Varför tvingas svenska handlare lägga ned. Den ENDA tråden

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Hoj
Dajtåna trackbike
Vad jag undrar är hur tillverkarna ställer sig till butiksdöden. T ex Honda eller i mitt fall Triumph, dom kommer ju inte direkt sälja fler cyklar när butikerna försvinner. Eller reservdelar när avstånden blir för långa...
Hade jag suttit som försäljningschef för t ex Honda Europa hade jag undrat vad det är som händer, frågat generalagenterna om deras marginaller/skatter/och butikernas pålägg för är det verkligen priset som avgör? Troligen en del av det!
Om jag varit Honda, hade jag fimpat generalagenten och öppnat upp handeln direkt med återförsäljaren. Skippat ett led som kostar väldigt väldigt mycket pengar.
Hade jag varit Honda hade jag haft panik!
Sen har vi försäkringskostnaden! Jag har råd att köpa en 1000rr utan lån, men försäkringskostnaden blir fallet för köpet. Hade försäkringen varit hälften - då hade jag köpt bums.
Hade jag varit Honda hade jag tagit ett snack med försäkringsbolagen och bidragit med försäkringen premien. Jag hade sålt en hoj, och med den reservdelar och tillbehör.

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Vad det gäller Honda så lär dom bry sig lika mycket om Svenska marknaden som du bryr dig om sanden i Sahara... Norden är en extremt liten marknad i alla branscher, och ett av problemet är att vi inte förstår det. Bilhandlare tvingas bygga extrema försäljningshallar för miljoner för att spegla övriga världen och vi har inte marknad nog för det! Visst, det här går stick i stäv med mångas tanke om att gå samman för att få bukt med försäljningen, men det räcker inte. Om så alla svenska handlare går ihop så skrapar vi inte fram försäljning nog.

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vad det gäller Honda så lär dom bry sig lika mycket om Svenska marknaden som du bryr dig om sanden i Sahara... Norden är en extremt liten marknad i alla branscher.

Vad var siffran nu igen... var hela Skandinavien 0,2% av världsekonomin?
Vi får vara glada att vi har översatta ägarhandböcker tror jag.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Sen har vi försäkringskostnaden! Jag har råd att köpa en 1000rr utan lån, men försäkringskostnaden blir fallet för köpet. Hade försäkringen varit hälften - då hade jag köpt bums.
Hade jag varit Honda hade jag tagit ett snack med försäkringsbolagen och bidragit med försäkringen premien. Jag hade sålt en hoj, och med den reservdelar och tillbehör.

Håller med Här tror jag också vi har en stor bov i dramat. Är bara 40+arna som har råd att försäkra en helt ny räser. Och man kan misstänka att av dem har nog många barn hus osv vilket gör marginalerna för leksaks inköp mycket mindre än för en singel man under 30. För mig finns de inte på kartan att betala en försäkring på 20k även om jag skulle ha råd så av ren princip Rena ockerpriserna ! då får man förlora några posör poäng och åka på gammalt skrot
" som en sidenote så från de jag tog hojkort vid 21 så på mina 6 år med hojkort har inte min premie sjunkit ett enda år. I år blev den 1000kr dyrare trotts flytt till hus med låst garage"

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Fast försäkringskostnaden i Sverige är human jämfört med andra länder. Både tyskland och England har premier betydligt högre än Sverige. Ändå säljs där hojar och det går ok för handlarna.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har för mig att Tyskland har ca 30% bättre köpkraft än Sverige i snitt.
Jag börjar mer och mer tro att det helt enkelt köps för lite grejor.

Fast försäkringskostnaden i Sverige är human jämfört med andra länder. Både tyskland och England har premier betydligt högre än Sverige. Ändå säljs där hojar och det går ok för handlarna.

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Sorry men där har du fel. Köpkraften bland medborgarna i Europa är : Schweiz, Norge, Luxemburg, Lichtenstein långt före alla andra, bankirer och olja ger välstånd. Därefter kommer Tyskland, Sverige, Danmark, Österrike, Nederländerna i tät klunga, inbördes ordning beror på hur man justerar statistiken.

