ekonomiskt oberoende direkt.

Därför att i det dyrare priset ingår något som du inte får när du handlar där det är billigast.

LIDL är billigast på mjölk, ändå handlar jag ibland mjölk på dygnetruntöppen statoil för 18kr/L. Ost är billigast på ICA Maxi ändå går jag förbi ostbutiken då de kan svara på min fråga vilket vin som passar till.

Tidigare sålde jag NGK tändstift bla via denna sida. Mina stift kostade 5kr mer än billigast på EBAY (det är momsskillnaden mellan Sverige och GB) men i utbyte erbjöd jag dagen efter leverans med posten och teknisk support. Fick massor med PM (flera om dagen) av folk som ville ha hjälp att välja stift, hade stiftproblem etc men folk beställde likförbannat av britterna. Man ansåg alltså inte att mervärdet jag erbjöd var värt 20kr.


Därför var min fråga tidigare vad är du intresserad av för mervärde för att priset inte skall vara den enda selektionsfaktorn. För det är totalt omöjligt för en svensk handlare att hålla samma pris som tyska onlineshoper, frågan är bara hur mycket högre pris de får lov att ha och vad de måste erbjuda istället för att få dig och alla andra som kund.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Därför att i det dyrare priset ingår något som du inte får när du handlar där det är billigast.

LIDL är billigast på mjölk, ändå handlar jag ibland mjölk på dygnetruntöppen statoil för 18kr/L. Ost är billigast på ICA Maxi ändå går jag förbi ostbutiken då de kan svara på min fråga vilket vin som passar till.

Tidigare sålde jag NGK tändstift bla via denna sida. Mina stift kostade 5kr mer än billigast på EBAY (det är momsskillnaden mellan Sverige och GB) men i utbyte erbjöd jag dagen efter leverans med posten och teknisk support. Fick massor med PM (flera om dagen) av folk som ville ha hjälp att välja stift, hade stiftproblem etc men folk beställde likförbannat av britterna. Man ansåg alltså inte att mervärdet jag erbjöd var värt 20kr.


Därför var min fråga tidigare vad är du intresserad av för mervärde för att priset inte skall vara den enda selektionsfaktorn. För det är totalt omöjligt för en svensk handlare att hålla samma pris som tyska onlineshoper, frågan är bara hur mycket högre pris de får lov att ha och vad de måste erbjuda istället för att få dig och alla andra som kund.

Priset är inte oviktigt för mig men "brakundservicen" är viktigare.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
man får inte vara så himla Nischad som dagens handlare är.
kvällar och låg-säsong kör man givetvis Stripklubb/bordell verksamhet så är kapitalet säkrat.

Out of the box you know !

Där har vi vinnaren!!!

Det strippas på tok för lite hos svenska mc-handlare. Jag är dessutom lite besviken att jag inte kan köpa Colombianskt luktsalt av mekarna:tungan:tummenupp
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
1: Semester under sommarhalvåret är bara att glömma.
2: Öppet alla veckodagar under högsommar till 20:00 och helger inklusive söndag 18:00.
3: Öppna butik för en kund vid nyköp oavsett tid på dygnet.

Semester för butik samt verkstad infaller December till Februari. Eftersom alla jobbat förbannat hårt resterande av året så har man nu råd med detta.

Följer man dessa tre steg är man räddad.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
1: Semester under sommarhalvåret är bara att glömma.
2: Öppet alla veckodagar under högsommar till 20:00 och helger inklusive söndag 18:00.
3: Öppna butik för en kund vid nyköp oavsett tid på dygnet.

Semester för butik samt verkstad infaller December till Februari. Eftersom alla jobbat förbannat hårt resterande av året så har man nu råd med detta.

Följer man dessa tre steg är man räddad.


:lol Jorå.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
man får inte vara så himla Nischad som dagens handlare är.
kvällar och låg-säsong kör man givetvis Stripklubb/bordel verksamhet så är kapitalet säkrat.

Out of the box you know !

Det ligger endel i det du säger faktiskt även om jag tror du är ironisk.