Så nej vi borde inte ha mindre pengar över att köpa hojprylar för än våra grannländer.

GfK-Purchasing-Power-Europe-2012-2013_400px.jpg

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Jag undrar om premierna verkligen är högre här? Grundpremien kanske men de har ett rabattsystem som ger duktigt med rabatt när man samlar på sig skadefria år. Jag hade två skadefria år (som jag kunde bevisa) och jag betalade motsvarande ca 2800€ helförsäkring/helår på min ett år gamla S1000RR i München (Storlek som STHLM) med en självrisk på 600€ på vagnskadan om jag kommer ihåg rätt och då var jag 32. Det går inte att ställa av försäkringen men jag har för mig att om man har tio skadefria år kan man få upp till 50% rabatt på premien och max 70% om man har massor med skadefria år. Jag har gått ned på halvförsäkring nu och den ligger på runt 600€ per år. Däremot tror jag inte att det går att ställa av hojarna utan man tecknar en säsongsförsäkring och sedan får man ut regskyltar som bara är giltiga under de månader man tecknat försäkring för. Börjar man med 0 skadefria år tror jag man börjar på typ 130% av premien men det går ned ganska snabbt de första åren.

Engelska försäkringar har jag ingen koll på alls.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

Sverige ligger som sagt före Tyskland i det men det är rätt stora skillnader inom Tyskland, föredetta östtyskland har upp till 50% lägre köpkraft än de starkare föredetta västtyska delstaterna. Beroende på valutakurser skulle jag tro att de föredetta västtyska delstaterna ligger så gott som lika med Sverige.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag undrar om premierna verkligen är högre här? Grundpremien kanske men de har ett rabattsystem som ger duktigt med rabatt när man samlar på sig skadefria år. Jag hade två skadefria år (som jag kunde bevisa) och jag betalade motsvarande ca 2800€ helförsäkring/helår på min ett år gamla S1000RR i München (Storlek som STHLM) med en självrisk på 600€ på vagnskadan om jag kommer ihåg rätt och då var jag 32. Det går inte att ställa av försäkringen men jag har för mig att om man har tio skadefria år kan man få upp till 50% rabatt på premien och max 70% om man har massor med skadefria år. Jag har gått ned på halvförsäkring nu och den ligger på runt 600€ per år. Däremot tror jag inte att det går att ställa av hojarna utan man tecknar en säsongsförsäkring och sedan får man ut regskyltar som bara är giltiga under de månader man tecknat försäkring för. Börjar man med 0 skadefria år tror jag man börjar på typ 130% av premien men det går ned ganska snabbt de första åren.

Engelska försäkringar har jag ingen koll på alls.

Det är svårt att jämföra försäkringar mellan länder just därför att de har så olika premiesystem. Jag såg en undersökning från SMC moderorganisation i EU eller något liknande som jämförde genomsnittlig försäkringspremie och där låg Sverige strax över medel och listan toppades av UK. Sen kan man ju säga vad man vill med statistik och jag kan inte redogöra för hur urvalet är gjort men svenska premier är definitivt inte höga i ett EU perspektiv.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är svårt att jämföra försäkringar mellan länder just därför att de har så olika premiesystem. Jag såg en undersökning från SMC moderorganisation i EU eller något liknande som jämförde genomsnittlig försäkringspremie och där låg Sverige strax över medel och listan toppades av UK. Sen kan man ju säga vad man vill med statistik och jag kan inte redogöra för hur urvalet är gjort men svenska premier är definitivt inte höga i ett EU perspektiv.

Som du säger, att använda snittpremie som datapunkt för att jämföra försäkringskostnader utan att jämföra skillnader i de faktorer som driver försäkringskostnaderna (demografi, fördelningen av typer av hojar osv) gör ju att man jämför två olika okända populationer och därför inte kan dra några som helst slutsatser av skillnader i snittpremien.

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Hoj
CBR 1000RR -08
Vad det gäller Honda så lär dom bry sig lika mycket om Svenska marknaden som du bryr dig om sanden i Sahara... .....