Här där jag bor tar frisörerna typ 400 kr för en klippning, och när man pratar med dom och ifrågasätter hur dom kan ha sådana priser när man kan klippa sig för under halva priset i Stockholm. Då påpekar dom att dom ju har mycket färre kunder... :huvet

Kunderna här ska alltså även betala för tiden när frisörens behagar sitta och läsa sina egna porrtidningar?

Samma sak med taxi, här i tarkten kostar det ganska precis dubbelt mot vad det kostar kring Lund-Malmö. Samma sak där, taxiåkarna anser att kunderna ska betala den tiden när dom sitter på stationen och spelar kort med varandra.

Jag kanske borde öppna en frisersalong där alla anställda frisörer har taxikörkort? Så kan dom alternera mellan hårklippning och taxikörningar beroende på var det finns kunder. Och sedan har jag ytterligare en lokal innanför frisersalongen där dom kan bre smörgåsar när det inte finns några kunder alls. Dessa säljer jag sedan i fiket bredvid frisersalongen.

Var inte helt seriös nu men det är på det sättet man måste tänka, man ska inte tro att man ska kunna ta betalt för tiden man sitter och petar sig i naveln.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
1: Semester under sommarhalvåret är bara att glömma.
2: Öppet alla veckodagar under högsommar till 20:00 och helger inklusive söndag 18:00.
3: Öppna butik för en kund vid nyköp oavsett tid på dygnet.

Semester för butik samt verkstad infaller December till Februari. Eftersom alla jobbat förbannat hårt resterande av året så har man nu råd med detta.

Följer man dessa tre steg är man räddad.

Är man glasshandlare så bör man ha extra öppet under sommaren och man kan nog oftast stänga ner helt och hållet under vintern.

1.) Är man hojhandlare så är väl det en självklarhet att man får förlägga sin semester under vintern? Fattar inte varför du försöker skämta bort en sån sak?
2.) Det är en ganska rimlig tanke att en hojhandlare har mer öppettider under sommaren och kanske kompenserar med kortare öppettider under vintern. Vill man leva tvärtom bör man kanske sälja snöskotrar istället.
3.) Ibland kan man ju undra när en handlare säljer en vara för kanske 100 kkr och sedan kan dom inte låten någon ur personalen stanna en timme extra för att kunden ska hinna hämta den före stängning.

Jag agerar själv periodvis i servicebranschen och jag anpassar mig till 100 % efter när var och hur mina kunder kommer. Har jag kö vid stängningsdags så håller jag öppet ytterligare så länge jag anser att kunderna ger mig en acceptabel timlön.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag handlar huvudsakligen på nätet men det händer att jag köper av lokala handlare.
En sak jag stör mig på ofta är att personalen inte besitter den kunskap jag önskar. De vet ofta vad de läst sig till om tex en hjälm. Men personlig erfarenhet saknas ofta vilket jag tycker är lite märkligt.
Hade jag sålt mc produkter hade jag, i den mån det vart möjligt, skaffat mig en egen uppfattning om prylarna.

Blir dessutom väldigt skevt när postorderföretagen har bättre service vid återköp än den lokala handlaren...
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
En anledning till att det går åt helvete för många mc handlare tror jag är följande.

Var sugen på en ny Ktm 2013 2-takt modell och pengarna på kontot så gick jag till mc handlaren för köpa loss en, men märkte rätt snabbt att återförsäljaren för Ktm hade ingen Enduro hemma alls och inget dom tänkt ta in heller för det säljs för lite helt enkelt sa han. Men visst kunde dom få in en men det kunde ta två månader och då var det ordinarie pris som gällde..

Var inte så sugen på vänta, råkar vara just en sådan person som gör snabba affärer annars får det vara, har jag väl bestämt mig att nu ska jag ha en hoj då ska det gå snabbt.

Beställde en online istället och åkte hämtade den dagen efter.. 14.000 under ordinarie pris.
Ska man som mc handlare kunna konkurrera med online butiker måste man ju åtminstone kunna fixa fram en hoj på kort varsel. Max 12 dagar kan man tycka är rimligt.

Dessutom ringde jag två veckor innan och ville att dom ringde upp mig när ansvariga säljare fanns tillgängliga men aldrig nån som ringde.

Nu skulle jag även ha delar till min nya hoj. Avgasskydd i kolfiber fanns på listan men det var inget som dom kunde få fram till denna hoj, för ny sa dom.

Veckan efter beställde jag ett från Ebay som passade fint. troligen halva priset mot vad den skulle ha kostat på handlaren.

Enligt boken skulle jag ha 10w50 olja av visst märke, dom hade varken rätt viskositet eller märke, blev istället erbjuden "4-takts" olja 5w40 som visserligen kanske hade funkat. Ordnade rätt olja över internet istället..



Om jag nu ska köpa hoj igen i framtiden eller delar var tror ni jag vänder mig då? inte lär det bli mc handlaren alla fall.

Sen vill jag tillägga att detta inte är något liten mc-handlare (Garage-modell) utan större återförsäljare för 6 märken.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Är man glasshandlare så bör man ha extra öppet under sommaren och man kan nog oftast stänga ner helt och hållet under vintern.

1.) Är man hojhandlare så är väl det en självklarhet att man får förlägga sin semester under vintern? Fattar inte varför du försöker skämta bort en sån sak?
2.) Det är en ganska rimlig tanke att en hojhandlare har mer öppettider under sommaren och kanske kompenserar med kortare öppettider under vintern. Vill man leva tvärtom bör man kanske sälja snöskotrar istället.
3.) Ibland kan man ju undra när en handlare säljer en vara för kanske 100 kkr och sedan kan dom inte låten någon ur personalen stanna en timme extra för att kunden ska hinna hämta den före stängning.

Jag agerar själv periodvis i servicebranschen och jag anpassar mig till 100 % efter när var och hur mina kunder kommer. Har jag kö vid stängningsdags så håller jag öppet ytterligare så länge jag anser att kunderna ger mig en acceptabel timlön.

Problemet är facket, lönemodellen för sådana öppettider skulle ruinera handlaren tyvärr.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Den största boven i dramat är han som i dagens läge helt spelat ut sin roll. Dvs generalagenten!

I dagens informationssamhälle så finns det ingen anledning att ha en mellanhand som bara ska sköta import av produkter. Det kan likväl skötas direkt med tillverkaren alternativ centralt inom EU. Färre mellanhänder innebär alltid lägre priser.

Det går rykten om att Probike blivit av med HD-agenturen i Sverige. Vet inte om det stämmer men det flera sagt till mig på sistone är att HD ska köra sin egen agentur själva centralt i Europa inom EU och sedan samarbeta med sina återförsäljare i respektive länder. Probike kommer fortfarande vara återförsäljare för HD men HD tar själva över agenturen. Något sådant. Om det stämmer så känns det som ett vettigt beslut av HD.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lösningen är att mc firman ägs av de som jobbar där. Ingen är anställd(möjligen revisorn på timme). Ersättning tas ut i form av styrelsearvode och utdelning...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ett problemet är priserna, om man skall betala överpriser för delarna för att sedan betala normala priser för arbetet så blir plötsligt totalpriset för högt. En av orsakerna är att generalagenter/ importörer %-ar för mycket eller själva får dåliga priser.

Om verkstadkostnaderna är OK så betalar jag gärna för arbetet (om jag vet att det blir ordentligt gjort)
Då kan man lägga mer tid på åkandet i stället.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
man får inte vara så himla Nischad som dagens handlare är.
kvällar och låg-säsong kör man givetvis Stripklubb/bordel verksamhet så är kapitalet säkrat.

Out of the box you know !

Helt rätt! Dessutom ger det rätt image åt hojåkarna. Sex, drugs and rock'n roll har alltid sålt. 'Köp en hoj, få en gratis kväll på strippklubben' är ju ett erbjudande som INGEN kan motstå :)
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top