Honda MC bör bry sig, enda marknaden de har ;)

Honda MC Svenska AB ägs dock inte av Honda, det är ett "privat" bolag som är generalagent på MC sidan. Hört rykte om att Honda kanske skulle köpa upp det och driva det själva.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Honda MC bör bry sig, enda marknaden de har ;)

Honda MC Svenska AB ägs dock inte av Honda, det är ett "privat" bolag som är generalagent på MC sidan. Hört rykte om att Honda kanske skulle köpa upp det och driva det själva.

Köpa upp? Vadå för 1kr eller? Honda Mc Svenska AB är inte värt många kronor.

Man har anläggningstillgångar dvs byggnader och dyl för 171 tkr. Man omsätter iof 150 000tkr men man gör förlust. Den enda tillgången värd något är att man är generalagent för Honda och har ett ÅF nät, knappast en bra förhandlingsposition när man vill bli uppköpt av de som bestämmer vem som är generalagent.

Jämför man med Yamaha motor scandinavia som omsätter 1200 000tkr gör 64 mille i vinst och har tillgångar på 65 mille.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Köpa upp? Vadå för 1kr eller? Honda Mc Svenska AB är inte värt många kronor.

Man har anläggningstillgångar dvs byggnader och dyl för 171 tkr. Man omsätter iof 150 000tkr men man gör förlust. Den enda tillgången värd något är att man är generalagent för Honda och har ett ÅF nät, knappast en bra förhandlingsposition när man vill bli uppköpt av de som bestämmer vem som är generalagent.

Jämför man med Yamaha motor scandinavia som omsätter 1200 000tkr gör 64 mille i vinst och har tillgångar på 65 mille.

Bara en sådan sak som att man har olika generalagenter för bilar och mc säger ju en del om hur proffsigt skött det är.

Jag tror inte man brukar inkludera mark och byggnader i anläggningstillgångar, jag tror de brukar ha en egen post "byggnader & mark". Anläggningstillgångar är tillgångar som nyttjas i verksamheten och skrivs av på mer än ett år, typ maskiner, datorer, en del möbler osv.

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, det är väl ingen större hemlighet att en omfattande balansräkning skapar något större flexibilitet när det gäller den årliga resultaträkningen? ;) Nu tror iofs varken Du eller jag att vinsterna från YSc genereras från försäljningen av R1/R6, den härstammar nog i huvudsak från andra fordonsslag...
...Jämför man med Yamaha motor scandinavia som omsätter 1200 000tkr gör 64 mille i vinst och har tillgångar på 65 mille.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Försäkringspremierna är knappast någon anledning varför försäljningen av mc går dåligt. Premierna påverkar möjligen sporthojs segmentet som utgör en rätt liten andel av den totala försäljningen. Jag tror knappast att tillverkarna har något intresse alls av att subventionera vårt kollektiv för att öka försäljningen. Det skulle antagligen kostar mer än det smakar. Det vore lite som att kasta eld i brasan så att säga.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Försäkringspremierna är knappast någon anledning varför försäljningen av mc går dåligt. Premierna påverkar möjligen sporthojs segmentet som utgör en rätt liten andel av den totala försäljningen. Jag tror knappast att tillverkarna har något intresse alls av att subventionera vårt kollektiv för att öka försäljningen. Det skulle antagligen kostar mer än det smakar. Det vore lite som att kasta eld i brasan så att säga.
Det har ju funnits en hel del märken som har haft märkesförsäkringar, men det är väl på utdöende? Så man har ju testat konceptet, men uppenbarligen gav det inte den boost man önskade.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
24mx har ingen butik mig veterligen, de har ett "varuutlämningsställe" där man kan hämta ordrar lagda i webshopen (man måste förbeställa). Det kanske ser ut som en butik, men kostnadsmässigt är det en helt annan sak att driva. Det är att jämföra päron och äpplen :)

Du är fullt välkommen att handla där, över disk, utan förbeställning. Men visst är webförsäljningen i fokus.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...